SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III

Część 2


--> Część 1 / Część 3 / Część 4 / Część 5 / Część 6 -->

BARWY JESIENI

13. Pora wesoła

1. Przemienność dodawania - dodawanie w zakresie 100

- przypomnienie zasady przemienności dodawania

- dodawanie pamięciowe z wykorzystaniem własności przemienności

- wspólne rozwiązywanie zadań w podr. na s. 20

- samodzielne rozwiązywanie zadań w ćw. na s. 15.

2. Ćwiczenia ortograficzne - pisownia wyrazów z "ó" wymiennym i niewymiennym w wybranych wyrazach

- samodzielna praca z ćwiczeniami Z.1 s. 43, 44.

3. Wprowadzenie wiersza "Pora wesoła"

- głośna lektura wiersza z uwzględnieniem poznanych zasad pięknej recytacji

- wspólna analiza tekstu

- wspólna analiza reprodukcji i ilustracji dołączonych do omawianego tekstu

- słuchanie 2-3 wybranych fragmentów utworów muzycznych różniących się pod względem nastroju

- wspólna próba dopasowania przedstawionych melodii do ilustracji zamieszczonych w ćwiczeniach (s. 45-46).

4. Praca literacka

- samodzielne układanie opisów jesieni przedstawionych na ilustracjach

- prezentacja wybranych prac.

5. Praca plastyczna "Malowanie jesieni"

- przypomnienie znaczenia barw na obrazie

- dobór odpowiedniego zestawu barw do przedstawienia jesieni wesołej i jesieni smutnej

- podział klasy na 2 grupy

- wykonywanie farbami prac plastycznych

- przygotowanie wystawy "Barwy jesieni" z wykorzystaniem wybranych najlepszych opisów przyrody jesieni smutnej i wesołej

14. Jesienna wycieczka

1. Wycieczka na pole

- wspólne przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas każdej wycieczki

- przypomnienie zasad zachowania turystów odwiedzających mieszkańców łąk i pól

- ustalenie głównego tematu obserwacji: Zmiany, które nastąpiły w przyrodzie w ciągu minionego miesiąca.

- zwrócenie uwagi na pracę rolników

- zaproponowanie formy notowania obserwacji (zielniki, notatki, szkice, zdjęcia, ...)

2. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z wycieczką, a wykorzystujących umiejętność dodawania w zakresie 100

15. Wspomnienia z wycieczki

1. Omówienie wycieczki

- swobodne wypowiedzi na temat wrażeń z wycieczki

- zwrócenie uwagi na zachowanie uczestników

- prezentacja notatek, szkiców, roślin przygotowanych do umieszczenia wzielnikach, ...

- rozmowa o zaobserwowanych jesiennych pracach w polu

- wskazanie na zmiany, jakie dokonały się w przyrodzie w ciągu minionego miesiąca.

2. Ćwiczenie umiejętności korzystania z kalendarza

- odszukanie w kalendarzu daty odbytej wycieczki

- odszukanie daty początku jesieni kalendarzowej.

3. Utrwalenie znajomości znaków rzymskich. Zapisywanie i odczytywanie różnych dat

- wspólna praca z podr. "Myślę i liczę" - s. 21

- samodzielne wykonywanie poleceń na s. 16 Ćw.M.

4. Zapoznanie z tekstem informacyjnym "Pole latem i jesienią"

- cicha lektura tekstu

- dzielenie się uzyskanymi informacjami

- wprowadzenie pojęcia: zboże jare i zboże ozime

- samodzielna praca z Ćw.Z.1 s. 47.

5. Głośna lektura wiersza zamieszczonego w Ćw.Z.1. s. 48.

6. Wspólne redagowanie notatki z wycieczki.

7. Zabawy ruchowe w miarę możliwości przeprowadzone na powietrzu

16. Od ziarenka do bochenka

1. Zabawa ruchowa - przypomnienie pojęcia kwartał i kolejności miesięcy

- dzieci stoją w kręgu i odliczają do 12

- nauczyciel wywołuje nazwy wybranych miesięcy, a uczniowie mający odpowiednią liczbę porządkową biegną dookoła kręgu - kto się nie zorientuje, odpada

- kolejna zabawa: na ziemi narysowane jest 1 koło, uczniowie biegają lub czworakują na zewnątrz koła, na dany znak do koła biegną te "miesiące", które obejmuje określony przez nauczyciela kwartał (I, II, III lub IV); wskazanie kwartału może odbyć się np. poprzez podniesienie tabliczki z odpowiednim znakiem rzymskim.

