WIELKA PODRÓŻ Im dziecko jest starsze, tym jego zainteresowania są szersze. Był czas na poznawanie najbliższych osób, swego miasta, wsi, dzielnicy. Był czas na poznawanie tradycji, historii, zwyczajów swej ojczyzny. Poniższy scenariusz zaprasza na wspólną wyprawę dookoła świata. Większość czasu zabierze zwiedzanie Europy, ale i na inne kontynenty uda się rzucić okiem. Przewodnikiem jest Pani Muzyka.
W programie wykorzystałam wiele piosenek i melodii z całego świata. Tam, gdzie wprowadziłam piosenki w językach obcych zapisałam je fonetycznie, aby ułatwić dzieciom opanowanie tekstu.
Dekoracje, to parawan przygotowany w taki sposób, by szybko móc zmieniać kolor zasłaniającego materiału. Na jednej z części parawanu zamocowano haczyki, aby można było łatwo wieszać kolejno otrzymywane przez bohaterów przedstawienia nutki.
W widowisku biorą udział:
Propozycja kostiumu dla Pani Muzyki:
Propozycja kostiumu dla Pani Ciszy:
Propozycja kostiumu dla trolli.
Propozycja kostiumu dla Murzynów:
Propozycja kostiumu dla tancerek z regionu Bałkan:
Propozycja kostiumu dla Szkota:
Propozycja kostiumu dla Hiszpanki:
Propozycja kostiumu dla torreadora:
Propozycja kostiumu dla Francuzek tańczących kankana:.
Propozycja kostiumu dla wykonawców walca
Propozycja kostiumu dla Greków
Propozycja kostiumu dla grupy Rosjanek:
Propozycja kostiumu dla grupy Rosjan:
Propozycja kostiumu dla małpek:
Propozycja kostiumu dla Eskimosów:
Propozycja kostiumu dla reniferów:
Propozycja kostiumu dla misia koala:
Propozycja kostiumu dla Japonki:
Propozycja kostiumu dla Indian: Indianie:
Propozycja kostiumu dla Kowbojów:
Jak przygotować parawan? Najwygodniej jest zeszyć wszystkie warstwy parawanu na górze tworząc jednocześnie tunelik. Tak przygotowaną zasłonę wystarczy wsunąć na poprzeczkę parawanu, a w czasie przedstawienia kolejne warstwy w różnych kolorach dzieci same będą mogły przekładać do tyłu parawanu. Dzięki temu pierwsza warstwa - materiał wielobarwny pojawi się również na końcu przedstawienia.
Jak wykonać lalki do scenki przyrody?
Jak wykonać lalki do scenki "Dżungla"? Lew i żyrafa mogą pojawić się jako maski na twarzach dzieci, jako zabawki - pluszaki, lub można uszyć np. samą głowę tych zwierząt. Słoń w moim przedstawieniu, jako bardzo duże zwierzę nie zmieścił się cały i zza parawanu wystawały mu tylko uszy (dwa koła z drutu obszyte szarym materiałem), czoło z oczkami ( półkole z drutu obciągnięte szarym materiałem z dorysowanymi oczkami) i trąba (uszyta z szarego materiału i wypełniona gąbką). Wąż, tak jak trąba słonia, to prostokątny kawałek materiału zeszyty wzdłuż dłuższego boku i wypełniony gąbką. |
WIELKA PODRÓŻ Prolog Parawan zakryty jest wielobarwnym materiałem. Na scenę wchodzi PANI MUZYKA z prawdziwym instrumentem muzycznym, lub tylko udająca, że na czymś gra. Po chwili wbiegają na scenę podróżnicy, ustawiają się przed Panią Muzyką jak każdy grzeczny chór i śpiewają W czasie piosenki za plecami dyrygenta staje Pani Cisza, stroi śmieszne miny, rozprasza śpiewające dzieciaki, które zaczynają fałszować, śmiać się, naśladować Panią Ciszę. PANI MUZYKA słusznie zdenerwowana przerywa próbę. DZIECI Z muzyką was witamy, radośnie