SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III Część 4 --> Część 1 / Część 2 / Część 3 / Część 5 / Część 6 --> NAJPIĘKNIEJSZE BO POLSKIE 44. Polskie pejzaże 1. Przypomnienie i rozszerzenie informacji dotyczących różnorodności i piękna polskich krajobrazów - wspólne oglądanie przyniesionego albumu przedstawiającego polskie pejzaże (fotografie, reprodukcje, ...) - wskazywanie na fizycznej mapie Polski rejonów, w których występują oglądane na ilustracjach krajobrazy - swobodne wypowiedzi na temat piękna polskiej ziemi, porównywanie, ustne opisywanie wybranych krajobrazów. 2. Zapoznanie z wierszem "Serce naszych serc" - słuchanie wzorowej recytacji wiersza - wspólne wyjaśnienie tytułu i analiza treści utworu - zapisywanie z pamięci drugiej zwrotki i precyzyjne sprawdzenie zapisu pod względem zasad pisowni (Ćw.Z.2 s. 50-51) - samodzielna praca z ćwiczeniami - s. 52 Ćw.Z.2 - kolorowanie polskiego bukietu - s. 51 Ćw.Z.2 - wspólne formułowanie notatki z zajęć. 3. Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań wykorzystujących mnożenie idzielenie w zakresie 100 - układanie i rozwiązywanie równań - wykorzystywanie grafów - wypełnianie tabelek kształcących znajomość tabliczki mnożenia - praca z P.M. s. 52-53 - samodzielne rozwiązywanie zadań w Ćw.M. s. 46. 4. Ćwiczenia i zabawy ruchowe 45. Ludowe tradycje 1. Ćwiczenie umiejętności mnożenia i dzielenia w zakresie 100 - porównywanie ilorazowe i prawidłowe stosowanie pojęć "tyle razy więcej" i "tyle razy mniej" - praca wspólna z podręcznikiem - s. 54 - wykorzystanie liczmanów w formie monet i banknotów - samodzielna praca z Ćw.M. s. 47. 2. Zaznajomienie z różnorodnymi wytworami sztuki ludowej - zapoznanie z przykładowymi wytworami sztuki ludowej przyniesionymi do klasy, utrwalonymi na fotografiach, ... - wprowadzenie ich nazw, określanie, z jakich okolic Polski pochodzą - porównywanie architektury wiejskiej różnych regionów, strojów ludowych - wspólne zapoznanie się i analiza tekstu informacyjnego "Nasze małe ojczyzny" - analiza ilustracji dołączonych do tekstu - Ćw.Z.2 s. 54-55 - wskazanie tych elementów, które pochodzą z najbliższej okolicy. 3. Wspólne opracowywanie Małego Przewodnika po najbliższej okolicy - "worek propozycji": swobodne wypowiedzi uczniów wykorzystujących wiadomości o swej miejscowości, jej zabytkach, twórcach ludowych, ciekawych miejscach, ... - wstępne przygotowanie i zakomponowanie materiałów (Ćw.Z.2 s. 53 ćw. 1) - wyjaśnienie pojęcia "skansen" (Ćw.Z.2 s. 53 ćw. 2) - próba odczytania tekstu zapisanego gwarą, wyjaśnienie pojęcia "gwara" (Ćw.Z.2 s.56) 4. Próba wykonania haftu - odczytanie informacji z ćw. 8 s. 57 Ćw.Z.2 - prezentacja wybranego ściegu - wybór wzoru haftu - próba wykonania np. serwetki 46. Bajkowe wycinanki 1. Mnożenie i dodawanie w zakresie 100 - porównywanie ilorazowe i różnicowe - przypomnienie i utrwalenie pojęć: "tyle razy więcej" i "o tyle więcej" - praca z podręcznikiem i ćwiczeniami - przypomnienie pojęcia "kwadrat magiczny". 2. Przybliżenie wiadomości na temat śląskiej sztuki ludowej - wysłuchanie wybranej śląskiej melodii ludowej - samodzielna lektura wiersza "Śląskie koronki" - próba odnalezienia na mapie fizycznej Polski wymienionych w wierszu miejscowości - oglądanie ręcznie wykonanych koronek lub ich zdjęć - prezentacja szydełka i nici, z których są wyrabiane - samodzielne wykonanie ćwiczeń na s. 59-60 Ćw.Z.2. 3. Zabawa ruchowa - nauka kroków "Trojaka". 