Test

Przygoda nauczyciela

Było to dawno, dawno temu...
Nie, przepraszam, nie tak znowu dawno - w 1992 roku.
Wyszedłem z domu za minutę ósma i na sekundę przed dzwonkiem wpadłem do budynku szkoły podstawowej, w której wówczas pracowałem. Tego dnia pierwsze dwie lekcje miałem ze swoją klasą IV. Idąc do sali, w myśli powtarzałem najważniejsze sprawy, które zamierzałem omówić z uczniami.
"Akcja Sierotki Marysi - muszę doprowadzić, żeby zrozumieli, o co w ogóle w tej książce chodzi...". W tym momencie trzeba było przerwać rozmyślania, bowiem znalazłem się przed drzwiami klasy.
Ledwie przekroczyłem próg, wiedziałem, że dzieje się coś złego. Twarze dzieci były znudzone; większość pustym wzrokiem wpatrywała się w blaty ławek, jakby stamtąd oczekując ratunku.

1. Kiedy miały miejsca wydarzenia opisane w tekście Przygoda nauczyciela?
A) Dawno temu.
B) Niedawno, ale nie wiadomo dokładnie kiedy.
C) w 1992 roku.
D) Nie sposób tego powiedzieć.

2. Kim jest bohater tego tekstu?
A) Nauczycielem języka polskiego w szkole podstawowej.
B) Nauczycielem języka polskiego w gimnazjum.
C) Nauczycielem języka polskiego w liceum.
D) Nauczycielem języka angielskiego w szkole podstawowej.

3. Jaką funkcję na pewno pełni bohater w szkole?
A) Dyrektora.
B) Nauczyciela klasy czwartej.
C) Nauczyciela klas IV-VI.
D) Nauczyciela i wychowawcy klasy czwartej.

4. W jakiej odległości od szkoły mieszka bohater?
A) Bardzo dużej.
B) Bardzo małej.
C) Średniej.
D) Nie można powiedzieć.

5. Słowa: "Wyszedłem z domu za minutę ósma i na sekundę przed dzwonkiem wpadłem do szkoły" oznaczają:
A) że bohater szedł do szkoły 58 sekund,
B) że bohater szedł do szkoły równo minutę,
C) że bohater szedł do szkoły około minuty,
D) że bohater szedł do szkoły bardzo krótko.

6. O czym myślał bohater, idąc do klasy?
A) o tym, kogo wezwie do odpowiedzi.
B) o tym, co ma omówić podczas lekcji.
C) o tym, czy zrobić kartkówkę, czy nie.
D) o tym, czy uczniowie zrozumieli lekturę.

7. Książka, której omawianie miała rozpocząć klasa IV, nosi tytuł:
A) Sierota i krasnoludki,
B) Marysia i krasnoludki,
C) O krasnoludkach i sierotce Marysi,
D) O krasnoludkach i sierocie Marii.

8. Bohater musiał przerwać swoje rozmyślania, ponieważ:
A) znalazł się przed salą,
B) wpadł na drzwi do klasy,
C) został zatrzymany przez dyrektora,
D) wszystkie odpowiedzi są nieprawidłowe.

9. W jaki sposób bohater zorientował się, że dzieje się coś złego?
A) Powiedzieli mu o tym uczniowie.
B) Poznał po zachowaniu uczniów.
C) Powiedział mu o tym uczeń-skarżypyta.
D) Przeczytał na tablicy.

10. Czym mogło być spowodowane dziwne zachowanie uczniów?
A) Prawdopodobnie nie przeczytali lektury.
B) Prawdopodobnie nauczyciel był zły i nie lubili go.
C) Wiedzieli, że nauczyciel będzie pytał i postawi dużo jedynek.
D) Każda z powyższych odpowiedzi może być prawdziwa.

11. Tekst Przygoda nauczyciela ma charakter:
A) notatki,
B) baśni,
C) legendy,
D) pamiętnika.

12. Kim jest w tekście tytułowy nauczyciel?
A) Bohaterem.
B) Osobą opowiadającą.
C) Bohaterem i osobą opowiadającą.
D) Żadną z tych osób.

13. Książka, której omawianie miała rozpocząć klasa IV, jest:
A) legendą,
B) baśnią,
C) pracą popularnonaukową,
D) biografią sierotki Marysi.

14. Gdzie znajdziesz najwięcej informacji o sierotce Marysi?
A) w encyklopedii.
B) w encyklopedii literatury.
C) w encyklopedii bohaterów literackich.
D) w najbliższym domu dziecka.

15. Przeczytaj odpowiedź, której udzieliłeś w punkcie 13 i uzasadnij ją, używając pełnych zdań.

......................................................................................................................... .........................................................................................................................

16. Bohaterowie książki O sierotce Marysi i krasnoludkach piszą gęsimi piórami. Przeczytaj instrukcję wykonania gęsiego pióra oraz pisania nim i uzupełnij pierwszy punkt.
A) Przygotować: ...........................................................................................
B) Przyłożyć ukośnie nóż do pióra i wykonać nacięcie.
C) Zaostrzyć końcówkę pióra.
D) Zamoczyć końcówkę pióra w atramencie i napisać coś na próbę.

17. Wiesz oczywiście, że w baśniach występuje wyraźny podział bohaterów na postaci dobre i złe. Zdecyduj, do jakich postaci zaliczysz sierotkę Marysię i krasnoludki, dodaj im bohaterów przeciwstawnych, którzy mogliby wystąpić w tej samej baśni.
Bohaterowie:
1. Sierotka Marysia. 2. Krasnoludki. 3. .............................. 4. .............................

Postacie dobrePostacie złe





18. Teraz wyobraź sobie baśń z udziałem powyższych bohaterów i streść ją (opowiedz krótko jej treść).
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................

Punktacja

1 C, 2 A, 3 D, 4 B, 5 D, 6 B, 7 C, 8 A, 9 B, 10 A, 11 D, 12 C, 13 B, 14 C - po 1 punkcie za każda poprawną odpowiedź
15 - 1 punkt za formę zdania (rozpoczęcie wielką literą, orzeczenie, kropka na końcu, natomiast nie odejmujemy za błędy ortograficzne), 1 punkt za przekazanie informacji, że krasnoludki i sieroty to typowe postacie baśniowe.
16 - 1 punkt za wymienienie dwóch, 2 punkty za wymienienie czterech koniecznych elementów z listy: pióro, nóż, atrament, kartka papieru
17 - 1 punkt za dopisanie odpowiednich (baśniowych i negatywnych) bohaterów; - 1 za prawidłowy podział na bohaterów negatywnych i pozytywnych
18 - 1 punkt za zrozumienie tematu i wystarczające rozwinięcie, zwłaszcza właściwą realizację struktury baśni (uwaga! Uczniowie bawiący się konwencją nie mogą być za to karani); - 1 za żywy język, - 1 za poprawną formę streszczenia (używanie 3 osoby, niewprowadzanie dialogu, opisów, zachowanie chronologii wydarzeń), - 1 za spójność wypowiedzi, stworzenie zamkniętej całości; - 1 za inwencję twórczą, - 1 za poprawność językową i ortograficzną (dopuszczalny 1 błąd ortograficzny, 1 językowy, 2 interpunkcyjne).

Oceny:
10 -13 dopuszczająca
14 - 18 dostateczna
19 - 22 dobra
23 - 25 bardzo dobra