PAN TADEUSZ Wstęp i opracowanie: Janusz Uhma Całość do pobrania w formie ebooka (bezpłatnego)
Księga I TREŚĆ:
Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie, Kto cię stracił. Dziś piękność twą w całej ozdobie Widzę i opisuję, bo tęsknię po tobie. Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy Nowogródzki ochraniasz z jego wiernym ludem! Jak mnie dziecko do zdrowia powróciłaś cudem, (Gdy od płaczącej matki pod Twoją opiekę Ofiarowany, martwą podniosłem powiekę2 I zaraz mogłem pieszo do Twych świątyń progu Iść za wrócone życie podziękować Bogu), Tak nas powrócisz cudem na Ojczyzny łono. Tymczasem przenoś moją duszę utęsknioną Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych, Szeroko nad błękitnym Niemnem rozciągnionych; Do tych pól malowanych zbożem rozmaitem, Wyzłacanych pszenicą, posrebrzanych żytem; Gdzie bursztynowy świerzop3, gryka jak śnieg biała, Gdzie panieńskim rumieńcem dzięcielina4 pała, A wszystko przepasane jakby wstęgą, miedzą Zieloną, na niej z rzadka ciche grusze siedzą. Śród takich pól przed laty, nad brzegiem ruczaju,
Właśnie dwukonną bryką wjechał młody panek
Wchodzi, cofnął się, toczył zdumione źrenice
Tymczasem na folwarku nie uszło baczności, |
1Litwo! Ojczyzno moja! - bardzo ciekawie - inwokacją do Litwy! - rozpoczyna się to arcydzieło literatury polskiej napisane przez największego polskiego pisarza. Trzeba jednak pamiętać o ponad czterechsetletniej symbiozie Polaków i Litwinów we wspólnym państwie. W księdze "Rok 1812" mówi Gerwazy (w. 339-340): Dziwneć to były losy tej naszej Korony i naszej Litwy! wszak to jak małżonków dwoje! Te wspólne losy dwóch narodów zostały zapoczątkowane małżeństwem króla (tak!) Polski, św. Jadwigi Andegaweńskiej z litewskim księciem Jagiełłą (1386); ostatecznie przypieczętowane aktem Unii Lubelskiej (1569); formalnie przerwane przez trzeci rozbiór (1795). Duchowy związek Polaków z Litwą trwa do dziś w twórczości takich pisarzy jak Miłosz czy Konwicki. Niewątpliwie przedmiotem tęsknoty Mickiewicza jest Wielkie Księstwo Litewskie (obecna Litwa i Białoruś), ale rozumiane jako równorzędna obok Korony (dzisiejsza Polska i Ukraina) część Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Szlachta litewska była całkowicie spolonizowana i w większości ogromnie lojalna wobec wspólnego państwa, zachowała jednak dumę z historii Litwy i miłość do swej mniejszej Ojczyzny. Litwinem był poseł nowogródzki, bohater obrazu Jana Matejki, Tadeusz Rejtan (zob. przypis 13). 2 martwą podniosłem powiekę - osobą mówiącą w Inwokacji (w. 1-22) jest sam Mickiewicz, a nie jak w prawie całym utworze fikcyjny narrator-szlachecki gawędziarz. Najlepszym dowodem na to jest przywołanie rzeczywistego zdarzenia z życia poety, który w wieku chłopięcym "wypadłszy z okna, był jakiś czas bez życia", jak wspomina jego przyjaciel, Antoni Odyniec. 3 bursztynowy świerzop narobił niemało kłopotów komentatorom poematu. Najlepiej podsumował je J. M. Rymkiewicz w przedmowie do "Pana Tadeusza" (Wydawnictwo Literackie Kraków 1997): 4 Dzięcielina - koniczyna.
