SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III

Część 6


--> Część 1 / Część 2 / Część 3 / Część 4 / Część 5 -->

BAJKOWE OPOWIEŚCI

79. Kruk i lis

1. Wprowadzenie definicji baśni

- przypomnienie tytułów i autorów kilku poznanych baśni

- przypomnienie i zebranie w punktach cech baśni.

2. Wprowadzenie bajki Ignacego Krasickiego i L.J.Kerna

- uważne wysłuchanie wzorowej recytacji tekstu

- wyjaśnienie trudniejszych określeń

- samodzielna lektura bajki L.J.Kerna

- przypomnienie terminu "morał"

- porównanie obu poznanych bajek pod względem treści i użytego języka (Ćw.Z.3 s.52)

- odszukanie morału w obu poznanych bajkach

- wskazanie na cechy ludzkie, jakie zostały nadane krukowi i lisowi; porównanie ich z rzeczywistością (ćw. 3 s. 53 Ćw.Z.3)

3. Wprowadzenie definicji bajki

- wspólne wskazanie i zapisanie cech bajki na podstawie poznanych utworów

- porównanie cech bajki i baśni

- odczytanie definicji zapisanych w P.Z. s. 179

- zapisanie notatki zawierającej podobieństwa i różnice pomiędzy baśnią i bajką

- wprowadzenie i wspólne wyjaśnienie powiedzeń: kruk krukowi oka nie wykole i biały kruk (Ćw.Z.3 s. 53 ćw. 4)

4. Odejmowanie sposobem pisemnym w zakresie 1000 z przekroczeniem progu dziesiątkowego

- wyjaśnienie kolejności czynności prawidłowego odejmowania sposobem pisemnym

- wspólna praca z P.M. s. 86

- samodzielna praca Ćw.M. s. 84

- odejmowanie jako działanie odwrotne do dodawania

5. Praca plastyczna - wykonywanie ilustracji do poznanej bajki samodzielnie dowolną techniką

80. Lis i kozieł

1. Odejmowanie sposobem pisemnym w zakresie 1000 z przekroczeniem progu setkowego

- wyjaśnienie sposobu wykonywania odejmowania

- praca z P.M. s. 87

- ćwiczenie nabytych umiejętności - Ćw.M. s. 85

2. Wprowadzenie bajki Adama Mickiewicza

- przypomnienie wiadomości na temat podobieństw i różnic występujących pomiędzy bajką i baśnią

- wysłuchanie bajki "Lis i kozieł"

- rozmowa na temat zachowania bohaterów tej bajki

- próba wyjaśnienia przyczyn, dla których akurat te zwierzęta stały się bohaterami poznanego tekstu

- wyjaśnienie znaczenia powiedzenia: chytry jak lis

- próby recytacji fragmentów poznanej bajki.

3. Zabawa ruchowo-pantomimiczna

- prezentacja scenek pantomimicznych przygotowanych na podstawie tekstu bajki.

4. Praca pisemna

- samodzielne zapoznanie z tekstem "Opowiadanie lisa" zamieszczonym w Ćw.Z.3 s.55

- układanie i samodzielne zapisywanie opowiadania przedstawionych przez Mickiewicza wydarzeń ze strony kozła

- prezentacja wybranych opowiadań.

5. Ćwiczenia ortograficzne i gramatyczne - Ćw.Z.3 s. 55-57.

6. Ćwiczenia ruchowe budowane na kanwie poznanych bajek.

Z ZIMĄ w TLE

81. W krainie Pani Zimy

1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 sposobem pisemnym

- wykorzystywanie liczmanów do liczenia systemem dziesiątkowym

- wspólna praca z P.M. s. 88 i Ćw.M. s. 86

- sprawdzanie odejmowania za pomocą dodawania

- rozwiązywanie zadań tekstowych

- przekształcanie zadań tekstowych.

2. Wprowadzenie wiersza "gdzie mieszka zima?"

- swobodne wypowiedzi dzieci na temat najważniejszych cech charakteryzujących prawdziwą zimę

- głośna, piękna recytacja wiersza

- pisanie fragmentu tekstu z pamięci (Ćw.Z.3 s. 58 ćw. 1).

