SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III

Część 1


--> Część 2 / Część 3 / Część 4 / Część 5 / Część 6 -->

POŻEGNANIE WAKACJI

1. Słoneczny dzwonek

1. Zapoznanie się z nowymi podręcznikami

- odczytywanie i wyjaśnianie tytułów książek

- wprowadzenie pojęcia "stopka redakcyjna"

- odczytywanie informacji zawartych w stopkach

- zapoznanie się z nazwiskami autorów tekstów, ilustracji

- wyjaśnienie wykorzystanych w podręcznikach symboli.

2. Samodzielna cicha lektura wiersza "Słoneczny dzwonek"

- głośna recytacja wiersza przez chętnych uczniów

- wspólne przypomnienie zasad pięknej recytacji.

3. Rozmowa zapoczątkowana przez nauczyciela na temat planów i postanowień uczniów dotyczących pracy w klasie trzeciej

- przypomnienie zasad zachowania obowiązujących w szkole i w klasie

- znaczenie systematycznej nauki od pierwszego do ostatniego dnia roku szkolnego.

4. Samodzielne zapisywanie w punktach własnych postanowień związanych z pracą w klasie trzeciej

- odczytywanie zapisanych wypowiedzi i oficjalne ich podpisywanie.

W miarę możliwości zapisanie postanowienia powielić i jeden egzemplarz wkleić do Kroniki Klasy, a drugi do zeszytu.

Im bardziej oficjalną i uroczystą formę przyjmie ta część zajęć, tym łatwiej będzie odwoływać się podczas roku szkolnego do danego zobowiązania.

5. Wprowadzenie pojęcia "liczebniki".

- głośna lektura tekstu z Podr. Mat. s. 4.

- wyszukiwanie w tekście liczebników

- zabawa w układanie krótkich opowiadań wakacyjnych z wykorzystaniem wielu liczebników w odpowiedniej formie.

6. Wykonywanie pracy plastycznej "Mój pierwszy dzień w trzeciej klasie"

- zwrócenie uwagi na zawartość treściową ilustracji poznanego wiersza

- przypomnienie poznanych technik plastycznych

- przypomnienie pojęć plastycznych wprowadzonych w i i II kl.

- samodzielne rozwiązanie krzyżówki plastycznej na s. 3

- samodzielny wybór techniki do aktualnego tematu

- przypomnienie poznanych zasad budowania pracy plastycznej

- samodzielne wykonywanie pracy plastycznej na zadany temat

2. Jak nam minęły wakacje?

1. Przypomnienie znaczenia pojęć liczba i cyfra

- zabawa wykorzystująca cyfry zapisane na osobnych kartonikach polega na budowaniu i odczytywaniu liczb jedno-, dwu- lub trzycyfrowych z wylosowanych przez dziecko cyfr.

Zabawa może przebiegać w 2-3-osobowych grupkach.

Zgodnie z przyjętą zasadą każde dziecko najpierw losuje 1 kartonik i następuje ich porównanie - kto ma większą liczbę jednocyfrową. Następnie losuje 2 kartoniki iukłada z nich jak największą liczbę. W danej rozgrywce wygrywa to dziecko, którego liczba będzie większa. W następnej kolejności budowane są liczby trzycyfrowe. Po trzech kolejkach każda grupa opowiada pozostałym, które cyfry pozwoliły na zbudowanie największej liczby. Kolejno otrzymywane liczby powinny zostać zapisane przez uczniów słownie i za pomocą cyfr.

2. Praca z podręcznikiem do matematyki na s. 6 i 7 z wykorzystaniem liczmanów do dziesiątkowego systemu liczenia.

3. Samodzielne wykonanie ćwiczeń utrwalających na s. 3 Ćw.M.

4. Zawieszenie fizycznej mapy Polski

- przypomnienie nazw 4 kierunków świata

- wskazanie na mapie miejsca zamieszkania uczniów

- wskazanie na mapie miejscowości odwiedzonych przez dzieci podczas wakacji

- przypomnienie znaczenia podstawowych znaków zawartych w legendzie mapy

- wspólne wykonanie ćwiczeń na s. 4 i 5.

5. Samodzielna cicha lektura opowiadania "Pożegnanie wakacji".

- głośne odczytanie ostatniego zdania

- wspólna próba wyjaśnienia znaczenia odczytanego stwierdzenia i odwołanie się do własnych doświadczeń

- próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, co jest trudniejsze: powitanie czy pożegnanie?

