WIELKA PODRÓŻ

Im dziecko jest starsze, tym jego zainteresowania są szersze. Był czas na poznawanie najbliższych osób, swego miasta, wsi, dzielnicy. Był czas na poznawanie tradycji, historii, zwyczajów swej ojczyzny. Poniższy scenariusz zaprasza na wspólną wyprawę dookoła świata. Większość czasu zabierze zwiedzanie Europy, ale i na inne kontynenty uda się rzucić okiem. Przewodnikiem jest Pani Muzyka.

W programie wykorzystałam wiele piosenek i melodii z całego świata. Tam, gdzie wprowadziłam piosenki w językach obcych zapisałam je fonetycznie, aby ułatwić dzieciom opanowanie tekstu.

  • "Sve sto raste" - piosenka z regionu Bałkan

  • "Hej, hello"

  • "Old Mac Donald" - piosenka angielska

  • "O sole mio" - piosenka włoska

  • "Panie Janie" - piosenka francuska

  • "Muzykaj wstriecziajem was" - słowa Małgorzata Akolińska, melodia rosyjska

  • "A ka tombo" - piosenka japońska

  • "Ja wiem"

  • "Hymn UNICEF"

  • "Podaj cegłę"

  • "Śpiewaj razem z nami"

  • Dekoracje, to parawan przygotowany w taki sposób, by szybko móc zmieniać kolor zasłaniającego materiału. Na jednej z części parawanu zamocowano haczyki, aby można było łatwo wieszać kolejno otrzymywane przez bohaterów przedstawienia nutki.

    W widowisku biorą udział:

  • Pani Muzyka,
  • Pani Cisza,
  • 5 Podróżników,
  • 4 Trolle,
  • 6 Murzynków,
  • Grupa Dzieci poruszających lalkami, śpiewających piosenki i wykonujących układy taneczne z różnych stron świata
  • Propozycja kostiumu dla Pani Muzyki:

  • Długa szata w ciepłym kolorze,
  • jasne tenisówki,
  • maska w kształcie klucza wiolinowego umocowana na ramionach dziecka za pomocą odpowiednio przygotowanej konstrukcji z drutu i pasków.
  • Propozycja kostiumu dla Pani Ciszy:

  • Długa szata w zimnym kolorze,
  • ciemne tenisówki,
  • mała, biała maska na połowę twarzy,
  • Propozycja kostiumu dla trolli.

  • Ciemny, zielony, brązowy lub szary szeroki kombinezon z doszytymi łapami na stopach i dłoniach, poszerzony w pasie za pomocą wszytej obręczy z drutu.,
  • Maska wykonana z papier - mache na wcześniej przygotowanej formie, pomalowana na zielono lub brązowo, z doczepionymi włosami ze sznurka
  • Propozycja kostiumu dla Murzynów:

  • Czarne leginsy,
  • Czarne bluzki z długimi rękawami z doszytymi spódniczkami i naszyjnikami wykonanymi ze sznurka,
  • Maska wykonana z papier - mache na uprzednio przygotowanej formie. W uszach i w nosie maski przyczepione ozdoby,
  • Czarne rękawiczki,
  • Czarne skarpetki,
  • Czarne kapcie, tenisówki.
  • Propozycja kostiumu dla tancerek z regionu Bałkan:

  • czarne tenisówki,
  • czerwone rajstopy,
  • biała spódnica za kolana,
  • biała bluzka,
  • kasaczek nakładany przez głowę( w mocnym, ciepłym kolorze) i wiązany za pomocą wstążki,
  • biała chusta na głowę
  • Propozycja kostiumu dla Szkota:

  • Biała koszula,
  • Szkocka spódniczka w kratę,
  • Czarna, zdobiona marynarka
  • skarpety z kraciastym wykończeniem,
  • beret
  • Propozycja kostiumu dla Hiszpanki:

  • długa, szeroka, czerwonA suknia,
  • czerwony kwiat wpięty we włosy,
  • wachlarz w ręku
  • Propozycja kostiumu dla torreadora:

  • krótkie, ciemne leginsy,
  • białe rajstopy,
  • czarne pantofle,
  • biała koszula,
  • ew. czarną ozdobną marynarkę,
  • szpada
  • Byk, to dwoje dzieci stojących jedno za drugim i okrytych brązowym materiałem z doszytym z tyłu ogonem. Pierwsze z nich może założyć na głowę opaskę z rogami.
  • Propozycja kostiumu dla Francuzek tańczących kankana:.

