SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III Część 6 --> Część 1 / Część 2 / Część 3 / Część 4 / Część 5 --> BAJKOWE OPOWIEŚCI
79. Kruk i lis 1. Wprowadzenie definicji baśni - przypomnienie tytułów i autorów kilku poznanych baśni - przypomnienie i zebranie w punktach cech baśni. 2. Wprowadzenie bajki Ignacego Krasickiego i L.J.Kerna - uważne wysłuchanie wzorowej recytacji tekstu - wyjaśnienie trudniejszych określeń - samodzielna lektura bajki L.J.Kerna - przypomnienie terminu "morał" - porównanie obu poznanych bajek pod względem treści i użytego języka (Ćw.Z.3 s.52) - odszukanie morału w obu poznanych bajkach - wskazanie na cechy ludzkie, jakie zostały nadane krukowi i lisowi; porównanie ich z rzeczywistością (ćw. 3 s. 53 Ćw.Z.3) 3. Wprowadzenie definicji bajki - wspólne wskazanie i zapisanie cech bajki na podstawie poznanych utworów - porównanie cech bajki i baśni - odczytanie definicji zapisanych w P.Z. s. 179 - zapisanie notatki zawierającej podobieństwa i różnice pomiędzy baśnią i bajką - wprowadzenie i wspólne wyjaśnienie powiedzeń: kruk krukowi oka nie wykole i biały kruk (Ćw.Z.3 s. 53 ćw. 4) 4. Odejmowanie sposobem pisemnym w zakresie 1000 z przekroczeniem progu dziesiątkowego - wyjaśnienie kolejności czynności prawidłowego odejmowania sposobem pisemnym - wspólna praca z P.M. s. 86 - samodzielna praca Ćw.M. s. 84 - odejmowanie jako działanie odwrotne do dodawania 5. Praca plastyczna - wykonywanie ilustracji do poznanej bajki samodzielnie dowolną techniką 80. Lis i kozieł 1. Odejmowanie sposobem pisemnym w zakresie 1000 z przekroczeniem progu setkowego - wyjaśnienie sposobu wykonywania odejmowania - praca z P.M. s. 87 - ćwiczenie nabytych umiejętności - Ćw.M. s. 85 2. Wprowadzenie bajki Adama Mickiewicza - przypomnienie wiadomości na temat podobieństw i różnic występujących pomiędzy bajką i baśnią - wysłuchanie bajki "Lis i kozieł" - rozmowa na temat zachowania bohaterów tej bajki - próba wyjaśnienia przyczyn, dla których akurat te zwierzęta stały się bohaterami poznanego tekstu - wyjaśnienie znaczenia powiedzenia: chytry jak lis - próby recytacji fragmentów poznanej bajki. 3. Zabawa ruchowo-pantomimiczna - prezentacja scenek pantomimicznych przygotowanych na podstawie tekstu bajki. 4. Praca pisemna - samodzielne zapoznanie z tekstem "Opowiadanie lisa" zamieszczonym w Ćw.Z.3 s.55 - układanie i samodzielne zapisywanie opowiadania przedstawionych przez Mickiewicza wydarzeń ze strony kozła - prezentacja wybranych opowiadań. 5. Ćwiczenia ortograficzne i gramatyczne - Ćw.Z.3 s. 55-57. 6. Ćwiczenia ruchowe budowane na kanwie poznanych bajek. Z ZIMĄ w TLE
81. W krainie Pani Zimy 1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 sposobem pisemnym - wykorzystywanie liczmanów do liczenia systemem dziesiątkowym - wspólna praca z P.M. s. 88 i Ćw.M. s. 86 - sprawdzanie odejmowania za pomocą dodawania - rozwiązywanie zadań tekstowych - przekształcanie zadań tekstowych. 2. Wprowadzenie wiersza "gdzie mieszka zima?" - swobodne wypowiedzi dzieci na temat najważniejszych cech charakteryzujących prawdziwą zimę - głośna, piękna recytacja wiersza - pisanie fragmentu tekstu z pamięci (Ćw.Z.3 s. 58 ćw. 1). 