ROMANTYZM

WPROWADZENIE


Nazwa epoki

Nazwa romantyzm jest taka sama jak cała epoka - tajemnicza i zagmatwana. Wywodzi się ją zarówno od przymiotnika "romantyczny", jak i od rzeczownika "romans". "Romans" to nazwa gatunkowa obszernego utworu awanturniczo-przygodowego, pełnego niezwykłych wydarzeń i niesamowitych przygód zogniskowanych wokół wątku miłosnego. Pochodzący od niego przymiotnik "romantyczny" początkowo oznaczał coś nieistniejącego w rzeczywistości, zmyślonego (w negatywnym sensie). Stopniowo jego znaczenie poszerzało się na niezwykłe, malownicze krajobrazy, później - szczególne piękno w poezji, w końcu na utwory literackie odbiegające od ideałów antycznych (np. dzieła Szekspira). Ponieważ wszystkie z tych znaczeń należą do kanonu romantycznej mody, warto je zapamiętać.

Walka klasyków z romantykami

Romantyzm wyrósł ze sprzeciwu zarówno wobec kultury dworskiej, jak i mieszczańskiej. Po raz pierwszy w historii kultury europejskiej zmiana epok dokonała się w formie buntu "młodych" przeciw "starym". Po raz pierwszy bowiem różnice między odchodzącą i wstępującą generacją twórców były aż tak głębokie i fundamentalne. Te różnice można opisać za pomocą następujących antynomii (przeciwieństw):

"Starzy" (klasycy)

"Młodzi" (romantycy)

rozum

uczucia, szaleństwo

cywilizacja, sztuczność

natura, autentyczność

"prawdy martwe"

"prawdy żywe"

racjonalizm

irracjonalizm, fantastyka

areligijność (deizm, ateizm)

religijność, mistycyzm

podległość nakazom i zakazom

spontaniczność

wyższość zbiorowości nad jednostką, przekonanie o możliwości pogodzenia interesów jednostki i społeczeństwa

indywidualizm, przekonanie o nieuchronnym konflikcie między jednostką a światem

konieczność wychowywania społeczeństwa

bunt przeciw społeczeństwu

kult powodzenia, sukcesu

apoteoza klęski

harmonia, ład

niepokój, łamanie reguł

kultura elitarna

nobilitacja kultury ludowej

tradycja antyku i renesansu

tradycja średniowiecza i baroku

tradycja "południowa" (Grecja, Rzym)

tradycja "północna" (germańska, brytyjska)

Europa

Orient

sztuka jako realizacja norm i reguł

sztuka jako ekspresja geniuszu

TABLICA CHRONOLOGICZNA

Wydarzenia historyczne

Wydarzenia kulturalne

Wydarzenia naukowe

Świat

Polska

Świat

Polska

Świat

Polska


1775-1783
wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych



1789-1795 Wielka Rewolucja Francuska



1799-1814 epoka napoleońska


















1815 kongres wiedeński





1819-1828 kolejno kraje Ameryki Płd. Ogłaszają niepodległość


1821-1830 powstanie w Grecji




1825 bunt dekabrystów w Rosji
1772 I rozbiór Polski










1793 II rozbiór Polski
1794 powstanie kościuszkowskie
1795 III rozbiór Polski
1797-1806
Legiony Polskie we Włoszech



1807 utworzenie Księstwa Warszawskiego








1811-1812 wojna francusko-rosyjska, klęska Napoleona

1815 utworzenie konstytucyjnego Królestwa Polskiego pod berłem carów Rosji
1817 powstaje Towarzystwo Filomatów
1819 W. Łukasiński organizuje Wolnomularstwo Narodowe (przekształcone 1821 w Towarzystwo Patriotyczne)
1820 powstaje tajny Związek Filaretów
1823-1824 proces członków Towarzystwa Filomatów
1824
proces W. Łukasińskiego

1827-1828 proces przywódców Towarzystwa Patriotycznego
1828 powstaje sprzysiężenie P. Wysockiego
1829 spisek koronacyjny
1774-1840 C. D. Friedrich (malarz niemiecki)
1774 J. W. Goethe Cierpienia młodego Wertera
1775-1851 W. Turner (malarz angielski)
1776 J. J. Rousseau Nowa Heloiza
1781 F. Schiller Zbójcy
1785 F. Schiller Oda do radości


