PRZEDSTAWIAMY SIĘ

CEL:
Kształcenie umiejętnoœci wypowiadania się w mowie, mówienia o samym sobie; samopoznanie, wiedza o samym sobie; wzmacnianie pozytywnego myœlenia każdego ucznia o samym sobie.

UWAGA:
Jest to scenariusz pierwszej lekcji w pierwszej klasie lub pierwszej lekcji nauczyciela w klasie, którš właœnie objšł. Jeżeli klasa składa się z uczniów, którzy się nawzajem nie znajš, można przeprowadzić tę lekcję pod koniec 1. semestru, np. przed wystawianiem ocen.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Po wejœciu do klasy nauczyciel przedstawia się. Nie może być to tradycyjna formułka: "Dzień dobry. Nazywam się ..., będę uczyć was języka polskiego". Ja sam robiłem to mniej więcej w następujšcy sposób:
Dzień dobry. Nazywam się Janusz Uhma i będę uczył was języka polskiego, czyli wiedzy o literaturze i języku. Bardzo lubię stawiać dobre stopnie (naprawdę). Ogromnie cieszę się z każdej pištki, a szóstka wprawia mnie wręcz w stan euforii. Nie znoszę chamstwa i muzyki techno. Bardzo lubię literaturę fantastycznš. Interesuję się historia i teatrem. Mojš silnš stronš jest na pewno fakt, że staram się być sprawiedliwy. O słabych stronach nie będę mówił. Sami je poznacie.
To tylko przykład. Zresztš w rzeczywistoœci nigdy nie wyglšdało to tak samo.

2. Po takiej autoprezentacji prosimy uczniów, aby oni również się przedstawili. Zapewne nie znajdzie się ochotnik lub będzie ich zaledwie kilku. Od nauczyciela zależy, jakš formę wskazywania kolejnych przedstawiajšcych się wybierze. Proponowałbym, żeby była to forma jak najbardziej sformalizowana - według listy, od pierwszej osoby w pierwszym rzędzie itp. Zmniejszamy wówczas poziom stresu wœród uczniów.

3. Zapewne pierwsze osoby poprzestanš na podaniu swojego imienia i nazwiska. Po przeczekaniu 2-3 takich wypowiedzi przerywamy na moment uczniowskie prezentacje. Wyrażamy smutek, że młodzi ludzie nie chcš okazać nam takiego zaufania, jakie my im okazaliœmy. Zwracamy wszystkim uwagę, że przedstawiajšc się, uczeń powinien powiedzieć, do której szkoły podstawowej chodził, a ponadto, np. jakie przedmioty lubi najbardziej, a jakie najmniej; czym się interesuje, a zwłaszcza jakie sš jego mocne strony, co umie robić najlepiej. Oczywiœcie, to znowu jedynie przykład, każdy nauczyciel sam najlepiej będzie wiedział, co w takim momencie powiedzieć.

4. Ponownie przystępujemy do uczniowskich autoprezentacji. Teraz już nie pozostajemy biernymi obserwatorami. Uczniom, którzy majš kłopoty z opowiedzeniem o sobie, pomagamy pytaniami. Możemy poprosić kolegów, by podpowiedzieli mówcy, jakie sš jego największe zalety. Nie dopuszczamy do mówienia o wadach.

5. Jeżeli zorientujemy się, że uczniowie w żaden sposób nie potrafiš niczego pozytywnego powiedzieć o sobie, wprowadzamy ćwiczenie teatralne pt. "Chcę zostać przyjęty do tej szkoły!". Polecamy podopiecznym, aby wczuli się w postać 13-latka, który koniecznie chce się dostać do konkretnego gimnazjum. Musi przekonać dyrektora, by go przyjšł. Dyrektor słynie z tego, że nie znosi próœb ani gróŸb, kłamstwo zaœ wyczuwa w cišgu ułamka sekundy.
Ćwiczenie uczniowie wykonujš w parach, zamieniajšc się przy tym rolami.
Po 5-8 minutach sprawdzamy efekty. Pytamy, komu udało się przekonać dyrektora. Jeżeli liczba takich osób jest niewielka, prosimy 2-3 spoœród tych, którym się udało, aby zagrały przed wszystkimi swoja rozmowę z dyrektorem.
Każdš improwizację komentujemy zaraz po jej ukończeniu, uwypuklajšc atuty, które pomogły starajšcemu się odnieœć sukces. Musimy też pamiętać o zadaniu pytania, czy wszystko, co mówił o sobie, jest prawdš.

6. Po tym ćwiczeniu przystępujemy do dalszych prezentacji. Teraz już uczniowie nie powinni mieć trudnoœci z mówieniem o sobie.

7. Na koniec dajemy szansę poprawy swej prezentacji tym, którzy mówili na samym poczštku.

UWAGA: Zajęcia te zajmš na pewno sporo czasu, a nie powinno się ich rozdzielać na kilka odrębnych lekcji. Dlatego należy postarać się (np. Zamienić z koleżankš) byœmy mieli co najmniej dwie godziny z rzędu. Warto jednak poœwiecić na te pierwsze zajęcia nawet trzy lekcje. Dzięki nim bardzo wiele dowiemy się o swoich uczniach.

PODSUMOWANIE ZAJĘĆ:
- Podkreœlenie, ze nie ma ludzi składajšcych się z samych wad albo samych zalet; ważne jest, by zdawać sobie sprawę z jednych i drugich, z wadami walczyć, a zalety wzmacniać.
- Zadanie przygotowania w domu wizytówek według wzoru:
J - jaœnie oœwiecony,
a - ambitny,
N - nauczyciel.
Poinformowanie, że powinny znajdować się na nich informacje, które uważamy za prawdziwe.






Więcej scenariuszy

Poprzednia strona

Język polski w szkole

Główna strona