4. Przybliżenie wiadomości na temat różnorodnych wycinanek - recytacja wiersza "Wycinanki-śpiewanki" - analiza ilustracji przedstawiających wycinanki (P.Z. s. 102, Ćw.Z.2 s. 58) - przypomnienie pojęcia: oś symetrii - wprowadzenie i wyjaśnienie terminów: wycinanka jednoosiowa i wieloosiowa. 5. Próby wykonania wycinanek - zaprezentowanie metod wykonywania wycinanek - samodzielne wykonywanie wycinanek. 6. Słuchanie kolejnego fragmentu muzyki ludowej i ew. nauka wybranej piosenki ludowej. 7. Wprowadzenie zapisu nuty szesnastki (Ćw.Z.2 s. 61-62) 47. Narodziny hymnu 1. Dzielenie i odejmowanie w zakresie 100 - porównywanie ilorazowe i różnicowe - przypomnienie i utrwalenie pojęć: "tyle razy mniej" i "o tyle mniej" - praca z podręcznikiem i ćwiczeniami - odejmowanie jako działanie przeciwne do dodawania - dzielenie jako działanie przeciwne do mnożenia - obliczenia w tabelkach. 2. Wprowadzenie informacji na temat historii polskiego hymnu narodowego - samodzielna cicha lektura tekstu informacyjnego "Z ziemi włoskiej do Polski" - rozmowa na temat uzyskanych wiadomości - przypomnienie zasad zachowania podczas słuchania i śpiewania hymnu narodowego (Ćw.Z.2 s. 63) 3. Nauka hymnu narodowego - wysłuchanie naszego hymnu (np. nagranie magnetofonowe) - ćwiczenia oddechowe - głośne odczytanie słów naszego hymnu zamieszczonych w tekście informacyjnym - Ćw. 4, 5, s. 64-65 Ćw.Z.2 - nauka hymnu narodowego - wyjaśnienie tytułu pieśni, przypomnienie innych polskich tańców narodowych - analiza rytmu i charakteru mazura - wprowadzenie oznaczenia łuków w zapisie muzycznym (Ćw.Z.2 s. 64, ćw. 2, 3) 4. Samodzielne sporządzenie notatki zawierającej podstawowe wiadomości o historii naszego hymnu narodowego. 5. Ćwiczenia ruchowe 48. Święto naszej ojczyzny 1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - porównywanie ilorazowe - utrwalenie pojęć: "tyle razy więcej" i "tyle razy mniej" - rozwiązywanie zadań tekstowych - P.M. s. 57 - samodzielna praca - Ćw.M. s. 50 - w parach gra matematyczna utrwalająca umiejętność porównywania ilorazowego "Maszyna do liczenia" - Wycinanka s. 15-16 2. Wprowadzenie informacji na temat 150-letniej niewoli Polski - prezentacja i wspólna analiza mapy Europy z końca XIX w. - porównanie ze współczesną mapą fizyczną Polski - wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć: zaborcy, niewola Polski, powstania narodowowyzwoleńcze. 3. Wprowadzenie informacji na temat Święta 11 listopada - głośna lektura wiersza "Do moich synów" i analiza reprodukcji obrazu Bagieńskiego - wspólne zapoznanie się z tekstem informacyjnym s. 108-110 P.Z. - przybliżenie postaci Józefa Piłsudskiego - wspólne wyjaśnienie znaczenia zbliżającego się święta - samodzielna praca z Ćw.Z.2 s. 66-69 - podkreślenie sposobu prawidłowego odczytywania dat - ćwiczenie zapisywania dat cyframi słownie - wspólne redagowanie notatki podsumowującej zajęcia 4. Ćwiczenia ruchowe. W K RAINIE SŁOWA
49. Kącik ortograficzny 1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - ćwiczenie umiejętności porównywania ilorazowego - rozwiązywanie zadań tekstowych P.M. s. 58, Ćw.M. s. 51. 2. Przypomnienie pisowni wyrazów zawierających "h" - mini-gra: zapisywanie w ciągu określonego czasu jak największej ilości wyrazów, które zawierają "h" - wygrywa uczeń, który zapisze bezbłędnie najwięcej takich wyrazów - praca ze Słownikiem Ortograficznym: wyszukiwanie innych wyrazów zawierających "h" - zapamiętywanie ich i układanie zabawnych historyjek zawierających jak najwięcej wyrazów z "h" - praca z Ćw.Z.2 s. 70-71. 