dziś śpiewamy, zaśpiewaj razem z nami: hej! hej! hej! Gdy nuty lecą wkoło, to wszystkim jest wesoło, odszukaj nutę swoją i ją bierz! PANI MUZYKA Pani Ciszo! Kumo miła! Po coś tutaj przyszła? My tu gramy i śpiewamy. Niepotrzebna myszka! Nie rozpraszaj ich uwagi! Nie przeszkadzaj chwilkę! Dzieci! Razem znów śpiewamy! Zaraz odłóż piłkę! DZIECI dalej się bawią z Ciszą (pantomima wyśmiewająca Panią Muzykę) PANI MUZYKA Gdy Muzykę ktoś obrazi, w wielką ciszę wpada! Choćby płakał, krzyczał, jęczał, nikt nie odpowiada! Wzywam wszystkie instrumenty by nie grały więcej! Bez melodii, bez piosenek- cisza niech was męczy! Dziś otwieram wór tajemny pełen nut nieznanych! Wyruszycie w wielką podróż, aby je odnaleźć! DZIECKO 1 Na wycieczkę? Na wyprawę? Wspaniała nowina! Ale nutek szukać w trawie nie będę i w Chinach! DZIECKO 2 Po co komu wór melodii, z partytury dźwięki? Świat poznawać można przecież bez żadnej piosenki! DZIECKO 3 A dla ucha dużo zdrowsza cisza jest głęboka. Wyruszamy! prowadź Ciszo przez świat dookoła!
Scena 1 DZIECI I CISZA pantomimicznie biegną, potem idą coraz bardziej zmęczone, w końcu siadają, kładą się... Obrażona PANI MUZYKA stoi z boku DZIECKO 4 Uff! Nie mogę! Nogi bolą! I nudzę się strasznie! DZIECKO 5 cisza wkoło, ptaki milczą, zaraz coś się zacznie! DZIECKO 1 Może sobie zaśpiewamy? Nudę przegonimy?
DZIECI Próbują coś śpiewać, ale zupełnie im to nie wychodzi. DZIECKO 2 Kiedy nic nie pamiętamy! Co teraz zrobimy?! PANI MUZYKA Zbieraj nuty, zbieraj dźwięki, z nich ułożysz swe piosenki. Gdy melodię w locie schwytasz podróż skończysz, w dom zawitasz... DZIECKO 3 Skąd wziąć nuty, gdy w krąg cisza? Dobra wróżko, pomóż nam! PANI MUZYKA Trzeba słuchać, żeby słyszeć! Nastaw uszy, spróbuj sam! Rozpoczyna się wielkie czarowanie. By nuty odnaleźć, by dźwięki usłyszeć, Zasłuchaj się w ciszę! DZIECKO 4 Zasłuchaj się w ciszę? DZIECI By nuty odnaleźć, by dźwięki usłyszeć, Zasłuchaj się w ciszę! PANI MUZYKA Zasłuchaj się w ciszę! Z ciszy pojawiają się dźwięki deszczu, szum drzew, śpiew ptaków, narasta muzyka, scena ożywa tańczącymi kwiatami, owadami, ptakami... na koniec spada pierwsza nuta DZIECI Zbieraj nuty, zbieraj dźwięki, z nich ułożysz swe piosenki! PANI MUZYKA Gdy melodię w locie schwytasz podróż skończysz, w dom zawitasz!
Scena 2 DZIECI Śpiewają, jadąc pociągiem ustawionym z krzesełek. W tym czasie wielobarwny parawan zamienia się z niebieskim. Ruszaj w drogę podróżniku, Muzyka prowadzi! W całym świecie dźwięków tyle, słuchać nie zawadzi! Dziś ruszamy szukać nutek rozsypanych w świecie. PANI MUZYKA Cała Ziemia jest ich pełna, tylko czy znajdziecie? DZIECI Dziś ruszamy szukać nutek rozsypanych w świecie. Cała Ziemia jest ich pełna! PANI MUZYKA Tylko czy znajdziecie? Muzyka tajemnicza, skandynawska, może Edward Grieg, na muzyce dzieci rozglądają się wokół, przestraszone, zaciekawione... DZIECKO 5 W krąg tajemnicze, wielkie lasy, fiordy i wielkie jeziora, mała syrenka nad brzegiem morza DZIECKO 1 i pełno trolli dokoła! TROLLE tańczą, wręczają dzieciom drugą nutkę PANI MUZYKA To skandynawskie baśnie, legendy swe nuty grają wam w darze, więc nie zwlekajcie - tkajcie melodię jak wielobarwne witraże!