2. Wspólna praca z podr. M. s. 22.

3. Samodzielna praca z Ćw.M. s. 17.

4. Wspólna lektura i analiza tekstu "Zbożowe rośliny uprawne" i "Czy wiesz, że..."

- wprowadzenie rozróżniania różnych kwiatostanów

- w miarę możliwości bezpośrednia obserwacja przyniesionych różnych gatunków zbóż

- wskazywanie podobieństw i różnic

- wspólne wykonywanie ćwiczeń na s. 49 Ćw.Z.1.

5. Rozszerzenie wiadomości na temat sposobów wykorzystywania różnych zbóż

- prezentacja różnych produktów zbożowych

- wzajemne opisywanie wrażeń wzrokowych, dotykowych, smakowych

- wspólne wykonywanie ćw. na s. 50-51 Ćw.Z.1

- słuchanie wiersza "Chleb"

- analiza ilustracji w Ćw.Z.1 na s. 52.

6. Praca pisemna

- samodzielne układanie opowiadania o narodzinach bochenka chleba na podstawie ilustracji i zdobytych wiadomości

- odczytywanie najlepszych prac.

7. Wspólne przygotowanie kanapek z różnych gatunków chleba i zjedzenie IIśniadania.

8. Wykonywanie laleczek, zwierzątek ze słomy wiązanej sznurkiem

17. Rośliny okopowe

1. Wspólne zwiedzanie wystawki roślin okopowych i ich produktów przygotowanej przez nauczyciela.

2. Wykonywanie podpisów do poszczególnych eksponatów i grupowanie roślin wraz z ich produktami.

3. Wprowadzenie informacji na temat roślin okopowych

- wprowadzenie i wyjaśnienie pojęcia "rośliny okopowe"

- samodzielne wykonanie ćwiczeń s. 55-57 Ćw.Z.1.

4. Głośne czytanie wiersza "Kopanie ziemniaków" przez chętnych uczniów

- przypomnienie pojęcia "roślina dwuletnia".

5. Analiza reprodukcji obrazu Leona Wyczółkowskiego

- wspólne zapoznanie się z tekstem informacyjnym na s. 35-36 P.Z.

6. Przypomnienie budowy każdej rośliny

- wspólne wykonanie ćw. 1, 2 s. 54 Ćw.Z.1.

7. Samodzielne układanie notatki zawierającej podstawowe wiadomości na temat roślin okopowych.

8. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych utrwalających umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 100

- wspólna praca z podręcznikiem na s. 23

- samodzielna praca z Ćwiczeniami na s. 18

- zabawa w układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych i ich przekształcanie: dzieci siedzą w kręgu i po kolei nawzajem podają i rozwiązują zadania.

9. Ćwiczenia ruchowe wynikające z treści zadań matematycznych

18. Słoneczne kwiaty

1. Prezentacja roślin włóknistych i oleistych

- wspólne oglądanie przyniesionych przez nauczyciela produktów otrzymanych z roślin włóknistych i oleistych

- próba odpowiedzi na pytanie: co je łączy?

- prezentacja roślin włóknistych i oleistych

- wprowadzenie ich nazw i podziału na 2 grupy

- wspólne grupowanie produktów wokół odpowiednich roślin

- wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego zamieszczonego w podręczniku

- wykonywanie ćwiczeń i doświadczeń zaproponowanych w Ćw.Z.1 s. 57-58.

2. Odejmowanie w zakresie 100

- przypomnienie pojęcia: odjemna, odjemnik, różnica

- wykonywanie działań z zastosowaniem grafów, tabelek, osi liczbowych

- przypomnienie poznanych sposobów odejmowania z przekroczeniem progu dziesiątkowego

- wykonywanie zadań z P.M. s. 24 i Ćw.M. s. 19-20.

3. Praca plastyczna

- wspólna analiza reprodukcji obrazu Van Gogha "Słoneczniki"

- obejrzenie reprodukcji plastycznych prac dzieci zamieszczonych w Ćw.Z.1 s. 59

- omówienie sposobu uzyskania obserwowanych efektów plastycznych

- samodzielne wykonywanie pracy "Kwiaty" z zastosowaniem elementów papieroplastyki

19. Jesienią

1. Odejmowanie w zakresie 100

- wykorzystywanie różnych sposobów przedstawiania działania odejmowania

- rozwiązywanie zadań tekstowych.

