SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. II, semestr 2

Część 1


Część 2 /

SCENARIUSZ 1: "Wszędzie biało"

1. Serdeczne przywitanie po feriach zimowych.

2. Naturalne przejście do swobodnych wypowiedzi na temat minionych dni wolnych, sposobów ich spędzenia, przeżytych przygód. Podczas rozmowy warto podkreślić, że chociaż przyjemnie jest móc wyjechać z domu na czas ferii, to jednak wolny czas we własnym domu także można spędzić miło i ciekawie.

3. Układanie i rozwiązywanie zagadek dotyczących gier i zabaw, jakie przynosi nam ze sobą zima nauczyciel proponuje pierwszą zabawę:

Gdy wejdę na górkę,

dwa kijki mam w ręku,

dwie deski na nogach,

to zjeżdżam bez lęku.

4. Samodzielne układanie przez dzieci krótkiej, 2-3 zdaniowej notatki stanowiącej zapis ich wcześniejszych wypowiedzi na temat minionych ferii.

Dzieci zapisują swe notatki w brudnopisach, sprawdzają trudniejsze wyrazy w słowniczku ortograficznym, a następnie starannie przepisują do zeszytów.

5. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego.

6. Nauka piosenki "Taniec tupaniec":

a) wysłuchanie przez dzieci nowej piosenki

b) wyklaskiwanie jej rytmu, próba określenia metrum, wskazanie akcentu muzycznego

c) określenie jej tempa (szybkie, żywe), nastroju (wesoły)

d) samodzielne, głośne przeczytanie tekstu

7. Wspólne wyjaśnienie znaczenia przysłowia "Idzie luty, kuj buty", w miarę możliwości pokazanie dzieciom jak wyglądają podkute buty

8. Zabawa taneczna przy muzyce:

takty 1-8 dzieci biegną po kole w rytmie ćwierćnut, ręce na biodrach,

w czasie następnych ośmiu taktów dzieci stoją i podskakują w rytmie ćwierćnut w taktach parzystych,

takty 1-8 refrenu dzieci rozgrzewają ręce (w każdym takcie w rytmie ćwierćnutowym na 1-rozkładają ręce, na 2 i 3 krzyżują je, klepiąc się w ramiona)

w kolejnych taktach refrenu takty 1, 3, 5, 7 i 8 wytupują zgodnie z rytmem piosenki,

w drugiej zwrotce dzieci stoją w parach twarzami do siebie, w taktach 1-8 w rytmie ćwierćnutowym w taktach nieparzystych-uderzają rękami o uda, w taktach parzystych-uderzają dłońmi o dłonie partnera, takty 9-16 tańczone są w parach wokół osi pomiędzy partnerami, dzieci łączą prawe zgięte ręce, lewe trzymają na biodrze, biegną w rytmie ćwierćnutowym, drugi refren wykonują tak, jak pierwszy,

nauczyciel wyjaśnia, że taniec, który przed chwilą wykonali, to oberek-najszybszy z polskich tańców narodowych,

wspólne wyjaśnienie tytułu piosenki,

wskazanie prawidłowego zapisu rytmu poznanej piosenki w zeszycie ćwiczeń na stronie 5.

9. Nauczyciel prezentuje uczniom kilka kartoników w różnych kolorach, uczniowie wybierają cztery spośród nich jako symbole czterech pór roku, ponieważ jest zima, na tablicy pozostaje kartonik w kolorze białym.

10. Uczniowie słuchają wzorowej recytacji wiersza "Biało".

11. Próby samodzielnej recytacji, nauczyciel pomaga odnaleźć odpowiedni nastrój wiersza.

12. Próba odpowiedzi na pytanie: Czy biel jest zawsze jednakowa?

oglądanie skrawków różnych białych tkanin,

samodzielnie lub z pomocą nauczyciela dzieci wyciągają wniosek, że barwa biała ma również swoje odcienie.