Scena 3 DZIECI Wyruszają w dalszą drogę samochodami, w które teraz zamieniły się krzesła. Ruszaj w drogę podróżniku, Muzyka prowadzi! W całym świecie dźwięków tyle, słuchać nie zawadzi! Znów ruszamy szukać nutek rozsypanych w świecie. Po Europie już Muzyka razem z nami jedzie! DZIECKO 2 No, jesteśmy! DZIECKO 4 Gdzieś jesteśmy. DZIECKO 5 Gdzie jesteśmy - wiecie? DZIECKO 3 Że w Europie, to jest sprawa najpewniejsza w świecie. Dzieci ubrane w strój z regionu Bałkan Wchodzą tanecznym krokiem na scenę, tańczą i śpiewają. Podróżnicy próbują je naśladować. Sve sto raste htelo bi da raste Neka raste i treba da raste! Sve sto cveta htelo bi da cveta Neka cveta i treba da cveta. Neka gleda sve sto ima oko... Svako krilo nek leti visoko... Leteti, leteti, lepo je leteti! Żiveti, żiveti, lepo je żiveti! Scena 4 DZIECKO 1 Sve sto raste? Co to znaczy? Ja nic z tego nie rozumiem! DZIECKO 2 Bo języków się nie uczysz! Znasz języki, świat rozumiesz! Nad parawanem w rytm piosenki ukazują się lalki płaskie ubrane w stroje ludowe różnych regionów Europy. Pierwszą część piosenki śpiewają lalki, w drugiej części dołączają się Podróżnicy prowadząc kanon. LALKI Hej, hello, bonżur, guten tag, welcam, zdrastwuj, god dag, ciao, DZIECI dzień dobry, dzień dobry LALKI i dzieci w kanonie Hej, hello, bonżur, guten tag, welcam, zdrastwuj, god dag, ciao, dzień dobry, dzień dobry
Scena 5 Na scenę wchodzi chłopiec w szkockim stroju. SZKOT Old Mak Donald hed e farm Ija, ija, ooo End en his farm hi hed sam cziks Ija, ija, ooo DZIECI Tutaj słychać: ko I tam słychać: ko Ko, ko, Ko, ko, ko Old Mak Donald hed e farm Ija, ija, ooo SZKOT Old Mak Donald hed e farm Ija, ija, ooo End en his farm hi hed sam kałs Ija, ija, ooo DZIECI Tutaj słychać: muu I tam słychać: muu Muu, muu, Muu, muu, muu Old Mak Donald hed e farm Ija, ija, ooo SZKOT Old Mak Donald hed e farm Ija, ija, ooo End en his farm hi hed sam pigs Ija, ija, ooo DZIECI Tutaj słychać: chrum I tam słychać: chrum Chrum, chrum, Chrum, chrum, chrum, Old Mak Donald hed e farm Ija, ija, ooo Tutaj słychać: miau, Chrum, hau, kwa, muu, Old Mak Donald hed e farm Ija, ija, ooo
Scena 6 Szkot wręcza dzieciom nutkę, którą podróżnicy zawieszają na parawanie obok poprzednich, a na scenę wchodzi Torreador w rytm odpowiedniej hiszpańskiej muzyki. Razem z nim muzyczną scenkę o walce byków opowiada piękna Hiszpanka, i dwa byki grane przez 4 chłopców. W finale biedny, przerażony torreador zostaje pokonany przez byki i pada zemdlony, a byki śpiewają piosenkę do biednego torreadora, po czym smutne schodzą ze sceny. BYKI Ke bella koza na jurnate sole Naria serena dopona tempesta Peliaria freska pare dżir na festa Ke bella koza na jurnate sole. Ma natu sole kiu bello ine O sole mio stanfronta te O sole, o sole mio Stanfronta te, stanfronta te