  • Czarne dopasowane bluzeczki,
  • Jednobarwne, długie, szerokie spódniczki,
  • Białe rajstopy,
  • Czarne tenisówki,
  • Białe pantalony do kolan wykończone koronką.
  • Propozycja kostiumu dla wykonawców walca

  • Dziewczyna może mieć na sobie długą, szeroką, białą suknię, a chłopak - czarne spodnie, czarny frak i białą koszulę.
  • Propozycja kostiumu dla Greków

  • sandały wiązane rzemykami na łydkach,
  • białe krótkie spódniczki,
  • białe spodnie lub rajstopy,
  • opaski pod kolanami z pomponami,
  • biała koszula z długimi, szerokimi rękawami,
  • jednobarwna kamizelka.
  • Propozycja kostiumu dla grupy Rosjanek:

  • czerwona, szeroka spódniczka za kolana,
  • biała bluzka koszulowa,
  • białe rajstopy,
  • ew. czerwone długie buty,
  • czerwona, długa chustę na głowie i ramionach.
  • Propozycja kostiumu dla grupy Rosjan:

  • ciemne, szerokie spodnie z gumką w pasie i przy kostkach,
  • wysokie, czarne buty,
  • czerwona rubaszka przewiązana paskiem
  • Propozycja kostiumu dla małpek:

  • brązowy kombinezon z długimi rękawami i nogawkami z kapturem i doszytym ogonem.
  • Propozycja kostiumu dla Eskimosów:

  • długa, z grubego materiału spódnica lub spodnie obszyte futerkiem,
  • krótki kożuszek,
  • kolorowe, grube rajstopy,
  • ciepłe, grube skarpety,
  • futrzana, lub kolorowa, wełniana czapka i rękawiczki.
  • Propozycja kostiumu dla reniferów:

  • białe lub srebrne leginsy,
  • białe podkoszulki zakrywające pośladki,
  • opaska z rogami.
  • Propozycja kostiumu dla misia koala:

  • kombinezon z długimi rękawami i nogawkami z kapturem z materiału odpowiednio dobranego kolorystycznie.
  • Propozycja kostiumu dla Japonki:

  • długi szlafrok z cienkiego materiału przepasany szeroką szarfą,
  • włosy związane w koczek.
  • Propozycja kostiumu dla Indian:

    Indianie:

  • brązowe lub białe rozszerzane spodnie lub sukienki z rękawami 3/4 wykończone frędzelkami, przepaski z piórkiem, u chłopców luźne bluzy z rękawami, mokasyny.
  • Propozycja kostiumu dla Kowbojów:

  • kraciaste koszule,
  • dżinsowe spodnie lub spódniczki,
  • szerokie kapelusze.
  • Jak przygotować parawan?

    Najwygodniej jest zeszyć wszystkie warstwy parawanu na górze tworząc jednocześnie tunelik. Tak przygotowaną zasłonę wystarczy wsunąć na poprzeczkę parawanu, a w czasie przedstawienia kolejne warstwy w różnych kolorach dzieci same będą mogły przekładać do tyłu parawanu. Dzięki temu pierwsza warstwa - materiał wielobarwny pojawi się również na końcu przedstawienia.

    Jak wykonać lalki do scenki przyrody?

  • Burza - to długi kawałek błyszczącego materiału, który wyrzucony, a następnie gwałtownie ściągnięty w dół nad parawanem pojawia się tak szybko, że sprawia wrażenie piorunu.
  • Deszcz - biało niebieskie rękawiczki z doszytymi do czubków palców delikatnych, srebrzystych nitek(np. włos anielski z choinki). Przy szybkim poruszaniu palcami wygląda, jak strugi deszczu.
  • Motyle - kukiełki na patyku wykonane z odpowiednio wygiętego drutu obciągniętego cienkim, kolorowym materiałem.
  • Ptaki - kukiełki na patyku uszyte z kolorowego materiału i wypchane np. watą.
  • Zające - lalki płaskie,
  • Kwiaty - prostokątny kawałek szyfonu doszyty krótszymi bokami do wewnętrznych części kolorowych rękawiczek. Szyfon zebrany w złożone dłonie po ich delikatnym otwarciu rozwija się, jak rosnący kwiat.
  • Jak wykonać lalki do scenki "Dżungla"?

