SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III Część 1 --> Część 2 / Część 3 / Część 4 / Część 5 / Część 6 --> POŻEGNANIE WAKACJI
1. Słoneczny dzwonek 1. Zapoznanie się z nowymi podręcznikami - odczytywanie i wyjaśnianie tytułów książek - wprowadzenie pojęcia "stopka redakcyjna" - odczytywanie informacji zawartych w stopkach - zapoznanie się z nazwiskami autorów tekstów, ilustracji - wyjaśnienie wykorzystanych w podręcznikach symboli. 2. Samodzielna cicha lektura wiersza "Słoneczny dzwonek" - głośna recytacja wiersza przez chętnych uczniów - wspólne przypomnienie zasad pięknej recytacji. 3. Rozmowa zapoczątkowana przez nauczyciela na temat planów i postanowień uczniów dotyczących pracy w klasie trzeciej - przypomnienie zasad zachowania obowiązujących w szkole i w klasie - znaczenie systematycznej nauki od pierwszego do ostatniego dnia roku szkolnego. 4. Samodzielne zapisywanie w punktach własnych postanowień związanych z pracą w klasie trzeciej - odczytywanie zapisanych wypowiedzi i oficjalne ich podpisywanie. W miarę możliwości zapisanie postanowienia powielić i jeden egzemplarz wkleić do Kroniki Klasy, a drugi do zeszytu. Im bardziej oficjalną i uroczystą formę przyjmie ta część zajęć, tym łatwiej będzie odwoływać się podczas roku szkolnego do danego zobowiązania. 5. Wprowadzenie pojęcia "liczebniki". - głośna lektura tekstu z Podr. Mat. s. 4. - wyszukiwanie w tekście liczebników - zabawa w układanie krótkich opowiadań wakacyjnych z wykorzystaniem wielu liczebników w odpowiedniej formie. 6. Wykonywanie pracy plastycznej "Mój pierwszy dzień w trzeciej klasie" - zwrócenie uwagi na zawartość treściową ilustracji poznanego wiersza - przypomnienie poznanych technik plastycznych - przypomnienie pojęć plastycznych wprowadzonych w i i II kl. - samodzielne rozwiązanie krzyżówki plastycznej na s. 3 - samodzielny wybór techniki do aktualnego tematu - przypomnienie poznanych zasad budowania pracy plastycznej - samodzielne wykonywanie pracy plastycznej na zadany temat 2. Jak nam minęły wakacje? 1. Przypomnienie znaczenia pojęć liczba i cyfra - zabawa wykorzystująca cyfry zapisane na osobnych kartonikach polega na budowaniu i odczytywaniu liczb jedno-, dwu- lub trzycyfrowych z wylosowanych przez dziecko cyfr. Zabawa może przebiegać w 2-3-osobowych grupkach. Zgodnie z przyjętą zasadą każde dziecko najpierw losuje 1 kartonik i następuje ich porównanie - kto ma większą liczbę jednocyfrową. Następnie losuje 2 kartoniki iukłada z nich jak największą liczbę. W danej rozgrywce wygrywa to dziecko, którego liczba będzie większa. W następnej kolejności budowane są liczby trzycyfrowe. Po trzech kolejkach każda grupa opowiada pozostałym, które cyfry pozwoliły na zbudowanie największej liczby. Kolejno otrzymywane liczby powinny zostać zapisane przez uczniów słownie i za pomocą cyfr. 2. Praca z podręcznikiem do matematyki na s. 6 i 7 z wykorzystaniem liczmanów do dziesiątkowego systemu liczenia. 3. Samodzielne wykonanie ćwiczeń utrwalających na s. 3 Ćw.M. 4. Zawieszenie fizycznej mapy Polski - przypomnienie nazw 4 kierunków świata - wskazanie na mapie miejsca zamieszkania uczniów - wskazanie na mapie miejscowości odwiedzonych przez dzieci podczas wakacji - przypomnienie znaczenia podstawowych znaków zawartych w legendzie mapy - wspólne wykonanie ćwiczeń na s. 4 i 5. 