Scena 7 Bardzo poruszeni tragedią podróżnicy podchodzą do leżącego cały czas torreadora i starają się go ocucić. DZIECKO 3 Ach, Hiszpanie! Matadorze! Prędko wstań! Prędko wstań! Podróż zatrzymana, nuta nie zagrana! Weź się w garść, weź się w garść! Z pomocą przybiegają Francuzki. FRANCUZKI Frere żake, frere żake dorme vu, dorme vu sele le matine, sele le matine bim, bam, bom, bim, bam, bom, Podróżnicy włączają się i śpiewają w kanonie. Frere żake, frere żake dorme vu, dorme vu sele le matine, sele le matine bim, bam, bom, bim, bam, bom, Niestety mimo wszelkich starań torreador nadal jest nieprzytomny. Lekarstwem okazuje się rozpoczynający się Kankan, tańczony przez Francuzki. Kończy się on wręczeniem Podróżnikom kolejnej nutki.
Scena 8 Muzyka prowadzi dalej i po szalonych dźwiękach kankana Walc Straussa zaprasza na scenę kolejną parę dzieci, które po skończonym tańcu wręczają Podróżnikom swoją nutkę.
Scena 9 Miejsce pary tanecznej zajmuje grupa ubranych w strój grecki chłopców, którzy tańczą Zorbę. Na zakończenie wręczają swoją nutę Podróżnikom.
Scena 10 Teraz czas na taniec i piosenkę rosyjską. Na scenę wchodzi troje odpowiednio ubranych dzieci ROSJA Muzykaj wstriecziajem was Radastna pajom wam. Wmiestie snami i ty spoj! oj, oj, oj, oj, oj, oj Noty lietiat wakruk i wsiem wiesieło nam wdruk Najdi swaju miełodiu Najdi swaju miełodiu Najdi swaju miełodiu wazmi jejo s saboj! DZIECI Najdi swaju miełodiu Najdi swaju miełodiu Najdi swaju miełodiu wazmi jejo s saboj! Po piosence trójka Rosjan wręcza swoja nutkę. DZIECKO 5 Najdi swaju miełodiu? Gdzieś w głowie się kołacze... Coś przecież podobnego śpiewaliśmy i my! DZIECKO 4 Gdy nuty lecą wkoło, to wszystkim jest wesoło, PANI MUZYKA odszukaj nutę swoją DZIECI i ją bierz!
Scena 11 DZIECI Wyruszają w dalszą drogę statkiem. W tym czasie niebieski parawan zamienia się z czarnym. Ruszaj w drogę podróżniku Muzyka prowadzi! W całym świecie dźwięków tyle, słuchać nie zawadzi! Roztańczeni, rozśpiewani, z barwnych nut bukietem wyruszamy w dalszą podróż pod błękitnym niebem. DZIECKO 1 Rozbawiona pięciolinia z Europy wyrusza. Czarny Ląd już widać w dali, tam-tamy brzmią w uszach! Na scenę wchodzi grupa Murzynków, pośrodku staje czarownik, dzieci włączają się do wspólnych czarów. CZAROWNIK Zum gari, gari, gari, zum gari, gara,... MURZYNI zum gari, gari, gari, zum gari, gara,... DZIECI zum gari, gari, gari, zum gari, gara,... MURZYNI Z muzyką was witamy, DZIECI zum gari, gara,... MURZYNI radośnie dziś śpiewamy, DZIECI zum gari, gara,... MURZYNI zaśpiewaj razem z nami: DZIECI zum gari, gara,... RAZEM zum gari, gari, gari, zum! DZIECI Gdy nuty lecą wkoło, MURZYNI zum gari, gara,... DZIECI to wszystkim jest wesoło, MURZYNI zum gari, gara,... CZAROWNIK odszukaj nutę swoją MURZYNI zum gari, gara,... CZAROWNIK odszukaj nutę i ją bierz! Zza parawanu dobiegają odgłosy dżungli, na odpowiednio dobranej muzyce. Scenka lalkowa wykorzystująca różne rodzaje lalek opowiada wymyśloną przez dzieci zabawną historyjkę, o perypetiach miłosnych dwóch węży. Do zgody nakłaniają je żyrafa, słoń, lew...Pogodzone zwierzęta wręczają dzieciom kolejną nutkę, a podróżnicy wsiadają do balona i odlatują dalej. W tym czasie czarny parawan zamienia się z białym.
