SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III Część 3 --> Część 1 / Część 2 / Część 4 / Część 5 / Część 6 --> W PRZYSZŁOŚCI
31. Szkoła przyszłości 1. Zajęcia w grupach - podanie propozycji przeniesienia się do szkoły przyszłości - w grupach tworzenie wizji szkoły przyszłości - przenoszenie powstałych wyobrażeń na papier w formie opisów - prezentacja prac literackich. 2. Wprowadzenie i części opowiadania "Cud kwitnących sadów" - słuchanie opowiadania - swobodne wypowiedzi na temat treści wysłuchanego tekstu - porównanie pomysłów wypracowanych w grupach i zamieszczonych w przedstawionym fragmencie opowiadania - wskazanie bohaterów głównych i drugoplanowych - przypomnienie terminu: opowiadanie fantastyczne - samodzielna praca z ćwiczeniami - s. 10-12 Ćw.Z.2 - układanie pytań do podanych odpowiedzi. 3. Wprowadzenie pojęć: forma prosta i złożona czasu przyszłego - wspólna lektura i analiza informacji zamieszczonej w podręczniku na s. 71 - wspólne budowanie czasu przyszłego dowolnych czasowników i określanie ich formy (złożonej lub prostej). 4. Nauka w szkole przyszłości - praca w parach - zadawanie zagadek matematycznych i dawanie odpowiedzi - dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 - rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi sposobami. 5. W grupach wykonywanie plastycznej ilustracji do wcześniej ułożonego opisu szkoły przyszłości - technika dowolna 32. Cud kwitnących sadów 1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 - doświadczalne dochodzenie do zasady rządzącej zależnością wielkości sumy odzmiany wielkości jednego ze składników - najpierw wspólna, a następnie samodzielna praca z P.M. s. 39-40 - wykorzystywanie różnego rodzaju liczmanów - obliczenia w szkole przyszłości - nauczyciel w dowolnej kolejności podnosi kartoniki z imionami lub rysunkowymi symbolami poszczególnych uczniów "włączając ich komputer" i oczekując obliczeń dokonywanych pamięciowo. 2. Wprowadzenie II części opowiadania "Cud kwitnących sadów" - samodzielna lektura tekstu - samodzielne uzupełnianie brakujących punktów szczegółowego planu opowiadania - ćw. 1 s. 13-14 Ćw.Z.2. 3. Ćwiczenia ortograficzne - przypomnienie zasady pisowni "nie" z czasownikami - ćw. 2 s. 14-15 Ćw.Z.2 - wyszukiwanie wyrazów zawierających "rz" i "ż" - ćw. 3 s. 15 Ćw.Z.2. 4. Wprowadzenie tematyki ekologicznej - swobodne wypowiedzi na temat prawdopodobieństwa sytuacji przedstawionej w opowiadaniu - wspólne wyjaśnienie tytułu opowiadania - wprowadzenie pojęcia "recykling" - przypomnienie pojęcia "środowisko" - Ćw.Z.2. s. 16-17 - rozmowa na temat przedmiotów codziennego użytku, ich wyglądu, przeznaczenia, sposobów powstawania o metod ich niszczenia - wprowadzenie i wyjaśnienie pojęcia "wzornictwo przemysłowe". 5. Praca plastyczna: metodą kolażu projektowanie kombinezonu dla Jacka 33. Z przyrodą za pan brat 1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 - doświadczalne dochodzenie do zasady rządzącej zależnością wielkości różnicy od zmiany odjemnej lub odjemnika - najpierw wspólna, potem samodzielna praca z P.M. s. 41-42 - zabawa matematyczna: każdy uczeń przygotowuje na oddzielnych kartonikach po 3 pary przykładów odejmowania typu: 50 - 14 =; (50 - 6) - 14 =. Kartoniki wrzucane są do jednego worka, dzieci losują po kolei siedząc np. W kręgu, działania obliczane są pamięciowo, punktowane są prawidłowe odpowiedzi - każdy może zdobyć maksymalnie 6 pkt. - zwycięzcy honorowani są np. specjalnym okrzykiem radości. 