1797-1856 H. Heine (poeta niemiecki)
1797-1828 F. Schubert (kompozytor austriacki)
1803-1869 H. Berlioz (kompozytor francuski)
1808 J. W. Goethe Faust cz. I
1809-1847 F. Mendelssohn-Bartholdy (kompozytor niemiecki)
1809-1849 E. A. Poe (pisarz amerykański)
1810-1856 R. Schumannn (kompozytor niemiecki)
1813-1883 R. Wagner (kompozytor niemiecki)
1813 G. Byron Giaur
1814 W. Scott Waverlay






1819 T. Géricault Tratwa "Meduzy"






1823 śmierć Byrona w Missolunghi (Grecja)

1824 IX symfonia L.van Beethovena















1797 J. Wybicki Pieśń Legionów





















1816 J. U. Niemcewicz Śpiewy historyczne
1818 K. Brodziński O klasyczności i romantyczności...
1819 J. Śniadecki O pismach klasycznych i romantycznych


1821 premiera Pana Geldhaba A. Fredry
1822 A. Mickiewicz Ballady i romanse
1823
A. Mickiewicz Dziady cz. II i IV
1824-1829
pobyt Mickiewicza w Rosji
1826 Sonety Mickiewicza

1828 Konrad Wallenrod



















1800 ogniwo galwaniczne A. Volty
1807 R. Fulton buduje pierwszy parowiec pasażerski
1809 J. Lamarck Filozofia zoologii (pierwsza pełna teoria ewolucjonistyczna)





















1820 H.Ch. Oersted odkrywa pole magnetyczne, A. Ampere odkrywa wzajemne oddziaływanie przewodników, przez które płynie prąd elektryczny, J. Champollion odczytuje hieroglify egipskie
1826 prawo Ohma




1829 alfabet Braille'a, lokomotywa parowa
G. Stephensona
1773-1794 działa Komisja Edukacji Narodowej













1800 powołanie Towarzystwa Przyjaciół Nauk (w Warszawie)
1803-1824 rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego
1807-1814 S. B. Linde Słownik języka polskiego














1816 utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego
1817 założenie biblioteki Ossolińskich we Lwowie; w Warszawie powstaje pierwsza w Polsce szkoła dla dzieci głuchoniemych
II 1830 Grecja niepodległa
VII 1830 rewolucja we Francji
VIII 1830 powstanie w Belgii









1833-1888 stopniowe znoszenie niewolnictwa na świecie


































1848 Wiosna Ludów; K. Marks, F. Engels Manifest komunistyczny



29 XI 1830 wybuch powstania listopadowego
1831
wojna polsko-rosyjska
1832
zniesienie konstytucji Królestwa Polskiego; na emigracji założenie Towarzystwa Demokratycznego Polskiego (działało do 1862)
1833 "wyprawa Zaliwskiego" - nieudana próba wzniecenia powstania
1835-1846 w Anglii działają Gromady Ludu Polskiego
1835-1837 w Galicji powstaje Stowarzyszenie Ludu Polskiego
1836 Wielki Manifest TDP
1836-1838 Sz. Konarski (stracony 1839) próbuje rozwijać SLP w zaborze rosyjskim









1842-1844 działa Związek Chłopski założony przez księdza P. Ściegiennego (1846 skazany na katorgę)



1846 powstanie krakowskie, rabacja galicyjska
1848 zaburzenia w zaborach austriackim i pruskim; w Rzymie Legion Włoski Mickiewicza
1830 Stendhal Czerwone i czarne; E. Delacroix Wolność wiodąca lud na barykady




1832 J. W. Goethe Faust cz. II




1833 A. Puszkin Eugeniusz Oniegin
1834 H. Balzac Ojciec Goriot




1836 M. Gogol Rewizor; A. Musset Spowiedź dziecięcia wieku
1837 K. Dickens Klub Pickwicka



1840 M. Lermontow Bohater naszych czasów





1842 i tom Martwych dusz Gogola

1844 A. Dumas Trzej muszkieterowie
1845 A. Dumas Hrabia Monte Christo
1830-1846 F. Chopin tworzy większość swoich dzieł





1832 Dziady cz. III, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego Mickiewicza; J. Słowacki Poezje, tom i i II; premiera Pana Jowialskiego Fredry
1833 premiera Ślubów panieńskich; tom III Poezji Słowackiego
1834 Kordian, Pan Tadeusz, premiera Zemsty
1835 Z. Krasiński Nie-Boska komedia
1836 Irydion Krasińskiego