    Lew i żyrafa mogą pojawić się jako maski na twarzach dzieci, jako zabawki - pluszaki, lub można uszyć np. samą głowę tych zwierząt.

    Słoń w moim przedstawieniu, jako bardzo duże zwierzę nie zmieścił się cały i zza parawanu wystawały mu tylko uszy (dwa koła z drutu obszyte szarym materiałem), czoło z oczkami ( półkole z drutu obciągnięte szarym materiałem z dorysowanymi oczkami) i trąba (uszyta z szarego materiału i wypełniona gąbką).

    Wąż, tak jak trąba słonia, to prostokątny kawałek materiału zeszyty wzdłuż dłuższego boku i wypełniony gąbką.

    WIELKA PODRÓŻ

    Prolog

    Parawan zakryty jest wielobarwnym materiałem.

    Na scenę wchodzi PANI MUZYKA z prawdziwym instrumentem muzycznym, lub tylko udająca, że na czymś gra. Po chwili wbiegają na scenę podróżnicy, ustawiają się przed Panią Muzyką jak każdy grzeczny chór i śpiewają W czasie piosenki za plecami dyrygenta staje Pani Cisza, stroi śmieszne miny, rozprasza śpiewające dzieciaki, które zaczynają fałszować, śmiać się, naśladować Panią Ciszę.

    PANI MUZYKA słusznie zdenerwowana przerywa próbę.

    DZIECI

    Z muzyką was witamy,

    radośnie dziś śpiewamy,

    zaśpiewaj razem z nami:

    hej! hej! hej!

    Gdy nuty lecą wkoło,

    to wszystkim jest wesoło,

    odszukaj nutę swoją

    i ją bierz!

    PANI MUZYKA

    Pani Ciszo! Kumo miła!

    Po coś tutaj przyszła?

    My tu gramy i śpiewamy.

    Niepotrzebna myszka!

    Nie rozpraszaj ich uwagi!

    Nie przeszkadzaj chwilkę!

    Dzieci! Razem znów śpiewamy!

    Zaraz odłóż piłkę!

    DZIECI

    dalej się bawią z Ciszą (pantomima wyśmiewająca Panią Muzykę)

    PANI MUZYKA

    Gdy Muzykę ktoś obrazi,

    w wielką ciszę wpada!

    Choćby płakał, krzyczał, jęczał,

    nikt nie odpowiada!

    Wzywam wszystkie instrumenty

    by nie grały więcej!

    Bez melodii, bez piosenek-

    cisza niech was męczy!

    Dziś otwieram wór tajemny

    pełen nut nieznanych!

    Wyruszycie w wielką podróż,

    aby je odnaleźć!

    DZIECKO 1

    Na wycieczkę? Na wyprawę?

    Wspaniała nowina!

    Ale nutek szukać w trawie

    nie będę i w Chinach!

    DZIECKO 2

    Po co komu wór melodii,

    z partytury dźwięki?

    Świat poznawać można przecież

    bez żadnej piosenki!

    DZIECKO 3

    A dla ucha dużo zdrowsza

    cisza jest głęboka.

    Wyruszamy! prowadź Ciszo

    przez świat dookoła!

    Scena 1

    DZIECI I CISZA

    pantomimicznie biegną, potem idą coraz bardziej zmęczone, w końcu siadają, kładą się... Obrażona PANI MUZYKA stoi z boku

    DZIECKO 4

    Uff! Nie mogę! Nogi bolą!

    I nudzę się strasznie!

    DZIECKO 5

    cisza wkoło, ptaki milczą,

    zaraz coś się zacznie!

    DZIECKO 1

    Może sobie zaśpiewamy?

