Jak się uczyć?

Materiał do podręcznika Daję słowo

Czy potrafisz się uczyć? W odpowiedzi na to pytanie pomoże Ci poniższy test. Przeczytaj uważnie pytania i szczerze na nie odpowiedz, podkreślając "TAK" lub "NIE".

1

Czy prosisz innych o wyjaśnianie rzeczy, które przy pewnym wysiłku można samemu zrozumieć?

TAK

NIE

2

Czy w czasie lekcji lub samodzielnej lektury nasuwają Ci się pytania dotyczące postępowania bohaterów, czasów, w których żyją, i inne świadczące o tym, że myślisz podczas czytania?

TAK

NIE

3

Czy zdarza Ci się wkuwać coś bez zrozumienia?

TAK

NIE

4

Czy ucząc się lub czytając książkę, sięgasz po słownik, encyklopedię, zaglądasz do Internetu, by lepiej zrozumieć treść?

TAK

NIE

5

Czy masz problemy z odczytaniem własnych notatek na krotko po ich sporządzeniu?

TAK

NIE

6

Czy w Twoich rzeczach panuje taki bałagan, że masz problemy ze znalezieniem potrzebnej rzeczy?

TAK

NIE

7

Czy tracisz czas na powolne zabieranie się do pracy?

TAK

NIE

8

Czy zawsze zabierasz się za wykonanie pracy na dzień przed terminem jej oddania?

TAK

NIE

9

Czy uważasz w trakcie lekcji?

TAK

NIE

10

Czy dużo czasu zabierają Ci rozmowy z rówieśnikami, oglądanie telewizji lub gra na komputerze?

TAK

NIE

11

Czy czytasz wyłącznie pod przymusem?

TAK

NIE

12

Czy Twoje tempo czytania łatwego tekstu wynosi przynajmniej 200 słów na minutę?

TAK

NIE

13

Czy odczytujesz swoje notatki najpóźniej na dzień po lekcji?

TAK

NIE

14

Czy uczysz się wyłącznie na klasówki i zapowiedziane odpytywania?

TAK

NIE

15

Czy często korzystasz z książek i stron internetowych ze ściągami?

TAK

NIE

Instrukcja

Policz sobie po jednym punkcie:

> za odpowiedzi TAK na pytania nr 2, 4, 9, 12, 13

> za odpowiedzi NIE na pytania nr 1, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 14, 15.

Łącznie możesz zdobyć 15 punktów. Im mniejsza jest suma Twoich punktów, tym gorsza skuteczność Twojej pracy.

Wyniki

> 15-14 punktów - jesteś geniuszem i tytanem pracy albo...

> 13-10 punktów - świetnie, ale jeszcze co nieco można poprawić

> 9-8 punktów - całkiem niezły wynik, który przekłada się na dobre oceny; chyba jednak chciałbyś, by były jeszcze lepsze?

> 7-6 punktów - musisz popracować nad sobą, Twoje problemy wynikają głównie ze złej organizacji pracy; niestety, kłopoty same nie znikną, a będą z roku na rok narastały

> 5 i mniej punktów - wiesz już, dlaczego masz takie stopnie; jeszcze nie jest za późno, by opracować plan zaradczy i go zrealizować

Jak poprawić skuteczność swojej pracy?

> Otocz pętlą te pytania, w których nie uzyskałeś punktów. To są Twoje słabe strony. Musisz nad nimi popracować.

> Nazwij swoje problemy. Na przykład: "Gdy mam się zabrać do pracy, wymyślam setki różnych wymówek, by tego nie zrobić".

> Uszereguj swoje problemy od najłatwiejszego do najtrudniejszego i zapisz je w punktach.

> Zastosuj metodę drobnych kroków. Zacznij od punktu, który najłatwiej będzie Ci wprowadzić w życie.

> Zastanów się, co jest przyczyną, że ten punkt to Twoja słaba strona. Nie możesz odczytać własnych notatek niedługo po ich sporządzeniu? To wcale nie z powodu brzydkiego pisma, tylko dlatego, że nie uważasz podczas lekcji i notujesz bez zrozumienia.

> Wymyśl metodę (metody) poradzenia sobie z problemem. Zapisz ją w formie obietnicy. Na przykład: "Nie będę notować ani przepisywać z tablicy bez zrozumienia. Jeśli czegoś nie zrozumiem, zaznaczę to i po lekcji poproszę lepszego ucznia o wytłumaczenie".