6. Samodzielna praca pisemna

- zapisanie tematu pracy: "Jak minął mój ostatni dzień wakacji?"

- samodzielne przemyślenie tematu

- samodzielne redagowanie i zapisywanie własnej odpowiedzi w kilku zdaniach

- prezentacja kilku wybranych odpowiedzi.

7. Zabawy ruchowe w miarę możliwości prowadzone na powietrzu, nawiązujące do tematu dzisiejszych zajęć - "Co robiliśmy podczas wakacji?"

- wspinanie się, skoki, biegi..

3. Melodia moich wakacji

1. Rozpoznawanie odgłosów otaczającego nas świata

- zabawa: słuchanie w ciszy z zamkniętymi oczami, a następnie zapisywanie odgłosów, które każde dziecko zarejestrowało w pamięci.

- głośne odczytanie zapisków, zweryfikowanie ich, podsumowanie i przyznanie punktów tym, którzy mieli najwięcej zapisanych rzeczywistych wrażeń słuchowych.

- słuchanie nagranych na taśmę magnetofonową odgłosów przyrody (ptaki, szum wody, burza, ...)

- zapisywanie zapamiętanych odgłosów i ogłoszenie punktacji.

2. Próby naśladowania różnych dźwięków (przyrody i cywilizacji) przez chętne dzieci i odgadywanie ich przez pozostałych uczniów.

3. Słuchanie fragmentu książki "Proszę słonia":

(fragment)

- rozmowa na temat wysłuchanego fragmentu książki - czy w naszym świecie są elementy nie wydające dźwięków

- dyskusja o znaczeniu dźwięków i ich rozróżniania.

4. Wspólna analiza ilustracji zawartych w ćw. s. 6.

5. Samodzielne redagowanie i zapisywanie notatki "Muzyka moich wakacji".

6. Prezentacja najciekawszych wypowiedzi.

7. Głośna lektura tekstu piosenki "Żal nam słonecznej swobody"

- wysłuchanie melodii

- analiza rytmu i nastroju melodii

- nauka kolejnych fragmentów piosenki.

8. Ćwiczenie umiejętności liczenia w zakresie 200

- zabawy utrwalające umiejętność wyodrębniania jedności, dziesiątek i setek z wykorzystaniem odpowiednich liczmanów

- wspólne rozwiązywanie zadań P.M. s. 8 i 9

- samodzielne wykonanie ćwiczeń w ĆM s. 4.

9. Zabawy ruchowe przy nowej piosence uwrażliwiające na rytm i tempo.

- w grupach budowanie prostych układów tanecznych do piosenki.

PODRÓŻE PO POLSCE

4. Na górskich szlakach

1. Wprowadzenie góralskiej muzyki ludowej

- słuchanie wybranego fragmentu muzyki góralskiej

- odgadywanie, z jakich okolic pochodzi taka muzyka (góralska)

- określanie jej charakteru, odnajdywanie akcentów.

2. Samodzielna cicha lektura wiersza "Górski strumień" i piękna recytacja.

3. Praca z mapą

- odnalezienie na mapie Polski rejonów, o których opowiada wiersz.

- odczytywanie nazw pasm górskich i najwyższych szczytów.

4. Rozszerzenie informacji na temat polskich regionów górskich

- wspólne oglądanie albumów z fotograficznymi pejzażami górskimi, roślinami i żyjącymi tam zwierzętami

- w miarę możliwości wspólne obejrzenie filmu dokumentalnego na temat przyrody i krajobrazów górskich

- swobodne wypowiedzi wykorzystujące ew. Własne doświadczenia z wakacyjnych wędrówek po górach

- podkreślenie podstawowych zasad bezpieczeństwa turystów wędrujących po górach

- samodzielne wykonanie ć. na s. 8, 9 i 10.

5. Przypomnienie pojęcia "park narodowy" - samodzielne odszukanie w encyklopedii.

6. Ćwiczenie ortograficzne:

- uzupełnienie notatki zamieszczonej w ćwiczeniach na s. 7 odpowiednimi formami wyrazu "góra"

- samodzielne wyszukanie i zapisanie z pamięci wyrazy zawierające "h", zamieszczone w ćwiczeniu 4 s. 9.

