TWORZYMY KLASOWĄ PIEŚŃ

CEL:
Zapoznanie uczniów lub utrwalenie cech hymnu, rozbudzenie aktywności twórczej, dalsza integracja grupy, rozśpiewanie klasy.

UWAGA:
Zajęcia realizowane w porozumieniu z wychowawcą klasy.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozpoczęcie zajęć obrzędowym zawołaniem.
Odebranie od ochotników plansz z zapisanym klasowym dekalogiem i zawołaniem, zaprezentowanie całej klasie, wspólne sprawdzenie i (w przypadku akceptacji bez poprawek) polecenie, aby przekazali je wychowawcy.

2. Sprawdzenie w zeszytach wybranych uczniów notatki z poprzedniej lekcji. Omówienie jakości notatek, pochwalenie uczniów, w których zeszytach znalazł się nie tylko zapis z tablicy i praca domowa. Proponujemy nie karać osób, które nie odrobiły pracy domowej, tylko nakazać im jej uzupełnienie na następną lekcję.
Poinformowanie, że zasadom prowadzenia notatek będą poświęcone jedne z najbliższych zajęć.

3. Przypomnienie słów hymnu narodowego. Sprawdzenie ich znajomości przez uczniów (nie na oceny).

4. Określenie cech gatunkowych hymnu.
Na podstawie Mazurka Dąbrowskiego, hymnu szkoły (jeśli istnieje) i innych znanych hymnów (np. Hymn Harcerstwa Polskiego Wszystko, co nasze) uczniowie przy pomocy nauczyciela stwierdzają, że hymn to utwór uroczysty o charakterze podniosłym, skierowany do najwyższych wartości (ojczyzna, Bóg...).

5. Przypomnienie, że na poprzedniej lekcji został ogłoszony konkurs na hymn klasy.
Zadanie pytania: Czy nasz hymn powinien być tak poważny i podniosły jak utwory wcześniej omawiane? W trakcie dyskusji wyłoni się na pewno odpowiedź, że byłoby to sztuczne i pretensjonalne. Klasowy hymn powinien być żywy, wesoły, dowcipny. Lepiej więc będzie używać terminu: klasowa pieśń.
Zapisanie tematu na tablicy.

6.Sprawdzenie, kto z uczniów spróbował podjąć wyzwanie napisania pieśni. Można założyć, że będzie to co najwyżej kilka osób. Prezentacje przez nie własnych pomysłów, krótkie omówienie i poprawienie ewidentnych błędów, odrzucenie pomysłów nienadających się do realizacji

7. Podział klasy na grupy, które pracują nad stworzeniem ze zgłoszonych propozycji końcowego tekstu i melodii pieśni. W każdej grupie znajduje się lider-pomysłodawca (jeśli pomysłodawców jest mniej niż grup, w niektórych zespołach nie będzie liderów).

UWAGA:Powinniśmy być przygotowani na sytuację, w której uczniowie nie przygotują żadnych propozycji. W takim przypadku nauczyciel musi mieć własne pomysły na rozpoczęcie pracy. Oto kilka przykładowych propozycji do wykorzystania:
- "Co się dzieje w naszej klasie?" (na melodię piosenki "Co się stało z naszą klasą?" Jacka Kaczmarskiego),
- "Jak dobrze nam przebywać razem/ młodym umysłem wiedzę pić..." (na melodię znanej pieśni harcerskiej),
- "Kto tak gania dziś po szkole/ z woźnym stacza srogie boje..." (na melodię piosenki "Tak bardzo się starałem" Czerwonych Gitar),
- "Już do wakacji tylko rok/ jeden jedyny rok, nie więcej..." (na melodię piosenki "Do zakochania jeden krok" Andrzeja Dąbrowskiego)..
8.Praca w grupach - tworzenie klasowej pieśni wg. propozycji uczniów lub nauczyciela.

9.Prezentacja wyników pracy grup. Omówienie, wspólny wybór najciekawszej propozycji, która stanie się pieśnią klasy lub (jeśli praca nie została ukończona) podstawą do dalszej pracy.

UWAGA:
Zbytnia konsekwencja łatwo przeradza się w fundamentalizm. Jeśli widzimy, że uczniowie nie są w stanie niczego sensownego wymyślić, proponujemy im, by wybrali pieśń klasową spośród znanych sobie polskich utworów (np. "Nie wstawaj lewą nogą" Czesława Niemena czy "Gdy jesteś zły..." Czerwonych Gitar). Ważne, aby uczniowie chcieli tę piosenkę śpiewać.

PODSUMOWANIE ZAJĘĆ:
- powtórzenie cech hymnu,
- przypomnienie klasowej obrzędowości,
- zadanie nauczenia się klasowej pieśni lub stworzenia jej dalszego ciągu.






Więcej scenariuszy

Poprzednia strona

Język polski w szkole

Główna strona