2. Zapoznanie z wybranymi utworami poetyckimi i plastycznymi związanymi z tematyką jesienną

- cicha lektura wiersza "Nim spadnie śnieg"

- próba prawidłowej recytacji tego wiersza przez chętnych uczniów

- wyjaśnienie trudniejszych pojęć

- wspólna analiza treści i zastosowanych środków wyrazu obrazu Józefa Chełmońskiego "Odlot żurawi"

- słuchanie wzorowej recytacji wiersza "Klucz żurawi"

- rozmowa na temat treści i nastroju przedstawionych wierszy i reprodukcji.

3. Ćwiczenia językowe

- gromadzenie przymiotników potrzebnych do opisu jesiennej przyrody

- samodzielne wykonanie ćw. 1 s. 60 Ćw.Z.1 polegające na rozwijaniu zdań poprzez dodanie odpowiednich przymiotników.

4. Wprowadzenie piosenki "Jesienią"

- uważne zapoznanie się z tekstem

- próba określenia jego nastroju

- próba zapisania z pamięci słów wprowadzonej piosenki

- nauka melodii nowej piosenki

- wprowadzenie pełnego zapisu metrum i wyjaśnienie jego znaczenia

- wspólne wykonywanie ćwiczeń na s. 62-63 Ćw.Z.1.

5. Ćwiczenia i zabawy rytmiczne przy nowej piosence.

KROPLA HISTORII

20. Wrześniowe wspomnienia

1. Ćwiczenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100

- podkreślenie związku dodawania z odejmowaniem

- rozwiązywanie grafów strzałkowych

- wykorzystywanie osi liczbowych

- rozwiązywanie zadań tekstowych i ich przekształcanie

- wspólne rozwiązywanie zadań na s. 26 P.M.

- samodzielne rozwiązywanie zadań na s. 22 Ćw.M.

2. Przybliżenie wiadomości na temat walk podczas II wojny światowej

- głośna lektura wiersza "Wrzesień 1939 roku"

- swobodne wypowiedzi dzieci korzystających ze swej wiedzy o II wojnie światowej zdobytej z różnych źródeł (dom, książki, filmy...)

- słuchanie opowiadania "Sztandar"

- rozmowa na temat wydarzeń przedstawionych w opowiadaniu

- wskazywanie najważniejszych wydarzeń - praca z tekstem

- samodzielna praca pisemna - ćw. 2 s. 65 Ćw.Z.1.

3. Wykonywanie pracy plastycznej dowolną techniką

- ilustracja do wybranego fragmentu opowiadania

21. Najmłodsi żołnierze

1. Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań

- przypomnienie metody rozwiązywania zadań za pomocą równań

- wspólne rozwiązywanie zadań na s. 27 P.M.

- samodzielne rozwiązywanie zadań na s. 23 i 24 Ćw.M.

- samodzielne układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających ułożenia równania typu x + 28 = 54, 26 + x = 100, x - 15 = 24.

2. Wprowadzenie podstawowych wiadomości dotyczących Powstania Warszawskiego

- przypomnienie informacji na temat II wojny światowej

- wspólne zapoznanie się z tekstem "Najmłodsi żołnierze Powstania Warszawskiego"

- uważne obejrzenie zdjęcia pomnika Małego Powstańca i rozmowa na temat przyczyny jego ufundowania

- słuchanie kilku wybranych piosenek powstaniowych i nauka jednej z nich.

3. W miarę możliwości wycieczka do najbliższego miejsca pamięci narodowej

- wspólne odczytanie sprawozdania z wycieczki zamieszczonego w Ćw.Z.1 s. 66

- próba samodzielnego zredagowania sprawozdania z wycieczki klasy do miejsca pamięci narodowej

22. Maki na Monte Cassino

1. Kolejność wykonywania dodawania i odejmowania w wyrażeniach arytmetycznych - działania w zakresie 100

- przypomnienie zasady kolejnego wykonywania dodawania i odejmowania w wyrażeniach arytmetycznych

- ćwiczenie pamięciowego dodawania i odejmowania w zakresie 100

- samodzielne rozwiązywanie zadań zamieszczonych w Ćw.M. s. 25.

