Kim jestem?
Odpowiedź na pytanie dla każdego z nas wydaje się oczywista. Jesteśmy ludźmi, mamy imiona i nazwiska, wykonujemy określone zajęcia - wy na przykład musicie się uczyć.
Kiedy przedstawiamy się, mówimy, kim jesteśmy.
Ale na to, kim jesteśmy wpływ ma wiele innych czynników. Najważniejsze z nich to - ogólnie mówiąc - czas i przestrzeń. Zastanów się, jak te czynniki wpływają na ciebie. Będzie to łatwe, jeśli wyobrazisz sobie, że mógłbyś żyć w innym czasie i miejscu.
Dużo trudniejsza jest odpowiedź na pytanie: Jaki jestem? Zdobywamy wiedzę na ten temat przez całe życie i nigdy nie zdobędziemy jej do końca.
Dlaczego? Starożytny pisarz, Ezop, przekazał taką opowieść:
Pewien człowiek przechwalał się, jak to wspaniale skakał w dal podczas zawodów olimpijskich. W końcu stwierdził:
- I tak mi nie uwierzycie. Zapytajcie świadków.
- Po co? - odpowiedział jeden ze słuchaczy. - Pokaż, jak skaczesz."
Kiedy poznajemy innych ludzi? Czy wówczas, gdy coś o sobie opowiadają, czy wtedy, gdy coś robią? Odpowiedź jest oczywista.
Kiedy ktoś używa wulgarnych wyrazów, wiemy, że jest niewychowany. Jeśli potrafi przyznać się, że zrobił coś złego, wiemy, że jest odważny.
Podobnie jest z naszą wiedzą o sobie samych. Jeżeli potrafię bez problemu rozwiązywać różne zagadki, mogę powiedzieć: - Jestem dobrym matematykiem, umiem myśleć logicznie. Ale wielu rzeczy w swoim życiu nie spróbowałem i nie spróbuję. Nie mogę powiedzieć: - Jestem odważny jak lew - bo nigdy, na szczęście, nie znalazłem się w sytuacji, która wymagałaby bohaterstwa. Podobnie nie wiem, czy potrafiłbym wybaczyć komuś, kto wyrządził mi wielką krzywdę, czy oddać ostatnie pieniądze potrzebującemu.
Jednak to wszystko nie znaczy, że zupełnie nie możemy sami siebie scharakteryzować. Nie wiemy o sobie wszystkiego, ale wiemy sporo.
Wykonajcie teraz następujące ćwiczenie:
Na początek potrzeba będzie 5-6 ochotników. Muszą oni wyjść na środek klasy i na znak przedstawić własnym ciałem rzeźbę pt. "Jaki jestem". Reszta klasy przyjrzy się tym rzeźbom uważnie i postara się je zapamiętać. Następnie, na kolejny znak ochotnicy stworzą rzeźby - "Jaki chciałbym być".
(Jedną rzecz o tych ochotnikach można powiedzieć na pewno. Jaką?)
Po nich kolejno wykonają to samo ćwiczenie pozostali z was. Kiedy wszyscy już się zaprezentują (jest to warunek konieczny, by ćwiczenie się powiodło), przedyskutujcie, co pokazywaliście i co obserwowaliście. Czy wasze rzeźby dobrze zostały odczytane przez obserwatorów? Czy inni zgadzają się z waszą prezentacją? Co nawzajem sądzicie o swoich marzeniach? w ten sposób dowiecie się niemało o sobie.
1. Uzupełnij zapis rozmowy (dialog).
- Dzień dobry. Powiedz mi, kim jesteś.
- Nazywam się ... Jestem ...
2. Czy napisałeś więcej niż kilka słów? Jeśli nie, to zapewne nie wyobraziłeś sobie, że żyjesz w innym miejscu i czasie. Zrób to i uzupełnij informację na swój temat.
3. Wklej do zeszytu swoje zdjęcie. Takie, które lubisz, które mówi coś istotnego o tobie. Podpisz je tak, by każdy zrozumiał, dlaczego wybrałeś to zdjęcie.
4. Przemyśl to, co usłyszałeś od kolegów i napisz krótko, jaki jesteś. Podaj swoje ulubione zajęcia, mocne punkty, osiągnięcia. Nie musisz mówić, co ci się nie udaje. Skup się na pokazaniu się z dobrej strony. Uwaga - nie chodzi tu o przechwalanie się!
Podręcznik 4 klasy
Język polski w szkole
Kanon literatury dla dzieci
Strona główna