3. W grupach 4-osobowych przygotowanie kart do gry w ortograficznego Piotrusia: uczniowie wybierają np. 20 wyrazów zawierających "h", z którymi miewają problemy, na 20 kartonikach wypisują po jednym wybranym wyrazie, na kolejnych 20 - robią ilustracje odpowiadające wybranym wyrazom. 41 kartonik przedstawia literę "h" i to jest "Piotruś". Kartoniki zostają potasowane, a gra odbywa się zgodnie z zasadami popularnej gry w "Czarnego Piotrusia". 4. Ćwiczenia ruchowe 50. Bajeczna geometria 1. Ciche zapoznanie się z wierszem "Trójkątna bajka" - podział klasy na 2 grupy - "trójkątnych" i "okrągłych" - przydział ról, przygotowanie rekwizytów - inscenizacja wiersza - określenie charakteru poznanego wiersza 2. Przypomnienie poznanych figur geometrycznych. 3. Ćwiczenie umiejętności porównywania ilorazowego - mierzenie i kreślenie odcinków - porównywanie długości odcinków - zwiększanie i zmniejszanie długości odcinków - wspólna praca z podręcznikiem s. 59 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 52 - mierzenie długości odcinków łączących boki trójkąta, cięciw okręgu. 4. Uważne obejrzenie reprodukcji obrazu zamieszczonego w ćwiczeniach - przypomnienie pojęcia "faktura" - wykonywanie w grupach pracy plastycznej techniką kolażu "Zdjęcie pałacu w kraju trójkątnym" lub "Zdjęcie pałacu w kraju okrągłym" 51. Co to są liczebniki? 1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - wprowadzenie pojęć: "dzielnik" i "liczba podzielna" Ćw.M. s. 53 - odnajdywanie dzielników danej liczby - wspólne wskazywanie i zapisywanie danej liczby - samodzielne wypisywanie podzielników liczb - Ćw.M. s. 54. 2. Zabawy ruchowe wykorzystujące liczebniki główne i porządkowe. 3. Rozszerzenie i utrwalenie terminu: "liczebnik" - przypomnienie wiadomości o liczebniku - głośna lektura wiersza "Dlaczego?" - określenie charakteru wiersza - wskazywanie na formy liczebnika "dwa" wykorzystane w wierszu - samodzielna praca z Ćw.Z.2 s. 77-78. 4. Wprowadzenie kanony "Kogut zapiał" - wprowadzenie dźwięku re2 - ćwiczenia w zapisywaniu i odczytywaniu nowej nuty (Ćw.Z.2 s. 79) - podpisanie zapisu nutowego nowej piosenki nazwami solmizacyjnymi - wprowadzenie pojęcia "kanon" i wyjaśnienie jego znaczenia - nauka piosenki w kanonie z podziałem na 2 głosy 52. Czy znasz przysłowia? 1. Dzielenie w zakresie 100 - ćwiczenia w dzieleniu liczby przez samą siebie i przez 1 - wskazanie na niewykonalność dzielenia przez 0 - wspólna praca z podręcznikiem s. 60-61 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 55 2. Samodzielna cicha lektura opowiadania "Przysłowia" - swobodne wypowiedzi na temat poznanego tekstu - określenie charakteru opowiadania - wyjaśnienie tytułu - wskazanie bohaterów - określenie, kim jest narrator. 3. Ćwiczenia encyklopedyczne - wyszukanie w Słowniku Języka Polskiego hasła "przysłowia" - przypomnienie znanych wcześniej przysłów, wyszukanie przysłów zamieszczonych w tekście opowiadania i wyjaśnienie ich znaczenia - praca z Ćw.Z.2 s. 81-83. 4. Test wyboru utrwalający materiał gramatyczny i sprawdzający poziom jego opanowania - samodzielne wykonywanie poleceń testu - wspólne omówienie kolejnych poleceń - samodzielne podsumowanie swoich wyników (Ćw.Z.2 s. 84-85). 5. Głośna lektura wiersza "Uzupełnij brakujące w wierszu rymy!" z równoczesnym wykonywaniem tytułowego polecenia. 6. W grupach lub samodzielnie układanie własnych wierszyków i ich prezentacja. 7. Ćwiczenia ruchowe. NIEZWYKŁY BOCIAN
