Zobacz także:
Cykl lekcji o HobbicieTolkiena
Cykl lekcji o powieści "Cień dłuższego ramienia"
MARIATOPCZEWSKA
|
SCENARIUSZE LEKCJI:
A. SZKLARSKI
TOMEK w KRAINIE KANGURÓW |
|
CZY NAPRAWDĘ KIEDY? WSZYSTKO BYŁO INACZEJ?
SZKOŁA TOMKA WILMOWSKIEGO a NASZA SZKOŁA |
CEL:
- analizowanie tekstu
- wybieranie informacji,
- znajdowanie podobieństw i różnic
- ćwiczenie swobodnego wypowiadania się pełnymi zdaniami
- kształcenie zmysłu obserwacji,
- zwrócenie uwagi na komizm sytuacyjny
PRZEBIEG LEKCJI:
- odczytanie dużych fragmentów i rozdziału powieści Alfreda Szklarskiego "Tomek w krainie kangurów",
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat przeczytanego fragmentu jaka była szkoła Tomka (zwrócenie uwagi na realia historyczne rusyfikacja, zabory), jacy nauczyciele, jacy uczniowie
- zapisanie w tabelce najważniejszych wiadomości (w rubrykach: warunki; nauczyciele; uczniowie)
- pytanie: w czym dzisiejsza szkoła nie różni się od tej z czasów Tomka Wilmowskiego? swobodne wypowiedzi uczniów, podawanie przykładów, wskazanie na niezmienność "roli" ucznia itd.
- zapisanie krótkiej notatki z lekcji o podobieństwach i różnicach szkoły kiedyś i dziś.
PRACA w DOMU:
Rysunkowy portret wybranej postaci ze szkoły Tomka (np. Piły lub Pawluka) i szkoły, do której chodzisz. Podpisanie rysunków w dowcipny (ale grzeczny) sposób.
|
WĘSZYĆ CO? NA KAŻDYM KROKU - CZYLI RZECZ o ZWIĄZKACH FRAZEOLOGICZNYCH |
CEL:
- utrwalenie pojęcia związków frazeologicznych,
- podanie przykładów, układanie zdań z wybranymi idiomami,
- podział klasy na 2- 3 osobowe grupy
- zadanie dla każdego zespołu: przeczytać uważnie podaną stronę i rozdziału "Tomka w krainie kangurów"; zaznaczyć wszystkie związki frazeologiczne i wyrażenia z gwary szkolnej (np. "buda")
- prezentacja zebranego materiału językowego
- wspólne tłumaczenie poszczególnych związków,
- rozdanie uczniom kartek z idiomami z i rozdziału powieści i wklejenie ich do zeszytów.
- kręcić się w pobliżu; nadzieja kiełkuje; myszkować; buda; ale heca; węszyć coś na każdym kroku; a niech to licho porwie; nie tracić ducha; sądny dzień, zorientować się w lot; oberwać dwóję; wywałkować; zasypa; zagiąć kogoś; oblać kogoś; wybuchnąć śmiechem; pleść głupstwa; sprać na kwaśne jabłko; pisnąć choć jedno słowo; lizus; mierzyć kogoś wzrokiem; rozchmurzyć się; mieć do kogoś słabość; dać "koca", ; dopiec komuś; budzić zastrzeżenia; uśpić czujność; wyprostowany jak struna; przeżywać burzę niepokoju; czynić sobie wyrzuty; nadzieja wstąpiła w serce; podskoczyć jak oparzony; rozindyczony; puszyć się jak paw;
- wybranie przez każdego ucznia sześciu związków, które wydają mu się najzabawniejsze
- zrobienie ilustrowanego słownika związków frazeologicznych przypomnienie o konieczności ustawienia idiomów według alfabetu
- prezentacja ilustracji
PRACA w DOMU:
Z wybranymi związkami frazeologicznymi ułożyć zdania tak, by tworzyły logiczną całość dotyczącą lekcji geografii z Piłą. Dla chętnych: w tekście zamiast wpisanego frazeologizmu można zrobić rysunek ilustrujący ten związek!!!
