Nasze prawa


Na pewno nie raz słyszałeś słowa: "Nie masz prawa...!" (odzywać się do mnie takim tonem, trzymać łokci na stole, mieć złych stopni itp.). Zapewne sam także często mówiłeś: "Mam prawo..." (oglądać telewizję, pójść do kolegi, słuchać głośno muzyki itp.).
Niewątpliwie, kulturalne siedzenie przy stole podczas odwiedzin u kolegi to ważna sprawa, ale niewiele ma wspólnego z dziedziną naszych praw.
Na początek warto by wyjaśnić, co to jest prawo. Najczęściej pod tym terminem rozumiemy zbiór przepisów, które regulują nasze życie - mówią, co wolno, a czego nie wolno robić. Takim prawem istniejącym w twojej szkole jest jej regulamin.
Jednak, kiedy mówimy: "Mam prawo do...", używamy tego słowa w znaczeniu przysługujących nam uprawnień. Waszym uprawnieniem jest np. Odpoczynek podczas przerw między lekcjami, odpowiedni okres czasu (na ogół tydzień) na przygotowanie się do klasówki. W regulaminach szkolnych mogą być zapisane jeszcze inne uprawnienia, np. to, że na weekend nie zadaje się lekcji.
Te prawa zostały wam nadane odgórnie przez władze państwowe lub szkolne. Istnieją też prawa wrodzone, które nam przysługują od momentu urodzenia. Są to prawa człowieka. Najważniejszym z nich jest oczywiście prawo do życia.
Innym prawem, którego nikt nie może nam odebrać, jest prawo do godności. Nikomu nie wolno was poniżać, wyśmiewać, obrażać, przezywać. Ludzie, którzy coś takiego robią, nie mają żadnego wytłumaczenia. Nikt, dosłownie n i k t, nie ma prawa was bić.
Macie prawo do intymności, czyli posiadania własnych sekretów. Niedopuszczalne jest grzebanie w waszych rzeczach, czytanie waszych listów (nawet tych, które wysyłacie do koleżanki podczas lekcji), pamiętników czy podsłuchiwanie rozmów.
Ty oczywiście również nie możesz robić tych wszystkich rzeczy.
Te prawa przysługują każdemu człowiekowi od momentu narodzin, a prawo do życia od chwili poczęcia. Nie mają na nie wpływu wiek, kolor włosów i skóry, poziom inteligencji, stopnie w dzienniku, umiejętność gry w piłkę, uroda ani nawet uczciwość czy prawdomówność. Te same prawa mają złodzieje, kłamcy, a nawet mordercy.
Prawa człowieka bowiem nie wypływają z dobrego wypełniania swoich obowiązków. Nie mogą zostać nikomu odebrane, mogą jedynie w szczególnych okolicznościach zostać ograniczone. Policja może np. Uzyskać zezwolenie na podsłuchiwanie człowieka podejrzanego o popełnienie przestępstwa. Nikt nie będzie miał pretensji do rodziców narkomana, że przetrząsają jego rzeczy w poszukiwaniu narkotyków. Złodziejom i bandytom można ograniczyć prawo do wolności i na określony czas zamknąć w więzieniu. Ograniczeniom nie podlega - z oczywistych przyczyn - prawo do życia. Zakaz zabijania jest jednym z najstarszych zakazów. Godzą się z nim wszyscy ludzie na całym świecie. Jedynym od niego odstępstwem jest obrona życia własnego lub innych.
Ogólnie mówiąc, nic nie może ograniczyć naszych praw, dopóki nie wykraczamy przeciw prawom innych ludzi.
To, czy odrabiasz lekcje i jakie masz stopnie, w niczym nie wpływa na twoje prawa. Nie wolno cię bić ani obrażać, jeśli dostaniesz jedynkę. Jednak prawo, np. do oglądania telewizji, nie należy do praw człowieka i rodzice mogą cię za złe stopnie na jakiś czas go pozbawić.
Jeśli natomiast będziesz naruszał prawa innych - bił kolegów, przezywał, wyśmiewał się z nich - możesz spodziewać się kary. A już na pewno możesz oczekiwać że nikt nie będzie cię lubić. A przecież wszyscy bardzo chcemy mieć dobrych kolegów i przyjaciół...

1. Czy znasz regulamin swojej szkoły, wiesz, jakie są w nim zapisane twoje prawa i obowiązki? Jeśli nie, szybko to zmień.
2. Zastanówcie się, jakie jeszcze prawa można by zapisać w regulaminie. Pamiętajcie, żeby odróżnić pomysły możliwe do realizacji od niemożliwych. Może uda się wam wymyślić coś, co zostanie uwzględnione przez władze szkolne.
3. Czy podany w tekście zakaz oglądania telewizji przez złego ucznia ma na celu tylko ukaranie go? Czy może wypływać z chęci pomocy dziecku?
4. Zastanówcie się, kiedy jeszcze - oprócz przykładów podanych w tekście - mogą zostać ograniczone prawa człowieka.
5. Jak rozumiesz słowo: godność? Przygotujcie w grupach i zagrajcie scenkę pantomimiczną (bez słów) pt. "Człowiek poniżony".
6. Czy posiadacie klasowy regulamin? Przyjrzyjcie mu się jeszcze raz pod kątem przestrzegania praw człowieka. Jeśli nie posiadacie regulaminu, stwórzcie go.
7. Jeśli wasz wychowawca zgodzi się, możecie też ułożyć zasady współpracy uczeń - nauczyciel.
8. Zastanów się, jak często byłeś na bakier z prawami człowieka. Przypomnij sobie, kiedy i kogo obraziłeś, poniżyłeś jego godność. Nie opowiadaj o tym w klasie. Co najwyżej poradź się kogoś, komu ufasz, czy możesz te czyny naprawić.
9. Jeśli pamiętasz sytuację, w której naruszono twoją godność, możesz o tym opowiedzieć koleżankom i kolegom. Tym razem nie fantazjuj.

Podręcznik 4 klasy

Język polski w szkole

Kanon literatury dla dzieci

Strona główna