2. Zapoznani z tekstem informacyjnym "Czy wiesz, że..." - rozmowa o tym, jak każdy człowiek na co dzień może chronić środowisko - wspólna praca nad przygotowaniem "drzewka przyjaciół Ziemi": każde dziecko wycina z bloku rysunkowego kształt liścia, zapisuje na nim swój pomysł - "Co mogę zrobić, aby ochronić nasze środowisko?"; liście przypięte w Kąciku Ważnych Spraw Klasowych utworzą Drzewko Przyjaciół Ziemi. 3. Muzyka przyszłości - słuchanie wybranego fragmentu muzyki polifonicznej (np. K.Pendereckiego "Kosmogonia") - zapoznanie z tekstem "Świat za 100 lat" - w grupach tworzenie utworu muzycznego przyszłości z użyciem dowolnych - istniejących i samodzielnie przystosowanych - instrumentów muzycznych - wprowadzenie znaku pauzy całonutowej. 4. Ćwiczenia muzyczno-ruchowe - granie, tańczenie i śpiewanie muzyki przyszłości. W ŚWIECIE ZWIERZĄT
34. Pies na medal 1. Powtórzenie i utrwalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100 - wspólne rozwiązywanie zadań tekstowych - P.M. s. 43 - samokontrola - samodzielna praca z Ćw.M. s. 33-34 - wspólna poprawa wykonanych zadań - samodzielna ocena własnej pracy. 2. Wprowadzenie opowiadania "Donoszę panu, że czuję się świetnie" - samodzielna lektura tekstu - swobodne wypowiedzi na temat zaprezentowanej sytuacji - wyszukiwanie w gazetach ogłoszeń typu: pies czeka..., oddam psa... - krótkie ćwiczenie dramowe: dzieci wyobrażają sobie, że są swoim własnym psem, kotem lub zwierzątkiem swych znajomych i nagle zostają wyrzucone z domu lub oddane do obcych ludzi; po chwili następuje powrót do normalnej sytuacji w klasie, auczniowie dzielą się swymi wyobrażonymi emocjami - zapisywanie podawanych określeń odczuwanych przez zwierzęta emocji - w grupach lub samodzielnie układanie innych możliwych zakończeń opowiadania na podstawie ilustracji zamieszczonych w podręczniku lub własnej fantazji. 3. Wprowadzenie piosenki "Pies na medal" - głośne odczytanie tekstu - nauka melodii piosenki 4. Samodzielne redagowanie opisu psa - oglądanie albumów zawierających fotografie psów - dzielenie się wrażeniami, wybór rasy, która podoba się najbardziej - układanie zagadek zawierających opisy wyglądu i zachowania danej rasy - informacje i rady: jak zredagować opis - Ćw.Z.2 s. 22-24 - samodzielne redagowanie opisu własnego lub wymarzonego psa - prezentacja najciekawszych prac. 5. Zajęcia ruchowe - na spacerze z psem 35. Prawa zwierząt 1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności z matematyki z działu dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. 2. Prawa zwierząt - nawiązanie do wczorajszej rozmowy na temat traktowania zwierząt, za które jesteśmy odpowiedzialni - wprowadzenie informacji o Światowej Konwencji Praw Zwierząt - wspólna lektura tekstu informacyjnego "Prawa Zwierząt" - P.Z. s. 79-80 - swobodne wypowiedzi na temat przeczytanego tekstu i potrzeby jego stosowania i upowszechnienia - odniesienie wprowadzonych informacji do sytuacji przedstawionej w opowiadaniu "Donoszę panu..." - cicha lektura, a następnie recytacja wiersza "Schronisko" - określenie nastroju poznanego wiersza - przypomnienie i rozszerzenie wiadomości na temat form , w jakich ludzie korzystają z psiej pomocy - P.Z. s. 82 - wspólne układanie regulaminu każdego odpowiedzialnego właściciela psa - samodzielna praca z Ćw.Z.2 s. 26-28. 