3. Ćwiczenia ortograficzne i gramatyczne (ćw. 2-4 s. 58-60 Ćw.Z.3). 4. Praca ze słownikiem - Ćw.Z.3 s. 60 ćw. 5 - wyszukiwanie różnych haseł związanych z zimą i grupowanie w rodziny wyrazowe. 5. Samodzielna praca pisemna - układanie i zapisywanie baśni o krainie Pani Zimy - prezentacja prac literackich - wybór np. 3 najciekawszych prac. 6. Przygotowanie w grupach inscenizacji wybranych baśni napisanych przez uczniów - prezentacja i wspólna ocena przygotowanych inscenizacji. 7. Malowanie "Portretu Pani Zimy z zimą w tle" 82. Ptaki zimy 1. Odejmowanie sposobem pisemnym w zakresie 1000 typu 800 - 426 - stopniowe omówienie i wyjaśnienie sposobu wykonywania podanego odejmowania P.M. s. 89 - wykorzystanie liczmanów - ćwiczenie nowej umiejętności - praca z Ćw.M. s. 87. 2. Wprowadzenie wiersza "Zima" - piękna recytacja wiersza przez chętnych uczniów - omówienie nastroju wiersza - swobodne wypowiedzi - czy zima jest wesołą porą roku i dlaczego? 3. Wspólna analiza ilustracji na s. 184-185 w P.Z. - przypomnienie pojęć: pierwszy i drugi plan - ustny opis ilustracji - zapis opisu - ćw. 1 s. 61 Ćw.Z.3. 4. Wprowadzenie informacji o wybranych gatunkach ptaków - słuchanie nagrania ptasiego koncertu - nawiązanie do fragmentu ilustracji przedstawiającej ptaki, określenie ich gatunków - rozmowa na temat ptaków śpiewających i nie śpiewających - samodzielne zapoznanie się z informacjami na temat wybranych ptaków - ćw. 2 s. 62-63 Ćw.Z.3 - wspólne oglądanie Atlasu Ptaków, wyszukiwanie gatunków, które także można spotkać zimą w Polsce. 5. Wprowadzenie piosenki "Bałwan i zima" - głośne odczytanie tekstu - ćwiczenia w określaniu metrum na podstawie zapisu wartości nut w taktach - rytmiczne odczytywanie tekstu - zapoznanie z linią melodyczną - zabawa taneczna przy piosence 83. Zimowe sporty 1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 sposobem pisemnym - rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań - sprawdzanie odejmowania za pomocą dodawania P.M. s. 90. 2. Wprowadzenie informacji na temat historii sportów zimowych i sprzętu sportowego - prezentacja przyniesionego do klasy różnego rodzaju sprzętu sportowego - odpowiednie stosowanie nazewnictwa, dzielenie się wiedzą uzyskaną z różnych źródeł - wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego "Białe szaleństwo" na temat historii nart, łyżew i sanek - porównywanie dawniejszego i współczesnego sprzętu do uprawiania zimowych sportów. 3. Zabawy rytmiczno-ruchowe - wspólne rytmiczne odczytanie wierszyka "Narty" - zgodne z rytmem wiersza naśladowanie jazdy na nartach: szusowania, kristianii, ... - rytmiczne odczytanie wierszyka "Łyżwy" - ustalenie metrum, w jakim można zapisać rytm tego wiersza stosując pomocnicze taktowanie, wyszukanie akcentu, ... - słuchanie melodii wybranego walca - "jazda na łyżwach" w rytm walca - wspólne wykonywanie poleceń zamieszczonych w Ćw.Z.3 s. 65-66 84. Zimowa olimpiada 1. Powtórzenie dodawania i odejmowania sposobem pisemnym w zakresie 1000 - rozwiązywanie zadań tekstowych - samokontrola z działu: rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000, dodawanie iodejmowanie sposobem pisemnym - Ćw.M. s. 89-90. 