SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. II, semestr 2 Część 2 SCENARIUSZ 12.: "Opowieść o zbójcach"
1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. 2. Rozwiązywanie krzyżówek matematycznych. 3. Słuchanie fragmentu wybranego utworu Fryderyka Chopina. 4. Zapisanie wysłuchanego utworu za pomocą dowolnie dobranego ciągu plam barwnych i kształtów. 5. Nadanie tytułu swej pracy plastycznej(np. "Pośpiech", "Radość", "Łzy") 6. Słuchanie opowiadania "Opowieść o zbójcach". 7. Rozmowa o muzyce jako metodzie porozumiewania się ze sobą: - próba poinformowania kolegów o swoim aktualnym nastroju za pomocą dźwięków zagranych na dowolnym instrumencie, - odczytanie przez pozostałych uczniów przekazu emocji, - nauczyciel opowiada o Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim będącym świadectwem ogólnoświatowego porozumienia ludzi kochających muzykę. 8. Praca z tekstem (Z1.s.37-38): - uczniowie odczytują z zeszytu ćwiczeń kolejne zdania opowiadające historię zagraną przez małego Frycka, - odnajdują w tekście opowiadania fragmenty mówiące o tym, jak brzmiała wówczas muzyka grana przez Chopina, - wypisują z tekstu odpowiednie fragmenty, - wybierają dowolne instrumenty muzyczne i starają się odnaleźć na nich brzmienie oddające podobną sytuację jak ta, która opisał Chopin. 9. Na podstawie informacji zawartych w tekście uzupełnia drzewo genealogiczne rodziny Chopinów(Z1.s.39). 10. Ćwiczenie umiejętności doboru w tekście odpowiedniej formy czasownika Z1.s.39 ćw.4). 11. Zabawy przy muzyce: - słuchanie kolejnego fragmentu wybranego utworu Chopina, - oddawanie nastroju wysłuchanej muzyki za pomocą mimiki, tańca - tworzenie żywych rzeźb grupowych i pojedynczych. 12. Praca plastyczna: wycinanka "Frycek przy pianinie"
SCENARIUSZ 13: " Żelazowa Wola"
1. Sprawdzian treści nauczania zintegrowanego. 2. Zabawa pantomimiczna: - klasa dzieli się na 4 grupy - grupy losują jedno z pojęć: dyrygent, kompozytor, wokalista i pianista, - każda z grup sprawdza w słowniku języka polskiego znaczenie tych wyrazów, - przedstawiciel grupy za pomocą pantomimy prezentuje swoja postać, - pozostali uczniowie starają się podać prawidłowa nazwę zawodu prezentowanego przez kolegę i próbuje stworzyć definicje tego zawodu, - grupa prezentująca ocenia te próby i podaje definicje słownikową, - układanie i zapisywanie notatki wyjaśniającej znaczenie podanych wyrazów. 3. Słuchanie poznanego poprzednio fragmentu utworu F. Chopina, próba rozpoznania przez dzieci jego twórcy. 4. Głośne czytanie wiersza "Żelazowa Wola". 5. Rozmowa o miejscu urodzenia wspaniałego kompozytora. 6. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. 7. Rozwiązywanie zadań za pomocą równań. 8. Analiza reprodukcji obrazu Makowskiego (Ch.s.36) - na jakich instrumentach grają dzieci przedstawione na tym obrazie? - słuchanie z taśmy brzmienia tych instrumentów, - prezentowanie gestem gry na wybranym instrumencie, - pokazywanie za pomocą swojego ciała wielkość i kształt omawianych instrumentów, - naśladowanie głosem brzmienia tych instrumentów. 9. Głośne czytanie wiersza "Najlepszy instrument" i ustosunkowanie się do jego treści. 10. Wykorzystanie "najlepszego instrumentu"- nauka piosenki "Cztery konie we dworze": - wysłuchanie nowej piosenki, - odczytywanie i wyklaskiwanie rytmu piosenki, - nauczyciel wyjaśnia, że ta piosenka ma rytm mazura polskiego tańca narodowego, - wspólne określenie charakteru mazura, - przypomnienie poznanej wcześniej piosenki, która została napisana także w rytmie innego tańca narodowego(co to była za piosenkaŚ, jaki to był taniec?), - wspólne odczytanie tekstu nowej piosenki, próba wspólnego zaśpiewania melodii mazura.