5. Samodzielna cicha lektura opowiadania "Pożegnanie wakacji". - głośne odczytanie ostatniego zdania - wspólna próba wyjaśnienia znaczenia odczytanego stwierdzenia i odwołanie się do własnych doświadczeń - próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, co jest trudniejsze: powitanie czy pożegnanie? 6. Samodzielna praca pisemna - zapisanie tematu pracy: "Jak minął mój ostatni dzień wakacji?" - samodzielne przemyślenie tematu - samodzielne redagowanie i zapisywanie własnej odpowiedzi w kilku zdaniach - prezentacja kilku wybranych odpowiedzi. 7. Zabawy ruchowe w miarę możliwości prowadzone na powietrzu, nawiązujące do tematu dzisiejszych zajęć - "Co robiliśmy podczas wakacji?" - wspinanie się, skoki, biegi.. 3. Melodia moich wakacji 1. Rozpoznawanie odgłosów otaczającego nas świata - zabawa: słuchanie w ciszy z zamkniętymi oczami, a następnie zapisywanie odgłosów, które każde dziecko zarejestrowało w pamięci. - głośne odczytanie zapisków, zweryfikowanie ich, podsumowanie i przyznanie punktów tym, którzy mieli najwięcej zapisanych rzeczywistych wrażeń słuchowych. - słuchanie nagranych na taśmę magnetofonową odgłosów przyrody (ptaki, szum wody, burza, ...) - zapisywanie zapamiętanych odgłosów i ogłoszenie punktacji. 2. Próby naśladowania różnych dźwięków (przyrody i cywilizacji) przez chętne dzieci i odgadywanie ich przez pozostałych uczniów. 3. Słuchanie fragmentu książki "Proszę słonia": (fragment) - rozmowa na temat wysłuchanego fragmentu książki - czy w naszym świecie są elementy nie wydające dźwięków - dyskusja o znaczeniu dźwięków i ich rozróżniania. 4. Wspólna analiza ilustracji zawartych w ćw. s. 6. 5. Samodzielne redagowanie i zapisywanie notatki "Muzyka moich wakacji". 6. Prezentacja najciekawszych wypowiedzi. 7. Głośna lektura tekstu piosenki "Żal nam słonecznej swobody" - wysłuchanie melodii - analiza rytmu i nastroju melodii - nauka kolejnych fragmentów piosenki. 8. Ćwiczenie umiejętności liczenia w zakresie 200 - zabawy utrwalające umiejętność wyodrębniania jedności, dziesiątek i setek z wykorzystaniem odpowiednich liczmanów - wspólne rozwiązywanie zadań P.M. s. 8 i 9 - samodzielne wykonanie ćwiczeń w ĆM s. 4. 9. Zabawy ruchowe przy nowej piosence uwrażliwiające na rytm i tempo. - w grupach budowanie prostych układów tanecznych do piosenki. PODRÓŻE PO POLSCE
4. Na górskich szlakach 1. Wprowadzenie góralskiej muzyki ludowej - słuchanie wybranego fragmentu muzyki góralskiej - odgadywanie, z jakich okolic pochodzi taka muzyka (góralska) - określanie jej charakteru, odnajdywanie akcentów. 2. Samodzielna cicha lektura wiersza "Górski strumień" i piękna recytacja. 3. Praca z mapą - odnalezienie na mapie Polski rejonów, o których opowiada wiersz. - odczytywanie nazw pasm górskich i najwyższych szczytów. 4. Rozszerzenie informacji na temat polskich regionów górskich - wspólne oglądanie albumów z fotograficznymi pejzażami górskimi, roślinami i żyjącymi tam zwierzętami - w miarę możliwości wspólne obejrzenie filmu dokumentalnego na temat przyrody i krajobrazów górskich - swobodne wypowiedzi wykorzystujące ew. Własne doświadczenia z wakacyjnych wędrówek po górach - podkreślenie podstawowych zasad bezpieczeństwa turystów wędrujących po górach - samodzielne wykonanie ć. na s. 8, 9 i 10. 5. Przypomnienie pojęcia "park narodowy" - samodzielne odszukanie w encyklopedii. 6. Ćwiczenie ortograficzne: - uzupełnienie notatki zamieszczonej w ćwiczeniach na s. 7 odpowiednimi formami wyrazu "góra" - samodzielne wyszukanie i zapisanie z pamięci wyrazy zawierające "h", zamieszczone w ćwiczeniu 4 s. 9. 