SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH TEMAT: W ŚWIECIE BAŚNI CELE ZAJĘĆ: Uczeń - utrwala i rozszerza informacje o różnych rodzajach sklepów i produktach, jakie można w nich nabyć, - analizuje uzyskane informacje i buduje uogólnienia prowadzące do rozwiązania zagadki, - wykorzystując zmysł dotyku formułuje określenia charakterystycznych cech książki jako przedmiotu, - porównuje cechy wielkościowe poszczególnych książek, - wykazuje się znajomością poznanych wcześniej baśni, - prawidłowo odczytuje symbole - -rekwizyty pochodzące z baśni, - współpracuje w grupie z innymi dziećmi przyjmując na siebie różne role, - formułuje pytania i odpowiedzi, - w sposób doświadczalny dochodzi do definicji baśni i jej naczelnych cech, - ćwiczy kolejność wykonywania czterech działań w zakresie 100, - poznaje nową piosenkę. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - kilka różnych książek pod względem formatu, kształtu, faktury okładki, kawałek tkaniny wielkości np. 1, 5/1, 5m, - wizytówka z rysunkiem uśmiechniętej buzi, - gruby, czysty zeszyt z kolorowa okładką, - kilkanaście drobnych wyciętych literek, - 1 większy i 3 mniejsze woreczki, - koszyczek, piernik i jabłko, - zadanie matematyczne w postaci szyfru, - czarna korona, miotła, maska wilka(np. W postaci opaski z uszami), - tekst piosenki z krainy czarów nie wagaruj, ew. kaseta zespołu "Gawęda" z nagraniem tej piosenki. Nauczyciel (N.) uczestniczy w zajęciach z uczniami (U.) momentami przyjmując na siebie rolę księgarza (K.) sygnalizując zmianę poprzez przypięcie wizytówki. PRZEBIEG ZAJĘĆ: I. WPROWADZENIE: N. Dzisiaj opowiem wam historię, jaka zdarzyła się w pewnym miasteczku, przy jednej z małych, wąskich uliczek. Na parterze wąskiej, starej kamieniczki mieścił się sklep. Nad wejściem nie wisiał żaden napis, w oknach nie zostały wystawione żadne produkty. Klienci, którzy tam wchodzili nie wiedzieli, co można kupić. A za ladą siedział sprzedawca i grzecznie witał każdego klienta. K. - Czym mogę pani służyć? - chętne dzieci włączają się do zabawy przyjmując rolę klientów pragnących zakupić dowolny produkt, - dopóki nie padnie prośba o książkę, K. odpowiada , że produkt , o który ktoś prosi jest np. Za mokry, aby był w tym sklepie (mleko, coca-cola itp.), zbyt łatwo może zabrudzić to, co jest w tym sklepie(np. buty, masło itd.) - w ciągu kilku minut zabawy dzieci drogą eliminacji powinny odgadnąć, że to jest księgarnia. II. ZABAWA: "JAKA ONA JEST?" - dzieci, które nie uczestniczyły jeszcze w zabawie, za pomocą dotyku określają jaka jest książka, którą mają w ręku, a której nie widzą, bo znajduje się pod tkaniną, - po zakończonej zabawie K. podnosi przykrycie i uczniowie starają się wskazać tę, o której mówiła Zosia, Marysia czy Paweł. III. STWORZENIE PROBLEMU: - K. bierze do ręki inną książkę i prosi, aby teraz ktoś ładnie, głośno poczytał wszystkim, - wybrane dziecko bierze książkę do ręki, otwiera i ze środka wyfruwają pocięte literki, a w książce jest zupełnie pusto. - K. umiejętnie pogłębia zaistniały problem, kieruje rodzącymi się reakcjami, doprowadza do decyzji, że trzeba naprawić szkodę, czyli odnaleźć treść tej książki, - K. stwierdza, że nie zna jej tytułu, ale właśnie coś znalazł: (worek), - K. poleca dzieciom podzielić się na trzy grupy, bo w odnalezionym worku znajdują się trzy małe woreczki, - U. podzieleni na trzy grupy wybierają swojego przedstawiciela, którzy wydobywają z worka po jednej z paczuszek. IV. WYWIAD: - N. swoim pojawieniem się prowokuje do podsumowania dotychczasowych poczynań uczniów, - N. podpowiada, żeby grupy otwierały swoje paczuszki w tajemnicy przed innymi, - w jednej z paczuszek znajduje się jabłko(symbol baśni o królewnie Śnieżce), w drugiej jest koszyczek(rekwizyt z Czerwonego Kapturka), a w trzeciej pierniczek(pochodzący z baśni o Jasiu i Małgosi), - N. podchodzi do każdej z grup i po cichu dowiaduje się, jakie baśnie pozostawiły dzieciom coś na pamiątkę, - N. prosi, aby każda z grup wybrała spośród siebie po cichu głównego bohatera swojej baśni, - N. ogłasza konferencję prasową z odnalezionymi bohaterami baśni: - członkowie grup 2 i 3 zadają pytanie postaci z grupy 1, ale członkowie tej grupy mają prawo i obowiązek pomagać swemu podopiecznemu, - wśród pytań powinny znaleźć się m.in.: co