SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III

Część 4


--> Część 1 / Część 2 / Część 3 / Część 5 / Część 6 -->

NAJPIĘKNIEJSZE

BO POLSKIE

44. Polskie pejzaże

1. Przypomnienie i rozszerzenie informacji dotyczących różnorodności i piękna polskich krajobrazów

- wspólne oglądanie przyniesionego albumu przedstawiającego polskie pejzaże (fotografie, reprodukcje, ...)

- wskazywanie na fizycznej mapie Polski rejonów, w których występują oglądane na ilustracjach krajobrazy

- swobodne wypowiedzi na temat piękna polskiej ziemi, porównywanie, ustne opisywanie wybranych krajobrazów.

2. Zapoznanie z wierszem "Serce naszych serc"

- słuchanie wzorowej recytacji wiersza

- wspólne wyjaśnienie tytułu i analiza treści utworu

- zapisywanie z pamięci drugiej zwrotki i precyzyjne sprawdzenie zapisu pod względem zasad pisowni (Ćw.Z.2 s. 50-51)

- samodzielna praca z ćwiczeniami - s. 52 Ćw.Z.2

- kolorowanie polskiego bukietu - s. 51 Ćw.Z.2

- wspólne formułowanie notatki z zajęć.

3. Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań wykorzystujących mnożenie idzielenie w zakresie 100

- układanie i rozwiązywanie równań

- wykorzystywanie grafów

- wypełnianie tabelek kształcących znajomość tabliczki mnożenia

- praca z P.M. s. 52-53

- samodzielne rozwiązywanie zadań w Ćw.M. s. 46.

4. Ćwiczenia i zabawy ruchowe

45. Ludowe tradycje

1. Ćwiczenie umiejętności mnożenia i dzielenia w zakresie 100

- porównywanie ilorazowe i prawidłowe stosowanie pojęć "tyle razy więcej" i "tyle razy mniej"

- praca wspólna z podręcznikiem - s. 54

- wykorzystanie liczmanów w formie monet i banknotów

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 47.

2. Zaznajomienie z różnorodnymi wytworami sztuki ludowej

- zapoznanie z przykładowymi wytworami sztuki ludowej przyniesionymi do klasy, utrwalonymi na fotografiach, ...

- wprowadzenie ich nazw, określanie, z jakich okolic Polski pochodzą

- porównywanie architektury wiejskiej różnych regionów, strojów ludowych

- wspólne zapoznanie się i analiza tekstu informacyjnego "Nasze małe ojczyzny"

- analiza ilustracji dołączonych do tekstu - Ćw.Z.2 s. 54-55

- wskazanie tych elementów, które pochodzą z najbliższej okolicy.

3. Wspólne opracowywanie Małego Przewodnika po najbliższej okolicy

- "worek propozycji": swobodne wypowiedzi uczniów wykorzystujących wiadomości o swej miejscowości, jej zabytkach, twórcach ludowych, ciekawych miejscach, ...

- wstępne przygotowanie i zakomponowanie materiałów (Ćw.Z.2 s. 53 ćw. 1)

- wyjaśnienie pojęcia "skansen" (Ćw.Z.2 s. 53 ćw. 2)

- próba odczytania tekstu zapisanego gwarą, wyjaśnienie pojęcia "gwara" (Ćw.Z.2 s.56)

4. Próba wykonania haftu

- odczytanie informacji z ćw. 8 s. 57 Ćw.Z.2

- prezentacja wybranego ściegu

- wybór wzoru haftu

- próba wykonania np. serwetki

46. Bajkowe wycinanki

1. Mnożenie i dodawanie w zakresie 100

- porównywanie ilorazowe i różnicowe

- przypomnienie i utrwalenie pojęć: "tyle razy więcej" i "o tyle więcej"

- praca z podręcznikiem i ćwiczeniami

- przypomnienie pojęcia "kwadrat magiczny".

2. Przybliżenie wiadomości na temat śląskiej sztuki ludowej

- wysłuchanie wybranej śląskiej melodii ludowej

- samodzielna lektura wiersza "Śląskie koronki"

- próba odnalezienia na mapie fizycznej Polski wymienionych w wierszu miejscowości

- oglądanie ręcznie wykonanych koronek lub ich zdjęć

- prezentacja szydełka i nici, z których są wyrabiane

- samodzielne wykonanie ćwiczeń na s. 59-60 Ćw.Z.2.