SCENARIUSZ 14: "Zabawa słowem"
1. Liczenie w zakresie 100. 2. Obliczenia pieniężne. 3. Rozwiązywanie zadań tekstowych. 4. Poprawa sprawdzianu zintegrowanego. 5. Praca w parach: - uważne przeczytanie tekstu(Ch.s.38-39), - uważne przeczytanie ćw.4 Z1.s.45-46, - układanie w parach zagadek, których rozwiązaniem są wybrane wyrazy, - prezentowanie klasie wymyślonych zagadek i odgadywanie, 6. Praca ze słownikiem: - odnalezienie znaczeń wyrazu "bal", 7. Czytanie samodzielne ze zrozumieniem: - czytanie podpisów pod miejscami na ilustracje(Z1.s.44), - wycinanie ilustracji(Z1.s.93), - wklejanie ilustracji w odpowiednie miejsca. 8. Głośne czytanie wiersza "Rozwijamy zdania". 9. Przeczytanie, wyjaśnienie i zapisanie definicji zdania. 10. Ćwiczenia w rozwijaniu zdań - (Z1.s.47)., - zabawa: nauczyciel podaje dowolny rzeczownik, dziecko powtarza ten rzeczownik i dodaje dowolny czasownik, kolejne dzieci powtarzają usłyszane wyrazy i dodają następne rozbudowując zdanie. 11. Gromadzenie wyrazów stanowiących jedna rodzinę(Z1.s.48). 12. Zabawy plastyczno ruchowe: - dzieci stoją w dwóch rzędach na wprost zawieszonych na ścianie arkuszy szarego papieru w odległości ok. 20m, - nauczyciel lub wybrane dziecko zaczyna zdanie: np. Łapa, - pierwsi w rzędzie biegną do planszy i szybko szkicują łapę, - nauczyciel uzupełnia: Kudłata łapa, -kolejne dziecko biegnie uzupełnić rysunek itd.
SCENARIUSZ 15: "I z czego tu się cieszyć?"
1. Odczytanie przysłowia "W marcu jak w garncu" z rozsypanki literowej umieszczonej na tablicy. 2. Wyjaśnienie znaczenia odczytanego przysłowia. 3. Rozmowa o tym, czy to dobrze, czy źle. że pogoda jest taka zmienna. 4.Ćwiczenia muzyczne: - odczytywanie zaproponowanego rytmu tego przysłowia(Z1.s.49) - wymyślanie własnych rytmów, prezentowanie ich na wybranych instrumentach perkusyjnych. 5. Powtórzenie dodawania i odejmowania w zakresie 100 typu: 40+20, 70-10, 85+10, 85-30, 49+5 6. Samokontrola 7. Określanie swojego aktualnego nastroju po zakończeniu samokontroli za pomocą prezentowania wyrazu swojej twarzy. 8. Głośna lektura opowiadania (Ch.s.41-43). 9. Rozmowa na temat elementów umieszczonych przez ilustratora na ilustracji(s.42). 10. Samodzielne wymyślenie i zapisanie w kilku zdaniach recepty na pokonanie ponurego nastroju. 11. Zabawa ruchowa: -- każde dziecko wykonuje dla siebie dwustronna wizytówkę: po jednej stronie rysuje buzię uśmiechniętą, a po drugiej smutną, - podział klasy na dwie grupy: "smutasy" i "wesołki", - dzieci przyczepiają sobie karteczki zgodnie z przydziałem do grup, - grupa "smutasów" podczas zabawy musi utrzymać smutny wyraz twarzy, a "wesołki" za pomocą mimiki, gestów, żartów słownych starają się rozśmieszyć grupę przeciwną, - "smutas", który się uśmiechnie odwraca swoją wizytówkę, - gra może trwać np. dwie minuty, - po upływie określonego czasu następuje zamiana grup, - wygrywa ta grupa, której uda się rozśmieszyć więcej "smutasów". 12. Praca plastyczna kolaż: ilustracja przysłowia wprowadzonego na początku zajęć.
