KŁOPOTY CZERWONEGO KAPTURKA, czyli odblaskowe pierwszaki

Temat bezpieczeństwa na drodze powraca wielokrotnie zarówno w przedszkolach, jak i w szkole. W trosce o zdrowie i życie naszych wychowanków wkładamy im w głowy czego nie wolno na drogach publicznych, a do czego wszyscy jesteśmy zobowiązani. "Kłopoty Czerwonego Kapturka", to gruntowna powtórka najważniejszych zasad bezpieczeństwa.

W przedstawieniu biorą udział:

  • Czerwony Kapturek
  • Siostra
  • Wróżka
  • Znak Drogowy
  • Zebra ( 2 dzieci)
  • Czerwone Światło
  • Zielone Światło
  • Żółte Światło
  • 6 Strachów
  • 4 Potwory
  • grupa dzieci śpiewających i tańczących
  • Wykorzystałam i zwrotkę piosenki "Ja się boję" - słowa Wanda Chotomska, muzyka Włodzimierz Korcz

    Propozycja kostiumu Czerwonego Kapturka.

  • Białe rajstopy
  • Białe tenisówki
  • Biała prywatna bluzka
  • Czerwona spódniczka
  • Czerwona szeroka kamizelka sięgająca do końca spódniczki
  • Czerwony kapturek
  • Tornister i worek
  • Propozycja kostiumu dla Siostry:

  • Piżamka
  • Szlafroczek
  • Bamboszki
  • Propozycja kostiumu dla Wróżki:

  • Długa szata wesoło ozdobiona
  • Odpowiedniego koloru kapcie
  • Spiczasta, wysoka czapka
  • Różdżka
  • Propozycja kostiumu dla Znaku Drogowego:

  • Czarne leginsy
  • Czarna bluzka z długim rękawem
  • Czarne skarpetki
  • Czarne tenisówki
  • Czapka w kształcie znaku - żółtego trójkąta
  • Propozycja kostiumu dla 4 potworów - samochodów:

  • czarne tenisówki
  • czarne spodnie
  • czarna podkoszulka
  • kostium potwora
  • Propozycja kostiumu dla strachów:

  • czarne długie szaty z prostokątnych kawałków materiału z wyciętą pośrodku dziurą na głowę
  • czarne skarpetki
  • czarne tenisówki
  • buzie zasłonięte kawałkiem białej lub czarnej firanki przytrzymywanej na głowie za pomocą opasek
  • czarne rękawiczki
  • Propozycja kostiumu dla grupy dzieci:

  • Jednakowe spódniczki dla dziewczynek i spodnie dla chłopców
  • Jednakowe bluzeczki
  • Kolorowe skarpetki
  • Jednakowe kapcie lub tenisówki
  • Światełka odblaskowe
  • Jak wykonać lalki strachy?

  • Najwspanialszymi projektantami lalek są dzieci. Ich rysunki przeniesione na gruby brystol, lub sklejkę muszą zostać wycięte, a następnie pomalowane jaskrawymi farbami.

  • Jak wykonać potwory samochody?

  • Samochód-strach wykonać można z dużego kartonowego pudła. Z boków należy domalować koła, okna i drzwiczki, a z przodu doszyć groźne paszczęki w postaci dwóch zszytych kieszeni. Aby dzieciom wygodnie było trzymać ten obszerny kostium można całość umocować dzieciom na ramionach.

  • Jak wykonać czerwone koło?

  • Czerwone koło, to górne światło sygnalizatora świetlnego. Najwygodniej jest wygiąć drut w kształcie koła z rączką i obciągnąć je czerwonym materiałem. Zarówno koło czerwone, jak i oba naszyte wcześniej na parawanie są przecięte przez środek tak, aby dziecko mogło pokazać swą buzię.

  • Jak wykonać skórę zebry?

  • Skóra zebry to po prostu długi kawałek czarnego materiału z pomalowanymi poprzecznie białymi pasami.

  • Jak wykonać paski zebry?

  • Paski zebry, to 3, 4 zszyte w kształcie kręgów wąskie paski odblaskowe, lub z błyszczącego materiału, których obwód jest nieco mniejszy niż obwód dolnej obręczy czapki niewidki.

  • Jak wykonać czapkę niewidkę?

  • Może to być na przykład duży prostokątny kawałek tkaniny.