7. Ćwiczenie rozumienia roli jedności, dziesiątek i setek w liczbie

- wykorzystanie liczmanów w formie pieniędzy

- przypomnienie rozróżniania banknotów i monet

- rozmienianie banknotów na drobniejsze banknoty i monety.

8. Przypomnienie pojęć muzycznych wprowadzonych w młodszych klasach wykorzystując ćwiczenia na s. 11 i 12

- wspólne, a następnie samodzielne odczytywanie wartości nut i pauz

- zabawa w wymyślanie i odgadywanie zagadek muzycznych związanych z pojęciami muzycznymi

- wyklaskiwanie zapisanego rytmu

- skandowanie fragmentu wiersza w podanym rytmie

- zabawa w układanie melodii do wiersza.

9. Zabawa ruchowa

- wprowadzenie podstawowych kroków góralskich i taniec przy muzyce góralskiej

5. Nad brzegiem morza

1. Utrwalanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych

- zabawy ruchowe wykorzystujące polecenia słowne zawierające liczebniki porządkowe, wykorzystanie numerów startowych, tabliczek z numerami kolejnych przeszkód, bramek, ...

- wspólne rozwiązywanie poleceń zawartych w podręczniku "Myślę i liczę" na s. 12

- samodzielne zapisywanie i odczytywanie liczb w zakresie 200 podczas rozwiązywania krzyżówki zamieszczonej w ćwiczeniach na s. 6

- wspólna praca nad ćwiczeniami ze s. 7.

2. Słuchanie taśmy magnetofonowej z zarejestrowanym szumem morza

- rozszerzanie słownictwa poprzez gromadzenie określeń, jakie można zastosować budując opis morza i jego pieśni, wykorzystanie Słownika Wyrazów Bliskoznacznych.

3. Rozszerzenie informacji na temat krajobrazów nadmorskich, flory i fauny polskiego wybrzeża.

- w miarę możliwości wspólne oglądanie filmu dokumentalnego przedstawiającego polskie wybrzeże

- wspólne oglądanie albumów fotograficznych związanych z omawianą tematyką

- swobodne wypowiedzi dzieci dzielących się swoimi przeżyciami z ew. pobytu nad morzem

- wspólna głośna lektura tekstu informacyjnego "Nad morzem: i rozmowa podkreślająca najważniejsze informacje.

4. Praca pisemna

- wspólne układanie notatki zawierającej porównanie charakterystycznych cech krajobrazu i przyrody górskiej i nadmorskiej.

5. Samodzielne wykonanie ćw. 1, 2 i 3 s. 13-14.

6. Głośna lektura wiersza "Nadmorska kotlinka"

- próba określenia emocji, jakie wywołuje nastrój tego wiersza.

7. Zaprezentowanie wyglądu i właściwości bursztynu

- wspólne oglądanie przyniesionych do klasy kawałków bursztynu

- próba określenia jego cech zewnętrznych

- doświadczalne określenie cechy fizycznej na podstawie ćw. 6 s. 16

- wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego "Czy wiesz, że..." ze s. 10 w podr.

- samodzielne wykonanie ćw. 5 na s. 15 w ćw

6. Na nizinach

1. Zabawa słowno-plastyczna

- chętne dziecko opowiada o fotografii z wakacji, którą trzyma w ręku, a pozostali uczniowie szkicują na kartce opisywany obrazek

- tę część zabawy można powtórzyć 3, 4, razy

- opisane fotografie wraz ze szkicami powinny zostać powieszone na tablicy lub w jej pobliżu, aby wszyscy mogli dokładnie obejrzeć je i porównać

- wspólne wyciągnięcie wniosków - skąd wzięły się różnice

- próba ułożenia takiego opisu wybranych fotografii, aby umożliwił dokonanie jak najbardziej precyzyjnej reprodukcji.

2. Zapoznanie z tekstem opowiadania "Pamięć"

- samodzielna lektura tekstu

- swobodne wypowiedzi związane z treścią opowiadania

- wspólna analiza przedstawionych w podręczniku zdjęć.

3. Ćwiczenia gramatyczne

- przypomnienie poznanych części mowy wykorzystując ćw. 1 i 2 na s. 17-18 w ćwiczeniach

- utrwalenie znajomości rodzajów zdań - ćw. 3 i 4 s. 18.

4. Wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego "Na nizinach"

- głośne przeczytanie tekstu i wyjaśnienie ew. Wątpliwości

- odszukanie nizin na fizycznej mapie Polski

- omówienie zamieszczonych ilustracji

- utrwalenie wprowadzonych wiadomości podczas samodzielnej pracy z ćwiczeniami na s. 19 i 20.

5. Utrwalenie i rozszerzenie znajomości miar długości (cm, mm, dm)

- zaprezentowanie kartki z bloku milimetrowego

- kreślenie odcinków określonej długości na papierze milimetrowym z użyciem linijki

- korzystanie z podziałki linijki i papieru milimetrowego przy wzajemnym przeliczaniu cm, mmm i dm.

6. Praktyczne wykorzystanie umiejętności mierzenia i kreślenia odcinków

- samodzielne wykonanie kartki z albumu wakacyjnego i wybór 2, 3 przyniesionych zdjęć, biorąc pod uwagę ich kompozycję, zaprojektowanie strony, naklejenie zdjęć, ozdobienie kartki z albumu i opatrzenie fotografii odpowiednimi wymyślonymi przez siebie podpisami

- wspólne rozplanowanie przygotowanej wystawy "Nasze wakacje"

- zaproszenie gości z innych klas

7. Nad jeziorami

1. Ćwiczenie umiejętności korzystania z różnego rodzaju miarek

- mierzenie wysokości, szerokości i głębokości sprzętów w klasie metrem stolarskim, mierzenie ścian miarką metalową

- mierzenie obwodu głowy, klatki piersiowej, talii u kolegi za pomocą miarki krawieckiej

- zapisywanie uzyskanych wyników

- przeliczanie metrów na centymetry i decymetry

- wspólne wykonywanie ćwiczeń na s. 9.

2. Głośne odczytanie zadania 3 na s. 14 P.M.

3. Praca z mapą

- odszukanie wymienionych jezior na fizycznej mapie Polski

- odczytanie nazw kilku innych polskich jezior i pojezierzy

- określenie, w jakiej części Polski znajdują się pojezierza

- wspólna praca nad ćw. 5 s. 22 Ćw. Z. 1 i 6 s. 23.

4. Przypomnienie i rozszerzenie wiadomości na temat flory i fauny polskich pojezierzy

- w miarę możliwości wspólne obejrzenie filmu dokumentalnego prezentującego krajobraz i przyrodę polskiego pojezierza

- wspólne oglądanie albumów fotograficznych związanych z omawianą tematyką

- dzielenie się wiadomościami uzyskanymi podczas ew. pobytu nad jeziorami

- wspólne czytanie tekstu informacyjnego na temat krajobrazu i przyrody pojezierza, analiza ilustracji zamieszczonych w podręczniku i ew. Albumów ptaków zamieszkujących te tereny.

5. Zabawa ruchowa

- dzieci dzielą się na grupy i wybierają, jakim są gatunkiem ptaków spośród żyjących na pojezierzach

- na dany sygnał do lotu wzbijają się kolejne ptasie stada

- różne gatunki ptaków urządzają pomiędzy sobą wyścigi.

6. Zapoznanie z opowiadaniem "Letnia przygoda"

- samodzielna cicha lektura opowiadania

- swobodne wypowiedzi na temat opisanego wydarzenia

- próba oceny postępowania Jacka

- omówienie zasad bezpieczeństwa, których musi przestrzegać turysta nad jeziorami i nad morzem.

7. Samodzielne wykonanie ćw. 2 s. 21 i 3 s. 22.

8. Próba ułożenia dalszego ciągu opowiadania.

9. Przypomnienie zasad budowania listu.

10. W grupach układanie do kolegi listu zachęcającego do odwiedzenia wybranej polskiej krainy geograficznej.

NASZE SPRAWY

8. Dobry kolega

1. Zabawa matematyczna z wykorzystaniem patyczków w grupach 2-3-osobowych

- każde dziecko ma do dyspozycji najpierw 2, a z każdą kolejką o 1 patyczek więcej

- zadanie polega na ułożeniu jak najwyższej lub jak najniższej liczby zapisanej za pomocą znaków rzymskich

- wprowadzenie znaków literowych: D, C, M

- samodzielne wykonanie ćwiczeń zamieszczonych w ćw. 11 s. 10.