3. Praca plastyczna - samodzielne lub w grupach wykonywanie plakatu na temat konieczności opieki nad psem 36. Nie tylko pies 1. Przypomnienie mnożenia w zakresie 30 - przypomnienie pojęć: czynniki i iloczyn - sprawdzanie mnożenia za pomocą dodawania - wspólne rozwiązywanie zadań na s. 44 P.M. - samodzielna praca z Ćw.M. - s. 35-36. 2. Informacja o pielęgnacji i opiece nad różnymi zwierzętami domowymi - wzajemna prezentacja zdjęć małych ulubieńców przyniesionych przez uczniów - dzielenie się wiedzą na temat sposobu ich hodowania, wymagań, upodobań... - recytacja wiersza "Wierszyk nie o psie" w wykonaniu chętnych uczniów - przypomnienie kilku tytułów książek, filmów, których bohaterami są zwierzęta - samodzielne wykonanie ćw. 1 s. 29 Ćw.Z.2. 3. Wspólne zapoznanie się z tekstami ogłoszeń i próba oceny poprawności ich zredagowania i przewidywanej skuteczności ćw. 3 s. 30 Ćw.Z.2. 4. Ćwiczenia ortograficzne - utrwalenie zasady pisowni "nie" z czasownikami ćw. 4, 5 s. 31-32 Ćw.Z.2 5. Ćwiczenia literackie - przypomnienie budowy opowiadania - samodzielne redagowanie i zapisywanie opowiadania na temat swojego zwierzątka. 6. Praca plastyczna - "Portret mojego zwierzątka". 7. Kształcenie słuchu - rytmiczne wyklaskiwanie tekstu poznanego wiersza - poszukiwanie różnych układów rytmicznych - układanie melodii do tekstu wiersza - wprowadzenie zapisu pauzy ósemkowej 37. Lampo - podróżnik 1. Przypomnienie zasady przemienności mnożenia (mnożenie w zakresie 100) - wspólna praca z P.M. s. 45 - metodą łańcuszka uczniowie podają działanie mnożenia, następny uczeń podaje rozwiązanie, trzeci w kolejności - stosując zasadę przemienności mnożenia podaje działanie z odwróconą kolejnością czynników i jego wynik. np. I 5ˇ 7 II 35 III 7ˇ 5 = 35 Zadanie czwartego dziecka jest analogiczne do tego, co robiło dziecko pierwsze itd. Zabawa może być przeprowadzona w formie mini-konkursu. - samodzielna praca w Ćw.M. s. 37. 2. Wprowadzenie samodzielnie przeczytanej książki Romana Pisarskiego "O psie, który jeździł koleją" - odnalezienie na mapie Europy Włoch - wspólne wyszukiwanie na mapie Włoch miejscowości i regionów wymienionych przez autora - wyjaśnienie, że książka powstała na podstawie autentycznych wydarzeń - swobodne wypowiedzi uczniów przytaczających przykłady wierności i poświęcenia dla ludzi ze strony zwierząt. 3. Próba skorzystania z rozkładu jazdy pociągów - prezentacja rozkładu jazdy pociągów w formie plakatu lub książeczki - wyjaśnienie podstawowych zasad korzystania z rozkładu, wyjaśnienie zastosowanych symboli - w grupach próba odczytania godzin przyjazdów i wyjazdów pociągów kursujących między określonymi stacjami. 4. Zredagowanie notatki podsumowującej informacje uzyskane podczas dzisiejszych zajęć. 5. Zajęcia ruchowe - zbudowanie kilku "stacji" ćwiczeń gimnastycznych 38. Pies - bohater 1. Poprawa sprawdzianu z matematyki z działu dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. 2. Rozwiązywanie zadań tekstowych wykorzystując zasadę przemienności mnożenia - samodzielna praca z Ćw.M. s. 38. 3. Swobodne wypowiedzi na temat przeczytanej lektury - czy książka podobała się? - czy była ciekawa? - jak zareagowali uczniowie na jej zakończenie? - czy ta historia mogłaby skończyć się inaczej? 4. Samodzielne układanie innego zakończenia książki, zapisywanie go i odczytywanie na forum klasy - wybór najciekawszego, najbardziej zaskakującego zakończenia. 5. Praca plastyczna - wykonywanie ilustracji najciekawszego fragmentu powieści. ZDROWE CIAŁO, ZDROWY DUCH
