JULIAN TUWIM Modlitwa (fragment poematu Kwiaty polskie) Chmury nad nami rozpal w łunę, Uderz nam w serca złotym dzwonem, Otwórz nam Polskę, jak piorunem Otwierasz niebo zachmurzone. Daj nam uprzątnąć dom ojczysty Tak z naszych zgliszcz i ruin świętych, Jak z grzechów naszych, win przeklętych. Nich będzie biedny, ale czysty Nasz dom z cmentarza podźwignięty. Ziemi, gdy z martwych się obudzi I brzask wolności ją ozłoci, Daj rządy mądrych, dobrych ludzi, Mocnych w mądrości i dobroci. Pysznych pokora nich uzbroi, Pokornym gniewnej dumy przydaj, Poucz nas, że pod słońcem Twoim "Nie masz Greczyna ani Żyda". |
Piorunem ruń, gdy w imię sławy Pyszałek chwyci broń do ręki, Nie dopuść, żeby miecz nieprawy Miał za rękojeść krzyż Twej męki. Niech się wypełni dobra wola Szlachetnych serc, co w klęsce wzrosły, Przywróć nam chleb z polskiego pola, Przywróć nam trumny z polskiej sosny. Lecz nade wszystko - słowom naszym Zmienionym chytrze przez krętaczy Jedyność przywróć i prawdziwość: Niech prawo zawsze prawo znaczy, A sprawiedliwość - sprawiedliwość. 1940 - 1944 1. Kto jest adresatem tego wiersza? 2. Co znaczy w tym wierszu "dom ojczysty"? 3. Jakie prośby są wyrażone w wierszu "Modlitwa"? Wypisz je w punktach. 4. Jak rozumiesz słowa: "Nie masz Greczyna ani Żyda"? 5. Co znaczą słowa: Niech prawo zawsze prawo znaczy, A sprawiedliwość - sprawiedliwość? 6. Spójrz na daty umieszczone pod tekstem. To czas, w którym J. Tuwim pisał poemat Kwiaty polskie, z którego pochodzi ten wiersz. Jaki to okres w historii naszego kraju? Czy ta wiadomość powoduje zmianę zrozumienia tego wiersza? 7. Jak rozumiesz wiersz "Modlitwa"? Czy zgadzasz się z jego wymowa, z zawartymi w nim postulatami? Czy są one nadal aktualne? 8. Przygotuj sam lub w parze z kolegą projekt pomnika jednej z wartości wymienionych w wierszu, np. mądrości, dobroci, pokory, szlachetność, sprawiedliwość, prawda. Przedstawcie swoje projekty w klasie. 9. Napisz, jak wyglądał pomnik, który wymyśliłeś. |
|