53. Kajtkowe przygody 1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań - wykorzystywanie grafów do sprawdzania wykonanych działań - doświadczalne określenie zasady, że dzielna = dzielnikˇ iloraz dzielnik = dzielna : iloraz - praca z P.M. s. 62-63 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 56 2. Wprowadzenie informacji na temat życia i wyglądu bocianów. - oglądanie zdjęć i ew. reprodukcji przedstawiających bociany - słowne opisywanie tych ptaków - wspólna analiza mapy przelotów bocianów i wskazanie trasy przelotów na fizycznej mapie Europy. 3. Nawiązanie do samodzielnie przeczytanej przez uczniów lektury "Kajtkowe przygody" - swobodne wypowiedzi na temat wrażeń po lekturze - wyszukiwanie w tekście książki opisu Kajtka - układanie w punktach najważniejszych wydarzeń z książki - dokonanie przez każdego ucznia wyboru najciekawszej przygody. 4. Samodzielna praca plastyczna "Portret Kajtka" 54. Nasz przyjaciel - Kajtek 1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - samodzielna zabawa matematyczna na s. 57 Ćw.M. 2. Nawiązanie do omawianej lektury - zgadywanka sprawdzająca znajomość książki: nauczyciel prezentuje zdjęcia różnych zwierząt, a uczniowie wskazują te, które występują w książce o bocianie - ustalenie, kim jest narrator tej książki. 3. Praca literacka - podział klasy na małe grupki - każda grupa losuje jedno ze zwierząt występujących w książce - grupy wymyślają i zapisują opowiadanie o Kajtku, którego narratorem jest wylosowane zwierzę - na podstawie przygotowanych opowiadań każda grupa szykuje inscenizację - prezentacja przygotowanych inscenizacji i ich wspólna ocena. 4. Zabawy ruchowe. JAK POMAGAĆ, ŻEBY POMÓC?
55. Pomagać trzeba umieć 1. Mnożenie i dodawanie w zakresie 100 - wprowadzenie praktycznej zasady rozdzielności mnożenia względem dodawania - ćwiczenia utrwalające umiejętność prawidłowego stosowania poznanej zasady - wspólna praca z P.M. s. 64 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 58 2. Samodzielna cicha lektura opowiadania "Spełniamy dobre uczynki" - swobodne wypowiedzi uczniów:
3. Samodzielna praca pisemna: "Mój dobry uczynek" - prezentacja najciekawszych prac. 4. Ćwiczenie umiejętności rozróżniania zdania od równoważnika zdania - samodzielna praca w Ćw.Z.2 s. 86-88. 5. Ćwiczenia ruchowe 56. Prawdziwa pomoc 1. Dzielenie i dodawanie w zakresie 100 - doświadczalne określanie zasady rozdzielności dzielenia względem dodawania - praca wspólna z podręcznikiem s. 65 - praca samodzielna z Ćw.M. s. 59. 2. Wprowadzenie opowiadania "Dobre uczynki" - głośna lektura tekstu z podziałem na role - analiza tekstu: wskazanie bohaterów drugoplanowych i bohatera głównego - próba oceny postępowania bohaterów - swobodne wypowiedzi na temat nastroju poznanego tekstu - wprowadzenie pojęcia "humor sytuacyjny" i wskazanie humorystycznych fragmentów w tekście - praca z Ćw.Z. s. 89-91. 3. Praca literacka - samodzielna lub grupowa praca nad ułożeniem i zapisaniem dalszego ciągu przeczytanej historyjki. 4. Praca plastyczna - technika dowolna - wykonanie ilustracji do wybranego fragmentu opowiadania. TAJEMNICE POWIETRZA 57. Baloniki, baloniki 1. Mnożenie i odejmowanie w zakresie 100 - wprowadzenie praktycznej rozdzielności mnożenia względem odejmowania - wspólna praca z podręcznikiem s. 66 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 60 2. Wprowadzenie baloników jako rekwizytów zabaw - ćwiczenia oddechowe (utrzymywanie balonika w powietrzu, nadmuchiwanie baloników) - opisywanie kształtów, kolorów baloników - opisywanie właściwości baloników nadmuchanych i bez powietrza - przypomnienie poznanych wartości nut i pauz (Ćw.Z.2 s. 94) - próba uzasadnienia ich nazw - taniec z balonikiem przy muzyce. 