    Nudę przegonimy?

    DZIECI

    Próbują coś śpiewać, ale zupełnie im to nie wychodzi.

    DZIECKO 2

    Kiedy nic nie pamiętamy!

    Co teraz zrobimy?!

    PANI MUZYKA

    Zbieraj nuty, zbieraj dźwięki,

    z nich ułożysz swe piosenki.

    Gdy melodię w locie schwytasz

    podróż skończysz, w dom zawitasz...

    DZIECKO 3

    Skąd wziąć nuty,

    gdy w krąg cisza?

    Dobra wróżko,

    pomóż nam!

    PANI MUZYKA

    Trzeba słuchać,

    żeby słyszeć!

    Nastaw uszy,

    spróbuj sam!

    Rozpoczyna się wielkie czarowanie.

    By nuty odnaleźć,

    by dźwięki usłyszeć,

    Zasłuchaj się w ciszę!

    DZIECKO 4

    Zasłuchaj się w ciszę?

    DZIECI

    By nuty odnaleźć,

    by dźwięki usłyszeć,

    Zasłuchaj się w ciszę!

    PANI MUZYKA

    Zasłuchaj się w ciszę!

    Z ciszy pojawiają się dźwięki deszczu, szum drzew, śpiew ptaków, narasta muzyka, scena ożywa tańczącymi kwiatami, owadami, ptakami...

    na koniec spada pierwsza nuta

    DZIECI

    Zbieraj nuty, zbieraj dźwięki,

    z nich ułożysz swe piosenki!

    PANI MUZYKA

    Gdy melodię w locie schwytasz

    podróż skończysz, w dom zawitasz!

    Scena 2

    DZIECI

    Śpiewają, jadąc pociągiem ustawionym z krzesełek. W tym czasie wielobarwny parawan zamienia się z niebieskim.

    Ruszaj w drogę podróżniku,

    Muzyka prowadzi!

    W całym świecie dźwięków tyle,

    słuchać nie zawadzi!

    Dziś ruszamy szukać nutek

    rozsypanych w świecie.

    PANI MUZYKA

    Cała Ziemia jest ich pełna,

    tylko czy znajdziecie?

    DZIECI

    Dziś ruszamy szukać nutek

    rozsypanych w świecie.

    Cała Ziemia jest ich pełna!

    PANI MUZYKA

    Tylko czy znajdziecie?

    Muzyka tajemnicza, skandynawska, może Edward Grieg, na muzyce dzieci rozglądają się wokół, przestraszone, zaciekawione...

    DZIECKO 5

    W krąg tajemnicze, wielkie lasy,

    fiordy i wielkie jeziora,

    mała syrenka nad brzegiem morza

    DZIECKO 1

    i pełno trolli dokoła!

    TROLLE

    tańczą, wręczają dzieciom drugą nutkę

    PANI MUZYKA

    To skandynawskie baśnie, legendy

    swe nuty grają wam w darze,

    więc nie zwlekajcie - tkajcie melodię

    jak wielobarwne witraże!

    Scena 3

    DZIECI

    Wyruszają w dalszą drogę samochodami, w które teraz zamieniły się krzesła.

    Ruszaj w drogę podróżniku,

    Muzyka prowadzi!

    W całym świecie dźwięków tyle,

    słuchać nie zawadzi!

    Znów ruszamy szukać nutek

    rozsypanych w świecie.

    Po Europie już Muzyka

    razem z nami jedzie!

    DZIECKO 2

    No, jesteśmy!

    DZIECKO 4

    Gdzieś jesteśmy.

    DZIECKO 5

    Gdzie jesteśmy - wiecie?

    DZIECKO 3

    Że w Europie, to jest sprawa

    najpewniejsza w świecie.

    Dzieci ubrane w strój z regionu Bałkan Wchodzą tanecznym krokiem na scenę, tańczą i śpiewają. Podróżnicy próbują je naśladować.

    Sve sto raste

    htelo bi da raste

    Neka raste

    i treba da raste!

    Sve sto cveta

    htelo bi da cveta

    Neka cveta

    i treba da cveta.

    Neka gleda

    sve sto ima oko...