2. Przypomnienie określania czasu zegarowego i pojęć godzina, doba, noc, dzień.

3. Zabawa ruchowo-muzyczna

- reagowanie ruchem na melodię wznoszącą i opadającą

- przypomnienie nazw solmizacyjnych nut i śpiewanie gamy C-dur

- przypomnienie nazw literowych nut i granie gamy C-dur na dzwonkach

- układanie słów do gamy wznoszącej i do gamy opadającej.

4. Przypomnienie prawidłowego zapisu gamy C-dur na pięciolinii

- samodzielne wykonanie ćwiczeń na s. 26 Ćw.Z.1.

5. Rozszerzenie słownictwa

- zapełnienie worka określeń nazwami cech, jakie powinien posiadać dobry kolega

- wspólne dokonanie wyboru (np. poprzez głosowanie) 5 najważniejszych cech, jakie powinny charakteryzować dobrego kolegę.

6. Zapoznanie z opowiadaniem "Dobry kolega"

- głośna lektura opowiadania

- dyskusja na temat metody zastosowanej do znalezienia dobrego kolegi

- wspólne zredagowanie i zapisanie notatki zawierającej wnioski z dyskusji.

7. Próba podziału czasowników ze względu na czas wykonywania czynności

- wspólne wykonanie ćwiczenia 8 na s. 27.

8. Utrwalenie znajomości części mowy

- samodzielne wykonanie ćw. 9 s. 27.

9. Przypomnienie pojęcia "portret".

10. Wykonanie ołówkiem portretu dobrego kolegi

9. Nowy

1. Ćwiczenia w określaniu czasu zegarowego

- prezentacja różnych rodzajów zegarów, zegarków, stopera

- odczytywanie godzin w systemie 12-godzinnym i 24-godzinnym

- przypomnienie jednostek miary czasu i ich zależności

- wprowadzenie sekundy jako miary czasu

- samodzielne wykonanie ćwiczeń na s. 11 Ćw.M.

2. Sprawdzenie znajomości wprowadzonego materiału gramatycznego

- samodzielne wykonanie ćw. 3 Ćw.Z.1 na s. 29-31

- wspólne omówienie kolejnych zadań

- samodzielna ocena stopnia poprawności wykonania poszczególnych poleceń.

3. Ćwiczenia ruchowe wykorzystujące stoper

- biegi na czas

- ćwiczenia zwinnościowe na czas

- samodzielne odczytywanie i zapisywanie wyników.

4. Zapoznanie z opowiadaniem "Nasz okularnik"

- samodzielna cicha lektura tekstu

- swobodne wypowiedzi dzieci na temat przeczytanego tekstu i oceny jego bohaterów

- nawiązanie do własnych doświadczeń podczas zawierania nowych znajomości.

5. Przeprowadzenie wywiadu z 2, 3 chętnymi uczniami grającymi rolę "nowych" w klasie przez grupę dziennikarzy

- układanie i zapisywanie pytań na temat problemów, z jakimi mogli się spotkać

- układanie i zapisywanie odpowiedzi.

6. Samodzielne wykonanie ćwiczenia 1 s. 28 Ćw.Z.1.

7. Samodzielne wykonanie kartonowych okularów wg. szablonu

10. Pomogłeś młodszemu?

1. Swobodne wypowiedzi uczniów

- próba określenia czy młodszym należy pomagać i dlaczego?

- czy starszym także należy pomagać i w jakich sytuacjach?

- jak dawno komuś pomogłem?

2. Zapoznanie z opowiadaniem "Czerwone światło"

- głośna lektura tekstu

- wspólna ocena postępowania bohaterów.

3. Przypomnienie podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

4. Praca z tekstem

- wskazywanie bohaterów głównych i drugoplanowych

- wyszukiwanie fragmentów opisujących najważniejsze wydarzenia.

5. Praca w grupach

- zapoznanie się z proponowanym w podręczniku planem wydarzeń

- uzupełnienie go i ułożenie planu szczegółowego.

6. Porównywanie liczb w zakresie 200

- samodzielne wykonanie ćw. na s. 12 Ćw.M.

- gra matematyczna z użyciem cyfr i liczb z Wycinanki

Opiera się za zasadach gry "Bitwa". 2-3-osobowe grupki uczniów losują po 10liczmanów i każde dziecko po kolei wykłada po 1. Ten, kto wyłożył największą liczbę - zabiera liczmany z danej kolejki. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej liczmanów. W przypadku wyłożenia jednakowej liczby rozgrywa się bitwa, czyli gracze wykładają na stolik kolejne liczby, które decydują o wygranej w tej kolejce.

