SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III

Część 3


--> Część 1 / Część 2 / Część 4 / Część 5 / Część 6 -->

W PRZYSZŁOŚCI

31. Szkoła przyszłości

1. Zajęcia w grupach

- podanie propozycji przeniesienia się do szkoły przyszłości

- w grupach tworzenie wizji szkoły przyszłości

- przenoszenie powstałych wyobrażeń na papier w formie opisów

- prezentacja prac literackich.

2. Wprowadzenie i części opowiadania "Cud kwitnących sadów"

- słuchanie opowiadania

- swobodne wypowiedzi na temat treści wysłuchanego tekstu

- porównanie pomysłów wypracowanych w grupach i zamieszczonych w przedstawionym fragmencie opowiadania

- wskazanie bohaterów głównych i drugoplanowych

- przypomnienie terminu: opowiadanie fantastyczne

- samodzielna praca z ćwiczeniami - s. 10-12 Ćw.Z.2 - układanie pytań do podanych odpowiedzi.

3. Wprowadzenie pojęć: forma prosta i złożona czasu przyszłego

- wspólna lektura i analiza informacji zamieszczonej w podręczniku na s. 71

- wspólne budowanie czasu przyszłego dowolnych czasowników i określanie ich formy (złożonej lub prostej).

4. Nauka w szkole przyszłości - praca w parach - zadawanie zagadek matematycznych i dawanie odpowiedzi

- dodawanie i odejmowanie w zakresie 100

- rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi sposobami.

5. W grupach wykonywanie plastycznej ilustracji do wcześniej ułożonego opisu szkoły przyszłości - technika dowolna

32. Cud kwitnących

sadów

1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100

- doświadczalne dochodzenie do zasady rządzącej zależnością wielkości sumy odzmiany wielkości jednego ze składników

- najpierw wspólna, a następnie samodzielna praca z P.M. s. 39-40

- wykorzystywanie różnego rodzaju liczmanów

- obliczenia w szkole przyszłości - nauczyciel w dowolnej kolejności podnosi kartoniki z imionami lub rysunkowymi symbolami poszczególnych uczniów "włączając ich komputer" i oczekując obliczeń dokonywanych pamięciowo.

2. Wprowadzenie II części opowiadania "Cud kwitnących sadów"

- samodzielna lektura tekstu

- samodzielne uzupełnianie brakujących punktów szczegółowego planu opowiadania - ćw. 1 s. 13-14 Ćw.Z.2.

3. Ćwiczenia ortograficzne

- przypomnienie zasady pisowni "nie" z czasownikami - ćw. 2 s. 14-15 Ćw.Z.2

- wyszukiwanie wyrazów zawierających "rz" i "ż" - ćw. 3 s. 15 Ćw.Z.2.

4. Wprowadzenie tematyki ekologicznej

- swobodne wypowiedzi na temat prawdopodobieństwa sytuacji przedstawionej w opowiadaniu

- wspólne wyjaśnienie tytułu opowiadania

- wprowadzenie pojęcia "recykling"

- przypomnienie pojęcia "środowisko" - Ćw.Z.2. s. 16-17

- rozmowa na temat przedmiotów codziennego użytku, ich wyglądu, przeznaczenia, sposobów powstawania o metod ich niszczenia

- wprowadzenie i wyjaśnienie pojęcia "wzornictwo przemysłowe".

5. Praca plastyczna:

metodą kolażu projektowanie kombinezonu dla Jacka

33. Z przyrodą za pan brat

1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100

- doświadczalne dochodzenie do zasady rządzącej zależnością wielkości różnicy od zmiany odjemnej lub odjemnika

- najpierw wspólna, potem samodzielna praca z P.M. s. 41-42

- zabawa matematyczna: każdy uczeń przygotowuje na oddzielnych kartonikach po 3 pary przykładów odejmowania typu: 50 - 14 =; (50 - 6) - 14 =. Kartoniki wrzucane są do jednego worka, dzieci losują po kolei siedząc np. W kręgu, działania obliczane są pamięciowo, punktowane są prawidłowe odpowiedzi

- każdy może zdobyć maksymalnie 6 pkt.

- zwycięzcy honorowani są np. specjalnym okrzykiem radości.