2. Wprowadzenie informacji na temat zimowych igrzysk olimpijskich - przypomnienie wiadomości uzyskanych na poprzednich zajęciach na temat najbardziej znanych zimowych dyscyplin sportowych - samodzielna cicha lektura tekstu informacyjnego "Zimowe igrzyska olimpijskie" - dzielenie się informacjami związanymi z tematem uzyskanymi z różnych źródeł - zapoznanie z tekstem informacyjnym w Ćw.Z.3 s. 70-71 ćw. 6 - wspólne układanie i zapisywanie notatki podsumowującej wiadomości na temat zimowych sportów - praca z Ćw.Z.3 s. 67-70. 3. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości przeprowadzone na świeżym powietrzu. ZIMOWE ROZMYŚLANIA
85. Zimowy jadłospis 1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu: rozszerzenie zakresu liczbowego, dodawania i odejmowania sposobu pisemnego. 2. Samodzielna praca nad zapisem wczorajszego jadłospisu. 3. Wprowadzenie tekstu "Jak się odżywiać?" - rozmowa o tym, co jemy na co dzień - przypomnienie, że artykuły spożywcze zawierają konieczne nam do życia składniki - podział najbardziej lubianych potraw na bardziej i mniej zdrowe - zapoznanie z tekstem "Jak się odżywiać?" - analiza zapisanego jadłospisu z poprzedniego dnia pod kątem uzyskanych informacji - ćw. 1 s. 72 Ćw.Z.3 - wspólna praca z ćw. 2 Ćw.Z.3 s. 73 - samodzielna lektura tekstu "Czy wiesz, że..." - wspólne redagowanie notatki zawierającej uzyskane informacje. 4. Zabawa - rozpoznawanie za pomocą zmysłu węchu, smaku, dotyku różnych owoców - także owoców południowych - zapoznanie z informacjami na temat wybranych owoców zamieszczonymi w Ćw.Z.2 s. 74-75. 5. Rysowanie kredkami martwej natury z owocami 86. Zimowa przygoda 1. Przypomnienie i rozszerzenie wiadomości z geometrii - wprowadzenie pojęcia: punkt - zabawy matematyczne:
- praca z P.M. s. 91-92 i Ćw.M. s. 91 2. Wprowadzenie opowiadania "Rękawiczki" - swobodne wypowiedzi na temat tekstu - próba oceny postępowania bohaterów opowiadania - określenie czasu i miejsca akcji - określenie postaci narratora - wskazanie bohaterów głównych i pobocznych (Ćw.Z.3 s. 77-78) 3. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne - Ćw.Z.3 s. 78-80 ćw. 3-6. 4. W grupach praca plastyczna: wykonywanie makiety ilustrującej opowiadanie "Rękawiczki" zgodnie z instrukcją zamieszczoną w ćw. 1 s. 76 Ćw.Z.3. 5. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości na powietrzu 87. Zim owe zagrożenia 1. Poprawa sprawdzianu - omówienie i wyjaśnienie kolejnych poleceń zawartych w sprawdzianie - wskazanie na najczęściej popełniane błędy i ich przyczyny - samodzielna poprawa popełnionych błędów. 2. Zabawy matematyczne - wykorzystanie magicznych kwadratów i gwiazd (Ćw.M. s. 88). 3. Wprowadzenie opowiadania "Prezent" - swobodne wypowiedzi uczniów na temat zagrożeń, jakie niesie człowiekowi zimowa pogoda - przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie - samodzielna cicha lektura opowiadania "Prezent" - wspólna próba oceny postępowania Piotrka - próba oceny zachowania się dzieci i dorosłych podczas wypadku chłopca - co należy zrobić w takiej sytuacji? - opowiadanie najważniejszych wydarzeń z opowiadania na podstawie ilustracji ze s.200 P.Z. - układanie podpisów pod historyjką obrazkową - układanie dalszego ciągu opowiadania rozpoczynającego się od wskazanego wydarzenia (Ćw.Z.3 s. 81-82 ćw. 1). 