> Zrealizuj swoją obietnicę. Do następnego punktu przejdź dopiero wtedy, kiedy będziesz mieć pewność, że nowa umiejętność została opanowana.

> Końcowe punkty Twojej listy w tej chwili mogą Ci wydać się nieosiągalne. Pamiętaj, że nie od razu Kraków zbudowano i że ćwiczenie czyni mistrza.

Jak uczyć się konkretnego materiału?

Zastosuj następujące kroki:

1. Przeczytaj od razu cały fragment podręcznika lub swoje notatki z lekcji.

2. Odłóż książkę (zeszyt) i zastanów się, co pamiętasz, o czym mówił tekst, jaka jest najważniejsza myśl tekstu.

3. Przeczytaj tekst po raz drugi, podkreślając najważniejsze zagadnienia.

4. Na osobnej kartce zrób plan przeczytanego tekstu i wynotuj najważniejsze informacje. Pisz skrótowo, stosuj notatki graficzne, tabelki. Jeśli uważasz, że już dostatecznie dużo rozumiesz, zrób mapę myśli.

5. Jeśli czegoś nie rozumiesz, sięgnij po inne źródła (encyklopedia, słownik, Internet). Nie korzystaj z gotowców!

6. Przeczytaj swoje notatki zrobione na kartce i zastanów się, czy wszystko rozumiesz. Jeśli nie, powtórz krok 5. lub poproś kogoś o pomoc. Jeśli tak, odłóż kartkę i powtórz z pamięci wszystkie wiadomości.

7. Następnego dnia jeszcze raz powtórz sobie całość.

8. Podsumuj swoje wiadomości, tworząc notatkę w formie mapy myśli. Zachowaj ją na przyszłość.

Pamiętaj

Najwięcej zapominamy zaraz po nauczeniu się czegoś, później ubytki wiedzy nie są już takie duże. Dlatego im krótsza jest przerwa między nauczeniem się a powtórką, tym lepiej materiał utrwala się w pamięci.

na podstawie: Jarosław Rudniański Jak się uczyć?, Zbigniew Pietrasiński Sztuka uczenia się

CIEKAWE

Mapa myśli to notatka w formie graficznej. Można w niej stosować słowa, symbole, kolory, znaczki, strzałki... W pewnym stopniu ułatwia zapamiętywanie, jest bezcenna jako materiał do powtórzeń.
W centralnej części mapy należy umieścić kolorowy rysunek i zapisać temat notatki. Od niego powinny odchodzić grube linie do najważniejszych informacji, od nich kolejne cieńsze linie do mniej ważnych informacji, a od nich następne. Mapy myśli w teorii nie mają żadnych ograniczeń wielkościowych, jednak praktycznie lepiej je sporządzać na kartkach łatwych do przechowywania.

Tak wygląda treść tekstu Jak zostać Wspaniałym zanotowana w formie mapy myśli.

Pytania

1. w teście skuteczności uczenia się wskaż zagadnienia, które nie sprawiają Ci żadnego kłopotu, i te, które wydają Ci się niemożliwe do realizacji. Przypomnij sobie, ile czasu musiałeś przeznaczyć na opanowanie tych umiejętności, które teraz uważasz za łatwe.

2. Powiedz, czy nadal uważasz niektóre umiejętności za nieosiągalne lub trudne do zdobycia. Odpowiedź uzasadnij.

3. Zapisz w tabeli, jakie mogą być efekty osiągnięcia umiejętności, których jeszcze nie posiadasz, a jakie mogą być skutki rezygnacji z tych umiejętności.

4. Napisz własną instrukcję skutecznego uczenia się, a następnie zrób wszystko, by wcielić ją w życie.

5. Co w tekście dotyczącym skutecznego uczenia się uważasz za najtrudniejsze? Co nie sprawia Ci problemu? Odpowiedz szczerze i wyczerpująco.

6. Jak myślisz, dlaczego autor wyraźnie podkreśla rolę powtarzania, przypominania wiadomości w procesie uczenia się? Czy taki rodzaj "treningu" dotyczy tylko wiedzy pamięciowej? Podaj przykłady.

7. Zrób w formie mapy myśli notatkę, jak napisać sprawozdanie z wydarzenia.