PROPOZYCJA SCENARIUSZA ZABAWY w KLASACH I-III
Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA TEATRU

1. W grupach, ułożenie rozsypanki literowej /hasło: DZISIAJ OBCHODZIMY MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU/
- litery tworzące jeden wyraz oznaczone są jednakową figurą geometryczną.

2. Swobodne wypowiedzi dzieci:
- kiedy byłem ostatnio w teatrzeŚ
- jakie oglądałem przedstawienie?
- czy lubię chodzić do teatru? dlaczego?

3. Praca w grupach /zapełnianie worka pomysłów/:
- dzieci starają się zapisać na kartce jak najwięcej pojęć teatralnych /np. Oświetlenie, rekwizyty, pacynki, aktorzy, scena, widownia, muzyka, tekst, reżyser, dekoracje, kostiumy, scenografia.../

4. Porównywanie zawartości worków, wspólna ocena wykonanej pracy, ew uzupełnienie przez nauczyciela istotnych, a mniej znanych haseł, wyjaśnianie ich znaczenia, wybór grupy, która wymyśliła najwięcej prawidłowych haseł.

5. Zabawa mimiczna:
- nauczyciel pokazuje rysunek przedstawiający określony wyraz twarzy,
- dzieci starają się przyjąć taki sam wyraz twarzy,
- następnie próbują nazwać emocję wywołującą taką minę.

6. Próba wspólnego wyjaśnienia lub wyszukania w słowniku języka polskiego haseł;
- mimika,
- pantomima.

7. Nauczyciel każdej grupie, w tajemnicy przed innymi dziećmi, przydziela zadanie:
- przygotujcie scenkę pantomimiczną, na zakończenie której będziecie radośni, / smutni, przerażeni, zdumieni.../

8. Uczniowie w grupach wymyślają sytuacje, które prowadzą do przydzielonych im emocji, dzielą pomiędzy sobą role.

9. Każda grupa prezentuje przygotowaną przez siebie scenkę, pozostali uczniowie po każdej prezentacji opowiadają treść obejrzanej pantomimy.

10. Na koniec lekcji wszyscy podejmują wysiłek sformułowania definicji teatru.








Na poprzednią stronę

Na główną stronę