4. Ćwiczenia gramatyczne - Ćw.Z.3 s. 82-83, ćw. 6 s. 202 P.Z. 5. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości na powietrzu 88. Odwaga cywilna 1. Doświadczalne określanie właściwości prostej - kreślenie prostych przy linijce - próba zmierzenia długości prostej - sposób oznaczania prostych - próba określenia ilości prostych przechodzących przez 1 punkt - próba określenia ilości prostych przechodzących przez 2 punkty - wspólne formułowanie i zapisywanie wniosków (P.M. s. 93-94, Ćw.M. s. 92-93). 2. Wprowadzenie opowiadania "Śnieżna kula" - wyjaśnienie pojęcia "odwaga cywilna" - swobodne wypowiedzi na temat sytuacji, w których postacie literackie, bohaterowie filmów i ludzie w świecie rzeczywistym wykazywali się odwagą cywilną - podawanie przykładów przejawów odwagi cywilnej w życiu klasy - ćw. 1 s. 84 Ćw.Z.3 - wspólne układanie planu do przedstawionego opowiadania - opowiadanie treści wydarzeń zgodnie z ułożonym planem. 3. Ćwiczenia ortograficzne i gramatyczne Ćw.Z.3 s. 85. 4. Samodzielna praca plastyczna - ilustracja do jednego z wydarzeń przedstawionych w omawianym opowiadaniu. 5. Zabawy ruchowe 89. Drzewo genealogiczne 1. Kreślenie i mierzenie długości odcinków i boków prostokąta - kreślenie przy linijce odcinków o określonej długości - porównywanie długości odcinków - porównywanie długości boków prostokąta - pomniejszanie i powiększanie danych odcinków - P.M. s. 95, Ćw.M. s. 94 2. Wprowadzenie piosenki "Babcia-wróżka" - głośne odczytanie tekstu - rozmowa na temat zbliżającego się Święta Babci i Święta Dziadka - wymienianie innych "czarów" dokonywanych przez babcie - wprowadzenie melodii nowej piosenki - ćwiczenia w odczytywaniu rytmu - Ćw.Z.3 s. 86 ćw. 1 3. Wprowadzenie wiersza "Dzień Dziadka" - samodzielna cicha lektura tekstu - swobodne wypowiedzi na temat zalet własnego dziadka - wymienianie przyjemności, jakie zdaniem dzieci można sprawić babciom idziadkom. 4. Wprowadzenie wiersza "Mam pomysł" - wyjaśnienie pojęć: genealogia i drzewo genealogiczne. 5. Samodzielna praca nad przedstawieniem swojego drzewa genealogicznego (Ćw.Z.3 s. 87). 6. Praca plastyczna - wykonanie korali jako prezentu dla babci zgodnie z instrukcją zamieszczoną w Ćw.Z.3 s. 86 90. Wesołych i zdrowych ferii! 1. Podsumowanie informacji o zagrożeniach czyhających na ludzi podczas zimy - w grupach sformułowanie regulaminu bezpiecznych ferii - wykonywanie ilustracji do poszczególnych punktów regulaminu - staranne zapisanie wybranych, najważniejszych punktów i uroczyste złożenie podpisów pod zobowiązaniem o ich przestrzeganiu - zawieszenie zilustrowanego i podpisanego regulaminu w Klasowym Kąciku Ważnych Spraw. 2. Wprowadzenie wiersza "Kulig" - ciche zapoznanie z tekstem - analiza budowy i rytmu wiersza - głośna, piękna recytacja. 3. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych związanych ze zbliżającymi się feriami zimowymi. 4. Przypomnienie poznanych "zimowych" piosenek. 5. Ćwiczenia ruchowe. |
|