7. Ćwiczenie rozumienia roli jedności, dziesiątek i setek w liczbie - wykorzystanie liczmanów w formie pieniędzy - przypomnienie rozróżniania banknotów i monet - rozmienianie banknotów na drobniejsze banknoty i monety. 8. Przypomnienie pojęć muzycznych wprowadzonych w młodszych klasach wykorzystując ćwiczenia na s. 11 i 12 - wspólne, a następnie samodzielne odczytywanie wartości nut i pauz - zabawa w wymyślanie i odgadywanie zagadek muzycznych związanych z pojęciami muzycznymi - wyklaskiwanie zapisanego rytmu - skandowanie fragmentu wiersza w podanym rytmie - zabawa w układanie melodii do wiersza. 9. Zabawa ruchowa - wprowadzenie podstawowych kroków góralskich i taniec przy muzyce góralskiej 5. Nad brzegiem morza 1. Utrwalanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych - zabawy ruchowe wykorzystujące polecenia słowne zawierające liczebniki porządkowe, wykorzystanie numerów startowych, tabliczek z numerami kolejnych przeszkód, bramek, ... - wspólne rozwiązywanie poleceń zawartych w podręczniku "Myślę i liczę" na s. 12 - samodzielne zapisywanie i odczytywanie liczb w zakresie 200 podczas rozwiązywania krzyżówki zamieszczonej w ćwiczeniach na s. 6 - wspólna praca nad ćwiczeniami ze s. 7. 2. Słuchanie taśmy magnetofonowej z zarejestrowanym szumem morza - rozszerzanie słownictwa poprzez gromadzenie określeń, jakie można zastosować budując opis morza i jego pieśni, wykorzystanie Słownika Wyrazów Bliskoznacznych. 3. Rozszerzenie informacji na temat krajobrazów nadmorskich, flory i fauny polskiego wybrzeża. - w miarę możliwości wspólne oglądanie filmu dokumentalnego przedstawiającego polskie wybrzeże - wspólne oglądanie albumów fotograficznych związanych z omawianą tematyką - swobodne wypowiedzi dzieci dzielących się swoimi przeżyciami z ew. pobytu nad morzem - wspólna głośna lektura tekstu informacyjnego "Nad morzem: i rozmowa podkreślająca najważniejsze informacje. 4. Praca pisemna - wspólne układanie notatki zawierającej porównanie charakterystycznych cech krajobrazu i przyrody górskiej i nadmorskiej. 5. Samodzielne wykonanie ćw. 1, 2 i 3 s. 13-14. 6. Głośna lektura wiersza "Nadmorska kotlinka" - próba określenia emocji, jakie wywołuje nastrój tego wiersza. 7. Zaprezentowanie wyglądu i właściwości bursztynu - wspólne oglądanie przyniesionych do klasy kawałków bursztynu - próba określenia jego cech zewnętrznych - doświadczalne określenie cechy fizycznej na podstawie ćw. 6 s. 16 - wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego "Czy wiesz, że..." ze s. 10 w podr. - samodzielne wykonanie ćw. 5 na s. 15 w ćw 6. Na nizinach 1. Zabawa słowno-plastyczna - chętne dziecko opowiada o fotografii z wakacji, którą trzyma w ręku, a pozostali uczniowie szkicują na kartce opisywany obrazek - tę część zabawy można powtórzyć 3, 4, razy - opisane fotografie wraz ze szkicami powinny zostać powieszone na tablicy lub w jej pobliżu, aby wszyscy mogli dokładnie obejrzeć je i porównać - wspólne wyciągnięcie wniosków - skąd wzięły się różnice - próba ułożenia takiego opisu wybranych fotografii, aby umożliwił dokonanie jak najbardziej precyzyjnej reprodukcji. 2. Zapoznanie z tekstem opowiadania "Pamięć" - samodzielna lektura tekstu - swobodne wypowiedzi związane z treścią opowiadania - wspólna analiza przedstawionych w podręczniku zdjęć. 3. Ćwiczenia gramatyczne - przypomnienie poznanych części mowy wykorzystując ćw. 1 i 2 na s. 17-18 w ćwiczeniach - utrwalenie znajomości rodzajów zdań - ćw. 3 i 4 s. 18. 4. Wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego "Na nizinach" - głośne przeczytanie tekstu i wyjaśnienie ew. Wątpliwości - odszukanie nizin na fizycznej mapie Polski - omówienie zamieszczonych ilustracji - utrwalenie wprowadzonych wiadomości podczas samodzielnej pracy z ćwiczeniami na s. 19 i 20. 5. Utrwalenie i rozszerzenie znajomości miar długości (cm, mm, dm) - zaprezentowanie kartki z bloku milimetrowego - kreślenie odcinków określonej długości na papierze milimetrowym z użyciem linijki - korzystanie z podziałki linijki i papieru milimetrowego przy wzajemnym przeliczaniu cm, mmm i dm. 6. Praktyczne wykorzystanie umiejętności mierzenia i kreślenia odcinków - samodzielne wykonanie kartki z albumu wakacyjnego i wybór 2, 3 przyniesionych zdjęć, biorąc pod uwagę ich kompozycję, zaprojektowanie strony, naklejenie zdjęć, ozdobienie kartki z albumu i opatrzenie fotografii odpowiednimi wymyślonymi przez siebie podpisami - wspólne rozplanowanie przygotowanej wystawy "Nasze wakacje" - zaproszenie gości z innych klas 7. Nad jeziorami 1. Ćwiczenie umiejętności korzystania z różnego rodzaju miarek - mierzenie wysokości, szerokości i głębokości sprzętów w klasie metrem stolarskim, mierzenie ścian miarką metalową - mierzenie obwodu głowy, klatki piersiowej, talii u kolegi za pomocą miarki krawieckiej - zapisywanie uzyskanych wyników - przeliczanie metrów na centymetry i decymetry - wspólne wykonywanie ćwiczeń na s. 9. 2. Głośne odczytanie zadania 3 na s. 14 P.M. 3. Praca z mapą - odszukanie wymienionych jezior na fizycznej mapie Polski - odczytanie nazw kilku innych polskich jezior i pojezierzy - określenie, w jakiej części Polski znajdują się pojezierza - wspólna praca nad ćw. 5 s. 22 Ćw. Z. 1 i 6 s. 23. 4. Przypomnienie i rozszerzenie wiadomości na temat flory i fauny polskich pojezierzy - w miarę możliwości wspólne obejrzenie filmu dokumentalnego prezentującego krajobraz i przyrodę polskiego pojezierza - wspólne oglądanie albumów fotograficznych związanych z omawianą tematyką - dzielenie się wiadomościami uzyskanymi podczas ew. pobytu nad jeziorami - wspólne czytanie tekstu informacyjnego na temat krajobrazu i przyrody pojezierza, analiza ilustracji zamieszczonych w podręczniku i ew. Albumów ptaków zamieszkujących te tereny. 5. Zabawa ruchowa - dzieci dzielą się na grupy i wybierają, jakim są gatunkiem ptaków spośród żyjących na pojezierzach - na dany sygnał do lotu wzbijają się kolejne ptasie stada - różne gatunki ptaków urządzają pomiędzy sobą wyścigi. 6. Zapoznanie z opowiadaniem "Letnia przygoda" - samodzielna cicha lektura opowiadania - swobodne wypowiedzi na temat opisanego wydarzenia - próba oceny postępowania Jacka - omówienie zasad bezpieczeństwa, których musi przestrzegać turysta nad jeziorami i nad morzem. 7. Samodzielne wykonanie ćw. 2 s. 21 i 3 s. 22. 8. Próba ułożenia dalszego ciągu opowiadania. 9. Przypomnienie zasad budowania listu. 10. W grupach układanie do kolegi listu zachęcającego do odwiedzenia wybranej polskiej krainy geograficznej. NASZE SPRAWY