2. Wprowadzenie opowiadania "Wojtek, niedźwiedź-żołnierz"

- ciche czytanie ze zrozumieniem

- samodzielne układanie odpowiedzi na pytania zawarte w ćwiczeniu 1 na s. 68 wĆw.Z.1

- głośne przeczytanie zapisanych odpowiedzi i sprawdzenie ich poprawności.

3. Wprowadzenie informacji na temat bitwy na Monte Cassino

- wysłuchanie pieśni "Czerwone maki"

- wspólna próba wyjaśnienia fragmentu tekstu:

"Ta ziemia do Polski należy

choć Polska daleko jest stąd,

bo wolność krzyżami się mierzy

historia ten jeden ma błąd".

- uważne obejrzenie zdjęcia cmentarza polskiego na Monte Cassino

- odszukanie Monte Cassino na mapie Europy lub Włoch.

4. Kształcenie językowe

- wprowadzenie pojęcia "akapit", wyjaśnienie jego znaczenia, wskazywanie akapitów w tekście.

5. Ćwiczenia gramatyczne

- ćwiczenie umiejętności przekształcania czasów czasownika - ćw. 2 s. 69 Ćw.Z.1.

6. Wykonywanie pracy plastycznej

- rysowanie pastelami odznaki 22 kompanii zgodnie z opisem zawartym w opowiadaniu.

JESIENNY LAS

23. W kolorach jesieni

1. Ćwiczenie umiejętności stosowania zasady kolejności wykonywania działań dodawania i odejmowania w wyrażeniach arytmetycznych z uwzględnieniem nawiasów

- przypomnienie odpowiedniej kolejności wykonywania działań

- ćwiczenie pamięciowego obliczania prostszych działań

- wpisywanie nawiasów w odpowiednie miejsca istniejących wyrażeń algebraicznych

- praca z P.M. I Ćw.M.

2. Wprowadzenie "leśnej" tematyki

- słuchanie nagrania leśnych odgłosów

- odgadywanie, gdzie dokonano tego nagrania, wymienianie zapamiętanych dźwięków

- najpierw cicha, a następnie głośna recytacja wiersza "Rudy wiersz"

- wyjaśnienie trudniejszych pojęć

- określenie nastroju wiersza.

3. Kształcenie słuchu

- samodzielne lub w grupkach wymyślanie melodii do poznanego wiersza

- wyklaskiwanie jego rytmu

- śpiewanie wymyślonych melodii i próby ich zagrania na dzwonkach lub fletach

- przypomnienie piosenki "Jesienią"

- przypomnienie taktowania na 3.

4. Utrwalenie wiadomości gramatycznych

- ćwiczenie umiejętności rozpoznawania rzeczowników i ich rodzajów (ćw. 5 s. 71 Ćw.Z.1).

5. Zapoznanie z tekstem informacyjnym s. 49-50 P.Z.

- wspólna lektura tekstu

- podkreślenie i wyjaśnienie nowych wyrażeń

- wprowadzenie podziału na warstwy lasu

- przypomnienie rozróżnienia roślin na krzewy i drzewa

- wykonanie doświadczenia z mchem i wspólne wyciągnięcie wniosków

- swobodne wypowiedzi na temat roślin i zwierząt żyjących w lesie

- samodzielne wykonanie ćw. na s. 73-75 Ćw.Z.1

24. Na wycieczce

1. Wycieczka do lasu

- przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas każdej wspólnej wyprawy

- przypomnienie zasad obowiązujących turystów odwiedzających mieszkańców lasu

- ustalenie głównego tematu wycieczki:

  • obserwacja życia zwierząt i roślin jesienią,
  • praktyczne rozpoznawanie poszczególnych warstw lasu,
  • próba liczenia wieku drzew,
  • zbieranie darów jesieni,
  • poszukiwanie grzybów i próba określenia ich gatunków
- dokonywanie dostępnej dokumentacji wycieczki (fotografie, szkice, notatki...).

2. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce związanej z wycieczką. Obliczenia w zakresie 100

25. Dary lasu

1. Dodawanie w zakresie 100

- przypomnienie zasady łączności dodawania

- proste pamięciowe obliczenia wykorzystujące zasadę łączności dodawania

- wspólne rozwiązywanie zadań ze s. 30 P.M.

