DANUTA WAWIŁOW
Szybko



Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj!
Szybko, szybko, stygnie kawa!
Szybko, zęby myj i ręce!
Szybko, światło gaś w łazience!
Szybko, tata na nas czeka!
Szybko, tramwaj nam ucieka!
Szybko, szybko, bez hałasu!
Szybko, szybko, nie ma czasu!

Na nic nigdy nie ma czasu...

A ja chciałbym przez kałuże
iść godzinę albo dłużej,
trzy godziny lizać lody,
gapić się na samochody
i na deszcz, co leci z góry,
i na żaby, i na chmury,
cały dzień się w wannie chlapać
i motyle żółte łapać
albo z błota lepić kule
i nie spieszyć się w ogóle...

Chciałbym wszystko robić wolno,
ale mi nie wolno...


1. Jaki wyraz powtarza się w tym wierszu najczęściej? Jaki efekt uzyskuje dzięki powtarzaniu tego wyrazu autorka? Zanim odpowiesz na to pytanie, wspólnie przeczytajcie wiersz na głos w klasie. Zwróć uwagę, jak czytaliście pierwszą, a jak drugą zwrotkę.
2. Policz sylaby w wyrazach pierwszej, a następnie drugiej zwrotki. Jakiej długości wyrazy przeważają w każdej zwrotce? Jak sądzisz - dlaczego?
3. Jaką funkcję pełnią w wierszu zdania:
Na nic nigdy nie ma czasu...
Chciałbym wszystko robić wolno,
ale mi nie wolno...
W jaki sposób je czytaliście?
4. Jakie jest twoje zdanie na temat pośpiechu? Czy też "chciałbyś wszystko robić wolno"?
5. Czy jest coś, czego nie lubisz tak bardzo, jak bohater wiersza pośpiechu ? Dlaczego?
6. Jeśli już wiesz, co to jest, spróbuj naśladować autorkę wiersza. Na początek przyjrzyj się budowie tego utworu.
Szybko (to, czego bardzo nie lubię)
+ (kolejne przykłady ułożone w kolejności chronologicznej, czyli od najwcześniejszego do najpóźniejszego)
Szybko
Szybko
Szybko (tyle razy, na ile starczy ci przykładów)
(Krótkie podsumowanie)
A ja chciałbym (przykłady tego, o czym marzysz, niemożliwe do zrealizowania, ponieważ musisz... - to, czego nie lubisz)
(kolejne przykłady - tyle, na ile starczy ci pomysłów)
(Krótkie podsumowanie)
Teraz wystarczy podstawić nowe słowo zamiast wyrazu: szybko i już możesz zabierać się do pracy. Nie przejmuj się rymami. Na początek możesz pisać prozą.

Podręcznik 4 klasy

Język polski w szkole

Kanon literatury dla dzieci

Strona główna