    Svako krilo

    nek leti visoko...

    Leteti, leteti,

    lepo je leteti!

    Żiveti, żiveti,

    lepo je żiveti!

    Scena 4

    DZIECKO 1

    Sve sto raste?

    Co to znaczy?

    Ja nic z tego

    nie rozumiem!

    DZIECKO 2

    Bo języków

    się nie uczysz!

    Znasz języki,

    świat rozumiesz!

    Nad parawanem w rytm piosenki ukazują się lalki płaskie ubrane w stroje ludowe różnych regionów Europy. Pierwszą część piosenki śpiewają lalki, w drugiej części dołączają się Podróżnicy prowadząc kanon.

    LALKI

    Hej, hello, bonżur, guten tag,

    welcam, zdrastwuj, god dag, ciao,

    DZIECI

    dzień dobry, dzień dobry

    LALKI i dzieci w kanonie

    Hej, hello, bonżur, guten tag,

    welcam, zdrastwuj, god dag, ciao,

    dzień dobry, dzień dobry

    Scena 5

    Na scenę wchodzi chłopiec w szkockim stroju.

    SZKOT

    Old Mak Donald hed e farm

    Ija, ija, ooo

    End en his farm hi hed sam cziks

    Ija, ija, ooo

    DZIECI

    Tutaj słychać: ko

    I tam słychać: ko

    Ko, ko,

    Ko, ko, ko

    Old Mak Donald hed e farm

    Ija, ija, ooo

    SZKOT

    Old Mak Donald hed e farm

    Ija, ija, ooo

    End en his farm hi hed sam kałs

    Ija, ija, ooo

    DZIECI

    Tutaj słychać: muu

    I tam słychać: muu

    Muu, muu,

    Muu, muu, muu

    Old Mak Donald hed e farm

    Ija, ija, ooo

    SZKOT

    Old Mak Donald hed e farm

    Ija, ija, ooo

    End en his farm hi hed sam pigs

    Ija, ija, ooo

    DZIECI

    Tutaj słychać: chrum

    I tam słychać: chrum

    Chrum, chrum,

    Chrum, chrum, chrum,

    Old Mak Donald hed e farm

    Ija, ija, ooo

    Tutaj słychać: miau,

    Chrum, hau, kwa, muu,

    Old Mak Donald hed e farm

    Ija, ija, ooo

    Scena 6

    Szkot wręcza dzieciom nutkę, którą podróżnicy zawieszają na parawanie obok poprzednich, a na scenę wchodzi Torreador w rytm odpowiedniej hiszpańskiej muzyki. Razem z nim muzyczną scenkę o walce byków opowiada piękna Hiszpanka, i dwa byki grane przez 4 chłopców. W finale biedny, przerażony torreador zostaje pokonany przez byki i pada zemdlony, a byki śpiewają piosenkę do biednego torreadora, po czym smutne schodzą ze sceny.

    BYKI

    Ke bella koza na jurnate sole

    Naria serena dopona tempesta

    Peliaria freska pare dżir na festa

    Ke bella koza na jurnate sole.

    Ma natu sole kiu bello ine

    O sole mio stanfronta te

    O sole, o sole mio

    Stanfronta te, stanfronta te

    Scena 7

    Bardzo poruszeni tragedią podróżnicy podchodzą do leżącego cały czas torreadora i starają się go ocucić.

    DZIECKO 3

    Ach, Hiszpanie! Matadorze!

    Prędko wstań! Prędko wstań!

    Podróż zatrzymana, nuta nie zagrana!

    Weź się w garść, weź się w garść!

    Z pomocą przybiegają Francuzki.

    FRANCUZKI

    Frere żake, frere żake

    dorme vu, dorme vu

    sele le matine, sele le matine

    bim, bam, bom, bim, bam, bom,

    Podróżnicy włączają się i śpiewają w kanonie.

    Frere żake, frere żake

    dorme vu, dorme vu

    sele le matine, sele le matine

    bim, bam, bom, bim, bam, bom,

    Niestety mimo wszelkich starań torreador nadal jest nieprzytomny. Lekarstwem okazuje się rozpoczynający się Kankan, tańczony przez Francuzki. Kończy się on wręczeniem Podróżnikom kolejnej nutki.