najbardziej lubiszŚ, z kim się przyjaźnisz? , czego się najbardziej boiszŚ - podobna zabawa odbywa się z bohaterami znajdującymi się pod opieką grup 2 i 3, - U. z grup przeprowadzających wywiad na podstawie odpowiedzi domyślają się z kim rozmawiają, dochodzą do wniosku, że opuszczona książka była zbiorem baśni i jakie baśnie się w niej znajdowały. V. ŁAMIGŁÓWKA MATEMATYCZNA: K. cieszy się, że chociaż część postaci już się odnalazła i znany jest już tytuł i autor opuszczonej książki, - K. przypomina sobie, że przyszedł jakiś list do dzieci i wręcza im kilka kopert(po jednej lub po kilka na grupę, - U. rozwiązują szyfr matematyczny i otrzymują hasło: Zapraszamy do lasu. VI. ĆWICZENIA PROWADZĄCE DO SFORMUŁOWANIA PODSTAWOWYCH WNIOSKÓW Z ZAJĘĆ: - chwila dyskusji kto to zaprasza, czy to będzie bezpiecznie skorzystać z tego zaproszenia, - K. sugeruje, że to może być pułapka zastawiona przez złe postacie z baśni, bo przecież z nami są same dobre! - N. zastanawia się z dziećmi, ale przekonuje, że te złe postacie przecież naprawdę nie istnieją, bo kto rozmawiał z wilkiem, albo widział macochę-czarownicę, albo spotkał w lesie Babę JagęŚ - to są postacie fantastyczne! - zapada decyzja, że uczniowie skorzystają z zaproszenia. VII. WPRAWKI I ĆWICZENIA DRAMOWE: - grupa 1 przyjmuje na siebie rolę drzew w lesie, - grupa 2 leśnych zwierząt, - grupa 3 dzieci idących przez las, - po chwili następuje zmiana ról tak, aby wszystkie dzieci mogły zagrać wszystkie role, - U. przedstawiają postacie zarówno ruchem, jak i głosem, - las staje się za każdym razem coraz bardziej groźny i tajemniczy. VIII.DOPROWADZENIE DO SFORMUŁOWANIA OSTATNIEJ Z PODSTAWOWYCH CECH BAŚNI: - N. podczas wędrówki przez las po cichu wybiera troje dzieci, które otrzymują trzy rekwizyty: macocha czarna koronę, wilk opaskę z uszami, Baba Jaga miotłę, - wędrówka kończy się na polanie, - N. proponuje krótki odpoczynek, - uczniowie siadają, ale zza drzew pojawiają się wybrane przez nauczyciela złe postacie, - próbują straszyć grupę dzieci, ale N. wkracza do akcji i rozdziela postacie dobre i złe z pomocą dzieci, - N. prowokuje chwilę rozmowy: pomiędzy obiema grupami, którą kończy decyzja, że U. nie chcą postaci złych, tylko dobre(jeśli zdania są podzielone, to w wyniku dyskusji U. rozdzielają się na zwolenników postaci dobrych i zwolenników postaci złych, - N. prowokuje decyzję, że same dobre postacie potrafią opowiedzieć wspaniałą baśń, - postaci złe również chcą spróbować, - 4 grupy: 3 dobre i 1 zła przygotowują swoje baśnie (tylko dobre lub tylko złe), - następuje prezentacja baśni, - U. zastanawiają się, czy te opowieści były ciekawe, czy można nazwać je baśniami, czy baśń przygotowana przez złe postacie skończyła się dobrze, bo przecież baśń zawsze musi się tak kończyć, - N. i U. dochodzą do wniosku, że jednak w baśni muszą występować zarówno dobre, jak i złe postacie.
IX. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ: - K. odnajduje dzieci w lesie, cieszy się z ich sukcesu , - K. pyta jak udało im się porozumieć ze złymi postaciami, - U. tłumaczą z pomocą N., że podczas wyprawy dużo dowiedzieli się na temat zasad, jakie rządzą światem baśni: 1. W baśniach występują postacie wzięte z życia codziennego i fantastyczne. 2. Muszą tam istnieć zarówno postaci dobre, jak i złe. 3. Baśń zawsze dobrze się kończy. 4. Baśń jest dość krótka. - K. rozdaje dzieciom teksty piosenki "Z krainy czarów nie wagaruj" - U. czytają głośno nowy tekst, N. uczy nowej piosenki, - z piosenką na ustach U. wracają do swego realnego świata.
X. PRACA PLASTYCZNA: - U. przygotowują samodzielnie zdjęcia z wyprawy do krainy baśni technika dowolna. DODATEK
1) ŁAMIGŁÓWKA MATEMATYCZNA OBLICZ:
ODCZYTAJ SZYFR. 2) Z KRAINY CZARÓW NIE WAGARUJ Słowa: Wanda Chotomska Muzyka: Włodzimierz Korcz Chleb i masło to za mało dla człowieka, jeszcze trzeba nam fantazji parę deka, trochę czarów, trochę baśni, żeby szary świat rozjaśnić, więc od bajek nigdy w życiu nie uciekaj!
Z krainy czarów nie wagaruj, przed bajką nie zamykaj drzwi, kto chce choć trochę świat rozjaśnić, ten szuka baśni, tak jak my!
Bajka dobra na dzień dobry i dobranoc, na zły humor i pogodę nieudaną, na początek i na finał, więc dziś klasa przypomina wszystkim bajkom zanim z nami się rozstaną:
Z krainy czarów .... |