13. Wykonywanie kompozycji plastycznej "Zimowy las" techniką wycinanki z tkanin (białe na białym):

oglądanie zdjęć, reprodukcji obrazów przedstawiających przyrodę w zimie

swobodne wypowiedzi dzieci na temat własnych obserwacji na temat wyglądu drzew, krzewów przykrytych śniegiem

samodzielne zaprojektowanie i wykonanie pracy plastycznej

14. Wspólne zaśpiewanie piosenki "Taniec tupaniec"

SCENARIUSZ 2 "Tropiciele"

1. Zabawa w 3-4 grupach:

grupy losują po jednym kartoniku, na każdym z nich narysowany jest inny kształt gwiazdki śniegowej,

wszystkie grupy wyruszają na poszukiwania listu od Pani Zimy, idąc za swoimi strzałkami oznaczonymi wylosowanym kształtem śnieżynki (zabawa powinna się odbywać na terenie całej szkoły lub w miarę możliwości podczas spaceru, na boisku szkolnym...),

jeśli zabawa odbywa się na powietrzu, a dookoła leży śnieg warto zorganizować zabawę w rozpoznawanie śladów pozostawianych przez poszczególnych kolegów, nauczyciela, odnajdywanie jednego z kolegów, który się schował, poruszanie się wężykiem starając się stawiać nogi na śladach pozostawionych przez poprzedników,

na końcu trasy oznaczonej strzałkami każda grupa odnajduje kopertę z poleceniem wykonania określonych zadań tekstowych wykorzystujących umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego i porównywanie różnicowe.

2. Rozwiązywanie zadań pozostawionych przez Panią Zimę.

3. Uważne słuchanie przez dzieci tekstu opowiadania "Tropiciele" wzorowo czytanego przez nauczyciela

4. swobodne wypowiedzi dzieci- próba zebrania wiadomości, jakie podczas ferii zimowych uzyskał główny bohater opowiadania, uzupełnianie ich własnymi doświadczeniami i wiadomościami

5. Uważna analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji w podręczniku i w ćwiczeniach

  • dzieci opisują ustnie kolejne ślady
  • starają się wskazać kształty, przedmioty, do których są podobne
  • porównują je pomiędzy sobą
  • nauczyciel podaje i wyjaśnia nowy termin: tropy
  • oglądanie ilustracji przedstawiających wymienione zwierzęta
  • podkreślenie przez nauczyciela, że ślady które pozostawiają zwierzęta, to nie tylko tropy(ćwiczenie 4 na str.7 w zeszycie ćwiczeń)
6. Zabawa ruchowa: nauczyciel podnosi kartonik z narysowanym tropem wybranego zwierzęcia, a dzieci samodzielnie rozpoznają jakie zwierzę mogło pozostawić takie ślady i udzielają odpowiedzi za pomocą ruchu poruszają się tak, jak to zwierzę, wydają charakterystyczne dla niego dźwięki

7. Utrwalenie pisowni rodzin wyrazów: chłód, mróz i lód

8. ćwiczenia alfabetyczne: układanie w kolejności alfabetycznej nazw zwierząt, o których była mowa podczas lekcji

9. staranne przepisywanie i uzupełnianie tekstu podanymi wyrazami(ćwiczenie 8str.9 w zeszycie ćwiczeń)

10. Wykonywanie pracy plastycznej "Fantastyczne zwierzaki i ich ślady"

  • na kartce z bloku dzieci stawiają kilka śladów swego palca zamoczonego w czarnej farbie
  • do pozostawionych śladów dorysowują
11. Zabawa ruchowa przy piosence: "Taniec tupaniec"

SCENARIUSZ 3.: "Zimowa piosenka"

1. W miarę możliwości słuchanie nagrania ptasiego koncertu

2. rozszerzanie słownictwa: uczniowie poszukują i zapisują na tablicy określenia opisujące ptasią piosenkę i nastrój, w jaki wprowadza słuchaczy

3. nauczyciel zadaje dzieciom pytania:

