Mahdi z Sudanu Tekst 1 - Wiesz, Nel - mówił Staś Tarkowski do swojej przyjaciółki, małej Angielki - wczoraj przyszli zabtie (policjanci) i aresztowali żonę dozorcy Smaina i jej troje dzieci - tę Fatmę, która już kilka razy przychodziła do biura do twojego ojca i do mego.
H. Sienkiewicz W pustyni i w puszczy 1. Słowo "zabtie" należy przetłumaczyć jako:a) policjanci. b) złapcie. c) żabkę. d) policja. 2. Żona dozorcy Smaina, Fatma, została umieszczona: a) w więzieniu. b) w szpitalu. c) w areszcie domowym. d) w domu dziecka. 3. W jaki sposób Staś traktował Nel? a) Uniżony. b) Opiekuńczy. c) Pogardliwy. d) Koleżeński. 4. Stosunek Stasia do Nel wynikał: a) z tego, że on był Polakiem, a ona Angielką. b) z tego, że on był chłopcem, a ona dziewczynką. c) z różnicy wieku między nimi. d) z tego, że jego ojciec był inżynierem, a jej - robotnikiem. 5. Na podstawie zamieszczonego fragmentu oceń, które zdanie na pewno jest fałszywe. a) Rodzice obojga dzieci mieszkają w Port-Saidzie. b) Matki obojga dzieci są przyjaciółkami. c) Ojcowie obojga dzieci nie lubią się nawzajem. d) Ojcowie obojga dzieci pracują jako robotnicy. 6. Nel uważa, że jej ojciec jest: a) kochany. b) najmądrzejszy na świecie. c) piękny. d) dobry. 7. Nel darzy Stasia: a) niechęcią. b) miłością. c) przyjaźnią. d) pełnym zaufaniem. 8. Zdaniem Stasia Mahdi jest człowiekiem: a) niedobrym. b) nieuczciwym. c) okrutnym. d) niesympatycznym. 9. Przyimek "wzdłuż" w wyrażeniu "wzdłuż kanału" piszemy przez wz-, ponieważ: a) "z" stoi po "w". b) "z" stoi przed "dł". c) "z" stoi przed "d". d) zawsze tak piszemy ten przedrostek. 10. Wśród podanych wyrazów wskaż wyraz niepodzielny słowotwórczo: a) czternasty. b) żona. c) zielonkawe. d) obrazek. Tekst 2 Mahdi umarł niedługo po zdobyciu Chartumu - mówił kierowca. - Bardzo dużo pracował, bardzo dużo się modlił, bardzo dużo się martwił. Serce Proroka nie wytrzymało i przestało bić. To było wielkie nieszczęście dla Sudanu, panie. Po Mahdim rządził kalif Abdullahi. Mądry wódz, mocny człowiek, ale już nie Mahdi, panie. Mahdi był jeden: święty człowiek, prawdziwy Prorok, wszyscy Sudańczycy bardzo go kochali. Przyszły ciężkie czasy, panie. Europa nie chciała wolnego państwa mahdystów.
na podstawie M. Brandys Śladami Stasia i Nel a) Historykiem. b) Kierowcą. c) Przewodnikiem turystycznym. d) Dziennikarzem. 12. O kim opowiadający mówi "Prorok"? a) o proroku Mahomecie. b) o kalifie Abdullahim. c) o Mahdim. d) Nie wiadomo o kim. 13. Zdaniem opowiadającego Mahdi umarł z powodu: a) otrucia. b) ataku wrogów. c) przemęczenia. d) starości. 14. Porównaj teksty 1 i 2. Zaznacz właściwą opinię na temat sądu Stasia o Mahdim. a) Staś oceniał Mahdiego w pełni obiektywnie. b) Staś patrzył na Mahdiego oczami Sudańczyków. c) Opinia Stasia o Mahdim była nieobiektywna. d) Opinia Stasia o Mahdim była dziecinna. 15. Zdanie "Bardzo dużo pracował, bardzo dużo się modlił, bardzo dużo się martwił" to zdanie: a) złożone, bo zawiera 2 orzeczenia. b) złożone, bo zawiera 3 orzeczenia. c) złożone, bo zawiera 4 orzeczenia. d) pojedyncze. 16. Szukając w Internecie informacji o Mahdim, można trafić na wiele stron. Poniżej adresy czterech z nich. Na której nie znajdziesz informacji o Mahdim z powieści Sienkiewicza? a) Mahdi z Sudanu - pl.wikipedia.org b) mahdi - www.slownik-online.pl c) Mahdi z Sudanu - encyklopedia.pwn.pl d) M. Brandys Śladami Stasia i Nel - literatura-i-edukacja.prv.pl/mahdi 17. Napisz zaproszenie dla swych sudańskich koleżanek i kolegów na pokaz filmu "W pustyni i w puszczy". Pamiętaj, kim dla nich był Mahdi.