3. Zabawa ruchowa - nauka kroków "Trojaka".

4. Przybliżenie wiadomości na temat różnorodnych wycinanek

- recytacja wiersza "Wycinanki-śpiewanki"

- analiza ilustracji przedstawiających wycinanki (P.Z. s. 102, Ćw.Z.2 s. 58)

- przypomnienie pojęcia: oś symetrii

- wprowadzenie i wyjaśnienie terminów: wycinanka jednoosiowa i wieloosiowa.

5. Próby wykonania wycinanek

- zaprezentowanie metod wykonywania wycinanek

- samodzielne wykonywanie wycinanek.

6. Słuchanie kolejnego fragmentu muzyki ludowej i ew. nauka wybranej piosenki ludowej.

7. Wprowadzenie zapisu nuty szesnastki (Ćw.Z.2 s. 61-62)

47. Narodziny hymnu

1. Dzielenie i odejmowanie w zakresie 100

- porównywanie ilorazowe i różnicowe

- przypomnienie i utrwalenie pojęć: "tyle razy mniej" i "o tyle mniej"

- praca z podręcznikiem i ćwiczeniami

- odejmowanie jako działanie przeciwne do dodawania

- dzielenie jako działanie przeciwne do mnożenia

- obliczenia w tabelkach.

2. Wprowadzenie informacji na temat historii polskiego hymnu narodowego

- samodzielna cicha lektura tekstu informacyjnego "Z ziemi włoskiej do Polski"

- rozmowa na temat uzyskanych wiadomości

- przypomnienie zasad zachowania podczas słuchania i śpiewania hymnu narodowego (Ćw.Z.2 s. 63)

3. Nauka hymnu narodowego

- wysłuchanie naszego hymnu (np. nagranie magnetofonowe)

- ćwiczenia oddechowe

- głośne odczytanie słów naszego hymnu zamieszczonych w tekście informacyjnym

- Ćw. 4, 5, s. 64-65 Ćw.Z.2

- nauka hymnu narodowego

- wyjaśnienie tytułu pieśni, przypomnienie innych polskich tańców narodowych

- analiza rytmu i charakteru mazura

- wprowadzenie oznaczenia łuków w zapisie muzycznym (Ćw.Z.2 s. 64, ćw. 2, 3)

4. Samodzielne sporządzenie notatki zawierającej podstawowe wiadomości o historii naszego hymnu narodowego.

5. Ćwiczenia ruchowe

48. Święto naszej ojczyzny

1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100

- porównywanie ilorazowe

- utrwalenie pojęć: "tyle razy więcej" i "tyle razy mniej"

- rozwiązywanie zadań tekstowych - P.M. s. 57

- samodzielna praca - Ćw.M. s. 50

- w parach gra matematyczna utrwalająca umiejętność porównywania ilorazowego "Maszyna do liczenia" - Wycinanka s. 15-16

2. Wprowadzenie informacji na temat 150-letniej niewoli Polski

- prezentacja i wspólna analiza mapy Europy z końca XIX w.

- porównanie ze współczesną mapą fizyczną Polski

- wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć: zaborcy, niewola Polski, powstania narodowowyzwoleńcze.

3. Wprowadzenie informacji na temat Święta 11 listopada

- głośna lektura wiersza "Do moich synów" i analiza reprodukcji obrazu Bagieńskiego

- wspólne zapoznanie się z tekstem informacyjnym s. 108-110 P.Z.

- przybliżenie postaci Józefa Piłsudskiego

- wspólne wyjaśnienie znaczenia zbliżającego się święta

- samodzielna praca z Ćw.Z.2 s. 66-69

- podkreślenie sposobu prawidłowego odczytywania dat

- ćwiczenie zapisywania dat cyframi słownie

- wspólne redagowanie notatki podsumowującej zajęcia

4. Ćwiczenia ruchowe.

W K

RAINIE SŁOWA

49. Kącik ortograficzny

1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100

- ćwiczenie umiejętności porównywania ilorazowego

- rozwiązywanie zadań tekstowych P.M. s. 58, Ćw.M. s. 51.

2. Przypomnienie pisowni wyrazów zawierających "h"

- mini-gra: zapisywanie w ciągu określonego czasu jak największej ilości wyrazów, które zawierają "h" - wygrywa uczeń, który zapisze bezbłędnie najwięcej takich wyrazów

- praca ze Słownikiem Ortograficznym: wyszukiwanie innych wyrazów zawierających "h"

- zapamiętywanie ich i układanie zabawnych historyjek zawierających jak najwięcej wyrazów z "h"

- praca z Ćw.Z.2 s. 70-71.