Scena 12 DZIECI Za te rytmy dziękujemy w drogę wyruszamy. Wiatr północny na nas czeka, dłużej nie zwlekamy! Już Afryka z oczu znika, mróz przenika kości. Hej, koledzy Eskimosi! wyjdźcie witać gości! Na scenę wchodzi grupa Eskimosów ze śnieżnymi cegłami wykonanymi np. ze styropianu. W scence uczestniczy Święty Mikołaj jadący na saniach zaprzężonych w renifery, biały niedźwiedź... Podaj cegłę, podaj cegłę Budujemy nowy dom - Na miarę naszych marzeń dom! Wicher wieje, mróz tężeje, Foka na ślizgawce mknie, a igloo rośnie wokół mnie. Renifery z Mikołajem Do niedźwiedzia spieszą się, Choć wiatr północny wkoło dmie! Na biegunie śpiew rozgrzewa, Rozwesela nutą swą, Więc śpiewaj razem z nami to: Podaj cegłę, podaj cegłę Budujemy nowy dom - Na miarę naszych marzeń dom! Wręczają dzieciom kolejną nutkę, podróżnicy odjeżdżają dalej saniami oczywiście śpiewając. Zimno wszędzie, nosy marzną, ręce, uszy, nogi, więc żegnajcie pingwiniaki, morsy, miłe foki. Zabierzemy dziś ze sobą tę śnieżną piosenkę, którą śpiewał mroźny wicher nad igloo maleńkim.
Scena 13 DZIECKO 2 Nad gościnnym igloo szumiał wicher mroźny. Zabierzemy nuty śnieżne do domu, do Polski! PANI MUZYKA Jeszcze nie nadszedł kres podróży! To nie powrotnej drogi czas! Wiele mi jeszcze nut brakuje. Australia czeka, a więc-marsz! DZIECI Maszerują i śpiewają W tym czasie parawan z białego staje się zielony. Ruszaj w drogę podróżniku! Muzyka prowadzi. W całym świecie dźwięków tyle, słuchać nie zawadzi! Znów ruszamy szukać nutek w świecie rozsypanych, cała Ziemia jest ich pełna , w Australii szukamy! W Australii czeka na dzieci mały miś koala, który może być grany przez dziecko na scenie, lub przez kukiełkę. Siedzi na drzewie wtulony w pień i nic nie robi cały dzień. Eukaliptusa żując liść historie dziwne snuje miś: MIŚ KOALA Miś koala się przechwala, że najszybszy jest na świecie jest już kangury trzy powala i na podium go znajdziecie. Miś koala się przechwala, że najszybszy w świecie jest, żaden struś go nie dogoni, bo na mecie dawno jest. DZIECI Futrzany torbacz uśmiecha się do swoich sennych marzeń. Dobrze w Australii sobie żyć, i z mamą mieszkać razem. Podróżnicy otrzymują nutkę od misia Scena 14 DZIECKO 3 Miło było poznać misia i kolejnych nutek krąg. Dokąd teraz, wróżko miła? PANI MUZYKA Azja czeka. Wielki ląd. DZIECI Lecą samolotem i śpiewają, a w tym czasie parawan przybiera żółtą barwę. Ruszaj w drogę podróżniku! Muzyka prowadzi. W całym świecie dźwięków tyle, słuchać nie zawadzi! Już pod nami azjatycka ziemia się wyłania Na latawcu leci do nas nutek pstrych gromada! JAPONKA śpiewa i tańczy Juuja ke ko ja kee no A ka tombo O ła re te mitu noo łaa I tsu noo hii ka DZIECI razem z Japonką Jaa ma no Hata kee no Kuwa no mi jo Koo ka ko nii tsuun daa Wa ma bo ro sii ka
Miłe spotkanie niestety kończy się dość nerwowo, bo na scenę wbiega grupa karateków i nieco spłoszone dzieci mają okazję obejrzeć pokaz walki oczywiście w rytm odpowiednio dobranej muzyki. Na zakończenie zwycięski karateka wręcza dzieciom swoją nutkę.
