Zobacz także:
Cykl lekcji o Tomku Wilmowskim
Cykl lekcji o powieści "Cień dłuższego ramienia"
MARIATOPCZEWSKA
|
SCENARIUSZE LEKCJI
J. R.R. TOLKIEN HOBBIT |
|
Lekcja 1 " ... ALE CO TO JEST HOBBIT?" |
CEL:
- czytanie tekstu ze zrozumieniem,
- wybieranie informacji,
- przygotowanie notatki do atlasu ludów zamieszkujących Ziemię,
- selekcjonowanie wiadomości dotyczących miejsca zamieszkiwania, wyglądu, sposobu życia, zainteresowań etc.
PRZEBIEG LEKCJI:
- rozdanie uczniom różnych atlasów geograficznych, roślin, ptaków, zwierząt, grzybów etc.
- swobodne wypowiedzi dzieci co można znaleźć w atlasie? Jakie informacje i w jaki sposób są przekazywane, kto i po co korzysta z atlasów?
- uczniowie rzucają propozycje jaki atlas można opracować na podstawie książki J.R.R. Tolkiena " Hobbit czyli tam i z powrotem"
- nauczyciel czyta na głos fragment i rozdziału "Hobbita", a dzieci zaznaczają w tekście informacje dotyczące hobbitów,
- wypowiedzi w oparciu o przygotowany materiał kim byli, jak wyglądali, gdzie mieszkali, czym się zajmowali itd. hobbici,
- wspólne sporządzenie notatki do atlasu ludów zamieszkujących Ziemię zwrócenie uwagi na lapidarność wypowiedzi
PRACA w DOMU:
Rysunek hobbita ze szczegółowym opisem na wzór dowolnego atlasu (może być atlas "Skrzatów")
|
Lekcja 2 DRZEWO GENEALOGICZNE BILBO BAGGINSA |
CEL:
- czytanie tekstu ze zrozumieniem,
- wprowadzenie i utrwalenie pojęcia drzewa genealogicznego,
- selekcjonowanie informacji,
- kształcenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podany temat
PRZEBIEG LEKCJI:
- nauczyciel pyta, czy klasa wie coś na temat genealogii kiedy spotykamy się z takim pojęciem?
- podanie pochodzenie i znaczenia tego słowa
- ułożenie zdań z użyciem wyrazu "genealogia" i zapisanie ich w zeszytach
- odczytanie na głos odpowiedniego fragmentu "Hobbita" (rozdział I)
- zaznaczenie w tekście wszystkich informacji dotyczących pochodzenia Bilba,
- sporządzenie notatki (wspólnie z nauczycielem!) o członkach rodziny Bilba (np. matka Bilbo Bagginsa słynna Belladonna Tuk, jedna z trzech niepospolitych córek Starego Tuka)
- wyjaśnienie pojęć : "po kądzieli" i "po mieczu"
- swobodne wypowiedzi: co Bilbo odziedziczył po kądzieli, a co po mieczu?
- zapisanie w tabelce odziedziczonych cech
- narysowanie w zeszytach dużego drzewa genealogicznego Bagginsów wraz z kolorowymi portretami członków tej rodziny
PRACA w DOMU:
Narysuj drzewo genealogiczne swojej rodziny i napisz całymi zdaniami, co charakterystycznego odziedziczyłeś po kądzieli, a co po mieczu.
|
Lekcja 3 BILBO BAGGINS: HOBBIT, KTÓRY ODZIEDZICZYŁ PO KĄDZIELI ZIARENKO DZIWACTWA ... |
CEL:
- praca z tekstem, wybór i selekcja informacji,
- kształcenie umiejętności wnioskowania,
- kształcenie umiejętności notowania,
- przypomnienie terminu "pamiętnik" narracja pierwszoosobowa
PRZEBIEG LEKCJI:
- co to znaczy dziwactwo? Podanie przykładów zachowań, które możemy tak nazwać,
- jak rozumieć "dziwactwo" w odniesieniu do Bilbo Bagginsa wynotowanie w zeszytach argumentów świadczących o tym, że Bilbo był odrobinę dziwakiem,
- podział klasy na kilka grup i przydzielenie im zadań zbieranie informacji o wyglądzie, osobowości, zachowaniu, zainteresowaniach, upodobaniach Hobbita,
- wspólne uzupełnienie tabelki na tablicy "Jaki był Bilbo Baggins" podanie cech i świadczących o niej argumentów (zachowanie lub wypowiedź bohatera),
- w zależności od możliwości klasy wspólne lub samodzielne zredagowanie notatki o tym, kim jest Bilbo Baggins, "którego spotkała przygoda i który zrobił oraz powiedział wiele rzeczy niespodziewanych."
- Przypomnienie jak pisać pamiętnik
PRACA w DOMU:
Spotkałeś dziś hobbita. Piszesz o tym w swoim pamiętniku.
|
Lekcja 4 CZY BILBO ZYSKAŁ COS w KOŃCU? |
CEL:
- kształtowanie pojęć narrator pirwszo i trzecioosobowy
- analiza tekstu
- wnioskowanie
- ćwiczenie redakcyjne pisanie pamiętnika, notatka
PRZEBIEG LEKCJI:
- swobodne wypowiedzi uczniów o wędrówce Bilba jaki wpływ miały na niego przygody, co się z nim stało podczas wędrówki,
- próba oceny zmiany, jaka zaszła w hobbicie,
- odczytanie końcowej części powieści od słów "Wszystko się kiedyś kończy..." do końca,
- co to znaczy "zyskać coś" odpowiedzi uczniów (dobra materialne, wiedzę, doświadczenie, rozwój duchowy, wspomnienia itd.)
- próba odpowiedzi na pytanie: co zyskał Bilbo Baggins dzięki przygodzie, w jaką dał się wplątać?
- zapisanie odpowiedzi w zeszytach każde dziecko zaznacza kolorem to, co uważa za najważniejsze
- porównanie podkreślonych odpowiedzi
- dlaczego Bilbo postanowił pisać pamiętnik? co to jest pamiętnik przypomnienie cech gatunku (narrator, osobisty charakter notatek)
PRACA w DOMU:
Napisz fragment pamiętnika Bilbo Bagginsa zatytułowanego "Tam i z powrotem, wakacje pewnego hobbita". Spróbuj wyjaśnić w nim, dlaczego Bilbo rad był ze swej przygody.
|
Lekcja 5 PRZECZYTAJ TĘ KSIĄŻKĘ... |
CEL:
- kształcenie umiejętności dyskusji,
- kształcenie umiejętności argumentowania,
- wprowadzenie pojęcia recenzji
- swobodne wypowiedzi dbałość o dobór słów i wyczerpywanie tematu
- umiejętność słuchania
PRZEBIEG LEKCJI:
- wyjaśnienie pojęcia "recenzja",
- podanie wyrazów bliskoznacznych,
- gdzie można przeczytać recenzje, po co się je pisze swobodne wypowiedzi,
- podział klasy na dwie grupy zwolenników i przeciwników książki Tolkiena "Hobbit"
- przypomnienie zasad dobrej dyskusji (słuchanie, szacunek, tolerancja dla odmienności zdania, argumentowanie),
- wybranie osoby prowadzącej udzielającej głosu
- dyskusja przeczytaj tę książkę czy nie bierz jej w ogóle do ręki...
- zapisanie w zeszytach wniosków
PRACA w DOMU:
Ilustracja do ulubionego fragmentu powieści Tolkiena "Hobbit" oraz napisanie kilku zdań uzasadnienia wyboru (pamiętaj o argumentach!)
|