2. Zapoznani z tekstem informacyjnym "Czy wiesz, że..."

- rozmowa o tym, jak każdy człowiek na co dzień może chronić środowisko

- wspólna praca nad przygotowaniem "drzewka przyjaciół Ziemi": każde dziecko wycina z bloku rysunkowego kształt liścia, zapisuje na nim swój pomysł - "Co mogę zrobić, aby ochronić nasze środowisko?"; liście przypięte w Kąciku Ważnych Spraw Klasowych utworzą Drzewko Przyjaciół Ziemi.

3. Muzyka przyszłości

- słuchanie wybranego fragmentu muzyki polifonicznej (np. K.Pendereckiego "Kosmogonia")

- zapoznanie z tekstem "Świat za 100 lat"

- w grupach tworzenie utworu muzycznego przyszłości z użyciem dowolnych - istniejących i samodzielnie przystosowanych - instrumentów muzycznych

- wprowadzenie znaku pauzy całonutowej.

4. Ćwiczenia muzyczno-ruchowe

- granie, tańczenie i śpiewanie muzyki przyszłości.

W ŚWIECIE ZWIERZĄT

34. Pies na medal

1. Powtórzenie i utrwalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100

- wspólne rozwiązywanie zadań tekstowych - P.M. s. 43

- samokontrola - samodzielna praca z Ćw.M. s. 33-34

- wspólna poprawa wykonanych zadań

- samodzielna ocena własnej pracy.

2. Wprowadzenie opowiadania "Donoszę panu, że czuję się świetnie"

- samodzielna lektura tekstu

- swobodne wypowiedzi na temat zaprezentowanej sytuacji

- wyszukiwanie w gazetach ogłoszeń typu: pies czeka..., oddam psa...

- krótkie ćwiczenie dramowe: dzieci wyobrażają sobie, że są swoim własnym psem, kotem lub zwierzątkiem swych znajomych i nagle zostają wyrzucone z domu lub oddane do obcych ludzi; po chwili następuje powrót do normalnej sytuacji w klasie, auczniowie dzielą się swymi wyobrażonymi emocjami

- zapisywanie podawanych określeń odczuwanych przez zwierzęta emocji

- w grupach lub samodzielnie układanie innych możliwych zakończeń opowiadania na podstawie ilustracji zamieszczonych w podręczniku lub własnej fantazji.

3. Wprowadzenie piosenki "Pies na medal"

- głośne odczytanie tekstu

- nauka melodii piosenki

4. Samodzielne redagowanie opisu psa

- oglądanie albumów zawierających fotografie psów

- dzielenie się wrażeniami, wybór rasy, która podoba się najbardziej

- układanie zagadek zawierających opisy wyglądu i zachowania danej rasy

- informacje i rady: jak zredagować opis - Ćw.Z.2 s. 22-24

- samodzielne redagowanie opisu własnego lub wymarzonego psa

- prezentacja najciekawszych prac.

5. Zajęcia ruchowe - na spacerze z psem

35. Prawa zwierząt

1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności z matematyki z działu dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

2. Prawa zwierząt

- nawiązanie do wczorajszej rozmowy na temat traktowania zwierząt, za które jesteśmy odpowiedzialni

- wprowadzenie informacji o Światowej Konwencji Praw Zwierząt

- wspólna lektura tekstu informacyjnego "Prawa Zwierząt" - P.Z. s. 79-80

- swobodne wypowiedzi na temat przeczytanego tekstu i potrzeby jego stosowania i upowszechnienia

- odniesienie wprowadzonych informacji do sytuacji przedstawionej w opowiadaniu "Donoszę panu..."

- cicha lektura, a następnie recytacja wiersza "Schronisko"

- określenie nastroju poznanego wiersza

- przypomnienie i rozszerzenie wiadomości na temat form , w jakich ludzie korzystają z psiej pomocy - P.Z. s. 82

- wspólne układanie regulaminu każdego odpowiedzialnego właściciela psa

- samodzielna praca z Ćw.Z.2 s. 26-28.

3. Praca plastyczna

- samodzielne lub w grupach wykonywanie plakatu na temat konieczności opieki nad psem

36. Nie tylko pies

1. Przypomnienie mnożenia w zakresie 30

- przypomnienie pojęć: czynniki i iloczyn

- sprawdzanie mnożenia za pomocą dodawania

- wspólne rozwiązywanie zadań na s. 44 P.M.

