Nasi bohaterowie


W trakcie nauki w klasie 4 poznaliście wiele pięknych postaci - zarówno fikcyjnych, jak i historycznych. Z niektórymi z nich zaprzyjaźniliście się bliżej, inne czekają na wasze głębsze zainteresowanie.
Chcielibyśmy wam teraz zaproponować zabawę - wybory najpiękniejszej postaci spośród poznanych w tym roku. Można by to nazwać wyborami Miss (Mistera) Bohaterów.
Na początek trzeba powiedzieć, jak należy rozumieć słowa "piękna postać". W dosłownym znaczeniu oznacza to urodę - szlachetne, regularne rysy twarzy, zgrabną sylwetkę itp. Ale nie w tym znaczeniu zostały tutaj użyte te słowa. Zastanówcie się, jak jeszcze można je rozumieć. Czy słowo piękno odnosi się tylko do wyglądu zewnętrznego?
Jeśli już wiecie, co znaczą słowa: piękny bohater, możecie ustalić zasady wyborów. Istnieje wiele możliwości ich przeprowadzenia. Chcielibyśmy zaproponować wam jedną z nich.
W pierwszej fazie wyborów każdy z was może zaproponować swoją ulubioną postać. Powinien krótko uzasadnić, dlaczego zgłasza tego właśnie bohatera. W ten sposób ustalicie listę kandydatów.
Następnie należy przeprowadzić pierwsze głosowanie, które wyłoni trzech do pięciu postaci cieszących się największą popularnością w całej klasie. W tym głosowaniu każdy może oddać swój głos na trzech bohaterów.
Po przeprowadzeniu wstępnej selekcji, możecie przeprowadzić dyskusję w klasie, na temat, który z pretendentów najbardziej zasługuje na tytuł Najpiękniejszego. Można też uczniom, którzy zgłosili te postacie powierzyć funkcję rzeczników bohaterów i wysłuchać ich argumentów. Można wreszcie oddać głos samym pretendentom - w ich rolę wcielą się ochotnicy i będą odpowiadać na pytania z sali. Istnieje też możliwość połączenia tych trzech form agitacji wyborczej.
Jeśli potraktujecie tę decydującą fazę wyborów poważnie, będziecie mieć wystarczającą ilość danych, by świadomie oddać swój głos.
Jeszcze chwila zastanowienia i pozostaje już wyłącznie przeprowadzenie ostatecznego głosowania, Tym razem, jak w normalnych wyborach prezydenckich, każdy z was dysponuje jednym głosem, to znaczy - może głosować tylko na jednego bohatera.
Na zakończenie warto by wykonać portret zwycięzcy, aby patronował waszym poczynaniom w przyszłym roku szkolnym - do kolejnych wyborów.

1. Czy zgadzasz się z wynikiem wyborów? Uzasadnij swoją wypowiedź.
2. W czym możesz naśladować Najpiękniejszego Bohatera?
3. Która z postaci zrobiła na tobie najgorsze wrażenie? Dlaczego?
4. W trakcie tego roku spotkałeś się z wieloma bohaterami literackim i być może filmowymi lub teatralnymi. Wypisz tych, których zapamiętałeś (nie więcej niż dziesięciu).
5. Zastanów się, dlaczego akurat ich zapamiętałeś. Czy spodobały ci się ich przygody? Jeśli tak, napisz jakie.
6. A może wzbudziły twój podziw czyny bohaterów? Napisz, o czym te zachowania świadczą. Na przykład, jeśli bohater uratował tonące dziecko, to znaczy, że jest odważny i potrafi zaryzykować swoje życie dla innych. (Fakt, że umie pływać jest tu mało istotny.)
7. Teraz wybierz pięć postaci, które podobały ci się najbardziej.
8. Spójrz na listę, którą sporządziłeś. Wybierz swojego ulubionego bohatera. Opisz go.
Kim jest? z jakiego dzieła pochodzi? a może to postać historyczna? Jeśli wiesz, napisz, jak wygląda. Jaki jest? Jakie jego czyny o tym świadczą? Dlaczego akurat ten bohater wzbudził twoją największą sympatię?


Podręcznik 4 klasy

Język polski w szkole

Kanon literatury dla dzieci

Strona główna