X
 

Nasi bohaterowie


W trakcie nauki w klasie 4 poznaliœcie wiele pięknych postaci - zarówno fikcyjnych, jak i historycznych. Z niektórymi z nich zaprzyjaŸniliœcie się bliżej, inne czekajš na wasze głębsze zainteresowanie.
Chcielibyœmy wam teraz zaproponować zabawę - wybory najpiękniejszej postaci spoœród poznanych w tym roku. Można by to nazwać wyborami Miss (Mistera) Bohaterów.
Na poczštek trzeba powiedzieć, jak należy rozumieć słowa "piękna postać". W dosłownym znaczeniu oznacza to urodę - szlachetne, regularne rysy twarzy, zgrabnš sylwetkę itp. Ale nie w tym znaczeniu zostały tutaj użyte te słowa. Zastanówcie się, jak jeszcze można je rozumieć. Czy słowo piękno odnosi się tylko do wyglšdu zewnętrznego?
Jeœli już wiecie, co znaczš słowa: piękny bohater, możecie ustalić zasady wyborów. Istnieje wiele możliwoœci ich przeprowadzenia. Chcielibyœmy zaproponować wam jednš z nich.
W pierwszej fazie wyborów każdy z was może zaproponować swojš ulubionš postać. Powinien krótko uzasadnić, dlaczego zgłasza tego właœnie bohatera. W ten sposób ustalicie listę kandydatów.
Następnie należy przeprowadzić pierwsze głosowanie, które wyłoni trzech do pięciu postaci cieszšcych się największš popularnoœciš w całej klasie. W tym głosowaniu każdy może oddać swój głos na trzech bohaterów.
Po przeprowadzeniu wstępnej selekcji, możecie przeprowadzić dyskusję w klasie, na temat, który z pretendentów najbardziej zasługuje na tytuł Najpiękniejszego. Można też uczniom, którzy zgłosili te postacie powierzyć funkcję rzeczników bohaterów i wysłuchać ich argumentów. Można wreszcie oddać głos samym pretendentom - w ich rolę wcielš się ochotnicy i będš odpowiadać na pytania z sali. Istnieje też możliwoœć połšczenia tych trzech form agitacji wyborczej.
Jeœli potraktujecie tę decydujšcš fazę wyborów poważnie, będziecie mieć wystarczajšcš iloœć danych, by œwiadomie oddać swój głos.
Jeszcze chwila zastanowienia i pozostaje już wyłšcznie przeprowadzenie ostatecznego głosowania, Tym razem, jak w normalnych wyborach prezydenckich, każdy z was dysponuje jednym głosem, to znaczy - może głosować tylko na jednego bohatera.
Na zakończenie warto by wykonać portret zwycięzcy, aby patronował waszym poczynaniom w przyszłym roku szkolnym - do kolejnych wyborów.

1. Czy zgadzasz się z wynikiem wyborów? Uzasadnij swojš wypowiedŸ.
2. W czym możesz naœladować Najpiękniejszego Bohatera?
3. Która z postaci zrobiła na tobie najgorsze wrażenie? Dlaczego?
4. W trakcie tego roku spotkałeœ się z wieloma bohaterami literackim i być może filmowymi lub teatralnymi. Wypisz tych, których zapamiętałeœ (nie więcej niż dziesięciu).
5. Zastanów się, dlaczego akurat ich zapamiętałeœ. Czy spodobały ci się ich przygody? Jeœli tak, napisz jakie.
6. A może wzbudziły twój podziw czyny bohaterów? Napisz, o czym te zachowania œwiadczš. Na przykład, jeœli bohater uratował tonšce dziecko, to znaczy, że jest odważny i potrafi zaryzykować swoje życie dla innych. (Fakt, że umie pływać jest tu mało istotny.)
7. Teraz wybierz pięć postaci, które podobały ci się najbardziej.
8. Spójrz na listę, którš sporzšdziłeœ. Wybierz swojego ulubionego bohatera. Opisz go.
Kim jest? z jakiego dzieła pochodzi? a może to postać historyczna? Jeœli wiesz, napisz, jak wyglšda. Jaki jest? Jakie jego czyny o tym œwiadczš? Dlaczego akurat ten bohater wzbudził twojš największš sympatię?


Podręcznik 4 klasy

Język polski w szkole

Kanon literatury dla dzieci

Strona główna