PRZEDSTAWIAMY SIĘ

CEL:
Kształcenie umiejętności wypowiadania się w mowie, mówienia o samym sobie; samopoznanie, wiedza o samym sobie; wzmacnianie pozytywnego myślenia każdego ucznia o samym sobie.

UWAGA:
Jest to scenariusz pierwszej lekcji w pierwszej klasie lub pierwszej lekcji nauczyciela w klasie, którą właśnie objął. Jeżeli klasa składa się z uczniów, którzy się nawzajem nie znają, można przeprowadzić tę lekcję pod koniec 1. semestru, np. przed wystawianiem ocen.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Po wejściu do klasy nauczyciel przedstawia się. Nie może być to tradycyjna formułka: "Dzień dobry. Nazywam się ..., będę uczyć was języka polskiego". Ja sam robiłem to mniej więcej w następujący sposób:
Dzień dobry. Nazywam się Janusz Uhma i będę uczył was języka polskiego, czyli wiedzy o literaturze i języku. Bardzo lubię stawiać dobre stopnie (naprawdę). Ogromnie cieszę się z każdej piątki, a szóstka wprawia mnie wręcz w stan euforii. Nie znoszę chamstwa i muzyki techno. Bardzo lubię literaturę fantastyczną. Interesuję się historia i teatrem. Moją silną stroną jest na pewno fakt, że staram się być sprawiedliwy. O słabych stronach nie będę mówił. Sami je poznacie.
To tylko przykład. Zresztą w rzeczywistości nigdy nie wyglądało to tak samo.

2. Po takiej autoprezentacji prosimy uczniów, aby oni również się przedstawili. Zapewne nie znajdzie się ochotnik lub będzie ich zaledwie kilku. Od nauczyciela zależy, jaką formę wskazywania kolejnych przedstawiających się wybierze. Proponowałbym, żeby była to forma jak najbardziej sformalizowana - według listy, od pierwszej osoby w pierwszym rzędzie itp. Zmniejszamy wówczas poziom stresu wśród uczniów.

3. Zapewne pierwsze osoby poprzestaną na podaniu swojego imienia i nazwiska. Po przeczekaniu 2-3 takich wypowiedzi przerywamy na moment uczniowskie prezentacje. Wyrażamy smutek, że młodzi ludzie nie chcą okazać nam takiego zaufania, jakie my im okazaliśmy. Zwracamy wszystkim uwagę, że przedstawiając się, uczeń powinien powiedzieć, do której szkoły podstawowej chodził, a ponadto, np. jakie przedmioty lubi najbardziej, a jakie najmniej; czym się interesuje, a zwłaszcza jakie są jego mocne strony, co umie robić najlepiej. Oczywiście, to znowu jedynie przykład, każdy nauczyciel sam najlepiej będzie wiedział, co w takim momencie powiedzieć.

4. Ponownie przystępujemy do uczniowskich autoprezentacji. Teraz już nie pozostajemy biernymi obserwatorami. Uczniom, którzy mają kłopoty z opowiedzeniem o sobie, pomagamy pytaniami. Możemy poprosić kolegów, by podpowiedzieli mówcy, jakie są jego największe zalety. Nie dopuszczamy do mówienia o wadach.

5. Jeżeli zorientujemy się, że uczniowie w żaden sposób nie potrafią niczego pozytywnego powiedzieć o sobie, wprowadzamy ćwiczenie teatralne pt. "Chcę zostać przyjęty do tej szkoły!". Polecamy podopiecznym, aby wczuli się w postać 13-latka, który koniecznie chce się dostać do konkretnego gimnazjum. Musi przekonać dyrektora, by go przyjął. Dyrektor słynie z tego, że nie znosi próśb ani gróźb, kłamstwo zaś wyczuwa w ciągu ułamka sekundy.
Ćwiczenie uczniowie wykonują w parach, zamieniając się przy tym rolami.
Po 5-8 minutach sprawdzamy efekty. Pytamy, komu udało się przekonać dyrektora. Jeżeli liczba takich osób jest niewielka, prosimy 2-3 spośród tych, którym się udało, aby zagrały przed wszystkimi swoja rozmowę z dyrektorem.
Każdą improwizację komentujemy zaraz po jej ukończeniu, uwypuklając atuty, które pomogły starającemu się odnieść sukces. Musimy też pamiętać o zadaniu pytania, czy wszystko, co mówił o sobie, jest prawdą.

6. Po tym ćwiczeniu przystępujemy do dalszych prezentacji. Teraz już uczniowie nie powinni mieć trudności z mówieniem o sobie.

7. Na koniec dajemy szansę poprawy swej prezentacji tym, którzy mówili na samym początku.

UWAGA: Zajęcia te zajmą na pewno sporo czasu, a nie powinno się ich rozdzielać na kilka odrębnych lekcji. Dlatego należy postarać się (np. Zamienić z koleżanką) byśmy mieli co najmniej dwie godziny z rzędu. Warto jednak poświecić na te pierwsze zajęcia nawet trzy lekcje. Dzięki nim bardzo wiele dowiemy się o swoich uczniach.

PODSUMOWANIE ZAJĘĆ:
- Podkreślenie, ze nie ma ludzi składających się z samych wad albo samych zalet; ważne jest, by zdawać sobie sprawę z jednych i drugich, z wadami walczyć, a zalety wzmacniać.
- Zadanie przygotowania w domu wizytówek według wzoru:
J - jaśnie oświecony,
a - ambitny,
N - nauczyciel.
Poinformowanie, że powinny znajdować się na nich informacje, które uważamy za prawdziwe.






Więcej scenariuszy

Poprzednia strona

Język polski w szkole

Główna strona