1838 Anhelli Słowackiego
1839 Balladyna Słowackiego; Liryki lozańskie Mickiewicza
1840 Grób Agamemnona
1840-1844 wykłady Mickiewicza w College de France
1841 A. Towiański przybywa do Paryża; Beniowski (Pieśni I-V) Słowackiego
1842 założenie Koła Sprawy Bożej
1843 J. I. Kraszewski Ulana
1844-1847 twórczość genezyjska Słowackiego
1846 rozstanie Mickiewicza z Towiańskim


1830-1842 A. Comte Cours de philosophie positive ('Kurs filozofii pozytywnej')


1831 M. Faraday odkrywa zjawisko indukcji elektromagnetycznej




1833-1834 M. Faraday formułuje prawa elektrolizy



1835 L. Daguerre uzyskuje pierwszy dagerotyp (pierwowzór fotografii), S. Colt konstruuje rewolwer bębenkowy (kolt)
1838 S. Morse buduje telegraf elektryczny


1840 alfabet Morse'a







1842-1851 sformułowanie i i II zasady termodynamiki (m.in. J. Joule)

1845 oddanie do użytku kolei transalpejskiej
























1839 założenie Biblioteki Polskiej w Paryżu
1840-1848 Kolej Warszawsko-Wiedeńska, pierwsza polska linia kolejowa







1844 powstaje Politechnika Lwowska






1853-1856 wojna krymska
1855 śmierć cara Mikołaja I, chwilowa liberalizacja w Rosji
1859-1870 zjednoczenie Włoch
1861-1864 wojna secesyjna w Stanach Zjednoczonych






1855 próby stworzenia legionu polskiego w Turcji
1858 zniesienie stanu wojennego w Królestwie Polskim
1860-1861 wielkie manifestacje narodowe w Warszawie
I 1863 A. Wielopolski (od 1862 naczelnik rządu Królestwa Polskiego) ogłasza brankę do wojska, wybuch powstania styczniowego (walki trwały do V 1865)















1862 V. Hugo Nędznicy
1849 zgony Słowackiego i Chopina
1851 C. K. Norwid Promethidion

1855 śmierć Mickiewicza

1858 premiera Halki S. Moniuszki

1861 Poezje Norwida



1853-1863 budowa metra w Londynie




1859 K. Darwin O pochodzeniu gatunków...
1859-1869 budowa Kanału Sueskiego
1862-1864 pierwszy piec martenowski do wytopu stali


1852 I. Łukasiewicz uzyskuje z ropy naftowej naftę (1853 konstruuje lampę naftową)

Ramy czasowe epoki

Najczęściej spotykana definicja podręcznikowo-encyklopedyczna mówi, że romantyzm to prąd ideowy, literacki i artystyczny, panujący w Europie w okresie między Wielką Rewolucją Francuską (1789-1799) a Wiosną Ludów (1848), w Polsce - między 1822 rokiem (data wydania i tomu Poezji Adama Mickiewicza) a powstaniem styczniowym (1863).

Wystarczy jednak rzut oka na tabelę chronologiczną zamieszczoną powyżej, by dojść do wniosku, że ta definicja - jak każde uogólnienie - prezentuje obraz zbyt uproszczony. Zjawiska, które doprowadziły do wykrystalizowania się idei romantycznych, pojawiły się w Europie przed wybuchem Rewolucji Francuskiej i wcale nie zanikły ostatecznie po roku 1848. O ile jednak twórczość Goethego i Schillera słusznie uważamy za zjawiska prekursorskie wobec romantyzmu, o tyle błędem wydaje się pomijanie - przy wyznaczaniu daty końcowej epoki - walk o zjednoczenie Włoch, zakończonych zwycięsko dopiero w 1861 roku (pełne zjednoczenie nastąpiło w 1870).