- samodzielna praca z Ćw.M. - s. 35-36.

2. Informacja o pielęgnacji i opiece nad różnymi zwierzętami domowymi

- wzajemna prezentacja zdjęć małych ulubieńców przyniesionych przez uczniów

- dzielenie się wiedzą na temat sposobu ich hodowania, wymagań, upodobań...

- recytacja wiersza "Wierszyk nie o psie" w wykonaniu chętnych uczniów

- przypomnienie kilku tytułów książek, filmów, których bohaterami są zwierzęta

- samodzielne wykonanie ćw. 1 s. 29 Ćw.Z.2.

3. Wspólne zapoznanie się z tekstami ogłoszeń i próba oceny poprawności ich zredagowania i przewidywanej skuteczności ćw. 3 s. 30 Ćw.Z.2.

4. Ćwiczenia ortograficzne

- utrwalenie zasady pisowni "nie" z czasownikami ćw. 4, 5 s. 31-32 Ćw.Z.2

5. Ćwiczenia literackie

- przypomnienie budowy opowiadania

- samodzielne redagowanie i zapisywanie opowiadania na temat swojego zwierzątka.

6. Praca plastyczna - "Portret mojego zwierzątka".

7. Kształcenie słuchu

- rytmiczne wyklaskiwanie tekstu poznanego wiersza

- poszukiwanie różnych układów rytmicznych

- układanie melodii do tekstu wiersza

- wprowadzenie zapisu pauzy ósemkowej

37. Lampo - podróżnik

1. Przypomnienie zasady przemienności mnożenia (mnożenie w zakresie 100)

- wspólna praca z P.M. s. 45

- metodą łańcuszka uczniowie podają działanie mnożenia, następny uczeń podaje rozwiązanie, trzeci w kolejności - stosując zasadę przemienności mnożenia podaje działanie z odwróconą kolejnością czynników i jego wynik.

np. I 5ˇ 7

II 35

III 7ˇ 5 = 35

Zadanie czwartego dziecka jest analogiczne do tego, co robiło dziecko pierwsze itd. Zabawa może być przeprowadzona w formie mini-konkursu.

- samodzielna praca w Ćw.M. s. 37.

2. Wprowadzenie samodzielnie przeczytanej książki Romana Pisarskiego "O psie, który jeździł koleją"

- odnalezienie na mapie Europy Włoch

- wspólne wyszukiwanie na mapie Włoch miejscowości i regionów wymienionych przez autora

- wyjaśnienie, że książka powstała na podstawie autentycznych wydarzeń

- swobodne wypowiedzi uczniów przytaczających przykłady wierności i poświęcenia dla ludzi ze strony zwierząt.

3. Próba skorzystania z rozkładu jazdy pociągów

- prezentacja rozkładu jazdy pociągów w formie plakatu lub książeczki

- wyjaśnienie podstawowych zasad korzystania z rozkładu, wyjaśnienie zastosowanych symboli

- w grupach próba odczytania godzin przyjazdów i wyjazdów pociągów kursujących między określonymi stacjami.

4. Zredagowanie notatki podsumowującej informacje uzyskane podczas dzisiejszych zajęć.

5. Zajęcia ruchowe - zbudowanie kilku "stacji" ćwiczeń gimnastycznych

38. Pies - bohater

1. Poprawa sprawdzianu z matematyki z działu dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

2. Rozwiązywanie zadań tekstowych wykorzystując zasadę przemienności mnożenia

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 38.

3. Swobodne wypowiedzi na temat przeczytanej lektury

- czy książka podobała się?

- czy była ciekawa?

- jak zareagowali uczniowie na jej zakończenie?

- czy ta historia mogłaby skończyć się inaczej?

4. Samodzielne układanie innego zakończenia książki, zapisywanie go i odczytywanie na forum klasy

- wybór najciekawszego, najbardziej zaskakującego zakończenia.

5. Praca plastyczna

- wykonywanie ilustracji najciekawszego fragmentu powieści.