- samodzielne dokonywanie obliczeń na s. 27 Ćw.M.

2. Podsumowanie wspólnej wycieczki do lasu

- prezentacja przyniesionych do klasy darów jesieni zebranych w lesie

- dzielenie się wrażeniami

- prezentacja notatek tekstowych i plastycznych

- przypomnienie przysłów mówiących o lesie i ocena ich prawdziwości.

3. Wprowadzenie wiersza "Grzyby"

- recytacja wiersza przez kilkoro wybranych dzieci

- wymienianie gatunków grzybów uwzględnionych w tekście, oglądanie ilustracji w podręczniku.

4. Rozszerzenie wiadomości na temat grzybów

- wspólne uważne oglądanie Atlasu grzybów

- głośne czytanie zasad grzybobrania s. 52-53 P.Z.

- wspólna praca w Ćw.Z.1 s. 76-78

- nazwanie i wskazanie części grzyba - s. 79 Ćw.Z.1

- wspólna lektura informacji ze s. 80 Ćw.Z.1 i w miarę możliwości potwierdzenie uzyskanych wiadomości metodą doświadczalną

- podkreślenie niebezpieczeństw wynikających ze zbierania nieznanych grzybów

- podział grzybów na jadalne i trujące.

5. Praca pisemna

- samodzielne redagowanie sprawozdania z wycieczki uwzględniającego uzyskane informacje.

6. Wprowadzenie piosenki "Zabawy z echem"

- uważne ciche zapoznanie z tekstem

- zabawa rytmiczna w echo z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych

- ćwiczenia w rozpoznawaniu metrum

- nauka melodii nowej piosenki.

7. Praca plastyczna - kolaż "Jesień" wykonana z użyciem darów lasu

26. Mieszkańcy lasu

1. Przypomnienie zasad przemienności i łączności dodawania

- stosowanie poznanych zasad przy pamięciowym obliczaniu sum

samodzielne rozwiązywanie zadań w Ćw.M. s. 28

2. Praca pisemna

- wspólna analiza historyjki zamieszczonej w ćwiczeniach s. 82 Ćw.Z.1

- próby pięknego opowiadania zilustrowanych wydarzeń

- przypomnienie zasad prawidłowej budowy opowiadania (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)

- samodzielne układanie i zapisywanie opowiadania do przedstawionej historyjki obrazkowej

- prezentacja najciekawszych opowiadań.

3. Rozszerzenie i utrwalenie wiadomości na temat mieszkańców lasu

- głośna lektura wiersza "Jesienią"

- wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego na s. 55-57 P.Z.

- wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć: roślinożercy, mięsożercy, wszystkożercy

- rozmowa na temat przygotowań zwierząt do zimy

- analiza ilustracji zamieszczonej w podręczniku na s. 56-57

- samodzielne wykonanie ćw. 2, 3 i 4 s. 83-84 Ćw.Z.1

4. Ćwiczenia muzyczne

- wspólne odczytywanie zapisu melodii piosenki "Siedzi sobie zając"

- próba zaśpiewania i zagrania wprowadzonej piosenki

- wprowadzenie znaku powtórzenia

- taktowanie na 4

27. Wiewiórka

1. Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań

- wspólna praca z podręcznikiem "Myślę i liczę" s. 32, 33

- samodzielna praca w Ćw.M. s. 29.

2. Wprowadzenie opowiadania "Klatka na wiewiórkę"

- prezentacja pustej klatki

- swobodne wypowiedzi dzieci - czy trzymanie zwierzęcia w klatce jest dla niego dobre czy złe?

- krótka drama - chętne dziecko staje się wybranym zwierzęciem np. chomikiem iodpowiada na pytania innych dzieci o swoje samopoczucie lub samo snuje opowieść o swoich przeżyciach

- samodzielna cicha lektura opowiadania

- układanie w parach dalszego ciągu opowiadania w formie dialogu z tatą i zapisanie w Ćw. s. 87 Ćw.Z.1

- próba uzyskania odpowiedzi na pytanie: czy można hodować wiewiórki w klatkach?