W Polsce natomiast nowe zjawiska narastały na długo przedtem, zanim Mickiewicz wydał swój pierwszy tom poezji. Polemika klasyków z romantykami zaczęła się w 1818 roku, ale z lat o wiele wcześniejszych pochodzą utwory zapowiadające zupełnie nową tematykę - wśród nich na czoło wybija się Mazurek Dąbrowskiego.

Aby w pełni zrozumieć romantyzm, trzeba zapoznać się ze szczegółową chronologią tej epoki. Przedstawia się ona następująco:

Okres

Wydarzenia historyczne

Twórcy, dzieła, kierunki, tendencje

Charakterystyka okresu

Preromantyzm
(II połowa XVIII w.)

Idee oświecenia, zawierające m.in. przekonania antyabsolutystyczne i antyfeudalne (encyklopedyści) doprowadzają do wybuchu (1789) rewolucji we Francji.

W Polsce pokojowa próba reformy państwa (Sejm Wielki 1788-1792) zostaje obalona za pomocą zewnętrznej interwencji zbrojnej, co doprowadza do pierwszego powstania narodowego (insurekcja kościuszkowska 1794), a w ostatecznym efekcie - do utraty niepodległości (1795).

Sentymentalizm:

J. J. Rousseau, F.Karpiński, F.D.Kniaźnin;

Sturm und Drang:

Cierpienia młode Wertera Goethego,

Zbójcy Schillera

W opozycji do idei klasycystycznych i oświeceniowych ukształtował się sentymentalizm. Przewaga natury nad cywilizacją, prostoty nad nauką i kulturą, uznanie uczuciowości za źródło sztuki, wprowadzenie bohatera cierpiącego z powodu miłości - było źródłem idei, z których obficie czerpali młodzi romantycy. Zasadniczą natomiast różnicą między sentymentalizmem a romantyzmem jest brak buntu i znamion szaleństwa w działaniach bohaterów sentymentalnych.

Bunt pojawia się w okresie "burzy i naporu" - zarówno obyczajowy (Werter), jak i społeczny (Zbójcy). Bohaterów Goethego i Schillera cechuje zasadnicza niezgoda wobec świata, w którym przyszło im żyć. Jest to jednak bunt jałowy, skazany na niepowodzenie, prowadzący do samobójstwa (Werter) lub kary śmierci (Zbójcy).

Wczesny romantyzm
(ok. 1795 - 1830)

Wielka Rewolucja Francuska rozbudziła nadzieje i apetyty na wolność, równość, braterstwo. Jej zakończenie nie zlikwidowało tych dążeń. Wiele jej idei i zdobyczy zostało rozniesionych po Europie przez Napoleona i jego armię. Ostateczną klęską dążeń wolnościowych stał się kongres wiedeński (1815) - narody, które poznały smak wolności, zostały zmuszone do ponownej akceptacji absolutyzmu. Bunt wobec takiej sytuacji i walka o odzyskanie swobód będzie rysem charakterystycznym romantyzmu.

W Polsce niedotrzymanie przez cara Aleksandra i obietnic o demokratycznym charakterze Królestwa Polskiego rodzi kolejne spiski, których ukoronowaniem będzie sprzysiężenie Piotra Wysockiego.

tyrteizm - Mazurek Dąbrowskiego

indywidualizm - Giaur

tematyka narodowo-historyczna W. Scott, Śpiewy historyczne Niemcewicza

walka klasyków z romantykami:

O klasyczności i romantyczności Brodzińskiego, O pismach klasycznych i romantycznych Śniadeckiego, Ballady i romanse Mickiewicza

