WSTĘP

Zabawa w "na niby", odgrywanie wybranych postaci, to naturalna forma aktywności najmłodszych. Wspaniale rozwija wyobraźnię, kształtuje świadomość emocjonalną, pozwala uwierzyć we własne siły. Niestety dziecko doroślejąc wyzbywa się wrodzonej spontaniczności, w coraz większym stopniu uświadamiając sobie, że na każdym kroku jest oceniane. Źle widziane jest fantazjowanie, robienie dziwnych min...Wrodzone zdolności każdego dziecka do zabawy w teatr można i należy wykorzystać dla dobra samego dziecka. Budowanie rzeczywistości teatralnej nie tylko uczy sztuki scenicznej, zachęca do intensywnych ćwiczeń dykcyjnych, emisyjnych, ale także pomaga zrozumieć, przeżyć poezję, malarstwo, muzykę, uczy współodpowiedzialności za całość przedsięwzięcia. Odpowiednio dobierane, podpowiadane przez instruktora treści kolejnych widowisk niezauważalnie dla najmłodszych wykonawców podają im konkretną wiedzę.

Od wielu lat pracuję z dziećmi i za każdym razem zadziwia mnie ich ogromny zapał do - co tu kryć - czasami bardzo nużącej pracy. Kilku wersowy wiersz, którego trzeba nauczyć się na lekcję w szkole jest problemem. Parę stron scenariusza dziecko opanowuje na następny dzień. Różnorodnie brzmiące linie melodyczne wspólnie ćwiczone podczas przerw pomiędzy lekcjami, wycieczek, są znakomicie opanowywane, jeśli są częścią szykowanego scenariusza.

Scenariusz można budować razem z dziećmi wykorzystując ich pomysły zarówno dotyczące tekstu, jak i scenografii. Im bardziej będą czuły, że pracują nad swoim dziełem, tym większy będą wykazywały zapał. Temat scenariusza może również stanowić podsumowanie większej porcji materiału. Wówczas wprowadzanie w świat tego widowiska będzie odkrywaniem nowych tajemnic, lub przypominaniem opanowanych wiadomości.

W zależności od tego ile lat mają nasi podopieczni można im powierzać trudniejsze, bądź łatwiejsze prace związane z przygotowaniem dekoracji, kostiumów, rekwizytów.

Jednak niezależnie od tego zawsze niezastąpieni w takich wypadkach są rodzice. To oni za cenę uśmiechu swojego dziecka potrafią przynieść w prezencie swój czas, zapał i umiejętności bądź związane z wyuczonym zawodem, bądź odkrywane przez nich ze zdumieniem w toku wspólnych przygotowań. Współpraca z rodzicami jest niezwykle istotna. Abstrahując od konkretnej, ogromnej pomocy przy wykonywaniu elementów scenograficznych, pomocy podczas przedstawień za sceną i wielu, wielu innych, niezwykle istotne jest autentyczne włączenie się jak najszerszego grona rodziców po to, by dzieci czuły, jak ważna jest praca, którą wspólnie wykonujemy. W ten sposób dużo łatwiej przekonają się, że cenieni i szanowani są wszyscy, którzy rzetelnie pracują, a nie jedynie odtwórcy głównych ról.

Naczelną zasadą każdego instruktora powinno być hasło: Wszyscy biorą udział w naszym przedstawieniu.! Nie powinno być nigdy lepszych i gorszych. Są jedynie bardziej lub mniej aktywnie pracujący. Dla każdego dziecka zawsze znajdzie się jakaś rola, w której poczuje się ważne. Do instruktora należy rzetelne wskazywanie błędów, niedociągnięć, które młody adept sztuki jest w stanie poprawić, ale również, a może nawet bardziej, chwalenie za każdą, nawet najdrobniejszą zmianę na lepsze, za ciekawy pomysł, za chęć pomocy innym. Teatr w szkole musi sprawiać przyjemność całej społeczności, która go buduje.

Zapraszam wszystkich zapaleńców do zabawy w teatr z najmłodszymi. Wiele możemy się od nich nauczyć. Spróbujmy popatrzeć na świat ich oczami.

Proponowane scenariusze powstały w ciągu kilku lat mojej pracy z dziećmi w różnych szkołach. Są owocem wspólnej z nimi twórczości.

Każdy materiał został uzupełniony o propozycje kostiumów i różnorodnych rekwizytów, jakie wykorzystywałam podczas swoich realizacji tych spektakli. Jednak to, w jaki sposób reżyser widzi widowisko zależy w ogromnym stopniu od aktualnych możliwości naszych podopiecznych, dostępnych materiałów, z których możemy wykonać elementy scenografii i od wielu innych spraw, które będą wpływały na całość powstającego obrazu. Dlatego przyjmijcie zapisane podpowiedzi, jako możliwe do wykorzystania, ale absolutnie nieobowiązujące.

A jeśli w waszej szkole powstanie widowisko, w którym wykorzystacie któryś z przedstawionych tu scenariuszy - napiszcie!




Scenariusze przedstawień

Nauczanie zintegrowane

Strona główna