3. W grupach 4-osobowych przygotowanie kart do gry w ortograficznego Piotrusia: uczniowie wybierają np. 20 wyrazów zawierających "h", z którymi miewają problemy, na 20 kartonikach wypisują po jednym wybranym wyrazie, na kolejnych 20 - robią ilustracje odpowiadające wybranym wyrazom. 41 kartonik przedstawia literę "h" i to jest "Piotruś". Kartoniki zostają potasowane, a gra odbywa się zgodnie z zasadami popularnej gry w "Czarnego Piotrusia".

4. Ćwiczenia ruchowe

50. Bajeczna geometria

1. Ciche zapoznanie się z wierszem "Trójkątna bajka"

- podział klasy na 2 grupy - "trójkątnych" i "okrągłych"

- przydział ról, przygotowanie rekwizytów

- inscenizacja wiersza

- określenie charakteru poznanego wiersza

2. Przypomnienie poznanych figur geometrycznych.

3. Ćwiczenie umiejętności porównywania ilorazowego

- mierzenie i kreślenie odcinków

- porównywanie długości odcinków

- zwiększanie i zmniejszanie długości odcinków

- wspólna praca z podręcznikiem s. 59

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 52

- mierzenie długości odcinków łączących boki trójkąta, cięciw okręgu.

4. Uważne obejrzenie reprodukcji obrazu zamieszczonego w ćwiczeniach

- przypomnienie pojęcia "faktura"

- wykonywanie w grupach pracy plastycznej techniką kolażu "Zdjęcie pałacu w kraju trójkątnym" lub "Zdjęcie pałacu w kraju okrągłym"

51. Co to są liczebniki?

1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100

- wprowadzenie pojęć: "dzielnik" i "liczba podzielna" Ćw.M. s. 53

- odnajdywanie dzielników danej liczby

- wspólne wskazywanie i zapisywanie danej liczby

- samodzielne wypisywanie podzielników liczb - Ćw.M. s. 54.

2. Zabawy ruchowe wykorzystujące liczebniki główne i porządkowe.

3. Rozszerzenie i utrwalenie terminu: "liczebnik"

- przypomnienie wiadomości o liczebniku

- głośna lektura wiersza "Dlaczego?"

- określenie charakteru wiersza

- wskazywanie na formy liczebnika "dwa" wykorzystane w wierszu

- samodzielna praca z Ćw.Z.2 s. 77-78.

4. Wprowadzenie kanony "Kogut zapiał"

- wprowadzenie dźwięku re2

- ćwiczenia w zapisywaniu i odczytywaniu nowej nuty (Ćw.Z.2 s. 79)

- podpisanie zapisu nutowego nowej piosenki nazwami solmizacyjnymi

- wprowadzenie pojęcia "kanon" i wyjaśnienie jego znaczenia

- nauka piosenki w kanonie z podziałem na 2 głosy

52. Czy znasz przysłowia?

1. Dzielenie w zakresie 100

- ćwiczenia w dzieleniu liczby przez samą siebie i przez 1

- wskazanie na niewykonalność dzielenia przez 0

- wspólna praca z podręcznikiem s. 60-61

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 55

2. Samodzielna cicha lektura opowiadania "Przysłowia"

- swobodne wypowiedzi na temat poznanego tekstu

- określenie charakteru opowiadania

- wyjaśnienie tytułu

- wskazanie bohaterów

- określenie, kim jest narrator.

3. Ćwiczenia encyklopedyczne

- wyszukanie w Słowniku Języka Polskiego hasła "przysłowia"

- przypomnienie znanych wcześniej przysłów, wyszukanie przysłów zamieszczonych w tekście opowiadania i wyjaśnienie ich znaczenia

- praca z Ćw.Z.2 s. 81-83.

4. Test wyboru utrwalający materiał gramatyczny i sprawdzający poziom jego opanowania

- samodzielne wykonywanie poleceń testu

- wspólne omówienie kolejnych poleceń

- samodzielne podsumowanie swoich wyników (Ćw.Z.2 s. 84-85).

5. Głośna lektura wiersza "Uzupełnij brakujące w wierszu rymy!" z równoczesnym wykonywaniem tytułowego polecenia.

6. W grupach lub samodzielnie układanie własnych wierszyków i ich prezentacja.

7. Ćwiczenia ruchowe.