SCENARIUSZ 16: "Widnokrąg"
1.Sprawdzian materiału podstawowego działu dodawanie i odejmowanie w zakresie 100, rozwiązywanie zadań tekstowych, porównywanie różnicowe. 2. W miarę możliwości krótki spacer na teren, gdzie będzie możliwe wprowadzenie terminu "widnokrąg" lub wspólne oglądanie reprodukcji pejzaży, gdzie można wskazać widnokrąg. 3. Sprawdzanie za pomocą kompasów kierunków świata: - wyjaśnienie przez nauczyciela do czego służy kompas, - zaprezentowanie jego działania, - określanie co znajduje się na północy, na południu ...szkoły. 4. W klasie wspólne głośne odczytywanie informacji z podręcznika (Ch.s.44), nauczyciel wyjaśnia i uzupełnia wiadomości w miarę potrzeby. 5.Ćwiczenie pisowni wyrazów oznaczających kierunki świata, układanie z nimi zdań.
SCENARIUSZ 17: "Wirtualne zwierzątka"
1. Samodzielne ciche zapoznanie się z tekstem opowiadania (Ch.s.45-46). 2. Swobodne wypowiedzi uczniowie ustosunkowują się do treści poznanego tekstu. 3. Głośne czytanie dialogu (Ch.s.47): - zwrócenie uwagi na odpowiednią interpretację - próba wyjaśnienia: dla kogo wirtualne zwierzątko byłoby miłym prezentem? 4. Nauka piosenki : "Fotografia psa": - rozmowa na temat zdjęć psów zamieszczonych w podręczniku, - jakie jeszcze zwierzę może zostać wspaniałym przyjacielem? - słuchanie nowej piosenki, - zabawa przy muzyce: poruszanie się przy poznanej melodii naśladując wybrane zwierzę - czy można przy tej piosence naśladować wszystkie zwierzęta? - których nie można i dlaczego? - określanie tempa w jakim poruszają się wybrane zwierzęta (szybko, umiarkowanie, powoli), - zapis określeń tempa za pomocą odpowiednio dobranych barwnych plam. 5. Zagadki literackie: - w formie zagadek lub krótkich scenek przypominanie poznanych książek, w których występowały zwierzęta. 6. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących wirtualnych i żywych zwierząt. 7. Poprawa sprawdzianu z matematyki. 8. Wybór dowolnego zwierzęcia jako swojego podopiecznego, - pisemne uzasadnienie wyboru i określenie sposobu opieki nad nim. 9. Wprowadzenie pojęcia "Faktura": - określenie przez dotyk faktury kilku różnych powierzchni. 10. Praca plastyczna: portret wybranego zwierzęcia wykonany ze ścinków tkanin o różnej fakturze.