3. Wprowadzenie opowiadania "Żółty balonik" - samodzielna cicha lektura tekstu - rozmowa na temat postępowania bohaterów opowiadania - wyszukiwanie w tekście potrzebnych fragmentów - przypomnienie zasad pisowni zawierających "ó" wymienne - samodzielna praca z Ćw.Z.2 s. 92-93. 4. Ćwiczenie plastyczne - uważna analiza reprodukcji obrazu Matisse'a zamieszczonej w Ćw.Z.2 s. 95 - samodzielne uzupełnianie tego obrazu na stronie ćwiczeń - nadanie tytułu zakończonej pracy plastycznej 58. Pracowite powietrze 1. Dzielenie i odejmowanie w zakresie 100 - wprowadzenie praktycznej znajomości zasady rozdzielności dzielenia względem odejmowania - wspólna praca z P.M. s. 67 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 61 2. Wprowadzenie tekstu "Piotruś i powietrze" - rozmowa na temat aktualnej pogody, czy jest charakterystyczna dla tej pory roku - jaka pogoda jest charakterystyczna dla końca jesieni? - czy wiatry są potrzebne czy szkodliwe dla przyrody, dla ludzi, ...? - głośna lektura wiersza "Piotruś i powietrze" - swobodne wypowiedzi na temat treści poznanego utworu
- ćwiczenia ortograficzne utrwalające poznane zasady pisowni - samodzielna praca w Ćw.Z.3 s. 3-5. 3. Praca plastyczna - ilustracja do wybranego fragmentu wiersza. 4. Ćwiczenia ruchowe wykorzystujące przygody Piotrusia 59. Właściwości powietrza 1. Przypomnienie i utrwalenie uzyskanych informacji na temat powietrza - swobodne wypowiedzi dzieci - wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego "Właściwości powietrza" - zapoznanie się z ilustracjami zamieszczonymi przy omawianym tekście 2. Doświadczenia wskazujące na właściwości powietrza (Ćw.Z.3 s. 6-10) - utrzymywanie w powietrzu piórka za pomocą własnego oddechu - dmuchanie przez rurkę do naczynia z wodą - puszczanie baniek mydlanych - przykrywanie słojem palącej się świecy - wykonywanie latającego śmigiełka. 3. Określanie zbioru elementów poruszających się w powietrzu. 4. Wspólna lektura tekstu "Dlaczego należy chronić powietrze?" - swobodne wypowiedzi uczniów - praca z Ćw.Z.3 s. 11-12 - redagowanie notatki zawierającej informacje o właściwościach powietrza i jego roli w środowisku. 5. Odczytywanie wskazań termometrów - określanie temperatury powietrza i zapisywanie jej w Klasowym Kalendarzu Pogody - praca z P.M. s. 68 i Ćw.M. s. 62-63. TAJEMNICE WODY 60. Kącik ortograficzny 1. Przypomnienie i utrwalenie zasad pisowni wyrazów zawierających "rz" - zabawa polegająca na jak najszybszym wypełnianiu "Worka wyrazów z "rz" (rywalizacja pomiędzy grupami) - wspólne wypełnianie ćwiczeń ze s. 21-22 Ćw.Z.3 - podział wyrazów na grupy poznanych części mowy - rozwijanie zdań złożonych jedynie z wyrazów zawierających "rz". 2. Mierzenie temperatury i objętości wody - wprowadzenie jednostki miary temperatury (stopień) - doświadczalne określanie objętości wody - przypomnienie jednostki miary objętości (litr) - doświadczalne określanie temperatury lodu - mierzenie temperatury wody (zimne napoje, gorąca herbata) - wprowadzenie prawidłowego zapisu temperatury dodatniej i ujemnej. 3. Ćwiczenia ruchowe 61. Zimowe pejzaże 1. Wskazywanie oznak nadchodzącej zimy - swobodne wypowiedzi na temat zmian zaobserwowanych w przyrodzie - odczytywanie temperatur z ostatnich dni zanotowanych w Klasowym Kalendarzu Pogody - porównywanie najczęściej występujących temperatur i zjawisk atmosferycznych obecnie i np. przed miesiącem. 