3. Ćwiczenia ortograficzne i gramatyczne (ćw. 2-4 s. 58-60 Ćw.Z.3).

4. Praca ze słownikiem - Ćw.Z.3 s. 60 ćw. 5 - wyszukiwanie różnych haseł związanych z zimą i grupowanie w rodziny wyrazowe.

5. Samodzielna praca pisemna

- układanie i zapisywanie baśni o krainie Pani Zimy

- prezentacja prac literackich

- wybór np. 3 najciekawszych prac.

6. Przygotowanie w grupach inscenizacji wybranych baśni napisanych przez uczniów

- prezentacja i wspólna ocena przygotowanych inscenizacji.

7. Malowanie "Portretu Pani Zimy z zimą w tle"

82. Ptaki zimy

1. Odejmowanie sposobem pisemnym w zakresie 1000 typu 800 - 426

- stopniowe omówienie i wyjaśnienie sposobu wykonywania podanego odejmowania P.M. s. 89

- wykorzystanie liczmanów

- ćwiczenie nowej umiejętności

- praca z Ćw.M. s. 87.

2. Wprowadzenie wiersza "Zima"

- piękna recytacja wiersza przez chętnych uczniów

- omówienie nastroju wiersza

- swobodne wypowiedzi - czy zima jest wesołą porą roku i dlaczego?

3. Wspólna analiza ilustracji na s. 184-185 w P.Z.

- przypomnienie pojęć: pierwszy i drugi plan

- ustny opis ilustracji

- zapis opisu - ćw. 1 s. 61 Ćw.Z.3.

4. Wprowadzenie informacji o wybranych gatunkach ptaków

- słuchanie nagrania ptasiego koncertu

- nawiązanie do fragmentu ilustracji przedstawiającej ptaki, określenie ich gatunków

- rozmowa na temat ptaków śpiewających i nie śpiewających

- samodzielne zapoznanie się z informacjami na temat wybranych ptaków

- ćw. 2 s. 62-63 Ćw.Z.3

- wspólne oglądanie Atlasu Ptaków, wyszukiwanie gatunków, które także można spotkać zimą w Polsce.

5. Wprowadzenie piosenki "Bałwan i zima"

- głośne odczytanie tekstu

- ćwiczenia w określaniu metrum na podstawie zapisu wartości nut w taktach

- rytmiczne odczytywanie tekstu

- zapoznanie z linią melodyczną

- zabawa taneczna przy piosence

83. Zimowe sporty

1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 sposobem pisemnym

- rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań

- sprawdzanie odejmowania za pomocą dodawania P.M. s. 90.

2. Wprowadzenie informacji na temat historii sportów zimowych i sprzętu sportowego

- prezentacja przyniesionego do klasy różnego rodzaju sprzętu sportowego

- odpowiednie stosowanie nazewnictwa, dzielenie się wiedzą uzyskaną z różnych źródeł

- wspólna lektura i analiza tekstu informacyjnego "Białe szaleństwo" na temat historii nart, łyżew i sanek

- porównywanie dawniejszego i współczesnego sprzętu do uprawiania zimowych sportów.

3. Zabawy rytmiczno-ruchowe

- wspólne rytmiczne odczytanie wierszyka "Narty"

- zgodne z rytmem wiersza naśladowanie jazdy na nartach: szusowania, kristianii, ...

- rytmiczne odczytanie wierszyka "Łyżwy"

- ustalenie metrum, w jakim można zapisać rytm tego wiersza stosując pomocnicze taktowanie, wyszukanie akcentu, ...

- słuchanie melodii wybranego walca

- "jazda na łyżwach" w rytm walca

- wspólne wykonywanie poleceń zamieszczonych w Ćw.Z.3 s. 65-66

84. Zimowa olimpiada

1. Powtórzenie dodawania i odejmowania sposobem pisemnym w zakresie 1000

- rozwiązywanie zadań tekstowych

- samokontrola z działu: rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000, dodawanie iodejmowanie sposobem pisemnym - Ćw.M. s. 89-90.