NIEZWYKŁY BOCIAN

53. Kajtkowe przygody

1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100

- rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań

- wykorzystywanie grafów do sprawdzania wykonanych działań

- doświadczalne określenie zasady, że

dzielna = dzielnikˇ iloraz

dzielnik = dzielna : iloraz

- praca z P.M. s. 62-63

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 56

2. Wprowadzenie informacji na temat życia i wyglądu bocianów.

- oglądanie zdjęć i ew. reprodukcji przedstawiających bociany

- słowne opisywanie tych ptaków

- wspólna analiza mapy przelotów bocianów i wskazanie trasy przelotów na fizycznej mapie Europy.

3. Nawiązanie do samodzielnie przeczytanej przez uczniów lektury "Kajtkowe przygody"

- swobodne wypowiedzi na temat wrażeń po lekturze

- wyszukiwanie w tekście książki opisu Kajtka

- układanie w punktach najważniejszych wydarzeń z książki

- dokonanie przez każdego ucznia wyboru najciekawszej przygody.

4. Samodzielna praca plastyczna "Portret Kajtka"

54. Nasz przyjaciel - Kajtek

1. Mnożenie i dzielenie w zakresie 100

- samodzielna zabawa matematyczna na s. 57 Ćw.M.

2. Nawiązanie do omawianej lektury

- zgadywanka sprawdzająca znajomość książki: nauczyciel prezentuje zdjęcia różnych zwierząt, a uczniowie wskazują te, które występują w książce o bocianie

- ustalenie, kim jest narrator tej książki.

3. Praca literacka

- podział klasy na małe grupki

- każda grupa losuje jedno ze zwierząt występujących w książce

- grupy wymyślają i zapisują opowiadanie o Kajtku, którego narratorem jest wylosowane zwierzę

- na podstawie przygotowanych opowiadań każda grupa szykuje inscenizację

- prezentacja przygotowanych inscenizacji i ich wspólna ocena.

4. Zabawy ruchowe.

JAK

POMAGAĆ, ŻEBY POMÓC?

55. Pomagać trzeba umieć

1. Mnożenie i dodawanie w zakresie 100

- wprowadzenie praktycznej zasady rozdzielności mnożenia względem dodawania

- ćwiczenia utrwalające umiejętność prawidłowego stosowania poznanej zasady

- wspólna praca z P.M. s. 64

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 58

2. Samodzielna cicha lektura opowiadania "Spełniamy dobre uczynki"

- swobodne wypowiedzi uczniów:

  • dlaczego dobre zamiary stały się przyczyną nieprzyjemności?
  • czy pomagać też trzeba umieć?
  • jak i kiedy można spełniać dobre uczynki?
- podawanie przykładów własnych dobrych uczynków i pomysłów, aby spełnić następne.

3. Samodzielna praca pisemna: "Mój dobry uczynek"

- prezentacja najciekawszych prac.

4. Ćwiczenie umiejętności rozróżniania zdania od równoważnika zdania

- samodzielna praca w Ćw.Z.2 s. 86-88.

5. Ćwiczenia ruchowe

56. Prawdziwa pomoc

1. Dzielenie i dodawanie w zakresie 100

- doświadczalne określanie zasady rozdzielności dzielenia względem dodawania

- praca wspólna z podręcznikiem s. 65

- praca samodzielna z Ćw.M. s. 59.

2. Wprowadzenie opowiadania "Dobre uczynki"

- głośna lektura tekstu z podziałem na role

- analiza tekstu: wskazanie bohaterów drugoplanowych i bohatera głównego

- próba oceny postępowania bohaterów

- swobodne wypowiedzi na temat nastroju poznanego tekstu

- wprowadzenie pojęcia "humor sytuacyjny" i wskazanie humorystycznych fragmentów w tekście

- praca z Ćw.Z. s. 89-91.

3. Praca literacka

- samodzielna lub grupowa praca nad ułożeniem i zapisaniem dalszego ciągu przeczytanej historyjki.

4. Praca plastyczna - technika dowolna

- wykonanie ilustracji do wybranego fragmentu opowiadania.

TAJEMNICE POWIETRZA

57. Baloniki, baloniki

1. Mnożenie i odejmowanie w zakresie 100

- wprowadzenie praktycznej rozdzielności mnożenia względem odejmowania

- wspólna praca z podręcznikiem s. 66

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 60

2. Wprowadzenie baloników jako rekwizytów zabaw

- ćwiczenia oddechowe (utrzymywanie balonika w powietrzu, nadmuchiwanie baloników)

- opisywanie kształtów, kolorów baloników

- opisywanie właściwości baloników nadmuchanych i bez powietrza

- przypomnienie poznanych wartości nut i pauz (Ćw.Z.2 s. 94)

- próba uzasadnienia ich nazw

- taniec z balonikiem przy muzyce.