SCENARIUSZ 18: "Gra" 1. Różne sposoby przedstawiania liczb dwucyfrowych. 2. Dodawanie typu 38+43 3. Praca plastyczna: - samodzielny wybór jednego z bohaterów gier komputerowych lub wymyślenie podobnej postaci, - narysowanie portretu wybranego bohatera. 4. Przedstawienie kolegom wybranej postaci: - wyjaśnienie z jakiej gry pochodzi, - określenie jaką odgrywa w niej rolę, - kiedy i w jakich okolicznościach uczeń miał okazję zapoznać się z tą grą. 5. Wspólne głośne czytanie opowiadania "Gra"(Ch.s.48-51), w miarę możliwości z podziałem na role. 6. Swobodne wypowiedzi uczniów dotyczące przeczytanego tekstu: - kim są bohaterowie opowiadania? - jakie noszą imiona? - dlaczego koledzy martwili się o Martina? - czy mieli rację? - co Martin miał uratować? 7. Samodzielne porządkowanie w zeszycie ćwiczeń kolejności zdarzeń (Z1.s.59-60) i staranne zapisanie kolejnych punktów. 8. Dobieranie znaczeń przeciwnych do podanych określeń (Z1.s.61 ćw.4). 9. Rozwiązywanie krzyżówki z rozsypanek literowych (Z1.s.62). 10. Zabawy ruchowe współdziałanie w parach, np. Wyścigi w parach, gdzie jeden z partnerów ma zawiązane oczy, a drugi prowadzi go głosem.
SCENARIUSZ 19: "Ziemia mych ojców" 1. Wspólna analiza mapy Polski: - uczniowie uważnie przyglądają się fizycznej mapie Polski, - wspólne określenie kształtu linii granicznej, - uważne samodzielne przeczytanie informacji zawartych w podręczniku(Ch.s.53), - wskazywanie i nazywanie państw sąsiadujących z Polską, - przypomnienie znaczenia wykorzystanych na mapie barw, - określanie na mapie kierunków świata, - wyjaśnienie podstawowych symboli umieszczonych w legendzie mapy. 2. Utrwalenie uzyskanych wiadomości: -samodzielne wykonywanie poleceń zamieszczonych w zeszycie ćwiczeń na stronach 64-65. 3. Głośna wyrazista recytacja wiersza "Ziemia mych ojców". 4. Wyjaśnienie pojęcia "ojczyzna". 5. Pisanie z pamięci: - ponowne uważne ciche przeczytanie wiersza, - staranne przepisanie z pamięci dwóch wybranych zwrotek, - sprawdzenie napisanego tekstu, - samodzielna ocena wykonanej pracy. 6. Odejmowanie typu: 56-32, 46-24 różnymi sposobami. 7. Zabawy z mapą: - odszukiwanie na mapie wybranych miast, rzek, gór, jezior.. - nazywanie wskazanych na mapie poznanych wcześniej regionów geograficznych, - wymyślanie i rozwiązywanie zagadek np. : leżą na południe od Krakowa(Tatry), płynie przez Warszawę(Wisła), graniczy z Polską na zachodzie(Niemcy). 8. Ćwiczenia z przyrządami.
SCENARIUSZ 20: " Wisła " 1. Wskazywanie jedności i dziesiątek liczby dwucyfrowej. 2. Przygotowanie do odejmowania z przekroczeniem progu dziesiątkowego. 3. Nauka piosenki "Płynie Wisła, płynie": -uważne wysłuchanie piosenki, - wyklaskiwanie rytmu synkopy, - przedstawienie zapisu rytmu synkopowanego, - utrwalenie znajomości zapisu synkopy odnajdywanie synkopy wśród innych rytmów, - głośne czytanie tekstu piosenki, - wskazywanie na mapie Polski miejsc, o których mówi piosenka, - podstawowe kroki krakowiaka wykonywane przy nowej piosence, - przypomnienie poznanych dotąd polskich tańców narodowych(oberek, mazur), - nauczyciel wyjaśnia, że krakowiak to także polski taniec narodowy. 4. Odszukanie na mapie źródeł Wisły, wskazanie jej biegu i ujścia. 5. Głośne wyraziste czytanie wiersza "Wisła". 6. Zapoznanie się z tekstem na stronie 55 podręcznika. 7. Ułożenie i zapisanie najważniejszych informacji w formie notatki. 8. Rozwiązywanie rebusów. 9. Utrwalenie pisowni czasowników typu: wypłynęła, przepłynęła... 10. Wspólne oglądanie pocztówek, zdjęć przedstawiających krajobraz górski okolic Wisły. 11. Praca plastyczna: rysunek pastelami krajobraz "Zanim Wisła stanie się wielką rzeką".