  • czy teraz mamy okazje do takich przeżyć?
  • czy ptaki, które spędzające z nami miesiące zimowe umieją tak pięknie śpiewać?
  • jak brzmi piosenka wróbli, gołębi, kruków, sikorek, ...?
4. Uczniowie naśladują głosy tych ptaków, które spędzają z nami zimę, a następnie głosy ptaków koncertujących wiosną i latem,

  • określają wysokość ich głosów, ich dynamikę,
  • wyklaskują rytm melodii wybranych ptaków
5. samodzielna cicha lektura wiersza "Drzewo"

6. rozmowa na temat treści przeczytanego wiersza

  • odszukanie fragmentów personifikujących drzewo
  • odnalezienie określeń związanych z muzyką
  • próba wyjaśnienia końcowego fragmentu wiersza:
"I przysłuchuje się drzewo

spisanym na śniegu śpiewom"

-nawiązanie do omówionego tematu tropów na śniegu,

  • rozmowa o konieczności pomocy ptakom w zimie(zaopatrywanie karmników)
7. Uważna analiza wzrokowa historyjki obrazkowej zamieszczonej w podręczniku

8. dopasowywanie podanych w podręczniku podpisów do obrazków

9. głośne opowiadanie poznanej historyjki z wykorzystaniem zaproponowanych w podręczniku wyrazów

10. samodzielne przeczytanie i wspólne wyjaśnienie znaczenia przysłowia: "Nie czyn drugiemu, co tobie niemiło"

  • dzieci podają przykłady sytuacji, w których można by zastosować to przysłowie
11. Zabawa ruchowa przy muzyce w dwóch grupach:

  • spacer po lesie- pierwsza grupa dzieci w rytm marszowej melodii poruszają się po sali
  • przylatują ptaki: druga grupa dzieci w rytm melodii na trzy czwarte fruwa grając rolę ptaków
  • wysokie akordy to sygnał na rzucanie śnieżkami w stronę ptaków
  • niskie akordy to zrzucanie śniegu przez ptaki
12. ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 100 bez przekroczenia progu dziesiątkowego, przekształcanie zadań tekstowych

13. Wykonywanie pracy plastycznej: "Wróbelek na śniegu" w formie wycinanki,

nakładanie na siebie kilku warstw białego papieru aby uzyskać nowe efekty

SCENARIUSZ 4: "Śnieżyca"

1. ćwiczenia w dodawaniu w zakresie 100

2. Analogie w dodawaniu typu 7+8, 17+8, 37+8

3. samodzielna głośna lektura opowiadania "Śnieżyca"

4. dyskusja na temat zachowania bohaterów opowiadania

  • określenie czasu akcji
  • wskazanie głównych bohaterów
  • wyjaśnienie przyczyn zachowania Zosi
  • ocena zachowania się psa
  • podkreślenie roli jaką odegrał w uratowaniu życia dziewczynki
  • wyjaśnienie przez nauczyciela zagrożenia jakie niesie ze sobą sen na mrozie
5. sformułowanie notatki do gazety o wspaniałym wyczynie Amiego i zapisanie jej w zeszycie

6. rozmowa na temat innych zagrożeń, jakie niesie zimowa pogoda dla życia i zdrowia ludzi i zwierząt

  • podkreślenie koniecznosci odpowiedniego doboru ubrań(noszenie szalików, czapek, rękawiczek)
  • wskazanie potrzeby zabezpieczania kremem tych części ciała, które są bezpośrednio narażone na działanie mrozu
7. rozwiązywanie rebusów zamieszczonych w ćwiczeniach