39. Polskie nuty 1. Dodawanie, odejmowanie i mnożenie w zakresie 100 - przypomnienie umów dotyczących kolejności wykonywania działań - wspólna praca z podręcznikiem - s. 46, 47 - przypomnienie i utrwalenie kolejności wykonywania działań - samodzielne wykonanie poleceń i działań zamieszczonych w Ćw.M. s. 39-40. 2. Muzyka Fryderyka Chopina - słuchanie wybranego fragmentu muzyki F.Chopina - recytacja wiersza "Koncert" - wyszukiwanie w encyklopedii informacji o Fryderyku Chopinie i o laureatach Konkursów Chopinowskich - słuchanie kolejnego fragmentu muzyki F.Chopina - jednego z polonezów - słuchanie wzorowej recytacji wiersza "Polonez" - słuchanie mazurka F.Chopina - słuchanie wzorowej recytacji wiersza "Mazurek" - swobodne wypowiedzi na temat nastroju wysłuchanych utworów - wspólne odczytanie i analiza tekstu informacyjnego "Czy wiesz, że..." - samodzielne wykonanie ć. 1, 2, 4-6 Ćw.Z.2 s. 33, 35-36 - wprowadzenie zapisu nuty szesnastki - wspólne wykonanie ćw. 7-10 s. 37-38 Ćw.Z.2 - samodzielne sporządzenie notatki podsumowującej informacje o utworach F.Chopina. 3. Zajęcia muzyczno-ruchowe - w grupach tworzenie scenek pantomimicznych do wybranego fragmentu muzyki F.Chopina 40. Sport to zdrowie 1. Mnożenie przez 1 i przez 0 - ćwiczenie umiejętności mnożenia przez 1 i przez 0 - układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych - wspólne dokonywanie obliczeń na podstawie zadań w P.M. s. 48 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 41. 2. Zajęcia ruchowe. 3. Wiadomości sportowe - swobodne wypowiedzi dzieci: czy lubią zajęcia ruchowe, które odpowiadają im najbardziej, a jakie najmniej, czy uprawiają jakieś sporty, ... - prezentacja zdjęć sportowców, ew. prezentacja różnego rodzaju sprzętu sportowego - rozszerzenie zasobu słownictwa - Worek pojęć sportowych - wymienienie różnych dyscyplin sportowych wraz z ich podstawowymi regułami - zapoznanie się z tekstem informacyjnym "Igrzyska sportowe" - rozmowa na temat historii igrzysk i ich dniu dzisiejszym, znaczeniu symbolu współczesnych olimpiad sportowych - wspólna analiza reprodukcji rzeźby zamieszczonej w Ćw.Z.2 s. 40. 4. Praca plastyczna "Moja ulubiona dziedzina sportu" - technika dowolna. JESIENNE NASTROJE 41. Czas pamięci 1. Przypomnienie dzielenia w zakresie 100 - przypomnienie pojęć: dzielna, dzielnik, iloraz - P.M. s. 49 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 42-43 2. Wprowadzenie tematyki związanej ze Świętem Zmarłych - słuchanie wybranych fragmentów muzyki nastrojowej - samodzielna cicha lektura wiersza "Dla tych, którzy odeszli" - przypomnienie zasad pięknej recytacji (odpowiednia modulacja głosu podkreślająca nastrój utworu, dykcja, zwrócenie uwagi na zastosowanie znaki interpunkcyjne, budowę wiersza) - określenie nastroju poznanego wiersza - próby pięknej recytacji - swobodne wypowiedzi wynikające z treści przeczytanego utworu i zamieszczonej wpodręczniku ilustracji: przy czyich grobach stoją harcerskie warty i dlaczego? - swobodne wypowiedzi uczniów: czy widzieli gdzieś podobne groby? czy wnajbliższej okolicy znajdują się groby żołnierskie? - próba przybliżenia ich historii (np. na podstawie wspomnień najstarszych mieszkańców) - samodzielne formułowanie notatki z lekcji. 