8. Dobry kolega 1. Zabawa matematyczna z wykorzystaniem patyczków w grupach 2-3-osobowych - każde dziecko ma do dyspozycji najpierw 2, a z każdą kolejką o 1 patyczek więcej - zadanie polega na ułożeniu jak najwyższej lub jak najniższej liczby zapisanej za pomocą znaków rzymskich - wprowadzenie znaków literowych: D, C, M - samodzielne wykonanie ćwiczeń zamieszczonych w ćw. 11 s. 10. 2. Przypomnienie określania czasu zegarowego i pojęć godzina, doba, noc, dzień. 3. Zabawa ruchowo-muzyczna - reagowanie ruchem na melodię wznoszącą i opadającą - przypomnienie nazw solmizacyjnych nut i śpiewanie gamy C-dur - przypomnienie nazw literowych nut i granie gamy C-dur na dzwonkach - układanie słów do gamy wznoszącej i do gamy opadającej. 4. Przypomnienie prawidłowego zapisu gamy C-dur na pięciolinii - samodzielne wykonanie ćwiczeń na s. 26 Ćw.Z.1. 5. Rozszerzenie słownictwa - zapełnienie worka określeń nazwami cech, jakie powinien posiadać dobry kolega - wspólne dokonanie wyboru (np. poprzez głosowanie) 5 najważniejszych cech, jakie powinny charakteryzować dobrego kolegę. 6. Zapoznanie z opowiadaniem "Dobry kolega" - głośna lektura opowiadania - dyskusja na temat metody zastosowanej do znalezienia dobrego kolegi - wspólne zredagowanie i zapisanie notatki zawierającej wnioski z dyskusji. 7. Próba podziału czasowników ze względu na czas wykonywania czynności - wspólne wykonanie ćwiczenia 8 na s. 27. 8. Utrwalenie znajomości części mowy - samodzielne wykonanie ćw. 9 s. 27. 9. Przypomnienie pojęcia "portret". 10. Wykonanie ołówkiem portretu dobrego kolegi 9. Nowy 1. Ćwiczenia w określaniu czasu zegarowego - prezentacja różnych rodzajów zegarów, zegarków, stopera - odczytywanie godzin w systemie 12-godzinnym i 24-godzinnym - przypomnienie jednostek miary czasu i ich zależności - wprowadzenie sekundy jako miary czasu - samodzielne wykonanie ćwiczeń na s. 11 Ćw.M. 2. Sprawdzenie znajomości wprowadzonego materiału gramatycznego - samodzielne wykonanie ćw. 3 Ćw.Z.1 na s. 29-31 - wspólne omówienie kolejnych zadań - samodzielna ocena stopnia poprawności wykonania poszczególnych poleceń. 3. Ćwiczenia ruchowe wykorzystujące stoper - biegi na czas - ćwiczenia zwinnościowe na czas - samodzielne odczytywanie i zapisywanie wyników. 4. Zapoznanie z opowiadaniem "Nasz okularnik" - samodzielna cicha lektura tekstu - swobodne wypowiedzi dzieci na temat przeczytanego tekstu i oceny jego bohaterów - nawiązanie do własnych doświadczeń podczas zawierania nowych znajomości. 5. Przeprowadzenie wywiadu z 2, 3 chętnymi uczniami grającymi rolę "nowych" w klasie przez grupę dziennikarzy - układanie i zapisywanie pytań na temat problemów, z jakimi mogli się spotkać - układanie i zapisywanie odpowiedzi. 6. Samodzielne wykonanie ćwiczenia 1 s. 28 Ćw.Z.1. 7. Samodzielne wykonanie kartonowych okularów wg. szablonu 10. Pomogłeś młodszemu? 1. Swobodne wypowiedzi uczniów - próba określenia czy młodszym należy pomagać i dlaczego? - czy starszym także należy pomagać i w jakich sytuacjach? - jak dawno komuś pomogłem? 2. Zapoznanie z opowiadaniem "Czerwone światło" - głośna lektura tekstu - wspólna ocena postępowania bohaterów. 3. Przypomnienie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. 4. Praca z tekstem - wskazywanie bohaterów głównych i drugoplanowych - wyszukiwanie fragmentów opisujących najważniejsze wydarzenia. 5. Praca w grupach - zapoznanie się z proponowanym w podręczniku planem wydarzeń - uzupełnienie go i ułożenie planu szczegółowego. 6. Porównywanie liczb w zakresie 200 - samodzielne wykonanie ćw. na s. 12 Ćw.M. - gra matematyczna z użyciem cyfr i liczb z Wycinanki Opiera się za zasadach gry "Bitwa". 2-3-osobowe grupki uczniów losują po 10liczmanów i każde dziecko po kolei wykłada po 1. Ten, kto wyłożył największą liczbę - zabiera liczmany z danej kolejki. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej liczmanów. W przypadku wyłożenia jednakowej liczby rozgrywa się bitwa, czyli gracze wykładają na stolik kolejne liczby, które decydują o wygranej w tej kolejce. 