    Scena 8

    Muzyka prowadzi dalej i po szalonych dźwiękach kankana Walc Straussa zaprasza na scenę kolejną parę dzieci, które po skończonym tańcu wręczają Podróżnikom swoją nutkę.

    Scena 9

    Miejsce pary tanecznej zajmuje grupa ubranych w strój grecki chłopców, którzy tańczą Zorbę. Na zakończenie wręczają swoją nutę Podróżnikom.

    Scena 10

    Teraz czas na taniec i piosenkę rosyjską. Na scenę wchodzi troje odpowiednio ubranych dzieci

    ROSJA

    Muzykaj wstriecziajem was

    Radastna pajom wam.

    Wmiestie snami i ty spoj!

    oj, oj, oj, oj, oj, oj

    Noty lietiat wakruk

    i wsiem wiesieło nam wdruk

    Najdi swaju miełodiu

    Najdi swaju miełodiu

    Najdi swaju miełodiu

    wazmi jejo s saboj!

    DZIECI

    Najdi swaju miełodiu

    Najdi swaju miełodiu

    Najdi swaju miełodiu

    wazmi jejo s saboj!

    Po piosence trójka Rosjan wręcza swoja nutkę.

    DZIECKO 5

    Najdi swaju miełodiu?

    Gdzieś w głowie się kołacze...

    Coś przecież podobnego

    śpiewaliśmy i my!

    DZIECKO 4

    Gdy nuty lecą wkoło,

    to wszystkim jest wesoło,

    PANI MUZYKA

    odszukaj nutę swoją

    DZIECI

    i ją bierz!

    Scena 11

    DZIECI

    Wyruszają w dalszą drogę statkiem. W tym czasie niebieski parawan zamienia się z czarnym.

    Ruszaj w drogę podróżniku

    Muzyka prowadzi!

    W całym świecie dźwięków tyle,

    słuchać nie zawadzi!

    Roztańczeni, rozśpiewani,

    z barwnych nut bukietem

    wyruszamy w dalszą podróż

    pod błękitnym niebem.

    DZIECKO 1

    Rozbawiona pięciolinia

    z Europy wyrusza.

    Czarny Ląd już widać w dali,

    tam-tamy brzmią w uszach!

    Na scenę wchodzi grupa Murzynków, pośrodku staje czarownik, dzieci włączają się do wspólnych czarów.

    CZAROWNIK

    Zum gari, gari, gari,

    zum gari, gara,...

    MURZYNI

    zum gari, gari, gari,

    zum gari, gara,...

    DZIECI

    zum gari, gari, gari,

    zum gari, gara,...

    MURZYNI

    Z muzyką was witamy,

    DZIECI

    zum gari, gara,...

    MURZYNI

    radośnie dziś śpiewamy,

    DZIECI

    zum gari, gara,...

    MURZYNI

    zaśpiewaj razem z nami:

    DZIECI

    zum gari, gara,...

    RAZEM

    zum gari, gari, gari, zum!

    DZIECI

    Gdy nuty lecą wkoło,

    MURZYNI

    zum gari, gara,...

    DZIECI

    to wszystkim jest wesoło,

    MURZYNI

    zum gari, gara,...

    CZAROWNIK

    odszukaj nutę swoją

    MURZYNI

    zum gari, gara,...

    CZAROWNIK

    odszukaj nutę i ją bierz!

    Zza parawanu dobiegają odgłosy dżungli, na odpowiednio dobranej muzyce. Scenka lalkowa wykorzystująca różne rodzaje lalek opowiada wymyśloną przez dzieci zabawną historyjkę, o perypetiach miłosnych dwóch węży. Do zgody nakłaniają je żyrafa, słoń, lew...Pogodzone zwierzęta wręczają dzieciom kolejną nutkę, a podróżnicy wsiadają do balona i odlatują dalej. W tym czasie czarny parawan zamienia się z białym.

    Scena 12

    DZIECI

    Za te rytmy dziękujemy

    w drogę wyruszamy.

    Wiatr północny na nas czeka,

    dłużej nie zwlekamy!