Scena 15 DZIECKO 1 Uciekajmy! DZIECKO 4 Znów przed siebie! Nowe nuty mkną po niebie! DZIECKO 5 Zmiana miejsca? Ameryka! DZIECI Wielki krąg się już zamyka! DZIECI W tanecznym, szaleńczym korowodzie ponownie zmieniają kontynent, a parawan staje się czerwony. Ruszaj w drogę podróżniku! Muzyka prowadzi. W całym świecie dźwięków tyle, słuchać nie zawadzi! Znów ruszamy szukać nutek rozsypanych w świecie. Cała Ziemia jest ich pełna! PANI MUZYKA Czy wszystkie znajdziecie? Na scenę wbiegają Indianie i kowboje, prowadzą ze sobą krótka walkę, ale na szczęście szybko godzi ich piosenka i taniec. Pod koniec piosenki dzieci otrzymują następna nutkę, a rozbawiona gromadka tańczy Rock and rolla. Z muzyką was witamy, radośnie dziś śpiewamy, zaśpiewaj razem z nami: hej! hej! hej! Gdy nuty lecą wkoło, to wszystkim jest wesoło, odszukaj nutę swoją i ją bierz! Rock and roll
Scena 16 DZIECKO 1 To jest zabawa! Melodii rzeka! DZIECKO 3 Ale tęsknota zżera człowieka. Wciąż nam brakuje tej nuty swojskiej- polskiej, jedynej, tej szopenowskiej, DZIECKO 2 nuty Moniuszki, Szymanowskiego,... DZIECKO 4 A tak daleko jest nam do tego! DZIECI Śpiewają stojąc spokojnie. Ja wiem, że morza szum i szczyty Tatr, Ja wiem, że cichy zmierzch i burzy grom, Ptaków śpiew, pszenicy łan, swobodny wiatr, to mój rodzinny, polski dom. Ja wiem, że cisza w krąg nie zawsze trwa, Ja wiem, że czasem ktoś chce przerwać ją. Niech ta pieśń, pokoju pieśń obroni świat i mój rodzinny, polski dom. Słuchają fragmentu utworu Chopina, spada ostatnia nuta, a na ponownie kolorowym parawanie rozwijają się biała i czerwona szarfa.
Finał PANI MUZYKA Podróż skończona, nuty zebrane Wszyscy do domu powrócą już. DZIECKO 4 Pani Muzyko-pozostań z nami! Tak smutno żyć bez twoich nut! DZIECKO 2 Na całym świecie dzięki tobie Jest rozśpiewanych dzieci tłum! DZIECKO 5 I nawet, gdy rozmawiać trudno muzyka łączy serca stuk. WSZYSCY śpiewają Sou junajt Pipl of de łert Czildren col on de braderhud of men Sajd baj sajd Stand baj nał end fajt For dej rajd Tu grou ap in helt end fridom Pis end harmony! PANI MUZYKA Ale o Ciszy nie zapomnijcie, bo w Ciszy tęskna nuta gra ona wie gdzie jest dźwięków kraina. Z ciszą dojdziecie do jej bram! DZIECI i WSZYSCY INNI WYKONAWCY śpiewają Śpiewaj razem z nami! Niech się niesie głos. Śpiewaj razem z nami! W pieśni złóż swój los. Każdy dzisiaj łączy się w chór. Echo niesie od pól i gór. Sopran, tenor, alty i bas, wszyscy solo i jeszcze raz!
|