3. Wprowadzenie opowiadania "Żółty balonik"

- samodzielna cicha lektura tekstu

- rozmowa na temat postępowania bohaterów opowiadania

- wyszukiwanie w tekście potrzebnych fragmentów

- przypomnienie zasad pisowni zawierających "ó" wymienne

- samodzielna praca z Ćw.Z.2 s. 92-93.

4. Ćwiczenie plastyczne

- uważna analiza reprodukcji obrazu Matisse'a zamieszczonej w Ćw.Z.2 s. 95

- samodzielne uzupełnianie tego obrazu na stronie ćwiczeń

- nadanie tytułu zakończonej pracy plastycznej

58. Pracowite powietrze

1. Dzielenie i odejmowanie w zakresie 100

- wprowadzenie praktycznej znajomości zasady rozdzielności dzielenia względem odejmowania

- wspólna praca z P.M. s. 67

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 61

2. Wprowadzenie tekstu "Piotruś i powietrze"

- rozmowa na temat aktualnej pogody, czy jest charakterystyczna dla tej pory roku

- jaka pogoda jest charakterystyczna dla końca jesieni?

- czy wiatry są potrzebne czy szkodliwe dla przyrody, dla ludzi, ...?

- głośna lektura wiersza "Piotruś i powietrze"

- swobodne wypowiedzi na temat treści poznanego utworu

  • czy Piotruś nadal będzie chciał być powietrzem?
  • dlaczego?
- wyszukiwanie w tekście fragmentów mówiących o pracach wykonywanych przez wiatr

- ćwiczenia ortograficzne utrwalające poznane zasady pisowni

- samodzielna praca w Ćw.Z.3 s. 3-5.

3. Praca plastyczna - ilustracja do wybranego fragmentu wiersza.

4. Ćwiczenia ruchowe wykorzystujące przygody Piotrusia

59. Właściwości powietrza

1. Przypomnienie i utrwalenie uzyskanych informacji na temat powietrza

- swobodne wypowiedzi dzieci

- wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego "Właściwości powietrza"

- zapoznanie się z ilustracjami zamieszczonymi przy omawianym tekście

2. Doświadczenia wskazujące na właściwości powietrza (Ćw.Z.3 s. 6-10)

- utrzymywanie w powietrzu piórka za pomocą własnego oddechu

- dmuchanie przez rurkę do naczynia z wodą

- puszczanie baniek mydlanych

- przykrywanie słojem palącej się świecy

- wykonywanie latającego śmigiełka.

3. Określanie zbioru elementów poruszających się w powietrzu.

4. Wspólna lektura tekstu "Dlaczego należy chronić powietrze?"

- swobodne wypowiedzi uczniów

- praca z Ćw.Z.3 s. 11-12

- redagowanie notatki zawierającej informacje o właściwościach powietrza i jego roli w środowisku.

5. Odczytywanie wskazań termometrów

- określanie temperatury powietrza i zapisywanie jej w Klasowym Kalendarzu Pogody

- praca z P.M. s. 68 i Ćw.M. s. 62-63.

TAJEMNICE WODY

60. Kącik ortograficzny

1. Przypomnienie i utrwalenie zasad pisowni wyrazów zawierających "rz"

- zabawa polegająca na jak najszybszym wypełnianiu "Worka wyrazów z "rz" (rywalizacja pomiędzy grupami)

- wspólne wypełnianie ćwiczeń ze s. 21-22 Ćw.Z.3

- podział wyrazów na grupy poznanych części mowy

- rozwijanie zdań złożonych jedynie z wyrazów zawierających "rz".

2. Mierzenie temperatury i objętości wody

- wprowadzenie jednostki miary temperatury (stopień)

- doświadczalne określanie objętości wody

- przypomnienie jednostki miary objętości (litr)

- doświadczalne określanie temperatury lodu

- mierzenie temperatury wody (zimne napoje, gorąca herbata)

- wprowadzenie prawidłowego zapisu temperatury dodatniej i ujemnej.

3. Ćwiczenia ruchowe

61. Zimowe pejzaże

1. Wskazywanie oznak nadchodzącej zimy

- swobodne wypowiedzi na temat zmian zaobserwowanych w przyrodzie

- odczytywanie temperatur z ostatnich dni zanotowanych w Klasowym Kalendarzu Pogody

- porównywanie najczęściej występujących temperatur i zjawisk atmosferycznych obecnie i np. przed miesiącem.