............................................................................................................................................. Tekst 3 "Czegóż płaczesz? - staremu mówił czyżyk młody - I. Krasicki Ptaszki w klatce 18. Tekst Krasickiego to:a) hymn. b) baśń. c) bajka. d) legenda. 19. Słowa "zrodzon", "przeto" oznaczają: a) urodzony; przez to. b) urodzony; dlatego. c) zdradzony; przez to. d) zwiedziony; dlatego. 20. Utwór Krasickiego jest napisany wierszem. Świadczą o tym: a) podział na wersy. b) rymy. c) rymy i podział na wersy. d) rymy, podział na wersy i zwrotki. 21. Czy Sudańczy w XIX wieku mogliby zrozumieć utwór Krasickiego podobnie jak Polacy? a) Nie, nie ma żadnego podobieństwa między Polską a Sudanem. b) Tak, wszędzie można spotkać ptaki zamknięte w klatce. c) Tak, zarówno Polacy, jak i Sudańczycy byli w niewoli, czyli - w przenośni - w klatce. d) Trudno powiedzieć. 22. Napisz list do Henryka Sienkiewicza. Wyjaśnij w nim, czy autor "W pustyni i w puszczy" sprawiedliwie ukazał postać Mahdiego i jego zwolenników. Pamiętaj o uzasadnieniu swojego zdania. Twoja praca musi zająć co najmniej połowę dostępnego miejsca. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................ ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. .............................................................................................................................................. .............................................................................................................................................. .............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................ ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. ............................................................................................................................................. .............................................................................................................................................. .............................................................................................................................................. .............................................................................................................................................. KARTOTEKA SPRAWDZIANU "Mahdi z Sudanu" 1 a, 2 c, 3 b, 4 c, 5 d, 6 b, 7 d, 8 c, 9 c, 10 b, 11 b, 12 c, 13 c, 14 c, 15 b, 16 b, 18 c, 19 b, 20 c, 21 c - przyznajemy po 1 punkcie za każdą prawidłową odpowiedź. 17_1 Forma zaproszenia (kto, kogo, dokąd, na co, o której godzinie) 0-1 17_2 Uprzedzenie, że film będzie dla młodych Sudańczyków trudny w odbiorze 0-1 17_3 Poprawność ortograficzno-stylistyczna 0-1 23_1 Wypowiedź całkowicie nie na temat 0 Wypowiedź częściowo zgodna z tematem, przynajmniej 1 sensowny argument 1 Wypowiedź w pełni zgodna z tematem, więcej niż 1 sensowny argument 2 23_2 Brak cech formalnych listu 0 Częściowa realizacja wzoru listu (np. Zwrot do adresata, podpis) 1 Pełna realizacja wzoru listu 2 23_3 Spójność tekstu 0-1 23_4 Poprawność językowa (dopuszcza się 2 błędy) 0-1 23_5 Poprawność ortograficzna (dopuszcza się 2 błędy) UWAGA. Nie traktujemy jako błąd ortograficzny braku zastosowania wielkiej litery ze względów grzecznościowych. 0-1 23_6 Poprawność interpunkcyjna (dopuszcza się 3 błędy) 0-1 Pracy, która nie zajęła połowy objętości, nie punktujemy. Przeliczenie na oceny 31 - celująca 30 - 25 - bardzo dobra 24 - 20 - dobra 19 - 15 - dostateczna 14 - 10 - dopuszczająca 9 i mniej - niedostateczna |