8. ćwiczenia w tworzeniu liczby pojedynczej i mnogiej czasownika

9. Zabawy ruchowe przy muzyce(dzieci podzielone są na grupy: grającą i ćwiczącą, po chwili następuje zamiana grup)

  • triangle grają ósemki(pada śnieg), dzieci-śnieżynki biegają rytmicznie na palcach
  • "pasaże" na dzwonkach(wieje wiatr), dzieci-drzewa kołyszą gałęziami
  • grzechotki grają np.: 16 ćwierćnut, 8 półnut i 4 całe nuty, dzieci zgodnie z granym rytmem wykonują coraz wolniejsze kroki po głębokim śniegu
  • flet-nadchodzi sen, dzieci siadają, pochylają głowy
  • kołatki(szczeka pies), dzieci naśladują psie szczekanie
  • wspólna zabawa dzieci, instrumentów i piesków przy wesołej melodii zagranej na pianinie, flecie, gitarze lub odtworzonej z taśmy magnetofonowej
10. Wprowadzenie symbolu całej nuty, ćwiczenie jej zapisu

SCENARIUSZ 5: "My i dorośli"

1. słuchanie wzorowej recytacji wiersza "Dorośli i my"

2. Wspólne ustalenie jego nastroju

  • dzieci po wysłuchaniu wiersza samodzielnie rysują buzię, która symbolizuje ich obecny nastrój po przeczytaniu tego wiersza
  • podliczenie ilości buź uśmiechniętych i smutnych
  • podsumowanie i okreslenie słowne charakteru tego utworu
  • uzasadnienie wydanej opinii cytowanymi żartobliwymi fragmentami
3. Wspólne wyjaśnienie dlaczego rodzice zawsze są starsi od swych dzieci

4. praca w grupach:

  • wypełnianie worka pouczeń, jakie dzieci słyszą najczęściej od dorosłych
  • wymyślanie rad dla dorosłych, których mogłyby im udzielić dzieci
  • ustosunkowanie się do rad najczęściej słuchanych przez dzieci
  • wybór najciekawszych i najzabawniejszych rad, jakich dzieci chciałyby udzielić dorosłym i zapisywanie kilku z nich
5. ćwiczenia w dodawaniu z przekroczeniem progu dziesiętnego

6. przedstawianie dodawania na osi liczbowej

7. Utrwalanie pisowni wybranych wyrazów z "ż"

8. rozpoznawanie w tekście i samodzielne tworzenie różnych rodzajów zdań

9. W miarę możliwości- zabawa na śniegu

SCENARIUSZ 6: "Przecież nic się nie stało"

1. Uważna samodzielna lektura opowiadania "Przecież nic się nie stało"

2. rozmowa na temat poznanego tekstu

  • wskazanie bohaterów głównych i drugoplanowych
  • próba oceny postępowania Hani
  • wspólne wyjaśnienie przyczyn zdenerwowania mamy
  • odszukanie fragmentów tekstu będących ostrzeżeniem dla wszystkich dzieci
3. pisanie z pamięci uważnie przeczytanego wcześniej tekstu (ćwiczenie 2 s.20 Z3)

4. dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego

5. rozwiązywanie zadań tekstowych

6. porównywanie różnicowe

7. Wykonywanie pracy plastycznej w grupach kilkuosobowych

  • wymyślenie kilku haseł ostrzegających dzieci przed niebezpieczeństwem, jakie mogą nieść ze sobą kontakty z obcymi ludźmi
  • wybór w grupie najlepszego np. Za pomocą głosowania
  • opracowanie w grupie symbolu graficznego związanego z wymyślonym hasłem
  • wspólne przygotowanie projektu plakatu uwzględniającego wybrane hasło i symbol graficzny
  • wykonanie opracowanego plakatu
  • powieszenie powstałych plakatów w różnych punktach szkoły i w jej najbliższych okolicach

SCENARIUSZ 7: "Bezpieczne miasto"

1. ćwiczenia w dodawaniu typu 89+6

2. Wykorzystywanie tabelek funkcyjnych

3. Uważne słuchanie opowiadania "Bezpieczne miasto"

4. swobodne wypowiedzi na temat poznanego tekstu

  • ocena postępowania głównego bohatera
  • porównanie z postępowaniem Haneczki
  • podsumowanie dyskusji przez nauczyciela
5. rozwiązywanie testu na temat zasad bezpieczeństwa(Z3 s.23 ćw.2)