2. Zapoznanie z wierszem "To już zima"

- cicha, a następnie głośna lektura wiersza

- wyszukanie w tekście fragmentów, w których autor wymienia oznaki zimy.

3. Ćwiczenie umiejętności mierzenia pojemności wody

- w grupach praktyczne mierzenie pojemności różnych naczyń z wykorzystaniem butelki o pojemności 1 l jako miarki podstawowej

- wspólne rozwiązywanie zadań tekstowych P.M. s. 70

- samodzielna praca w Ćw.M. s. 65

4. Praca plastyczna - "Pejzaż zimowy"

- przypomnienie pojęcia "pejzaż"

- określenie barw zimowego pejzażu (Ćw.Z.3 s. 12)

- przygotowanie odpowiedniego zestawu barw i wykonanie obrazka za pomocą farb.

5. Wprowadzenie piosenki "Nadchodzi zima"

- naśladowanie brzmienia różnych opadów atmosferycznych z wykorzystaniem różnych instrumentów perkusyjnych, zwracając uwagę na zróżnicowanie tempa idynamiki

- głośna lektura tekstu piosenki

- zapoznanie z linią melodyczną

- określenie nastroju poznanej piosenki

- utrwalenie znajomości symboli poznanych pauz muzycznych (Ćw.Z.3 s. 13)

- ruchowa ilustracja tekstu piosenki przy muzyce

- zwrócenie uwagi na dwuczęściową budowę melodii piosenki.

4. Utrwalenie zdobytych wiadomości

- samodzielna praca z Ćw.Z.3 s. 15.

5. Wprowadzenie dzielenia z resztą

- wspólne wykonywanie zadań na s. 71 P.M.

- wykorzystanie liczmanów

- samodzielne wykonywanie poleceń - Ćw.M. s. 66

- wykorzystanie osi liczbowych

6. Praca plastyczna w grupach

- projektowanie i wykonywanie plakatów ostrzegających przed zanieczyszczeniem wody lub podkreślających jej istotne znaczenie dla środowiska.

7. Ćwiczenia ruchowe

62. Szanujmy wodę!

1. Samodzielna cicha lektura tekstu informacyjnego "Czysta woda podstawą życia"

- swobodne wypowiedzi na temat przeczytanego tekstu

- analiza ilustracji zamieszczonych w podręczniku (s. 139)

- wspólne wskazywanie źródeł zanieczyszczeń wody

- określanie przyczyn, dla których woda jest niezbędna do życia - wyjaśnienie tytułu przeczytanego tekstu.

2. Rozpoczęcie doświadczenia przyrodniczego zgodnie z poleceniem zawartym wćw.1 (Ćw.Z.3 s. 14).

3. Przypomnienie i rozszerzenie wiadomości na temat krążenia wody w przyrodzie

- analiza ilustracji w podręczniku - s. 138

- układanie ustnego opowiadania na podstawie zanalizowanej ilustracji

- redagowanie notatki uwzględniającej zdobyte wiadomości

63. Znaczenie wody

1. Przypomnienie i rozszerzenie wiadomości na temat znaczenia wody

- przeczytanie kilku wybranych notatek zredagowanych jako podsumowanie poprzednich zajęć

- swobodne wypowiedzi o tym, w jaki sposób woda trafia do naszych mieszkań

- cicha lektura tekstu informacyjnego "Skąd się bierze woda w kranie?"

- wspólna analiza i wyjaśnienie trudniejszych pojęć znajdujących się w tekście

- wspólna analiza ilustracji zamieszczonych w podręczniku s. 140-141

- samodzielna praca z Ćw.Z.3 s. 16-17

- gromadzenie informacji uzyskanych z różnych źródeł na temat sposobów wykorzystywania wody i jej siły

- wspólna lektura tekstu "Jak wykorzystujemy siłę wody?" i analiza ilustracji

- praca z Ćw.Z.3 s. 18-19

- rozmowa na temat niebezpieczeństw, jakie niesie ze sobą woda.

2. Ćwiczenie umiejętności dzielenia z resztą w zakresie 100

- praca z P.M. s. 72

- sprawdzanie dzielenia za pomocą mnożenia

- praca z Ćw.M. s. 67

- wykorzystanie tabelek funkcyjnych.

3. Wykonywanie koła wodnego

- samodzielna lektura instrukcji zamieszczonej w ćw. 3 s. 20 Ćw.Z.3

- przygotowanie koła wodnego

- obserwacja jego działania.