Konstanty Ildefons Gałczyński

Dlaczego ogórek nie śpiewa


Pytanie to, w tytule
postawione tak śmiało,
choćby z największym bólem
rozwiązać by należało.

Jeśli ogórek nie śpiewa,
i to o żadnej porze,
to widać z woli nieba
prawdopodobnie nie może.

Lecz jeśli pragnie? Gorąco!
Jak dotąd nikt. Jak skowronek.
Jeżeli w słoju nocą
łzy przelewa zielone?

Mijają lata, zimy,
raz słoneczko, raz chmurka;
a my obojętnie przechodzimy
koło niejednego ogórka.

1. Przeczytaj głośno wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, a następnie zastanów się, co może być tematem poezji. Zrób listę propozycji.
2. Ogórek z wiersza Gałczyńskiego ma cechy człowieka określ je. Powiedz też, jaki jest nastrój wiersza .
3. Czy ogórek został potraktowany serio, czy Gałczyński w charakterystyczny dla siebie sposób jedynie żartuje, jest żartownisiem i kpiarzem?
4. Jak nazwać takie postawienie problemu dlaczego warzywo nie śpiewa? Uzasadnij swoją odpowiedź.
5. Co cię w wierszu śmieszy? Na czym polega dowcip i humor tego utworu? Kto często stawia absurdalne z pozoru pytania? Dlaczego?
6. Przeczytaj raz jeszcze ostatnią zwrotkę wiersza i powiedz, czy należy ją odczytać jednoznacznie? Kogo może tu symbolizować niespełniony ogórek?
7. Zwróć uwagę na rymy zapisz wyrazy rymujące się w poszczególnych zwrotkach. Czy końcówki są identyczne czy jedynie podobne? Jak układają się rymy w poszczególnych wersach (aabb; abab; abba)? Czy rymują się wyrazy jednosylabowe czy wielosylabowe?
Podręcznik 6 klasy

Język polski w szkole

Strona główna