- swobodne wypowiedzi dzieci wykorzystujące wiadomości na temat wiewiórek uzyskane z różnych źródeł - ich wyglądu, trybu życia

- próba zdefiniowania pojęcia "dzikie zwierzę"

- podkreślenie istotnego zagrożenia dla życia ludzi płynącego ze strony zwierząt chorych na wściekliznę

- samodzielne wykonanie ćwiczeń na s. 89-90 Ćw.Z.1.

3. Praca plastyczna zgodna z poleceniem zamieszczonym w Ćw.Z.1 s. 88 - "Wiewiórka".

4. Zabawy ruchowe - "Zwierzęta w lesie".

JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY UMIEĆ?

28. W krainie zabawek

1. Samodzielna krótka odpowiedź pisemna na pytanie: Czy lubię się uczyć?

2. Słuchanie opowiadania "Pinokio wśród próżniaków"

- swobodne wypowiedzi na temat wysłuchanego tekstu

3. Zapoczątkowanie wyprawy do "Krainy Zabawek"

- kształcenie umiejętności porównywania różnicowego w zakresie 100

- przypomnienie brzmienia prawidłowego zwrotu stosowanego przy porównywaniu różnicowym: o tyle więcej, o tyle mniej

- samodzielne wykonanie zadań na s. 30 Ćw.M.

- gra matematyczna - s. 34-35 P.M.

4. Praca plastyczna wykonywana flamastrami "Kraina zabawek".

5. Dyskusja na temat wartości kształcenia się

- podział klasy na 2 grupy zgodnie z odpowiedziami zapisanymi na początku zajęć: lubiących i nie lubiących nauki, czyli chłopców z Krainy Zabawek i dzieci z naszej klasy

- dyskusja pomiędzy grupami z udziałem nauczyciela stojącego po słabszej stronie

- w grupach układanie dalszego ciągu opowiadania uwzględniającego wnioski zdyskusji.

6. Ćwiczenia ruchowe - "W krainie Zabawek"

29. Dawno temu

1. Przybliżenie informacji dotyczących historii szkolnictwa

- swobodne wypowiedzi dzieci na temat wyglądu i nauczanych przedmiotów ich rodziców, dziadków na podstawie wcześniej przeprowadzonych rozmów

- porównanie szkoły dawnej ze współczesną

- wspólna próba odpowiedzi na pytanie: od jak dawna dzieci chodzą do szkoły?

- samodzielna lektura tekstu informacyjnego "Od kiedy dzieci chodzą do szkoły?"

- redagowanie notatki na ten temat.

2. Ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań

- wspólna praca z podręcznikiem s. 36

- samodzielne rozwiązywanie krzyżówki w Ćw.M. na s. 31.

3. Wspólne określenie warunków koniecznych do prawidłowej nauki

- wspólna lektura tekstu "Jak się uczyć skuteczniej?"

- uważne obejrzenie fotografii zamieszczonej w podręczniku i rozmowa na temat sposobów, jakie uczniowie stosują, by łatwiej opanować materiał

- wskazanie przeszkód w skutecznej nauce Ćw.Z.2 s. 5.

4. Ćwiczenie zmysłów:

- zabawy na spostrzegawczość - ćw. 2 s. 6 Ćw.Z.2

- ćwiczenie wyobraźni i spostrzegawczości - ćw. 3, 4 s. 7 Ćw.Z.2

- konkurs szybkiego pisania - ćw. 5 s. 8 Ćw.Z.2

- obliczenie wyników konkursu i ogłoszenie wyników.

5. Sporządzenie sprawozdania konkursu szybkiego pisania - ćw. 6 s. 9 Ćw.Z.2

30. Dzień Nauczyciela

1. Wprowadzenie aktualnego tematu

- wspólna piękna lektura wierszy: "Ile..." i "Niby drugi tata".

2. Rozmowa o znaczeniu, przyjemnościach i trudach pracy nauczycielskiej.

3. Redagowanie i zapisywanie samodzielnej wypowiedzi pisemnej w formie opowiadania "Lekcja, którą najlepiej zapamiętałem"

- przypomnienie budowy opowiadania

- notowanie poszczególnych punktów planu

- sprawdzenie trudniejszych wyrazów w Słowniku Ortograficznym

- czytanie prac przez chętnych uczniów.

4. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych utrwalających umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 100

- praca z P.M. - s. 37

5. Praca plastyczna wykonywana dowolną techniką

- ilustracja do mojego opowiadania.

6. Ćwiczenia ruchowe