    Jego szerokość powinna być większa niż wzrost dziecka grającego rolę Czerwonego Kapturka. Tkaninę trzeba zszyć tak, aby powstał walec, górną część związać dodając na przykład pomponiki, a w dolną wszyć obręcz z drutu.

  • KŁOPOTY CZERWONEGO KAPTURKA, czyli odblaskowe pierwszaki

    Scena 1

    Na scenie stoi parawan z naszytymi kolorowymi kołami: zielonym i żółtym.

    z prawej strony wchodzi dziewczynka w piżamce i szlafroczku

    SIOSTRA

    Czerwony Kapturku! Czerwony Kapturku!

    Gdzie jesteś?

    CZERWONY KAPTUREK

    z offu

    Tutaj! Już biegnę!

    SIOSTRA

    No, to chodź szybciej. Wołam cię i wołam!

    CZERWONY KAPTUREK

    dziewczynka ubrana w typowy strój Czerwonego Kapturka, z tornistrem

    Oj, nie narzekaj! Już jestem gotowa. A ty? Do

    szkoły idziesz w piżamie?

    SIOSTRA

    Nie! w ogóle nie idę do szkoły! Jestem chora. Mama zostawiła mi lekarstwa i powiedziała, żebyś dzisiaj sama poszła do szkoły. Tylko uważaj na drodze!

    CZERWONY KAPTUREK

    Ale...

    SIOSTRA

    Żadne ale! Nie jesteś już przedszkolaczkiem!

    I idź już, bo strasznie boli mnie głowa, a ty się spóźnisz na lekcje. Ruszaj szybko!

    Siostra wychodzi ze sceny, przestraszony Czerwony Kapturek zostaje i śpiewa piosenkę

    Pomiędzy kolejnymi wersami zwrotek do piosenki włączają się strachy wydając przerażające dźwięki - 6 dzieci z zasłoniętymi buziami, poruszających lalkami płaskimi.

    Scena 2

    CZERWONY KAPTUREK

    Ale...

    Kiedy ze mną jest mama lub tatuś

    To nie boję się nawet piratów.

    A jak nie ma rodziców w pobliżu,

    To mi ciarki latają po krzyżu.

    Ja się boję, ja się boję,

    ja się boję, ja się boję

    gdy do szkoły

    mam iść sama!

    Ja się boję, ja się boję,

    ja się boję, ja się boję

    ja chcę, żeby

    przyszła mama!

    Gdy do szkoły wędruję ulicą,

    To potwory czekają i syczą.

    Warczą głośno i dymem buchają

    I okropnie oczami mrugają!

    Ja się boję, ja się boję,

    ja się boję, ja się boję

    ja chcę, żeby

    przyszła mama!

    Scena 3

    Siostra zagląda zza parawanu

    SIOSTRA

    Jeszcze nie wyszłaś?

    Zobaczysz! Powiem mamie, że wagarujesz!

    CZERWONY KAPTUREK

    Muszę iść...

    Muszę iść?

    Muszę iść!!!

    Ale... Najpierw zajrzę do naszej sąsiadki wróżki.

    Może ona mi pomoże?

    Czerwony Kapturek podchodzi do parawanu z lewej strony i puka.

    Zza parawanu wychodzi dziewczynka w stroju dobrej wróżki.

    WRÓŻKA

    Kto tam stuka? Ach! To ty Czerwony Kapturku! To

    Miło, że mnie odwiedziłaś, ale czy nie powinnaś

    raczej iść do szkoły?

    CZERWONY KAPTUREK

    No, właśnie! Ale mam iść dzisiaj sama i...

    WRÓŻKA

    Ach! Już wiem! Boisz się potworów! To rzeczywiście

    Trudna sprawa. Chociaż...Tak! Będę mogła ci

    pomóc. Dostaniesz nowy kapturek! On cię obroni!

    CZERWONY KAPTUREK

    Ojej! Dziękuję! Czy to ten? Jaki ładny!

    Czerwony Kapturek podbiega do przygotowanej wcześniej wielkiej czapki.

    Zakłada ją i cała się w niej chowa.

    WRÓŻKA

    podbiega z opóźnieniem i gorączkowo rozgląda się za zaginionym nagle gościem

    Nie! Nie ruszaj go! To czapka niewidka!