Zaznaczenie w IX i XIII rozdziale "Tomka w krainie kangurów" wiadomości o sławnych podróżnikach australijskich.
|
HISTORIE SŁAWNYCH PODRÓŻNIKÓW |
CEL:
- umiejętność wnikliwego czytania tekstu
- przekazanie informacji dotyczących badaczy i odkrywców Australii
- kształcenie umiejętności ustnego prezentowania wybranej postaci
- przypomnienie zasad ortografii pisownia "Ó" i "Ż"
PRZEBIEG LEKCJI:
- co to znaczy "podróżnik" wyjaśnienie słowa, zwrócenie uwagi na pisownię
- krótki ćwiczenie ortograficzne utrwalające zasady pisania ó i ż ( łóżko, ważny, poroże, mróz, dwója) zapisanie na tablicy i podanie słowa tłumaczącego pisownię
- podanie wyrazów bliskoznacznych do wyrazu "podróżnik"
- po co podróżujemy, czy lubimy podróżować, czy dziś podróż jest tak niezwykłym wydarzeniem jak kiedyś swobodne wypowiedzi uczniów mające na celu rozwijać ich wyobraźnię i zdolność twórczego myślenia
- jakich znamy bohaterów literackich czy filmowych, którzy podróżowali; w zależności od tego, jakie książki klasa już przeczytała wypisanie na tablicy znanych dzieciom postaci ( może tu być np. pies, który jeździł koleją, Lessie, Staś i Nel, Bilbo Baggins, Rasmus i Oskar, Włóczykij)
- podział klasy na pięć zespołów zebranie informacji o sławnych podróżnikach w Australii przygotowanie w każdym zespole krótkiej notatki w punktach o wybranej postaci
- rozwieszenie mapy Australii i prezentacja wybranych podróżników przez przedstawicieli grup wskazywanie na mapie najważniejszych miejsc związanych z tymi postaciami
PRACA w DOMU:
Napisz w paru zdaniach o współczesnym podróżniku, którego wyczyn wzbudził twój szacunek. Jeśli to możliwe, wklej jego zdjęcie oraz mapkę z zaznaczonym miejscem wędrówki.
|
W ROLI TOMKA WILMOWSKIEGO WYSTĄPI... |
CEL:
- zbieranie wiadomości do opisywania (charakteryzowania) postaci
- kształcenie umiejętności rozpoznawania cech na podstawie zachowania
- kształcenie umiejętności opisywania wyglądu postaci
- wprowadzenie pojęcia "reżyser", "aktor", "rola"
- redagowanie ogłoszenia
PRZEBIEG LEKCJI:
- podanie uczniom informacji, że dziś są reżyserami filmowymi
- swobodne wypowiedzi o zawodzie reżysera
- zapisanie w zeszytach informacji, czym zajmuje się reżyser filmowy, teatralny, dźwięku
- wymienienie znanych reżyserów polskich czy obcych - filmów, które klasa widziała; zapisanie w zeszytach
- podział klasy na czteroosobowe zespoły studia filmowe przygotowujące nakręcanie filmu o przygodach Tomka Wilmowskiego
- zadaniem każdej grupy jest zebranie jak najwięcej informacji o głównej postaci wieku, wyglądzie i charakterze
- wypisanie na tablicy cech uznanych przez zespoły za najważniejsze ustna argumentacja przykładami z książki
- każdy zespół redaguje ogłoszenie przypomnienie, że język ogłoszenia musi być rzeczowy i bardzo oszczędny zaczynające się od słów: Studio Filmowe "Ambaras" poszukuje...
- odczytanie ogłoszeń i wybór najlepszego z nich
PRACA w DOMU:
Napisz ogłoszenie, w którym podasz informacje , że poszukujesz osoby, która zagra rolę Piły kto może stawić się na zdjęcia próbne?
|
MAPA MOJEJ TAJEMNICZEJ WYPRAWY |
CEL:
- umiejętność wskazywania na mapie miejsca akcji powieści
- ćwiczenie opowiadania własnych przygód
- rozwijanie wyobraźni
- kształcenie umiejętności tytułowania
- ćwiczenia stylistyczne
PRZEBIEG LEKCJI:
- rozdanie mapek z miejscem pobytu Tomka
- wklejenie ich do zeszytów
- zawieszenie w klasie dużej mapy Australii
- omówienie legendy
- wędrówka po mapie szlakiem wędrówki Tomka wskazywanie odpowiednich miejsc i przypominanie przygód Tomka ćwiczenie wypowiedzi ustnych
- na małych mapkach w zeszytach zaznaczenie miejsc, które uczniowie chcieliby odwiedzić razem z Tomkiem
- zrobienie legendy do przygotowanej przez każde dziecko mapki
- zatytułowanie zaznaczonych miejsc przygód
PRACA w DOMU:
Przypomnij sobie jakąś swoją przygodę wyprawę lub wymyśl coś niezwykłego. Następnie narysuj mapkę twojej wyprawy. Zrób legendę. Naucz się pięknie opowiadać o tej przygodzie czeka cię konkurs na najciekawszą opowieść!
|