ZDROWE CIAŁO, ZDROWY DUCH

39. Polskie nuty

1. Dodawanie, odejmowanie i mnożenie w zakresie 100 - przypomnienie umów dotyczących kolejności wykonywania działań

- wspólna praca z podręcznikiem - s. 46, 47

- przypomnienie i utrwalenie kolejności wykonywania działań

- samodzielne wykonanie poleceń i działań zamieszczonych w Ćw.M. s. 39-40.

2. Muzyka Fryderyka Chopina

- słuchanie wybranego fragmentu muzyki F.Chopina

- recytacja wiersza "Koncert"

- wyszukiwanie w encyklopedii informacji o Fryderyku Chopinie i o laureatach Konkursów Chopinowskich

- słuchanie kolejnego fragmentu muzyki F.Chopina - jednego z polonezów

- słuchanie wzorowej recytacji wiersza "Polonez"

- słuchanie mazurka F.Chopina

- słuchanie wzorowej recytacji wiersza "Mazurek"

- swobodne wypowiedzi na temat nastroju wysłuchanych utworów

- wspólne odczytanie i analiza tekstu informacyjnego "Czy wiesz, że..."

- samodzielne wykonanie ć. 1, 2, 4-6 Ćw.Z.2 s. 33, 35-36

- wprowadzenie zapisu nuty szesnastki

- wspólne wykonanie ćw. 7-10 s. 37-38 Ćw.Z.2

- samodzielne sporządzenie notatki podsumowującej informacje o utworach F.Chopina.

3. Zajęcia muzyczno-ruchowe

- w grupach tworzenie scenek pantomimicznych do wybranego fragmentu muzyki F.Chopina

40. Sport to zdrowie

1. Mnożenie przez 1 i przez 0

- ćwiczenie umiejętności mnożenia przez 1 i przez 0

- układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych

- wspólne dokonywanie obliczeń na podstawie zadań w P.M. s. 48

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 41.

2. Zajęcia ruchowe.

3. Wiadomości sportowe

- swobodne wypowiedzi dzieci:

czy lubią zajęcia ruchowe, które odpowiadają im najbardziej, a jakie najmniej, czy uprawiają jakieś sporty, ...

- prezentacja zdjęć sportowców, ew. prezentacja różnego rodzaju sprzętu sportowego

- rozszerzenie zasobu słownictwa - Worek pojęć sportowych

- wymienienie różnych dyscyplin sportowych wraz z ich podstawowymi regułami

- zapoznanie się z tekstem informacyjnym "Igrzyska sportowe"

- rozmowa na temat historii igrzysk i ich dniu dzisiejszym, znaczeniu symbolu współczesnych olimpiad sportowych

- wspólna analiza reprodukcji rzeźby zamieszczonej w Ćw.Z.2 s. 40.

4. Praca plastyczna "Moja ulubiona dziedzina sportu" - technika dowolna.

JESIENNE NASTROJE

41. Czas pamięci

1. Przypomnienie dzielenia w zakresie 100

- przypomnienie pojęć: dzielna, dzielnik, iloraz - P.M. s. 49

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 42-43

2. Wprowadzenie tematyki związanej ze Świętem Zmarłych

- słuchanie wybranych fragmentów muzyki nastrojowej

- samodzielna cicha lektura wiersza "Dla tych, którzy odeszli"

- przypomnienie zasad pięknej recytacji (odpowiednia modulacja głosu podkreślająca nastrój utworu, dykcja, zwrócenie uwagi na zastosowanie znaki interpunkcyjne, budowę wiersza)

- określenie nastroju poznanego wiersza

- próby pięknej recytacji

- swobodne wypowiedzi wynikające z treści przeczytanego utworu i zamieszczonej wpodręczniku ilustracji: przy czyich grobach stoją harcerskie warty i dlaczego?

- swobodne wypowiedzi uczniów: czy widzieli gdzieś podobne groby? czy wnajbliższej okolicy znajdują się groby żołnierskie? - próba przybliżenia ich historii (np. na podstawie wspomnień najstarszych mieszkańców)

- samodzielne formułowanie notatki z lekcji.

3. Praca plastyczna wykonywana tuszem lub ołówkiem - "1 listopada"

42. Smutek jesieni

1. Ćwiczenie umiejętności mnożenia i dzielenia w zakresie 100

- przypomnienie związku mnożenia z dzieleniem

- wykorzystanie osi liczbowej i grafów - s. 50 P.M.