    Ach! Za późno! Gdzie jesteś? Teraz muszę

    przygotować czary, żeby cię odnaleźć! Czekaj tu

    na mnie i nigdzie nie wychodź!

    Scena 4

    Wróżka szybko wychodzi, a naiwny Czerwony Kapturek cieszy się

    CZERWONY KAPTUREK

    Czapka niewidka? To wspaniale! Potwory mnie nie

    zobaczą! Mogę iść do szkoły!

    Zza parawanu z obu stron wychodzą potwory - 4 dzieci w kostiumach zbudowanych na kształt czarodziejskich samochodów ze strasznymi, kłapiącymi paszczami.

    POTWÓR 1

    Chcę na spacer!!!

    POTWÓR 2

    I ja też!!!

    POTWÓR 3

    Pusto wszędzie?

    POTWÓR 4

    Tak nikogo nie ma!

    POTWORY

    Wspaniale1 Można ruszać! Gazu! Hurra!!!

    Taniec potworów przy akompaniamencie fragmentu melodii I`d do anything for love w wykonaniu zespołu Meat Loaf, lub jakiegoś warkotu samochodów i motocykli.

    CZERWONY KAPTUREK

    Ratunku! Pomocy!

    POTWÓR 1

    Ktoś coś słyszał?

    POTWÓR 2

    Nic tu nie ma!

    POTWORY

    To pędzimy!

    POTWÓR 3

    Gońcie mnie!

    Potwory zapuszczają motory i pędzą dalej za scenę, a głupiutki Czerwony Kapturek szarpie się w swojej czapce chcąc ją zdjąć.

    Scena 5

    CZERWONY KAPTUREK

    Muszę zdjąć czapkę. Ale nie schodzi!

    Zwabiony płaczem na scenę wchodzi znak drogowy - dziewczynka ubrana na czarno, w czapce w kształcie znaku drogowego.

    ZNAK

    Kto tu płacze? Nic nie widzę!

    CZERWONY KAPTUREK

    To ja! Czerwony Kapturek. A ty kim jesteś?

    ZNAK

    Jestem znakiem drogowym. Opiekuję się dziećmi.

    Ale gdzie ty jesteś?

    CZERWONY KAPTUREK

    Stoję koło ciebie, ale mam na głowie czapkę niewidkę i to dlatego.

    ZNAK

    No, to ją szybko zdejmij! Przecież teraz nikt cię nie

    widzi!

    CZERWONY KAPTUREK

    Ale ja nie mogę!

    ZNAK

    No, dobrze, już dobrze! Nie płacz! Zaraz coś

    wymyślimy! O! Już wiem! Zebra nam pomoże!

    CZERWONY KAPTUREK

    Ale ja nie mogę teraz zwiedzać ZOO! Muszę być w szkole!

    ZNAK

    Głuptasie! To nasza drogowa zebra! Spójrz!

    Scena 6

    Wbiega grupka dzieci, które piosenką i tańcem opowiadają bajkę o drogowej zebrze. Na drugi refren wchodzą 2 dziewczynki przykryte czarnym materiałem pomalowanym w białe pasy.

    W czasie II zwrotki pasy zsuwają się z ramion zebry i pozostają na podłodze.

    DZIECI

    Dawno temu pewna zebra

    Malowane paski miała.

    Nie jadała listków, trawy

    I w Afryce żyć nie chciała.

    Nie w kropki,

    Nie w kratki,

    Ani w żadne łatki.

    Bez futra grubego

    dziwne zwierzę jest.

    ZEBRA

    Nie w kropki,

    Nie w kratki,

    Ani w żadne łatki.

    Bez futra grubego

    dziwne zwierzę jest.

    DZIECI

    Na ulicę wbiegła szybko,

    Bo spieszyła się do cioci.

    Nie patrzyła w lewo, w prawo,

    Nic jej wkoło nie obchodzi!

    ZEBRA

    Uciekła

    Potworom,

    Bo cztery nogi miała,

    DZIECI

    Lecz paski zostały

    Na jezdni leżą dziś.

    Uciekła

    Potworom,

    Bo cztery nogi miała,

    ZEBRA

    Lecz paski zostały

    Na jezdni leżą dziś.

    Dzieci schodzą ze sceny ze "skórą" zebry.