7. Samodzielna praca nad wycinanką "Moja droga do szkoły" 11. Na ulicy 1. Utrwalenie i rozszerzenie znajomości znaków drogowych - praca w kilkuosobowych grupkach - losowanie przygotowanych planszy z narysowanymi znakami drogowymi - wymyślanie krótkich scenek pantomimicznych wskazujących na znaczenie danego znaku drogowego - prezentacja scenek i odgadywanie, którego znaku dotyczą. 2. Ćwiczenie umiejętności dodawania w zakresie 100 - przypomnienie pojęć: suma, składniki - wspólne rozwiązywanie zadań na s. 18 P.M. - przypomnienie poznanych sposobów dodawania z przekroczeniem progu dziesiątkowego - mini-konkurs: nauczyciel podaje kolejno 10 przykładów na dodawanie, a uczniowie liczą w pamięci i starają się jak najszybciej podać prawidłową odpowiedź; zwycięzca ma prawo zażyczyć sobie zaśpiewania piosenki, chwili zabawy ruchowej lub innej drobnej przyjemności, która może być spełniona przez kolegów. - samodzielne rozwiązywanie zadań na s. 13 Ć.M. 3. Przypomnienie zasady pisowni wyrazów z "ó" wymiennym (Ćw.Z.1 s. 34 - ćw. 4). 4. Wprowadzenie piosenki "Uliczne sygnały" - samodzielna cicha lektura tekstu - samodzielne podpisywanie nut nazwami solmizacyjnymi i literowymi - próby zagrania wybranych fragmentów melodii nowej piosenki - nauka melodii piosenki - wspólne wykonywanie piosenki. 5. Rozmowa na temat niebezpieczeństw, jakie napotykają dzieci w codziennej wędrówce do szkoły - nawiązanie do treści opowiadania "Czerwone światło" - wspólna praca z ćwiczeniami na s. 34-39 - rozmowa na temat pracy ludzi odpowiadających za bezpieczeństwo na drogach - przypomnienie znaczenia wybranych poznanych znaków drogowych 6. Przygotowanie wystawy "Bądź ostrożny na drodze!" - wybór najciekawszych prac plastycznych (wycinanka "Moja droga do szkoły") - ułożenie haseł - podpisów - wybór najważniejszych dla dzieci znaków drogowych - zakomponowanie wystawki w "Kąciku różnych spraw". 7. Zabawa ruchowa wykorzystująca plansze znaków drogowych do oznaczenia ścieżek, na których będą wykonywane różne ćwiczenia 12. Wybory w naszej klasie 1. Zorganizowanie i przeprowadzenie wyborów (do Małego Samorządu lub np. Wyboru Najbardziej koleżeńskiego kolegi - w zależności od aktualnych potrzeb małej społeczności) - wyjaśnienie przyczyn dokonania wyboru - wspólne określenie regulaminu wyborów - przypomnienie (głośne odczytanie) notatki podsumowującej dyskusję na temat dobrego kolegi - wybór kandydatów - podział klasy na komitety wyborcze - przypomnienie pojęcia "plakat" - przygotowanie w grupach haseł i plakatów wyborczych - zaprezentowanie przez kandydatów przemyślanych inicjatyw mających ułatwić, uprzyjemnić klasowe życie - przeprowadzenie głosowania. 2. Dodawanie w zakresie 100, porównywanie różnicowe - samodzielne podsumowanie głosów - porównanie ilości głosów - ogłoszenie wyników głosowania - wspólne rozwiązywanie zadań s. 19 P.M. - samodzielne rozwiązywanie zadań s. 14 Ćw.M. 3. Wprowadzenie opowiadania "Wybory" - głośne czytanie tekstu - porównanie sposobu przeprowadzenia i wyników głosowania w obu klasach - wspólna analiza przyczyn wyboru Piotrka na przewodniczącego samorządu - samodzielne wykonywanie ćwiczeń na s. 40-42 (ćw. 1-4). 4. Wprowadzenie rozróżnienia czasu teraźniejszego, przeszłego i przyszłego (ćw. 6 s.42 Ćw.Z.1). 5. Wspólne zredagowanie informacji do kroniki klasowej na temat przeprowadzonych w klasie wyborów. |
|