orientalizm - Giaur, Sonety krymskie

ludowość - Ballady i romanse, Dziady cz. II

szaleństwo - Dziady cz. IV

miłość romantyczna - Dziady cz. IV

tajemniczość - Giaur

irracjonalizm - Dziady cz. II i IV

apoteoza spisku -

Konrad Wallenrod

W Polsce ten okres rozpada się na dwa podokresy, rozdzielone bardzo wyrazistą cezurą roku 1822 (I tom Poezji Mickiewicza). Lata 1795-1815 to pełna nadziei na odzyskanie niepodległości walka u boku Francji i Napoleona. Wojna nie sprzyja sztuce, powstaje więc niewiele ważnych utworów (liryka legionowa). Po upadku Napoleona władzę polityczną w nowo utworzonym Królestwie Polskim dzierży pokolenie byłych bonapartystów, zarażonych klęską swojego idola, a rząd dusz sprawują klasycy postanisławowscy. I jedni, i drudzy nie wierzą w jakąkolwiek szansę walki zbrojnej o niepodległość, a spiskowców traktują jak szaleńców lub prowokatorów. Podobnie patrzą na romantyków, stąd niezwykle ostra reakcja J. Śniadeckiego na pracę K. Brodzińskiego.

Wydanie I tomu poezji Mickiewicza zasadniczo zmieniło sytuację. Młodzi, rozproszeni i niezbyt literacko utalentowani romantycy zyskali mistrza i przewodnika, który - jak pokazał w Romantyczności - potrafił boleśnie kąsać przeciwników. Klasycy nie odważą się już na bezpardonowy atak na romantyków, a twórczość Mickiewicza będzie coraz wyraźniej ewoluować w kierunku, który w następnym okresie zaowocuje cz. III DziadówPanem Tadeuszem. W latach 1822-1830 nie pojawia się żaden talent porównywalny z Mickiewiczem. Ten okres to jego bezdyskusyjne panowanie wśród polskich romantyków. Ballady i romanse, Dziady wileńsko-kowieńskie oraz Sonety krymskie przenoszą na grunt polski wszystkie najważniejsze idee romantyczne, Konrad Wallenrod to już zupełnie oryginalny wkład w literaturę europejską.

Rozkwit romantyzmu
(1830-1848)

Między rokiem 1830 a 1848 większość narodów europejskich albo realizuje swoje aspiracje, albo rezygnuje z nich pod wpływem represji. Niepodległość uzyskują (1830) Grecja i Belgia, Francja odrzuca (1830) restaurację Burbonów, a w końcu doprowadza do ponownego ustanowienia republiki (1848), w Rosji pod rządami Mikołaja i milkną wszelkie głosy żądające modernizacji kraju, Węgry są sterroryzowane po klęsce rewolucji 1848, w Niemczech wzrasta w siłę agresywne pruskie junkierstwo, co doprowadzi w 1870 do utworzenia cesarstwa niemieckiego. Jedynie Włosi i Polacy ani nie uzyskują swoich celów narodowych, ani nie chcą pogodzić się ze swoją sytuacją polityczną.

mistycyzm - Dziady cz. III, Kordian, Nie-Boska komedia, twórczość genezyjska Słowackiego

mesjanizm - Dziady cz. III, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego

prowidencjalizm - Dziady cz. III

prometeizm - Dziady cz. III

krytyka indywidualizmu - Dziady cz. III, Kordian, Pan Tadeusz

katastrofizm - Nie-Boska komedia

szacunek dla tradycji - Pan Tadeusz, Zemsta

krytyka tradycji - Kordian, Grób Agamemnona

ironia romantyczna - Beniowski, Pan Tadeusz

szekspiryzm - Balladyna

W latach 1830-1848 powstaje większość najważniejszych dzieł romantyzmu. W Niemczech tworzy Heine, we Francji HugoMusset, w Rosji PuszkinLermontow. Delacroix maluje Wolność wiodącą lud na barykady, komponują Chopin, Schumann, Mendelssohn-Bartholdy.

Dla literatury polskiej szczególne znaczenie mają lata 1832-1836. Powstają wówczas Dziady cz. III i Pan Tadeusz; tom I, II i III Poezji oraz Kordian Słowackiego, Nie-Boska komediaIrydion Krasińskiego, swoje premiery mają Śluby panieńskieZemsta. Nie ma drugiego tak intensywnego okresu w historii literatury polskiej. 6 arcydzieł w ciągu 5 lat! Ta erupcja jakby wyczerpała siły twórców. Fredro milknie w 1835 roku, Mickiewicz w 1840, Krasiński nigdy już nie osiągnie poziomu Nie-Boskiej Komedii. Podobnie dzieje się w literaturze europejskiej - po roku 1840 pojawiają się jedynie pojedyncze dzieła (np. Nowe pieśni Heinego w 1844). Romantyzm reprezentują wyłącznie Hugo oraz Słowacki. W zasadzie, gdyby nie ten ostatni, musielibyśmy uznać, że literatura romantyczna skończyła się ok. 1840 roku.