    Już Afryka z oczu znika,

    mróz przenika kości.

    Hej, koledzy Eskimosi!

    wyjdźcie witać gości!

    Na scenę wchodzi grupa Eskimosów ze śnieżnymi cegłami wykonanymi np. ze styropianu. W scence uczestniczy Święty Mikołaj jadący na saniach zaprzężonych w renifery, biały niedźwiedź...

    Podaj cegłę, podaj cegłę

    Budujemy nowy dom -

    Na miarę naszych marzeń dom!

    Wicher wieje, mróz tężeje,

    Foka na ślizgawce mknie,

    a igloo rośnie wokół mnie.

    Renifery z Mikołajem

    Do niedźwiedzia spieszą się,

    Choć wiatr północny wkoło dmie!

    Na biegunie śpiew rozgrzewa,

    Rozwesela nutą swą,

    Więc śpiewaj razem z nami to:

    Podaj cegłę, podaj cegłę

    Budujemy nowy dom -

    Na miarę naszych marzeń dom!

    Wręczają dzieciom kolejną nutkę, podróżnicy odjeżdżają dalej saniami oczywiście śpiewając.

    Zimno wszędzie,

    nosy marzną,

    ręce, uszy, nogi,

    więc żegnajcie pingwiniaki,

    morsy, miłe foki.

    Zabierzemy dziś ze sobą

    tę śnieżną piosenkę,

    którą śpiewał mroźny wicher

    nad igloo maleńkim.

    Scena 13

    DZIECKO 2

    Nad gościnnym igloo

    szumiał wicher mroźny.

    Zabierzemy nuty śnieżne

    do domu, do Polski!

    PANI MUZYKA

    Jeszcze nie nadszedł kres podróży!

    To nie powrotnej drogi czas!

    Wiele mi jeszcze nut brakuje.

    Australia czeka, a więc-marsz!

    DZIECI

    Maszerują i śpiewają W tym czasie parawan z białego staje się zielony.

    Ruszaj w drogę podróżniku!

    Muzyka prowadzi.

    W całym świecie dźwięków tyle,

    słuchać nie zawadzi!

    Znów ruszamy szukać nutek

    w świecie rozsypanych,

    cała Ziemia jest ich pełna ,

    w Australii szukamy!

    W Australii czeka na dzieci mały miś koala, który może być grany przez dziecko na scenie, lub przez kukiełkę.

    Siedzi na drzewie

    wtulony w pień

    i nic nie robi cały dzień.

    Eukaliptusa żując liść

    historie dziwne snuje miś:

    MIŚ KOALA

    Miś koala się przechwala,

    że najszybszy jest na świecie jest

    już kangury trzy powala

    i na podium go znajdziecie.

    Miś koala się przechwala,

    że najszybszy w świecie jest,

    żaden struś go nie dogoni,

    bo na mecie dawno jest.

    DZIECI

    Futrzany torbacz

    uśmiecha się

    do swoich sennych marzeń.

    Dobrze w Australii sobie żyć,

    i z mamą mieszkać razem.

    Podróżnicy otrzymują nutkę od misia

    Scena 14

    DZIECKO 3

    Miło było poznać misia

    i kolejnych nutek krąg.

    Dokąd teraz, wróżko miła?

    PANI MUZYKA

    Azja czeka. Wielki ląd.

    DZIECI

    Lecą samolotem i śpiewają, a w tym czasie parawan przybiera żółtą barwę.

    Ruszaj w drogę podróżniku!

    Muzyka prowadzi.

    W całym świecie dźwięków tyle,

    słuchać nie zawadzi!

    Już pod nami azjatycka

    ziemia się wyłania

    Na latawcu leci do nas

    nutek pstrych gromada!

    JAPONKA

    śpiewa i tańczy

    Juuja ke ko ja kee no

    A ka tombo

    O ła re te mitu noo łaa

    I tsu noo hii ka

    DZIECI razem z Japonką

    Jaa ma no

    Hata kee no

    Kuwa no mi jo

    Koo ka ko nii tsuun daa

    Wa ma bo ro sii ka

    Miłe spotkanie niestety kończy się dość nerwowo, bo na scenę wbiega grupa karateków i nieco spłoszone dzieci mają okazję obejrzeć pokaz walki oczywiście w rytm odpowiednio dobranej muzyki.

