1.Po co ludzie piszš listy? Czego spodziewajš się kierujšc list do większej społecznoci? Znajd w słowniku znaczenie terminu "list otwarty".
2.Jaki charakter ma list-wiersz Tadeusza Różewicza? Czy odbierasz go jako pouczenie, moralizowanie, karcenie, serdeczne zwrócenie uwagi na jaki problem? Czy zgodzisz się ze stwierdzeniem, że jest to list otwarty? Jeli tak - to od kogo do kogo? Wyjanij swoje odpowiedzi.
3.Przeczytaj jeszcze raz ostatnia zwrotkę. Dlaczego dwa wyrazy napisano wielkš literš? Co sugeruje taki zapis? Uzasadnij swojš odpowied.
4.Wskaż w wierszu wyrazy, które w sposób przenony (metaforyczny) nazywajš zło.
5.Jakie zachowania nadawca listu zalicza do niepochlebnych? Czy umiałby poszerzyć ich listę? Jak sšdzisz, co jest ródłem niedostrzegania potrzeb innych ludzi, zamykania się na cudze pragnienia czy ból? Wskaż w wierszu fragmenty, wyrazy mówišce o egoizmie.
6.Czy wiersz-list otwarty do ludożerców jest satyryczny, przemiewczy? Czy przeciwnie - jego treć mimo żartobliwego tonu należy traktować z powagš? Dlaczego?
7.Wskaż w wierszu te elementy, które dowodzš, że poeta utożsamia się z tymi, do których kieruje swój list. Jak sšdzisz - czy ten zabieg poetycki wzmacnia czy osłabia siłę perswazji (przekonywania)?
8.Różewicz nazwał nas ludożercami. Czy twoim zdaniem miał do tego prawo? a może jest w takim uogólnieniu przesada? Podaj sytuacje z twojej codziennoci, które będš przykładem na to, że jest w ludziach dobro i zło, że nie zawsze łatwo jest wybrać to pierwsze.
9.W jakiej rzeczywistoci historycznej powstał wiersz Tadeusza Różewicza? Co o tym wiadczy? Czy to oznacza, że utwór jest nieaktualny? Uzasadnij.
10.Czy utwór Różewicza można nazwać wierszem? Dlaczego?
11.Wskaż jakie elementy poetyckie zawarte sš w "Licie do ludożerców". Czy jest to tylko podział na wersy? Czy język utworu jest językiem zupełnie potocznym?
Podręcznik 6 klasy
Język polski w szkole
Strona główna