SCENARIUSZ 21 "Krakowskie legendy" 1. Różne sposoby odejmowania. 2. Odejmowanie typu 15-7, 85-7. 3. Odszukanie Krakowa na mapie fizycznej Polski. 4. Zapoznanie z melodią hejnału mariackiego: - wysłuchanie hejnału, - nauczyciel opowiada legendę związaną z obecnym brzmieniem hejnału, - prezentuje ilustrację(pocztówkę, zdjęcie...) przedstawiające Lajkonika, - uczniowie udając hejnalistę "grają" początkowe dźwięki wysłuchanego hejnału. 5. Wprowadzenie pojęcia "trójdźwięk": - zapis trójdźwięku na tablicy i w zeszycie ćwiczeń(s.72), - zagranie trójdźwięku na dzwonkach lub fletach, - nauczyciel zadaje pytanie: czy słyszeliście już dzisiaj melodię trójdźwięku? należy się spodziewać, że kilkoro dzieci obdarzonych słuchem muzycznym skojarzy brzmienie trójdźwięku z początkowymi dźwiękami hejnału, -wspólne odczytanie informacji zamieszczonych na górze strony 72 zeszytu ćwiczeń, - sprawdzenie uzyskanej informacji poprzez ponowne wysłuchanie początku hejnału, zagranie go i zaśpiewanie. 6. Samodzielne ciche czytanie legendy o smoku wawelskim(Ch.s.56-58). 7. Opowiadanie poznanej legendy z wykorzystaniem wyrażeń pomocniczych. 8. Układanie i zapisywanie tytułów do ilustracji legendy (Z1.s.70-71). 9. Praca nad adaptacją sceniczną poznanej legendy: - podział klasy na 3 grupy(adaptacja lalkowa, pantomimiczna i aktorska), - uczniowie wykorzystując zapisany przez siebie plan wydarzeń ustalają kolejność scen, - tworzą listę postaci, które powinny wziąć udział w przedstawieniu, - dokonują rozdziału ról, - wspólnie szkicują projekty lalek, kostiumów, dekoracji, - wykonują zaprojektowane elementy scenograficzne, - ustalają tekst, jaki mają wypowiadać aktorzy, - prezentują przygotowane przedstawienia. 7. Podsumowanie dokonanej pracy ocena w każdym przypadku musi być pozytywna! wadą może być jedynie brak zaangażowania ze strony pojedynczych uczniów! - zabawa w tworzenie przedstawienia nie ma na celu przygotowania grupy do prezentacji dokonań artystycznych na forum szkoły, a jedynie propozycję innej formy aktywności, która pozwala w sposób w pełni zintegrowany utrwalić uzyskana wiedzę i pobudzić wyobraźnię. 8. Wspólne zaśpiewanie piosenki "Płynie Wisła, płynie".