Powrót
10 Że tym mieczem wypędzi z Polski trzech mocarzów, / Albo sam na nim padnie - świetny przykład tworzenia przez Mickiewicza mitologii narodowej: Kościuszko składał przysięgę na krakowskim Rynku (24 III 1794), a nie w kościele (u kapucynów została poświęcona szabla Naczelnika); czynił to ubrany w mundur generalski, a nie w chłopską sukmanę, (zaczął nosić dopiero po bitwie pod Racławicami, w której odznaczyli się kosynierzy - 4 IV 1794); - obiecywał wypędzenie zaborców, a nie zwycięstwo lub śmierć. Przyznajmy jednak, że do legendy narodowej lepiej niż prawda pasują fakty wymyślone przez Mickiewicza. 11 Rejtan żałośny po wolności stracie. - Tadeusz Rejtan to kolejna postać z naszych mitów. Wsławił się swoją postawą na sejmie rozbiorowym 1773 roku. Miał wówczas 27 lat. Gdy okazało się, że nie sposób legalnymi środkami powstrzymać i rozbioru Polski, w geście rozpaczy rzucił się w poprzek drzwi do sali obrad, by nie wpuścić do niej posłów. Tę scenę namalował w 1865 r. Jan Matejko, unieśmiertelniając na zawsze Rejtana. Po przegranej batalii przeciw rozbiorowi Rejtan wycofał się z życia publicznego, niedługo potem wpadł w manię prześladowczą i w 1780 r. popełnił samobójstwo. Obraz, zapewne wymyślony przez Mickiewicza (nie ma informacji o takim portrecie Rejtana) nawiązuje do samobójczej śmierci młodego (34lata) bohatera. Świadczy o tym "nóż, ostrzem zwrócony do łona" (w rzeczywistości Rejtan połknął potłuczone szkło) oraz książki. "Fedona" dialog wielkiego starożytnego filozofa greckiego, Platona, poświęcony nieśmiertelności duszy miał czytać przed śmiercią Katon Młodszy. Był to nieugięty wróg Juliusza Cezara. Na wieść o jego zwycięstwie w wojnie domowej przebił się mieczem. Stał się symbolem niezłomnej obrony wolności. 12 Dalej Jasiński... - Jakub Jasiński był generałem i poetą. Za bohaterstwo okazane podczas wojny w obronie Konstytucji 3 maja (tej, w której zginął Stolnik Horeszko) został odznaczony krzyżem Virtuti Mililtari; w powstaniu kościuszkowskim dowodził insurekcją w Wilnie, następnie był komendantem litewskich sił zbrojnych. Pozbawiony przez Kościuszkę stanowiska za radykalizm polityczny (proponował m.in. Zgładzenie króla) przybył do Warszawy. Dowodził obroną prawobrzeżnej części stolicy i zginął podczas okrutnego szturmu wojsk rosyjskich, zwanego rzezią Pragi. Miał wówczas 33 lata. Znany jest obraz Jasińskiego na tle płonącej Pragi, nie ma dzieła przedstawiającego go w tym samym momencie historycznym z przyjacielem, Rajmundem Korsakiem. Natomiast w obronie Warszawy zginął Samuel Korsak, współtowarzysz Rejtana z sejmu 1773 r. 13 na stosach Moskali... - w całym "Panu Tadeuszu" Moskal oznacza Rosjanina, Moskwa - Rosję. Powrót 14 By stary Dąbrowskiego posłyszeć mazurek - "Mazurek Dąbrowskiego" (Pieśń Legionów Polskich we Włoszech), nasz hymn narodowy, został napisany przez Józefa Wybickiego w 1797 r. Trudno go więc w momencie, gdy zaczyna się akcja (1811 r.), nazwać "starym". Jeszcze trudniej uwierzyć w istnienie zegara z kurantem wygrywającym Mazurka, zwłaszcza że musiałby on trafić do domu Sędziego przed 1801 r. (Tadeusz przez 10 lat pobierał nauki w Wilnie). Jest to przykład mitologizacji rzeczywistości w "Panu Tadeuszu". 15w cyfrę powiązany płotek - płotek z prętami mocowanymi w kształt X lub V. Powrót 16 strączki białe - Zosia jest w papierowych papilotach. Powrót 17 Błonie - łąka, tu: pas trawy między ogródkiem a parkanem. Powrót 18Sędzia nie chciał/ Odsyłać konie gości - Sędzia utrzymuje gościa wraz z całym orszakiem. Powrót * - odsyłacz do Objaśnień Poety na końcu książki. Powrót 19 Tkacki puderman - tu: codzienne, robocze ubranie. Powrót 20 w czasie wojny się urodził - chodzi o wojnę 1792 r. W obronie Konstytucji 3 maja. Powrót |
Całość do pobrania w formie (bezpłatnego) ebooka