IGNACY KRASICKI

Hymn do miłości Ojczyzny


Święta miłości kochanej ojczyzny,
Czują cię tylko umysły poczciwe!
Dla ciebie zjadłe smakują trucizny,
Dla ciebie więzy, pęta nie zelżywe.
Kształcisz kalectwo przez chwalebne blizny,
Gnieździsz w umyśle rozkoszy prawdziwe.
Byle cię można wspomóc, byle wspierać,
Nie żal żyć w nędzy, nie żal i umierać.

Hymn to utwór poetycki o patriotycznej lub religijnej tematyce i podniosłym nastroju. Hymn najczęściej wychwala jakieś najwyższe dobro Ojczyznę, Boga, wolność... Często przybiera formę pieśni do śpiewania, ale nie jest to cecha konieczna.


1. Udowodnij, że wiersz Ignacego Krasickiego jest hymnem.
2. Wyjaśnij, jaka jest różnica między hymnem utworem poetycki a hymnem państwowym.
3. Wiersz ten nosił również tytuł "Apostrofa do miłości ojczyzny". Apostrofa, czyli uroczysty zwrot do kogoś (Boga, ukochanej) lub czegoś (ojczyzny, młodości, miłości). Jakie elementy utworu potwierdzają słuszność takiego tytułu?
4. Znajdź związki wyrazowe oparte na kontraście. Po co zostały użyte w wierszu?
5. Przedyskutujcie w klasie, co to znaczy być patriotą we współczesnym świecie. Jako wniosek z dyskusji napisz aktualną wersję hymnu do ojczyzny.
6. "Hymn do miłości ojczyzny", napisany przez Krasickiego w 1772 roku, wydrukowany w 1774, stał się hymnem założonej przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego Szkoły Rycerskiej (pierwsza w Polsce szkoła oficerska) i śpiewany był podczas wszystkich uroczystości.
Na podstawie powyższych wiadomości oraz własnej wiedzy i dostępnych źródeł, wyjaśnij:
- jakie znaczenie ma data powstania utworu,
- dlaczego stał się on hymnem Szkoły Rycerskiej.


Wstęp do "Bajek"


Był młody, który życie wstrzemięźliwie pędził;
Był stary, który nigdy nie łajał, nie zrzędził,
Był bogacz, który zbiorów potrzebnym udzielał;
Był autor, co się z cudzej sławy rozweselał;
Był celnik, który nie kradł; szewc, który nie pijał;
Żołnierz, co się nie chwalił; łotr co nie rozbijał;
Był minister rzetelny, o sobie nie myślał;
Był na koniec poeta, co nigdy nie zmyślał.
- A cóż to jest za bajka! Wszystko to być może!
- Prawda, jednakże ja to między bajki włożę.



1. W jakim znaczeniu Ignacy Krasicki używa w tym utworze słowa bajka? Jeśli masz problemy z odpowiedzią na to pytanie, sprawdź w słowniku języka polskiego, jakie znaczenia ma to słowo.
2. Jakie wnioski można wyciągnąć na podstawie polecenia nr 1? Czy zawsze można słów pisarzy używać jako definicji gatunków literackich? Uzasadnij swoją odpowiedź.
3. Co wnosi do kolejnych wersów sprzeczne ze stereotypami ułożenie treści? z czym zwykle kojarzy się młody, stary, bogacz, pisarz, celnik etc.?
4. Na podstawie "Wstępu do bajek" powiedz, czego można oczekiwać po bajkach Ignacego Krasickiego.
5. Na podstawie "Wstępu do bajek" można też określić, jakie wyobrażenia na temat ludzi różnych zawodów panowały w czasach Krasickiego. Wypisz te wyobrażenia w tabeli i powiedz, czy współcześnie myślimy inaczej.
6. Przypomnij sobie poznane w klasie 5 bajki Ignacego Krasickiego. Określ, do kogo były adresowane, jakie występowały w nich i jak były dobrane postaci. Czy utwory zawierały morał? Czy ich treść odpowiada wyobrażeniu, jakie możemy sobie wyrobić na podstawie "Wstępu do bajek"?
7. Przypomnij definicję bajki, a następnie ułóż bajkę poruszającą aktualny problem.
8. Przygotuj inscenizację "Wstępu do bajek" w dwóch wersjach dla jak najmniejszej i jak największej liczby wykonawców. Z naszych obliczeń wynika, że będzie potrzeba od 2 do 24 osób.

Podręcznik 6 klasy

Język polski w szkole

Strona główna