  • nauczyciel wyjaśnia na przykładach na czym polega test wyboru
  • proponuje wykonanie testu w formie konkursu
  • dzieci rozwiązują test wybierając jedną poprawną odpowiedź na każde z pytań
  • uczniowie samodzielnie sprawdzają test podczas omawiania kolejnych zadań przez nauczyciela używając innego koloru długopisu
  • każdy samodzielnie podsumowuje swoje wyniki
  • wyłoniony zostaje zwycięzca konkursu, który powinien otrzymac nagrodę(np. Wykonany przez nauczyciela dyplom lub znaczek "Specjalista do spraw bezpieczenstwa"
6. samodzielna analiza ilustracji z podręcznika(s.20)

7. rozmowa na temat form pomocy, jakiej mieszkańcy mogą oczekiwac od pracowników policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego

8. Zabawa pantomimiczna: "Kim jestem?"

  • chętne dzieci za pomocą mimiki i gestów prezentują pracę lekarzy, strażaków, policjantów
  • pozostali uważnie obserwują scenki i odgadują jaki zawód wykonuje kolega
  • wykonawcy nagradzani są brawami
9. Ułożenie i zapisanie notatki na temat pracy instytucji mających na celu ochronę życia i zdrowia naszego społeczeństwa.

SCENARIUSZ 8: "Na poczcie"

1. Samodzielne ciche czytanie tekstu informacyjnego (Ch.s.21-22).

2. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę pytając o listy, przesyłki, paczki telegramy, jakie dzieci otrzymały lub wysłały podczas minionych ferii zimowych lub wcześniej:

-w jaki sposób należy je zaadresować?

- jak może się zakończyć droga przesyłki nadanej bez adresu lub z błędnym adresem?

- dlaczego na przesyłce powinien znaleźć się adres nadawcy?

- jakie sprawy można załatwić na poczcie?

3. Wprowadzenie pojęcia nadawca i adresat

4. Zapoznanie się z różnymi rodzajami naklejek pocztowych:

- uważne obejrzenie naklejek zgromadzonych w klasie i zamieszczonych w podręczniku,

- wspólne wyjaśnienie do czego każda z nich służy,

- oglądanie klasera wypełnionego znaczkami z różnych części świata,

5. Uważne przeczytanie treści telegramu (Z1.s.26, ćw.3), zapisywanie odczytanej informacji całymi zdaniami.

6. Uczniowie wybierają lub losują adresata swojej przesyłki(kolegę lub koleżankę z klasy, podejmują decyzje jakiego rodzaju przesyłkę chcą wysłać, przygotowują dowolny rodzaj korespondencji.

7. Przybliżenie dzieciom zasady korzystania z automatów telefonicznych:

- oglądanie zbioru kart magnetycznych,

- czytanie instrukcji korzystania z telefonu na żetony,

- wspólne układanie instrukcji korzystania z telefonu na karty magnetyczne.

8. Zabawa "Na poczcie":

- uczniowie przyjmują role pracowników poczty i klientów,

- nadawanie paczek, listów poleconych, ekspresowych, telegramów,

- kupowanie znaczków, kopert, kart pocztowych

- obliczenia pieniężne, dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

9. Przedstawianie odejmowania na osi liczbowej.

10. Projektowanie karty telefonicznej własnego pomysłu.

SCENARIUSZ 9.: "Listonosz"

1. Nauka piosenki "Listonosz:

- głośne wyraziste czytanie tekstu piosenki,

- słuchanie melodii tej piosenki,

- wprowadzenie akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych w refrenach:

"dzeń, dzeń, dzeń"-triangle

"tup, tup, tup"-bębenki

"puk, puk, puk"-kołatki

- taktowanie na dwa w kantach

2. Nauczyciel lub wybrany uczen przyjmuje role listonosza i rozdaje listy, paczki nadane na poprzednich zajęciach na klasowej poczcie.