3. Praca plastyczna wykonywana tuszem lub ołówkiem - "1 listopada" 42. Smutek jesieni 1. Ćwiczenie umiejętności mnożenia i dzielenia w zakresie 100 - przypomnienie związku mnożenia z dzieleniem - wykorzystanie osi liczbowej i grafów - s. 50 P.M. - samodzielne ćwiczenie znajomości tabliczki dzielenia - Ćw.M. s. 44. 2. Ćwiczenia ortograficzne - przypomnienie zasad pisowni głosek miękkich - ćwiczenia oddechowe z jesiennymi liśćmi:
- wykonanie ćw. 2, 3 i 4 s. 42-43 Ćw.Z.2. 3. Ćwiczenia gramatyczne Ćw.Z.2 s. 43-44 - przypomnienie wiadomości o przymiotniku 4. Zapoznanie z wybranymi reprodukcjami i wierszami o tematyce jesiennej - wspólna uważna analiza reprodukcji zamieszczonych w podręczniku, opisywanie, zwrócenie uwagi na tematykę, zastosowaną kolorystykę, kompozycję - samodzielna cicha lektura wierszy "Smutek jesieni" i "Drzewa" - próba pięknej recytacji wierszy przez chętnych uczniów - określenie nastroju poznanych wierszy - wskazanie w tekście przykładów świadczących o tym, że autorki nadały zjawiskom przyrodniczym cechy ludzkie. 4. Samodzielna praca literacka - samodzielne lub w grupach układanie "tańca liści" do wybranego fragmentu muzycznego - prezentacja przygotowanej choreografii - ułożenie i zapisanie opowiadania "Jestem jesiennym listkiem" uwzględniającego domniemany nastrój odczuwany przez jesienne liście - prezentacja najciekawszych prac. 6. Praca plastyczna z zastosowaniem dowolnej techniki - ilustracja do wybranego "jesiennego" wiersza 43. Deszczowe nutki 1. Ćwiczenie umiejętności mnożenia i dzielenia w zakresie 100 - przekształcanie zadań tekstowych P.M. s. 51 - mnożenie i dzielenie jako działania odwrotne, wykorzystywanie grafów przy obliczeniach - Ćw.M. s. 45 2. Analiza nastroju wybranych utworów muzycznych, poetyckich, reprodukcji - słuchanie fragmentu "Preludium deszczowego" F.Chopina - określenie nastroju utworu - próba nadania mu tytułu - porównanie propozycji tytułu z tytułem nadanym przez kompozytora - próby pięknej recytacji wiersza "Deszcz się uparł" i wspólna ocena wysłuchanych interpretacji - analiza reprodukcji zamieszczonych w Ćw.Z.2 s. 48. 3. Rozmowa na temat jesiennej pogody - przypomnienie symboli oznaczających zjawiska atmosferyczne - Ćw.Z.2 s. 47 - zaznaczenie na klasowym kalendarzu pogody odpowiednich symboli określających aktualną pogodę - wysłuchanie wiersza "Gdyby jesieni nam zabrakło" - określanie nastroju poznanego wiersza - samodzielna próba ustosunkowania się do opinii poety, że bez jesieni byłoby jeszcze smutniej - podział poznanych wierszy, piosenek, reprodukcji dotyczących jesieni na 2 grupy: opowiadających o złotej jesieni i o słotnej jesieni (Ćw.Z.2 s. 49) 4. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne - Ćw.Z.2 s. 45 5. Wprowadzenie piosenki "W deszczowych kroplach" - głośne przeczytanie tekstu - wysłuchanie melodii piosenki - określenie jej nastroju - przypomnienie nazw i charakteru poznanych polskich tańców narodowych - nauka piosenki - rozszerzenie znaczenia kropki przy nucie - wspólna praca nad ćwiczeniami zamieszczonymi w Ćw.Z.2 s. 46 - poszukiwanie dźwięków oddających muzykę deszczu. 6. Ćwiczenia ruchowe - zabawa taneczna przy melodii "Deszczowej piosenki" - ćwiczenia ruchowe tematycznie związane z deszczową pogodą. |
|