> Test dla klas 4-6  

Test

O biednym kmieciu i gadającym psie

Dawno, dawno temu, za górami, za lasami żył-był ubogi rolnik. Ziemi miał niewiele - zboża i kartofli rodziła tyle, co na jego potrzeby.
Miał za to psa. Średniej wielkości, krępy, z krzywymi łapami, o sierści czarnej w białe łaty wyglądał jak zwykły podwórzowy kundel. Na pierwszy rzut oka nikt nie przypuściłby, że jest to najprawdziwszy gadający pies. Potrafił on gospodarzowi wszystkie wiejskie plotki opowiedzieć, dzieciom kołysanki nucił, a i wędrownych kupców o nowiny wypytywał. Dumna z takiego psa była wieś cała, a właściciel kochał go jak najserdeczniejszego przyjaciela.
Wielki więc żal ogarnął wszystkich, gdy pewnego dnia pies zniknął. Cała wieś grosze zebrała, by ogłoszenie w stołecznej gazecie zamieścić. Napisał je uczony kupiec, który akurat gościńcem wędrował, ale widać niezbyt dobrze to zrobił, bo nikt z wieściami do wioski nie przybył.
Cóż miał począć biedny gospodarz? Poszedł w świat psa szukać, wpierw od gromady odebrawszy obietnicę, że mu gospodarki doglądać będą.
Szedł, szedł, aż zawędrował w ciemny las...

1. Tekst, który przeczytałaś/przeczytałeś to fragment:
A) bajki,
B) baśni,
C) notatki,
D) artykułu z gazety.

2. Jeden z elementów wymienionych w tekście nie pasuje do pozostałych. Jest to:
A) gadający pies,
B) jego właściciel - ubogi kmieć,
C) ogłoszenie w gazecie,
D) wyprawa w poszukiwaniu psa.

3. Uzasadnij odpowiedź, której udzieliłeś na 2. pytanie.
..............................................................................................
..............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
................................................................................................

4. Co było głównym zajęciem gadającego psa?
A) Wałęsanie się po wsi i gościńcu, a także niańczenie dzieci.
B) Niańczenie dzieci, pomaganie w polu.
C) Pilnowanie krów, pomaganie w polu.
D) Uczenie dzieci śpiewu, przesłuchiwanie nieznajomych.

5. Jaki był poziom wykształcenia mieszkańców wsi?
A) Byli bardzo wykształceni, większość ukończyła studia wyższe.
B) Byli wykształceni, większość miała maturę.
C) Umieli czytać i pisać.
D) Nie umieli czytać ani pisać.

6. Użyte w tekście słowo "gromada" oznacza:
A) grupę zuchów,
B) znane biuro turystyczne,
C) wszystkich mieszkańców wsi,
D) tłum.

7. Podaj trzy wyrazy bliskoznaczne, którymi można zastąpić słowo "kmieć":

.........................................................................................................................

8. Napisz ogłoszenie, które mogłoby pomóc kmieciowi w odzyskaniu psa.
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................

9. Gazety oprócz artykułów, informacji, ogłoszeń zawierają także program telewizyjny. Przeczytaj poniższy program i zaznacz programy przekazujące wiedzę.

14.00 "W krainie matematyki" - audycja
14.30 "Spotkanie z piosenką" - wideoklipy
15.30 "Superman - film animowany
16.00 "Czy znasz swoje prawa?" - dyskusja
17.00 Teleekspres
17.15 "Legenda Titanica" - film dokumentalny
18.30 "Jaka to melodia?" - teleturniej
19.00 Wieczorynka

10. Mówi się, że pies jest najlepszym przyjacielem człowieka. Podaj w punktach trzy przykłady na udowodnienie tego twierdzenia.

1) .....................................................................................................................
2) .....................................................................................................................
3) .....................................................................................................................

11. Napisz plan dalszego ciągu tekstu "O biednym kmieciu i gadającym psie".

.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................

Punktacja

1 B, 2 C, 4 A, 5 D, 6 C - po 1 punkcie za każdą prawidłową odpowiedź
3 - punktujemy prawidłowa argumentację, informację, że baśnie dzieją się "dawno, dawno temu, gdy nie było gazet"; nie punktujemy formy, a więc również ortografii (błędy należy jedynie zaznaczyć)
7 - tylko jeden punkt, ponieważ zadanie jest w istocie łatwe, uczeń dwie podpowiedzi znajdzie w tekście, samodzielnie musi dodać słowo "chłop"
8 - 1 punkt za właściwą formę (bez ortografii), - 1 za wymyślenie i podanie informacji o tym, komu i gdzie można zwrócić zgubę, - 1 za wyczerpanie informacji (wygląd i cecha charakterystyczna psa)
9 - zadanie łatwe, więc znowu tylko 1 punkt za zaznaczenie trzech programów: "W krainie matematyki", "Czy znasz swoje prawa?", "Legenda Titanica". Uwaga: za zaznaczenie Teleekspresu nie odbieramy punktu
10 - po 1 punkcie za każdy argument; oceniamy wagę dowodów i formę (punkty), a nie ich charakter (odpowiedź "Mój Azor codziennie czeka na mnie przed domem" jest tak samo dobra jak: "Psy są wierne, przywiązują się do człowieka"). Odejmujemy 1 punkt za zbytnią ogólnikowość argumentów (tylko "Psy są wierne")
11 - 1 punkt za zachowanie formy planu (punkty mogą mieć charakter zarówno równoważników zdań, jak i zdań); - 1 za poprawność ortograficzną i interpunkcyjną (dopuszczalny 1 błąd ortograficzny pierwszorzędny lub 2 drugorzędne; 2 interpunkcyjne); - 2 punkty za prawidłowe rozpoznanie schematu baśniowego i dopisanie odpowiednich kolejnych wydarzeń

Oceny:
8 -10 dopuszczająca
11 - 14 dostateczna
15 - 17 dobra
18 - 20 bardzo dobra