- samodzielne ćwiczenie znajomości tabliczki dzielenia - Ćw.M. s. 44.

2. Ćwiczenia ortograficzne

- przypomnienie zasad pisowni głosek miękkich

- ćwiczenia oddechowe z jesiennymi liśćmi:

  • utrzymywanie liści w powietrzu za pomocą swojego oddechu,
  • "wyścigi liści", na które dmuchają zawodnicy
- słuchanie dźwięków, które zawierają głoski miękkie i wyjaśnienie ich pisowni

- wykonanie ćw. 2, 3 i 4 s. 42-43 Ćw.Z.2.

3. Ćwiczenia gramatyczne Ćw.Z.2 s. 43-44

- przypomnienie wiadomości o przymiotniku

4. Zapoznanie z wybranymi reprodukcjami i wierszami o tematyce jesiennej

- wspólna uważna analiza reprodukcji zamieszczonych w podręczniku, opisywanie, zwrócenie uwagi na tematykę, zastosowaną kolorystykę, kompozycję

- samodzielna cicha lektura wierszy "Smutek jesieni" i "Drzewa"

- próba pięknej recytacji wierszy przez chętnych uczniów

- określenie nastroju poznanych wierszy

- wskazanie w tekście przykładów świadczących o tym, że autorki nadały zjawiskom przyrodniczym cechy ludzkie.

4. Samodzielna praca literacka

- samodzielne lub w grupach układanie "tańca liści" do wybranego fragmentu muzycznego

- prezentacja przygotowanej choreografii

- ułożenie i zapisanie opowiadania "Jestem jesiennym listkiem" uwzględniającego domniemany nastrój odczuwany przez jesienne liście

- prezentacja najciekawszych prac.

6. Praca plastyczna z zastosowaniem dowolnej techniki - ilustracja do wybranego "jesiennego" wiersza

43. Deszczowe nutki

1. Ćwiczenie umiejętności mnożenia i dzielenia w zakresie 100

- przekształcanie zadań tekstowych P.M. s. 51

- mnożenie i dzielenie jako działania odwrotne, wykorzystywanie grafów przy obliczeniach - Ćw.M. s. 45

2. Analiza nastroju wybranych utworów muzycznych, poetyckich, reprodukcji

- słuchanie fragmentu "Preludium deszczowego" F.Chopina

- określenie nastroju utworu

- próba nadania mu tytułu

- porównanie propozycji tytułu z tytułem nadanym przez kompozytora

- próby pięknej recytacji wiersza "Deszcz się uparł" i wspólna ocena wysłuchanych interpretacji

- analiza reprodukcji zamieszczonych w Ćw.Z.2 s. 48.

3. Rozmowa na temat jesiennej pogody

- przypomnienie symboli oznaczających zjawiska atmosferyczne - Ćw.Z.2 s. 47

- zaznaczenie na klasowym kalendarzu pogody odpowiednich symboli określających aktualną pogodę

- wysłuchanie wiersza "Gdyby jesieni nam zabrakło"

- określanie nastroju poznanego wiersza

- samodzielna próba ustosunkowania się do opinii poety, że bez jesieni byłoby jeszcze smutniej

- podział poznanych wierszy, piosenek, reprodukcji dotyczących jesieni na 2 grupy: opowiadających o złotej jesieni i o słotnej jesieni (Ćw.Z.2 s. 49)

4. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne - Ćw.Z.2 s. 45

5. Wprowadzenie piosenki "W deszczowych kroplach"

- głośne przeczytanie tekstu

- wysłuchanie melodii piosenki

- określenie jej nastroju

- przypomnienie nazw i charakteru poznanych polskich tańców narodowych

- nauka piosenki

- rozszerzenie znaczenia kropki przy nucie

- wspólna praca nad ćwiczeniami zamieszczonymi w Ćw.Z.2 s. 46

- poszukiwanie dźwięków oddających muzykę deszczu.

6. Ćwiczenia ruchowe

- zabawa taneczna przy melodii "Deszczowej piosenki"

- ćwiczenia ruchowe tematycznie związane z deszczową pogodą.