Jak zdobywać wiedzę i umiejętności?


Najstarszym chyba i do dziś podstawowym źródłem wiedzy jest obserwowanie innych i ich naśladowanie. Tak nauczyliście się chodzić i mówić, w ten sposób nowy pracownik poznaje swoje obowiązki.
Samo obserwowanie oczywiście nie wystarczy - trzeba jeszcze nowo poznane umiejętności wyćwiczyć. Wie o tym każdy, kto chodził na kurs tańca, uczy się grać na jakimś instrumencie lub trenuje jakiś sport.
Inaczej jest z wiadomościami, z wiedzą - wiele można przekazać ustnie, ale liczba słuchaczy będzie zawsze ograniczona. Ile osób może uczyć jeden nauczyciel? Maksymalnie kilkaset. Poza tym pamięć ludzka jest zawodna i bezcenne wiadomości mogą zaginąć. Ponadto rozwój wiedzy powoduje, że jeden, nawet najmądrzejszy człowiek nie jest w stanie jej objąć w całości.
Dlatego każda społeczność ludzka, która przekroczyła pewien punkt rozwoju wiedzy, stawała przed koniecznością jej utrwalania. Najlepszą jak dotąd metodą przechowywania i przekazywania wiadomości jest pismo.
Narody, które ją opanowały, opuściły mroki prahistorii i wkroczyły na jasne stronice historii.
Najstarsze systemy pisma były bardzo skomplikowane. Zawierały mnóstwo znaków, których opanowanie było bardzo trudne. Nauka w starożytnym Egipcie wymagała dużo więcej wysiłku niż współcześnie. W tak skomplikowany sposób pisze się do dziś w Chinach.
Dlatego powstanie pisma alfabetycznego, czyli takiego, które wykorzystuje niewielką ilość znaków (liter) do tworzenia nieskończonej ilości słów, była ogromnym przełomem w historii ludzkości. Pismem alfabetycznym napisany jest ten tekst, takim samym pismem posługujecie się w szkole. Jego podstawą jest alfabet wykorzystywany w starożytnym Rzymie, zwany łacińskim.
Równie ważnym czynnikiem powszechności wiadomości jest materiał, na którym są one zapisywane. Jeśli jest on drogi, dostęp do wiedzy mają tylko ludzie bogaci. Dlatego kolejnym niezwykle ważnym odkryciem była umiejętność wytwarzania papieru. Jednak dopiero odkrycie druku, które miało miejsce ponad pięćset lat temu, umożliwiło zdobywanie wiedzy przez znaczną liczbę osób.
Od ponad pięciuset lat głównym nośnikiem wiedzy jest książka w kształcie zbliżonym do tego, jaki znamy obecnie. I tak będzie zapewne jeszcze przez wiele lat.
Co trzeba umieć, by korzystać z książki jako źródła wiedzy? Niewątpliwie podstawą jest umiejętność czytania, ale to nie wszystko. Trzeba czytać ze zrozumieniem, to znaczy rozumieć poszczególne słowa, zdania i większe fragmenty tekstu. Trzeba też umieć korzystać z książki w sposób świadomy.
Nie zawsze musimy przeczytać całą książkę, by zdobyć potrzebną nam wiedzę. Co zrobić, by nie wertować opasłego tomu w całości? Oczywiście - zajrzeć do spisu treści.
A co zrobić, gdy nie rozumiemy jakiegoś słowa? Często autor książki przewiduje nasze trudności i wytłumaczenie znajdziemy w przypisie, czyli dodatkowym tekście umieszczonym na dole strony lub z jej boku.
Jeśli autor o tym nie pomyślał, nie należy załamywać rąk. Trzeba spróbować zrozumieć całe zdanie i domyślić się znaczenia nieznanego nam słowa. Często także nie będzie to wyraz na tyle istotny w tekście, żebyśmy bez niego nie mogli pojąć sensu całości.
Kiedy uważamy, że bez wytłumaczenie tego jednego słowa nie zrozumiemy tekstu, sięgamy po słownik. Tak jak istnieją słowniki np. Angielsko-polskie, tak istnieją słowniki języka polskiego. Znajdziemy w nich znaczenie większości wyrazów istniejących w naszej mowie.
Jeśli rozumiemy wszystkie słowa, ale nie wiemy nic na temat ludzi, miejsc czy wydarzeń, o których jest mowa w tekście, pomaga nam encyklopedia. Encyklopedie zawierają krótkie notatki na temat wszystkich dziedzin wiedzy. Najlepsza obecnie polska encyklopedia to sześciotomowa Nowa encyklopedia powszechna PWN.
Dobrzy by było, gdyby każdy z was miał w domu Mały słownik języka polskiego i Encyklopedię popularną. Jeśli jest to niemożliwe, znajdziecie te książki w bibliotece szkolnej, a może także klasowej.
Zarówno encyklopedie, jak i słownik zawierają hasła ułożone w kolejności alfabetycznej, dlatego tak ważna jest znajomość alfabetu na pamięć i na wyrywki.
A co z komputerem? - zapytacie. Niewątpliwie komputer jest bardzo pożytecznym narzędziem, ale także w nim mamy do czynienia z pismem. Po pierwsze - komputer jest znakomitą maszyna do pisania. Zapytajcie osób, które używają programu Word 8, przy pomocy którego został napisany ten tekst.
Po drugie - we wszystkich programach do nauki np. języka polskiego rysunki i filmy stanowią tylko dodatek do informacji przekazywanej przy pomocy pisma.
Po trzecie - korzystanie ze światowej sieci komputerowej zwanej Internetem, nie jest możliwe bez umiejętności czytania i pisania, na dodatek - często trzeba znać język obcy (głównie angielski).
Komputer jest znakomitą, niezwykle ułatwiającą zdobywanie wiadomości maszyną i niczym więcej. Niewątpliwie istnieje bardzo wiele godnych polecenia komputerowych programów edukacyjnych i encyklopedii zwanych multimedialnymi ponieważ zawierają teksty, zdjęcia, nagrania i filmy. Oczywiście, gry komputerowe służą tylko rozrywce.
Umiejętność czytania nie jest potrzebna do korzystania z telewizji. Telewizja daje szanse nie tylko oglądania filmów i najnowszych wiadomości z kraju i ze świata. To także wiele godzin programów edukacyjnych - przyrodniczych, geograficznych, historycznych i innych. W szczególnie dobrej sytuacji są posiadacze anten satelitarnych i telewizji kablowej, ponieważ przy ich pomocy można odbierać wiele kanałów nadających wyłącznie programy przekazujące wiedzę, Ale i telewizje ogólnodostępne emitują wiele wartościowych filmów czy wywiadów.
Telewizja ma jedną wadę - wiadomości przez nią przekazywane przyswajane są biernie. Widz siedzi przed odbiornikiem, a stacja podaje mu wiedzę jak na tacy. Po takim pokazie niewiele zostaje w głowie - pojedyncze obrazy, melodie. Ponadto jesteśmy skazani na to, co jest w programie. Na pewno nie raz doświadczyliście sytuacji, ze telewizja pokazała jakiś program dosłownie kilka dni po tym, jak był on wam potrzebny.
Książka nie ma tych ograniczeń, możemy po nią sięgnąć zawsze i wszędzie, możemy ją przekartkować lub przeczytać od deski do deski, najciekawsze fragmenty możemy przepisać i mieć ciągle przy sobie.
I ostatni argument - czy wyobrażacie sobie robienie ściągawek na podstawie programu telewizyjnego?