    Na zakończenie zwycięski karateka wręcza dzieciom swoją nutkę.

    Scena 15

    DZIECKO 1

    Uciekajmy!

    DZIECKO 4

    Znów przed siebie!

    Nowe nuty mkną po niebie!

    DZIECKO 5

    Zmiana miejsca? Ameryka!

    DZIECI

    Wielki krąg się już zamyka!

    DZIECI

    W tanecznym, szaleńczym korowodzie ponownie zmieniają kontynent, a parawan staje się czerwony.

    Ruszaj w drogę podróżniku!

    Muzyka prowadzi.

    W całym świecie dźwięków tyle,

    słuchać nie zawadzi!

    Znów ruszamy szukać nutek

    rozsypanych w świecie.

    Cała Ziemia jest ich pełna!

    PANI MUZYKA

    Czy wszystkie znajdziecie?

    Na scenę wbiegają Indianie i kowboje, prowadzą ze sobą krótka walkę, ale na szczęście szybko godzi ich piosenka i taniec. Pod koniec piosenki dzieci otrzymują następna nutkę, a rozbawiona gromadka tańczy Rock and rolla.

    Z muzyką was witamy,

    radośnie dziś śpiewamy,

    zaśpiewaj razem z nami:

    hej! hej! hej!

    Gdy nuty lecą wkoło,

    to wszystkim jest wesoło,

    odszukaj nutę swoją

    i ją bierz!

    Rock and roll

    Scena 16

    DZIECKO 1

    To jest zabawa! Melodii rzeka!

    DZIECKO 3

    Ale tęsknota zżera człowieka.

    Wciąż nam brakuje tej nuty swojskiej-

    polskiej, jedynej, tej szopenowskiej,

    DZIECKO 2

    nuty Moniuszki, Szymanowskiego,...

    DZIECKO 4

    A tak daleko jest nam do tego!

    DZIECI

    Śpiewają stojąc spokojnie.

    Ja wiem, że morza szum i szczyty Tatr,

    Ja wiem, że cichy zmierzch i burzy grom,

    Ptaków śpiew, pszenicy łan, swobodny wiatr,

    to mój rodzinny, polski dom.

    Ja wiem, że cisza w krąg nie zawsze trwa,

    Ja wiem, że czasem ktoś chce przerwać ją.

    Niech ta pieśń, pokoju pieśń obroni świat

    i mój rodzinny, polski dom.

    Słuchają fragmentu utworu Chopina,

    spada ostatnia nuta, a na ponownie kolorowym parawanie rozwijają się biała i czerwona szarfa.

    Finał

    PANI MUZYKA

    Podróż skończona, nuty zebrane

    Wszyscy do domu powrócą już.

    DZIECKO 4

    Pani Muzyko-pozostań z nami!

    Tak smutno żyć bez twoich nut!

    DZIECKO 2

    Na całym świecie dzięki tobie

    Jest rozśpiewanych dzieci tłum!

    DZIECKO 5

    I nawet, gdy rozmawiać trudno

    muzyka łączy serca stuk.

    WSZYSCY

    śpiewają

    Sou junajt

    Pipl of de łert

    Czildren col on de braderhud of men

    Sajd baj sajd

    Stand baj nał end fajt

    For dej rajd

    Tu grou ap in helt end fridom

    Pis end harmony!

    PANI MUZYKA

    Ale o Ciszy nie zapomnijcie,

    bo w Ciszy tęskna nuta gra

    ona wie gdzie jest dźwięków kraina.

    Z ciszą dojdziecie do jej bram!

    DZIECI i WSZYSCY INNI WYKONAWCY

    śpiewają

    Śpiewaj razem z nami!

    Niech się niesie głos.

    Śpiewaj razem z nami!

    W pieśni złóż swój los.

    Każdy dzisiaj łączy się w chór.

    Echo niesie od pól i gór.

    Sopran, tenor, alty i bas,

    wszyscy solo i jeszcze raz!