    ZNAK

    Tak! Zebra ci pomoże! Pani Zebro! Czy ma pani

    jeszcze trochę pasków?

    ZEBRA

    Oczywiście! Proszę bardzo! Zawsze mam kilka pod

    ręką!

    Znak bierze od zebry kilka pasków odblaskowych i nakłada na czapkę niewidkę , która podnosi się odsłaniając nogi dziewczynki.

    CZERWONY KAPTUREK

    Dziękuję pani Zebro! No i co? Już mnie widać?

    ZEBRA i ZNAK

    No... To znaczy... Tak! Nogi już ci widać.

    CZERWONY KAPTUREK

    Ach! i co ja zrobię Już się spóźniłam do szkoły!

    Scena 7

    ZNAK

    Nie płacz znowu! Co by tu zrobić? a może pomogą

    światła?

    CZERWONY KAPTUREK

    Jakie światła! Przecież i tak mnie nie widać!

    Na parawanie naszyte są zielone i żółte koło, nad parawanem pojawia się czerwone koło. W środku każdego z nich ukazuje się buzia dziewczynki. Dziewczynka grająca Światło Czerwone musi stać na podwyższeniu.

    ŚWIATŁO CZERWONE

    Czy ktoś tu mówi, że nas nie zna?!

    ŚWIATŁO ŻÓŁTE

    Jak to możliwe?!

    ŚWIATŁO ZIELONE

    To musi być jakieś biedne maleństwo!

    CZERWONY KAPTUREK

    Nie jestem biednym maleństwem, tylko - niezupełnie mnie widać.

    ŚWIATŁA

    W takim razie słuchaj uważnie!

    Dzieci wraz ze światłami śpiewają i tańczą kolejną piosenkę

    Gdy czerwone światło widzisz -

    Stój!

    Gdy zielone światło mruga -

    Możesz iść!

    CZERWONY KAPTUREK i znak drogowy

    Gdy czerwone światło widzisz -

    Stój!

    Gdy zielone światło mruga -

    Możesz iść!

    DZIECI

    Bo zielony, to nadzieja,

    Radość drzew i traw.

    Bo zielony kolor wszystkich

    Chce prowadzić w świat.

    Czerwień zaś, to kolor ognia,

    Więc nie oparz się!

    Gdy czerwone światło świeci -

    Stop! Zatrzymaj się!

    Pod koniec piosenki obok omotanego czapką Czerwonego Kapturka staje Żółte Światło i podaje mu światełko odblaskowe.

    ŻÓŁTE ŚWIATŁO

    Dam ci malutkie światełka.

    Żółte odblaski pierwszaka.

    One na pewno pomogą ci zdjąć czapkę niewidkę.

    A teraz wszyscy razem!

    Wszyscy uczestnicy przedstawienia ustawiają się gęsiego za Znakiem Drogowym, który łapie za czubek czapki niewidki i rozpoczyna się WIELKA SCENA ŚCIĄGANIA CZAPKI. Ostatecznie udaje im się to!

    Finał

    WSZYSCY

    Mo - cno - cią - gnij!

    Mo - cno - cią - gnij!

    Mooo Hurra! Udało się!

    DZIECKO 1

    Spójrzcie! To przecież Czerwony Kapturek!

    DZIECKO 2

    Skąd wzięłaś tę dziwną czapkę?

    DZIECKO 3

    Dlaczego nie byłaś dziś w szkole?

    Bo..bo...bo założyłam czapkę niewidkę, a potem już nie umiałam jej zdjąć, ale pomogli mi przyjaciele: Znak Drogowy, pani Zebra i Światła Drogowe!

    Teraz już zawsze będę miała ze sobą prezenty, które dostałam od was!

    WSZYSCY

    w wielkim finale śpiewają i tańczą opowiadając o głównym przesłaniu tego przedstawienia

    Czapkę niewidkę w kąt odkładamy

    I z odblaskami w świat wyruszamy.

    Co to za światło? Co tak się błyska?

    To maszeruje pierwszoklasista!

    W drogę ruszamy mądrze i śmiało.

    Będzie dziś światło nam pomagało.

    Pokaż się wszystkim! Niech podziwiają,

    Jakie odblaski pierwszaki mają!




    Scenariusze przedstawień

    Nauczanie zintegrowane

    Strona główna