Szklana góra (na motywach utworu J. Porazińskiej)
1. Wyjaśnij, co znaczą zwroty: zwijać się jak w ukropie, wszystkie rozumy pozjadał, dokonać żywota?
2. Co znaczy słowo: stróża? Jak się tego domyśliłeś?
3. Jaki sens ma słowo: "braterskie" w następującym fragmencie tekstu:
Wieczorem ojca pochowali i rozpoczęło się ich zwykłe, braterskie życie - najstarszy przechwalał się i wszystkim chciał rozkazywać, średni wiecznie spał lub o swej pracowitości rozprawiał, a najmłodszy od świtu do nocy w polu i w zagrodzie harował.
4. Spróbuj ułożyć słowa zaklęcia, które wypowiedział najmłodszy syn, zanim jego koniowi wyrosły skrzydła.
5. Zły król chciał posiadać moc zmieniania w złoto wszystkiego, czego dotknie. Przypomnij sobie króla Midasa i powiedz, jak skończyłby król z baśni Szklana Góra, gdyby miał taką moc.
6. Ułóż nowe, bardziej zbliżone do życia, zakończenie tej baśni. Zacznij tak: Najmłodszy syn uratował królewnę i...