2. Zapoznanie z wierszem "To już zima" - cicha, a następnie głośna lektura wiersza - wyszukanie w tekście fragmentów, w których autor wymienia oznaki zimy. 3. Ćwiczenie umiejętności mierzenia pojemności wody - w grupach praktyczne mierzenie pojemności różnych naczyń z wykorzystaniem butelki o pojemności 1 l jako miarki podstawowej - wspólne rozwiązywanie zadań tekstowych P.M. s. 70 - samodzielna praca w Ćw.M. s. 65 4. Praca plastyczna - "Pejzaż zimowy" - przypomnienie pojęcia "pejzaż" - określenie barw zimowego pejzażu (Ćw.Z.3 s. 12) - przygotowanie odpowiedniego zestawu barw i wykonanie obrazka za pomocą farb. 5. Wprowadzenie piosenki "Nadchodzi zima" - naśladowanie brzmienia różnych opadów atmosferycznych z wykorzystaniem różnych instrumentów perkusyjnych, zwracając uwagę na zróżnicowanie tempa idynamiki - głośna lektura tekstu piosenki - zapoznanie z linią melodyczną - określenie nastroju poznanej piosenki - utrwalenie znajomości symboli poznanych pauz muzycznych (Ćw.Z.3 s. 13) - ruchowa ilustracja tekstu piosenki przy muzyce - zwrócenie uwagi na dwuczęściową budowę melodii piosenki. 4. Utrwalenie zdobytych wiadomości - samodzielna praca z Ćw.Z.3 s. 15. 5. Wprowadzenie dzielenia z resztą - wspólne wykonywanie zadań na s. 71 P.M. - wykorzystanie liczmanów - samodzielne wykonywanie poleceń - Ćw.M. s. 66 - wykorzystanie osi liczbowych 6. Praca plastyczna w grupach - projektowanie i wykonywanie plakatów ostrzegających przed zanieczyszczeniem wody lub podkreślających jej istotne znaczenie dla środowiska. 7. Ćwiczenia ruchowe 62. Szanujmy wodę! 1. Samodzielna cicha lektura tekstu informacyjnego "Czysta woda podstawą życia" - swobodne wypowiedzi na temat przeczytanego tekstu - analiza ilustracji zamieszczonych w podręczniku (s. 139) - wspólne wskazywanie źródeł zanieczyszczeń wody - określanie przyczyn, dla których woda jest niezbędna do życia - wyjaśnienie tytułu przeczytanego tekstu. 2. Rozpoczęcie doświadczenia przyrodniczego zgodnie z poleceniem zawartym wćw.1 (Ćw.Z.3 s. 14). 3. Przypomnienie i rozszerzenie wiadomości na temat krążenia wody w przyrodzie - analiza ilustracji w podręczniku - s. 138 - układanie ustnego opowiadania na podstawie zanalizowanej ilustracji - redagowanie notatki uwzględniającej zdobyte wiadomości 63. Znaczenie wody 1. Przypomnienie i rozszerzenie wiadomości na temat znaczenia wody - przeczytanie kilku wybranych notatek zredagowanych jako podsumowanie poprzednich zajęć - swobodne wypowiedzi o tym, w jaki sposób woda trafia do naszych mieszkań - cicha lektura tekstu informacyjnego "Skąd się bierze woda w kranie?" - wspólna analiza i wyjaśnienie trudniejszych pojęć znajdujących się w tekście - wspólna analiza ilustracji zamieszczonych w podręczniku s. 140-141 - samodzielna praca z Ćw.Z.3 s. 16-17 - gromadzenie informacji uzyskanych z różnych źródeł na temat sposobów wykorzystywania wody i jej siły - wspólna lektura tekstu "Jak wykorzystujemy siłę wody?" i analiza ilustracji - praca z Ćw.Z.3 s. 18-19 - rozmowa na temat niebezpieczeństw, jakie niesie ze sobą woda. 2. Ćwiczenie umiejętności dzielenia z resztą w zakresie 100 - praca z P.M. s. 72 - sprawdzanie dzielenia za pomocą mnożenia - praca z Ćw.M. s. 67 - wykorzystanie tabelek funkcyjnych. 3. Wykonywanie koła wodnego - samodzielna lektura instrukcji zamieszczonej w ćw. 3 s. 20 Ćw.Z.3 - przygotowanie koła wodnego - obserwacja jego działania. |
|