3.Wspólne śpiewanie nowej piosenki.

4. Wraz z przesyłkami dzieci otrzymują dodatkowy list dodatkowe zadanie na dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

5. Rozwiązywanie zadań tekstowych

6. Odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego w zakresie 100.

7. Samodzielne zapoznanie się z tekstem na temat dawnych sposobów przekazywania informacji(Ch.s.23-24).

8. Samodzielne układanie i zapisywanie notatki: "Na czym kiedyś pisano?"

9. Zapisywanie np. na zwoju papieru rozwiązań zadań otrzymanych w przesyłce.

10. Zabawy ruchowe:

- sztafeta przekazująca nauczycielowi zwoje "papirusu" z rozwiązaniami zadań.

11. Rozwiązywanie rebusu(Z1.s.29 ćw.1) i omówienie otrzymanego hasła:

Nie czytaj cudzych listów!

12. Ćwiczenia w odczytywaniu wartości nut, zapisu melodii i graniu jej na wybranym instrumencie(Z1.s.30).

SCENARIUSZ 10: "Harcerska poczta"

1. Dodawanie typu: 85+8, 48+7 i odpowiednie przypadki odejmowania.

2. Rozwiązywanie zadań za pomocą równań.

3. Uważne słuchanie opowiadania "Harcerska Poczta".

4. Swobodne wypowiedzi dzieci odwołujące się do posiadanej wiedzy na temat drugiej wojny światowej, Powstania Warszawskiego, udziału harcerzy w walkach na ulicach Warszawy podsumowywane i uzupełniane przez nauczyciela.

- kiedy miały miejsce te wydarzenia?

- kiedy i dlaczego Warszawa podjęła walkę zbrojną?

- jaką rolę pełnili w walce najmłodsi powstańcy?

5. Próba oceny postępowania Krzysia:

- gromadzenie przymiotników określających charakter, postawę i zachowanie bohatera przeczytanego opowiadania,

- sprawdzenie w słowniku języka polskiego co oznacza wyraz: bohater?

- wspólne sformułowanie odpowiedzi na pytanie "Czy Krzysia można nazwać bohaterem?" i uzasadnienie tej odpowiedzi odpowiednimi cytatami.

6. Słuchanie wybranej pieśni powstańczej

7. Samodzielna praca literacka: ułożenie kilku zdań o tym, jak mogły się potoczyć dalsze losy Krzysia i jego mamy.

8. Czytanie kilku prac pisemnych.

9. Praca z tekstem : wyszukanie fragmentu opisującego wygląd stempla Poczty Harcerskiej(Z1.s.32-33 ćw.2).

10. Ćwiczenia ruchowe: pokonywanie toru przeszkód.

SCENARIUSZ 11: "Sposoby porozumiewania się".

1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

2. Odnajdywanie różnicy dwóch liczb.

3. Rozwiązywanie tabelek funkcyjnych.

4. Próba przekazania treści jednego z zadań przez wybrane dziecko za pomocą pantomimy.

5. Próba przekazania w dowolnej formie poza słownej prawidłowego rozwiązania i odpowiedzi przez pozostałe dzieci.

6. Swobodne wypowiedzi na temat metody zastosowanej przy podawaniu treści i rozwiązania ostatnich zadań:

- czy taka metoda ułatwiała, czy utrudniała zrozumienie przekazu?

- jakie znamy inne metody przekazywania informacji?

7. Wspólne odczytanie informacji z podręcznika(Ch.s.27-29), w miarę potrzeby wyjaśnianie ich i uzupełnianie przez nauczyciela.

8. Samodzielne odczytywanie szyfru semaforowego(Z1.s.34-35).

9. Wspólne ustalenie klasowego szyfru rysunkowego, cyfrowego lub migowego(kilka podstawowych poleceń, które będzie można zastosować podczas zabaw).

10. Zabawy ruchowe prowokowane szyfrem migowym lub zapisanymi na dużej kartce zaszyfrowanymi poleceniami.