W tym samym okresie, nieomal równocześnie z największymi dziełami romantyzmu pojawiają się arcydzieła powieści realistycznej (Czerwone i czarne Stendhala, Ojciec Goriot Balzaca, Klub Pickwicka Dickensa).

Schyłek romantyzmu
(1849-1863)

Sytuacja polityczna w Europie jest w zasadzie stabilna. Mocarstwa (Anglia, Francja, Rosja) coraz więcej uwagi poświęcają Azji i Afryce oraz terytoriom osłabionej Turcji. Włochom udaje się doprowadzić do zjednoczenia kraju. Aspiracje Węgrów zostaną zaspokojone dopiero w 1867 roku, gdy powstanie monarchia Austro-Węgierska. Kształtowanie Europy zakończy powstanie cesarstwa niemieckiego w 1870 roku. Jedyne miejsca zapalne to Bałkany i Polska. O ile jednak sprawa bałkańska angażuje wszystkie potęgi Europy, o tyle Polacy pozostają zostawieni sami sobie. Powstanie styczniowe, podjęte bez najmniejszej szansy powodzenia, zakończone bezprzykładną klęską i następującymi po niej prześladowaniami stanowi ostatni przejaw idei romantycznych w historii XIX-wiecznej Europy.

W okresie tym nie powstają już żadne nowe tendencje romantyczne, które oddziaływałyby na współczesnych. Kolejne dzieła - niezrozumiane i odrzucone, w większości niewydane - tworzy Norwid. W kraju piszą Teofil Lenartowicz, Wincenty Pol, Mieczysław Romanowski, Władysław Syrokomla, Kornel Ujejski - poeci dużo mniejszej miary niż tytani romantyzmu. Milczenie przerywa Fredro, ale jego późna twórczość nie dorównuje komediom pierwszego okresu. Stopniowo wymierają najwięksi twórcy romantyczni (kolejno Słowacki, Chopin, Mickiewicz, Heine, Musset, Krasiński, Delacroix).

Nieomal do śmierci w 1882 roku tworzy Hugo, ale jego twórczość jest już zjawiskiem samoistnym, poza modami i szkołami.

Preromantyzm (II połowa XVIII w.)

Idee oświecenia, zawierające m.in. przekonania antyabsolutystyczne i antyfeudalne (encyklopedyści) doprowadzają do wybuchu (1789) rewolucji we Francji.

W Polsce pokojowa próba reformy państwa (Sejm Wielki 1788-1792) zostaje obalona za pomocą zewnętrznej interwencji zbrojnej, co doprowadza do pierwszego powstania narodowego (insurekcja kościuszkowska 1794), a w ostatecznym efekcie - do utraty niepodległości (1795).

W opozycji do idei klasycystycznych i oświeceniowych ukształtował się sentymentalizm. Przewaga natury nad cywilizacją, prostoty nad nauką i kulturą, uznanie uczuciowości za źródło sztuki, wprowadzenie bohatera cierpiącego z powodu miłości - było źródłem idei, z których obficie czerpali młodzi romantycy. Zasadniczą natomiast różnicą między sentymentalizmem a romantyzmem jest brak buntu i znamion szaleństwa w działaniach bohaterów sentymentalnych.

Bunt pojawia się w okresie "burzy i naporu" - zarówno obyczajowy (Werter), jak i społeczny (Zbójcy). Bohaterów Goethego i Schillera cechuje zasadnicza niezgoda wobec świata, w którym przyszło im żyć. Jest to jednak bunt jałowy, skazany na niepowodzenie, prowadzący do samobójstwa (Werter) lub kary śmierci (Zbójcy).