7. Samodzielna praca nad wycinanką "Moja droga do szkoły"

11. Na ulicy

1. Utrwalenie i rozszerzenie znajomości znaków drogowych

- praca w kilkuosobowych grupkach - losowanie przygotowanych planszy z narysowanymi znakami drogowymi

- wymyślanie krótkich scenek pantomimicznych wskazujących na znaczenie danego znaku drogowego

- prezentacja scenek i odgadywanie, którego znaku dotyczą.

2. Ćwiczenie umiejętności dodawania w zakresie 100

- przypomnienie pojęć: suma, składniki

- wspólne rozwiązywanie zadań na s. 18 P.M.

- przypomnienie poznanych sposobów dodawania z przekroczeniem progu dziesiątkowego

- mini-konkurs: nauczyciel podaje kolejno 10 przykładów na dodawanie, a uczniowie liczą w pamięci i starają się jak najszybciej podać prawidłową odpowiedź; zwycięzca ma prawo zażyczyć sobie zaśpiewania piosenki, chwili zabawy ruchowej lub innej drobnej przyjemności, która może być spełniona przez kolegów.

- samodzielne rozwiązywanie zadań na s. 13 Ć.M.

3. Przypomnienie zasady pisowni wyrazów z "ó" wymiennym (Ćw.Z.1 s. 34 - ćw. 4).

4. Wprowadzenie piosenki "Uliczne sygnały"

- samodzielna cicha lektura tekstu

- samodzielne podpisywanie nut nazwami solmizacyjnymi i literowymi

- próby zagrania wybranych fragmentów melodii nowej piosenki

- nauka melodii piosenki

- wspólne wykonywanie piosenki.

5. Rozmowa na temat niebezpieczeństw, jakie napotykają dzieci w codziennej wędrówce do szkoły

- nawiązanie do treści opowiadania "Czerwone światło"

- wspólna praca z ćwiczeniami na s. 34-39

- rozmowa na temat pracy ludzi odpowiadających za bezpieczeństwo na drogach

- przypomnienie znaczenia wybranych poznanych znaków drogowych

6. Przygotowanie wystawy "Bądź ostrożny na drodze!"

- wybór najciekawszych prac plastycznych (wycinanka "Moja droga do szkoły")

- ułożenie haseł - podpisów

- wybór najważniejszych dla dzieci znaków drogowych

- zakomponowanie wystawki w "Kąciku różnych spraw".

7. Zabawa ruchowa wykorzystująca plansze znaków drogowych do oznaczenia ścieżek, na których będą wykonywane różne ćwiczenia

12. Wybory w naszej klasie

1. Zorganizowanie i przeprowadzenie wyborów (do Małego Samorządu lub np. Wyboru Najbardziej koleżeńskiego kolegi - w zależności od aktualnych potrzeb małej społeczności)

- wyjaśnienie przyczyn dokonania wyboru

- wspólne określenie regulaminu wyborów

- przypomnienie (głośne odczytanie) notatki podsumowującej dyskusję na temat dobrego kolegi

- wybór kandydatów

- podział klasy na komitety wyborcze

- przypomnienie pojęcia "plakat"

- przygotowanie w grupach haseł i plakatów wyborczych

- zaprezentowanie przez kandydatów przemyślanych inicjatyw mających ułatwić, uprzyjemnić klasowe życie

- przeprowadzenie głosowania.

2. Dodawanie w zakresie 100, porównywanie różnicowe

- samodzielne podsumowanie głosów

- porównanie ilości głosów

- ogłoszenie wyników głosowania

- wspólne rozwiązywanie zadań s. 19 P.M.

- samodzielne rozwiązywanie zadań s. 14 Ćw.M.

3. Wprowadzenie opowiadania "Wybory"

- głośne czytanie tekstu

- porównanie sposobu przeprowadzenia i wyników głosowania w obu klasach

- wspólna analiza przyczyn wyboru Piotrka na przewodniczącego samorządu

- samodzielne wykonywanie ćwiczeń na s. 40-42 (ćw. 1-4).

4. Wprowadzenie rozróżnienia czasu teraźniejszego, przeszłego i przyszłego (ćw. 6 s.42 Ćw.Z.1).

5. Wspólne zredagowanie informacji do kroniki klasowej na temat przeprowadzonych w klasie wyborów.