<  
TADEUSZRÓŻEWICZ

List do ludożerców

Kochani ludożercy
nie patrzcie wilkiem
na człowieka
który pyta o wolne miejsce
w przedziale kolejowym
zrozumcie
inni ludzie też mają
dwie nogi i siedzenie
Kochani ludożercy
poczekajcie chwilę
nie depczcie słabszych
nie zgrzytajcie zębami
zrozumcie
ludzi jest dużo będzie jeszcze
więcej więc posuńcie się trochę
ustąpcie
Kochani ludożercy
nie wykupujcie wszystkich
świec sznurowadeł i makaronu
Nie mówcie odwróceni tyłem:
ja mnie mój moje
mój żołądek mój włos
mój odcisk moje spodnie
moja żona moje dzieci
moje zdanie
Kochani ludożercy
nie zjadajmy się Dobrze
bo nie zmartwychwstaniemy
Naprawdę



1.Po co ludzie piszą listy? Czego spodziewają się kierując list do większej społeczności? Znajdź w słowniku znaczenie terminu "list otwarty".

2.Jaki charakter ma list-wiersz Tadeusza Różewicza? Czy odbierasz go jako pouczenie, moralizowanie, karcenie, serdeczne zwrócenie uwagi na jakiś problem? Czy zgodzisz się ze stwierdzeniem, że jest to list otwarty? Jeśli tak - to od kogo do kogo? Wyjaśnij swoje odpowiedzi.

3.Przeczytaj jeszcze raz ostatnia zwrotkę. Dlaczego dwa wyrazy napisano wielką literą? Co sugeruje taki zapis? Uzasadnij swoją odpowiedź.

4.Wskaż w wierszu wyrazy, które w sposób przenośny (metaforyczny) nazywają zło.

5.Jakie zachowania nadawca listu zalicza do niepochlebnych? Czy umiałbyś poszerzyć ich listę? Jak sądzisz, co jest źródłem niedostrzegania potrzeb innych ludzi, zamykania się na cudze pragnienia czy ból? Wskaż w wierszu fragmenty, wyrazy mówiące o egoizmie.

6.Czy wiersz-list otwarty do ludożerców jest satyryczny, prześmiewczy? Czy przeciwnie - jego treść mimo żartobliwego tonu należy traktować z powagą? Dlaczego?

7.Wskaż w wierszu te elementy, które dowodzą, że poeta utożsamia się z tymi, do których kieruje swój list. Jak sądzisz - czy ten zabieg poetycki wzmacnia czy osłabia siłę perswazji (przekonywania)?

8.Różewicz nazwał nas ludożercami. Czy twoim zdaniem miał do tego prawo? a może jest w takim uogólnieniu przesada? Podaj sytuacje z twojej codzienności, które będą przykładem na to, że jest w ludziach dobro i zło, że nie zawsze łatwo jest wybrać to pierwsze.

9.W jakiej rzeczywistości historycznej powstał wiersz Tadeusza Różewicza? Co o tym świadczy? Czy to oznacza, że utwór jest nieaktualny? Uzasadnij.

10.Czy utwór Różewicza można nazwać wierszem? Dlaczego?

11.Wskaż jakie elementy poetyckie zawarte są w "Liście do ludożerców". Czy jest to tylko podział na wersy? Czy język utworu jest językiem zupełnie potocznym?


Podręcznik 6 klasy

Język polski w szkole

Strona główna