Wczesny romantyzm
(ok. 1795 - 1830)

Wielka Rewolucja Francuska rozbudziła nadzieje i apetyty na wolność, równość, braterstwo. Jej zakończenie nie zlikwidowało tych dążeń. Wiele jej idei i zdobyczy zostało rozniesionych po Europie przez Napoleona i jego armię. Ostateczną klęską dążeń wolnościowych stał się kongres wiedeński (1815) - narody, które poznały smak wolności, zostały zmuszone do ponownej akceptacji absolutyzmu. Bunt wobec takiej sytuacji i walka o odzyskanie swobód będzie rysem charakterystycznym romantyzmu.

W Polsce niedotrzymanie przez cara Aleksandra i obietnic o demokratycznym charakterze Królestwa Polskiego rodzi kolejne spiski, których ukoronowaniem będzie sprzysiężenie Piotra Wysockiego.

Pojawiają się wówczas następujące zjawiska:

- tyrteizm - Mazurek Dąbrowskiego

- indywidualizm - Giaur

- tematyka narodowo-historyczna W. Scott, Śpiewy historyczne Niemcewicza

- walka klasyków z romantykami:

O klasyczności i romantyczności Brodzińskiego, O pismach klasycznych i romantycznych Śniadeckiego, Ballady i romanse Mickiewicza

- orientalizm - Giaur, Sonety krymskie

- ludowość - Ballady i romanse, Dziady cz. II

szaleństwo - Dziady cz. IV

- miłość romantyczna - Dziady cz. IV

- tajemniczość - Giaur

- irracjonalizm - Dziady cz. II i IV

- apoteoza spisku -

Konrad Wallenrod

W Polsce ten okres rozpada się na dwa podokresy, rozdzielone bardzo wyrazistą cezurą roku 1822 (I tom Poezji Mickiewicza). Lata 1795-1815 to pełna nadziei na odzyskanie niepodległości walka u boku Francji i Napoleona. Wojna nie sprzyja sztuce, powstaje więc niewiele ważnych utworów (liryka legionowa). Po upadku Napoleona władzę polityczną w nowo utworzonym Królestwie Polskim dzierży pokolenie byłych bonapartystów, zarażonych klęską swojego idola, a rząd dusz sprawują klasycy postanisławowscy. I jedni, i drudzy nie wierzą w jakąkolwiek szansę walki zbrojnej o niepodległość, a spiskowców traktują jak szaleńców lub prowokatorów. Podobnie patrzą na romantyków, stąd niezwykle ostra reakcja J. Śniadeckiego na pracę K. Brodzińskiego.

Wydanie I tomu poezji Mickiewicza zasadniczo zmieniło sytuację. Młodzi, rozproszeni i niezbyt literacko utalentowani romantycy zyskali mistrza i przewodnika, który - jak pokazał w Romantyczności - potrafił boleśnie kąsać przeciwników. Klasycy nie odważą się już na bezpardonowy atak na romantyków, a twórczość Mickiewicza będzie coraz wyraźniej ewoluować w kierunku, który w następnym okresie zaowocuje cz. III Dziadów i Panem Tadeuszem. W latach 1822-1830 nie pojawia się żaden talent porównywalny z Mickiewiczem. Ten okres to jego bezdyskusyjne panowanie wśród polskich romantyków. Ballady i romanse, Dziady wileńsko-kowieńskie oraz Sonety krymskie przenoszą na grunt polski wszystkie najważniejsze idee romantyczne, Konrad Wallenrod to już zupełnie oryginalny wkład w literaturę europejską.

Rozkwit romantyzmu
(1830-1848)

Między rokiem 1830 a 1848 większość narodów europejskich albo realizuje swoje aspiracje, albo rezygnuje z nich pod wpływem represji. Niepodległość uzyskują (1830) Grecja i Belgia, Francja odrzuca (1830) restaurację Burbonów, a w końcu doprowadza do ponownego ustanowienia republiki (1848), w Rosji pod rządami Mikołaja i milkną wszelkie głosy żądające modernizacji kraju, Węgry są sterroryzowane po klęsce rewolucji 1848, w Niemczech wzrasta w siłę agresywne pruskie junkierstwo, co doprowadzi w 1870 do utworzenia cesarstwa niemieckiego. Jedynie Włosi i Polacy ani nie uzyskują swoich celów narodowych, ani nie chcą pogodzić się ze swoją sytuacją polityczną.