SCENARIUSZ 22 "Wars i Sawa" 1. Obliczenia pieniężne. 2. Odejmowanie typu 75-28. 3. Czytanie legendy z podziałem na role przez najlepiej czytających uczniów. 4. Staranne przepisanie wierszowanego zakończenia legendy. 5. Ćwiczenia w określaniu liczby czasownika: - uczniowie wyszukują w tekście nazwy czynności, jakie wykonywali bohaterowie poznanego tekstu, - prezentowanie odnalezionego czasownika w formie pantomimy, - zapisywanie odgadniętych czasowników i określanie ich liczby. 6. Odszukanie Warszawy na mapie fizycznej Polski. 7. Uważna analiza zdjęć przedstawiających dwa pomniki syrenki warszawskiej: - wskazanie podobieństw i różnic pomiędzy obu rzeźbami, - przypomnienie, że syrenka umieszczona jest w herbie Warszawy-stolicy Polski. 8. Utrwalenie znajomości pisowni wybranych wyrazów z "rz" (Z1.s.76). 9. Praca plastyczna: przedstawienie techniką wydzieranki burzy nad Wisłą: - przypomnienie znaczenia odpowiedniego doboru barw przy wyrażaniu określonego nastroju, - zabawa ruchowa: wyobrażenie sobie wyprawy łódką na rzece, gdy nagle nadciągają czarne chmury i rozpoczyna się burza, - słownego określenia nastroju panującego wówczas w przyrodzie i udzielającego się ludziom, - dobór barw oddających omawiany nastrój - wykonywanie pracy plastycznej.
SCENARIUSZ 23: "Legenda o Sawie" 1. Samodzielne ciche czytanie legendy. 2. Wspólne wyjaśnienie trudniejszych wyrazów korzystając z wiadomości kolegów, nauczyciela, słownika języka polskiego, encyklopedii, .. 3. Uważne obejrzenie ilustracji zamieszczonych w podręczniku na stronie 61, - dopasowanie ilustracji do poznanych legend opowiadających o pochodzeniu nazwy Warszawa, - nadanie tytułów przedstawionym ilustracjom. 4. Porównanie treści obu legend, - wskazanie podobieństw i różnic w wyjaśnianiu pochodzenia nazwy naszej stolicy, - próba wyjaśnienia przyczyn istnienia tych różnic 5. Związek dodawania z odejmowaniem. 6. Przekształcanie zadań tekstowych z zastosowaniem grafów. 7. Ćwiczenia utrwalające umiejętność wskazywania w tekście rzeczowników i czasowników i określania ich liczby. 8. Wprowadzenie zasady pisowni "rz" po spółgłoskach: - (Ż.1 s.78) wypisanie z ćwiczenia wyrazów, w których "rz" występuje po spółgłoskach, - samodzielne określenie jakie spółgłoski poprzedzają "rz", - sformułowanie i zapisanie kolejnej zasady ortograficznej. 9. Wskazanie na mapie fizycznej Polski drogi, którą pokonywali flisacy. 10. Ćwiczenia na równoważni flisacy pokonują przeszkody podczas przeprawy na tratwach.
SCENARIUSZ 24: " Życie w mieście ". 1. Zapoznanie się z planem własnej miejscowości lub najbliższej, w której dzieci miały okazje przebywać: - odnajdywanie nazw ulic, placów, ... 2. Swobodne wypowiedzi na temat wyglądu miasta (wysoka, ciasna zabudowa, wiele ulic, sklepów, zakłady przemysłowe, kina, teatry, place, pomniki, duży ruch, wiele różnych pojazdów, ...). 3. Wypisywanie elementów krajobrazu miejskiego. 4. Tworzenie "muzyki miasta"(uczniowie naśladują własnym głosem odgłosy jadących pojazdów, gwar wielu ludzi, odgłosy pracujących maszyn, ...) 5. Porównanie dotychczasowej pracy z ilustracjami zamieszczonymi w podręczniku. 6. Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych w zakresie 100. 7. Rozwiązywanie zadań nietypowych z nadmiarem danych. 8. Praca w grupach zaplanowanie czasu wolnego spędzanego w dużym mieście. 9. Rozwiązywanie krzyżówki pogłębiającej wiadomości o rodzajach towarów produkowanych w miastach. 10. Odczytywanie i zapisywanie zapisanych rytmów. 11. Wprowadzenie pojęcia pierwszego i drugiego planu: - analiza różnych reprodukcji pozwalających na wskazanie pierwszego i drugiego planu. 12. Wykonywanie obrazka przedstawiającego krajobraz miejski z wykorzystaniem rozróżnienia obu planów. |
|