1. Czy na pewno znasz alfabet? Jaka litera występuje przed literą r, a jaka po g? Gdzie mieszczą się litery: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ż, ź? Sprawdźcie w parach swoje wiadomości.
2. W jakiej książce będziesz szukał wytłumaczenia następujących słów:
- pismo łacińskie,
- multimedialny,
- Internet,
- egipskie pismo,
- hieroglify,
- Gutenberg,
- pergamin.
Które z nich znajdziesz w encyklopedii, a które w słowniku języka polskiego? Uszereguj je w kolejności alfabetycznej i sprawdź, czy miałeś rację.
3. Wskaż w tekście słowa, których nie rozumiesz. Z jakiego źródła skorzystasz, by poznać ich znaczenie?
4. Ze słownika języka polskiego i encyklopedii możecie korzystać w bibliotece. Jaki natomiast słownik powinien mieć każdy z was do codziennego użytku? Czy rzeczywiście korzystasz z niego?
5. Oto przykład hasła ze słownika języka polskiego. Przeczytaj je i powiedz, jakich informacji możesz zaczerpnąć z tego słownika.
litera ~erze, ~er "znak graficzny głoski, właściwy pismom alfabetycznym": Drukowane, pisane litery. Koślawe, kształtne litery. Wybić, wyryć, wytłoczyć litery.
Δ Wielka litera "litera większego formatu i innego kształtu w stosunku do małej, stawiana wg pisowni polskiej na początku nazwy i wyrazu rozpoczynającego nowe zdanie": Pisać wyraz wielką literą. Zaczynać zdanie od wielkiej litery.
Δ Małe litery "litery mniejszego formatu, którymi wg pisowni polskiej pisze się tekst":
Δ Litery rozstrzelone "litery pisane lub drukowane w odstępach większych niż normalnie"
Δ Martwa litera "ustawa, zarządzenie niewykonywane, nierespektowane, pozostające jedynie na papierze"
Δ Litera prawa "dosłowne brzmienie tekstu prawnego"
Δ Łykać litery "czytając opuszczać niektóre głoski"
Δ Składać litery "zaczynać czytać, sylabizować"
6. Napisz rozstrzelonym pismem, co to są rozstrzelone litery.
7. Odpowiedz na pytania, czy łykasz litery, czy przeszedłeś już etap składania liter.
8. Zobacz w bibliotece lub księgarni, jakie jeszcze istnieją słowniki. Wyjaśnijcie na lekcji, jak możecie je wykorzystać.
9. Sporządź alfabetyczną listę imion uczniów twojej klasy.
10. Powiedz, pisowni których słów nie musisz szukać w słowniku ortograficznym. Wyjaśnij, dlaczego.
góra, słów, szukać, brzydko, brzózka, wóz, bazgrze

Podręcznik 4 klasy

Język polski w szkole

Kanon literatury dla dzieci

Strona główna