Dla tego okresu charakterystyczne są zjawiska:

- mistycyzm - Dziady cz. III, Kordian, Nie-Boska komedia, twórczość genezyjska Słowackiego

- mesjanizm - Dziady cz. III, Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego

- prowidencjalizm - Dziady cz. III

- prometeizm - Dziady cz. III

- krytyka indywidualizmu - Dziady cz. III, Kordian, Pan Tadeusz

- katastrofizm - Nie-Boska komedia

- szacunek dla tradycji - Pan Tadeusz, Zemsta

- krytyka tradycji - Kordian, Grób Agamemnona

- ironia romantyczna - Beniowski, Pan Tadeusz

- szekspiryzm - Balladyna

W latach 1830-1848 powstaje większość najważniejszych dzieł romantyzmu. W Niemczech tworzy Heine, we Francji Hugo i Musset, w Rosji Puszkin i Lermontow. Delacroix maluje Wolność wiodącą lud na barykady, komponują Chopin, Schumann, Mendelssohn-Bartholdy.

Dla literatury polskiej szczególne znaczenie mają lata 1832-1836. Powstają wówczas Dziady cz. III i Pan Tadeusz; tom I, II i III Poezji oraz Kordian Słowackiego, Nie-Boska komedia i Irydion Krasińskiego, swoje premiery mają Śluby panieńskie i Zemsta. Nie ma drugiego tak intensywnego okresu w historii literatury polskiej. 6 arcydzieł w ciągu 5 lat! Ta erupcja jakby wyczerpała siły twórców. Fredro milknie w 1835 roku, Mickiewicz w 1840, Krasiński nigdy już nie osiągnie poziomu Nie-Boskiej Komedii. Podobnie dzieje się w literaturze europejskiej - po roku 1840 pojawiają się jedynie pojedyncze dzieła (np. Nowe pieśni Heinego w 1844). Romantyzm reprezentują wyłącznie Hugo oraz Słowacki. W zasadzie, gdyby nie ten ostatni, musielibyśmy uznać, że literatura romantyczna skończyła się ok. 1840 roku.

W tym samym okresie, nieomal równocześnie z największymi dziełami romantyzmu pojawiają się arcydzieła powieści realistycznej (Czerwone i czarne Stendhala, Ojciec Goriot Balzaca, Klub Pickwicka Dickensa).

Schyłek romantyzmu
(1849-1863)

Sytuacja polityczna w Europie jest w zasadzie stabilna. Mocarstwa (Anglia, Francja, Rosja) coraz więcej uwagi poświęcają Azji i Afryce oraz terytoriom osłabionej Turcji. Włochom udaje się doprowadzić do zjednoczenia kraju. Aspiracje Węgrów zostaną zaspokojone dopiero w 1867 roku, gdy powstanie monarchia Austro-Węgierska. Kształtowanie Europy zakończy powstanie cesarstwa niemieckiego w 1870 roku. Jedyne miejsca zapalne to Bałkany i Polska. O ile jednak sprawa bałkańska angażuje wszystkie potęgi Europy, o tyle Polacy pozostają zostawieni sami sobie. Powstanie styczniowe, podjęte bez najmniejszej szansy powodzenia, zakończone bezprzykładną klęską i następującymi po niej prześladowaniami stanowi ostatni przejaw idei romantycznych w historii XIX-wiecznej Europy.

W okresie tym nie powstają już żadne nowe tendencje romantyczne, które oddziaływałyby na współczesnych. Kolejne dzieła - niezrozumiane i odrzucone, w większości niewydane - tworzy Norwid. W kraju piszą Teofil Lenartowicz, Wincenty Pol, Mieczysław Romanowski, Władysław Syrokomla, Kornel Ujejski - poeci dużo mniejszej miary niż tytani romantyzmu. Milczenie przerywa Fredro, ale jego późna twórczość nie dorównuje komediom pierwszego okresu. Stopniowo wymierają najwięksi twórcy romantyczni (kolejno Słowacki, Chopin, Mickiewicz, Heine, Musset, Krasiński, Delacroix).

Nieomal do śmierci w 1882 roku tworzy Hugo, ale jego twórczość jest już zjawiskiem samoistnym, poza modami i szkołami.