X
<  
TADEUSZRÓŻEWICZ

List do ludożerców

Kochani ludożercy
nie patrzcie wilkiem
na człowieka
który pyta o wolne miejsce
w przedziale kolejowym
zrozumcie
inni ludzie też majš
dwie nogi i siedzenie
Kochani ludożercy
poczekajcie chwilę
nie depczcie słabszych
nie zgrzytajcie zębami
zrozumcie
ludzi jest dużo będzie jeszcze
więcej więc posuńcie się trochę
ustšpcie
Kochani ludożercy
nie wykupujcie wszystkich
œwiec sznurowadeł i makaronu
Nie mówcie odwróceni tyłem:
ja mnie mój moje
mój żołšdek mój włos
mój odcisk moje spodnie
moja żona moje dzieci
moje zdanie
Kochani ludożercy
nie zjadajmy się Dobrze
bo nie zmartwychwstaniemy
Naprawdę



1.Po co ludzie piszš listy? Czego spodziewajš się kierujšc list do większej społecznoœci? ZnajdŸ w słowniku znaczenie terminu "list otwarty".

2.Jaki charakter ma list-wiersz Tadeusza Różewicza? Czy odbierasz go jako pouczenie, moralizowanie, karcenie, serdeczne zwrócenie uwagi na jakiœ problem? Czy zgodzisz się ze stwierdzeniem, że jest to list otwarty? Jeœli tak - to od kogo do kogo? Wyjaœnij swoje odpowiedzi.

3.Przeczytaj jeszcze raz ostatnia zwrotkę. Dlaczego dwa wyrazy napisano wielkš literš? Co sugeruje taki zapis? Uzasadnij swojš odpowiedŸ.

4.Wskaż w wierszu wyrazy, które w sposób przenoœny (metaforyczny) nazywajš zło.

5.Jakie zachowania nadawca listu zalicza do niepochlebnych? Czy umiałbyœ poszerzyć ich listę? Jak sšdzisz, co jest Ÿródłem niedostrzegania potrzeb innych ludzi, zamykania się na cudze pragnienia czy ból? Wskaż w wierszu fragmenty, wyrazy mówišce o egoizmie.

6.Czy wiersz-list otwarty do ludożerców jest satyryczny, przeœmiewczy? Czy przeciwnie - jego treœć mimo żartobliwego tonu należy traktować z powagš? Dlaczego?

7.Wskaż w wierszu te elementy, które dowodzš, że poeta utożsamia się z tymi, do których kieruje swój list. Jak sšdzisz - czy ten zabieg poetycki wzmacnia czy osłabia siłę perswazji (przekonywania)?

8.Różewicz nazwał nas ludożercami. Czy twoim zdaniem miał do tego prawo? a może jest w takim uogólnieniu przesada? Podaj sytuacje z twojej codziennoœci, które będš przykładem na to, że jest w ludziach dobro i zło, że nie zawsze łatwo jest wybrać to pierwsze.

9.W jakiej rzeczywistoœci historycznej powstał wiersz Tadeusza Różewicza? Co o tym œwiadczy? Czy to oznacza, że utwór jest nieaktualny? Uzasadnij.

10.Czy utwór Różewicza można nazwać wierszem? Dlaczego?

11.Wskaż jakie elementy poetyckie zawarte sš w "Liœcie do ludożerców". Czy jest to tylko podział na wersy? Czy język utworu jest językiem zupełnie potocznym?


Podręcznik 6 klasy

Język polski w szkole

Strona główna