TADEUSZRÓŻEWICZ

Przepaść

Babcia w czarnych sukniach
w drucianych okularach
z laseczką
stawia stopę
nad przepaścią krawężnika cofa
rozgląda się bojaźliwie
choć nie widać śladu samochodu
Podbiega do niej chłopczyk
bierze za rękę
i przeprowadza
przez otchłań ulicy
na drugi brzeg
Rozstępują się
straszliwe ciemności
nagromadzone nad światem
przez złych ludzi
kiedy w sercu
małego chłopca
świeci iskierka
miłości




1. Znajdź w tekście wiersza metafory i wytłumacz, jak je rozumiesz. Wyjaśnij, jaką funkcje pełnia w tekście. W jakim celu zastosował je poeta?

2. Wiersz "Przepaść" składa się z trzech wyrazistych części (wydzielonych również graficznie). Przeczytaj każda z nich po kolei i krótko je nazwij. Na tej podstawie określ budowę wiersza.

3. Podzielcie się na dwuosobowe zespoły i zagrajcie scenkę pantomimiczną "Starszy człowiek próbuje przejść przez ulicę". Wykonajcie ćwiczenie w dwóch wersjach - najpierw zgodnie z tym, co waszym zdaniem zdarzyłoby się w rzeczywistości, następnie w zgodzie z treścią wiersza "Przepaść". Omówcie różnice między obydwoma wersjami.

4. Jaka jest wymowa utworu? O czym mówi Tadeusz Różewicz? O co apeluje, do czego zachęca?


Podręcznik 6 klasy

Język polski w szkole

Strona główna