2. Wprowadzenie informacji na temat zimowych igrzysk olimpijskich

- przypomnienie wiadomości uzyskanych na poprzednich zajęciach na temat najbardziej znanych zimowych dyscyplin sportowych

- samodzielna cicha lektura tekstu informacyjnego "Zimowe igrzyska olimpijskie"

- dzielenie się informacjami związanymi z tematem uzyskanymi z różnych źródeł

- zapoznanie z tekstem informacyjnym w Ćw.Z.3 s. 70-71 ćw. 6

- wspólne układanie i zapisywanie notatki podsumowującej wiadomości na temat zimowych sportów

- praca z Ćw.Z.3 s. 67-70.

3. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości przeprowadzone na świeżym powietrzu.

ZIMOWE ROZMYŚLANIA

85. Zimowy jadłospis

1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu: rozszerzenie zakresu liczbowego, dodawania i odejmowania sposobu pisemnego.

2. Samodzielna praca nad zapisem wczorajszego jadłospisu.

3. Wprowadzenie tekstu "Jak się odżywiać?"

- rozmowa o tym, co jemy na co dzień

- przypomnienie, że artykuły spożywcze zawierają konieczne nam do życia składniki

- podział najbardziej lubianych potraw na bardziej i mniej zdrowe

- zapoznanie z tekstem "Jak się odżywiać?"

- analiza zapisanego jadłospisu z poprzedniego dnia pod kątem uzyskanych informacji

- ćw. 1 s. 72 Ćw.Z.3

- wspólna praca z ćw. 2 Ćw.Z.3 s. 73

- samodzielna lektura tekstu "Czy wiesz, że..."

- wspólne redagowanie notatki zawierającej uzyskane informacje.

4. Zabawa - rozpoznawanie za pomocą zmysłu węchu, smaku, dotyku różnych owoców - także owoców południowych

- zapoznanie z informacjami na temat wybranych owoców zamieszczonymi w Ćw.Z.2 s. 74-75.

5. Rysowanie kredkami martwej natury z owocami

86. Zimowa przygoda

1. Przypomnienie i rozszerzenie wiadomości z geometrii

- wprowadzenie pojęcia: punkt

- zabawy matematyczne:

  • budowanie różnych figur geometrycznych poprzez łączenie określonej liczby punktów
  • "kartofelki" - grupy złożone z 2 lub trojga dzieci na przygotowanych planszach po kolei łączą punkty oznaczone literami alfabetu; linie łączące nie mogą się przecinać
- przypomnienie znanych pojęć: figur geometrycznych (odcinek, prostokąt, trójkąt, kwadrat, koło, linia prosta, linia krzywa, linia łamana, wielokąt np. czworokąt)

- praca z P.M. s. 91-92 i Ćw.M. s. 91

2. Wprowadzenie opowiadania "Rękawiczki"

- swobodne wypowiedzi na temat tekstu

- próba oceny postępowania bohaterów opowiadania

- określenie czasu i miejsca akcji

- określenie postaci narratora

- wskazanie bohaterów głównych i pobocznych (Ćw.Z.3 s. 77-78)

3. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne - Ćw.Z.3 s. 78-80 ćw. 3-6.

4. W grupach praca plastyczna: wykonywanie makiety ilustrującej opowiadanie "Rękawiczki" zgodnie z instrukcją zamieszczoną w ćw. 1 s. 76 Ćw.Z.3.

5. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości na powietrzu

87. Zim

owe zagrożenia

1. Poprawa sprawdzianu

- omówienie i wyjaśnienie kolejnych poleceń zawartych w sprawdzianie

- wskazanie na najczęściej popełniane błędy i ich przyczyny

- samodzielna poprawa popełnionych błędów.

2. Zabawy matematyczne

- wykorzystanie magicznych kwadratów i gwiazd (Ćw.M. s. 88).

3. Wprowadzenie opowiadania "Prezent"

- swobodne wypowiedzi uczniów na temat zagrożeń, jakie niesie człowiekowi zimowa pogoda

- przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie

- samodzielna cicha lektura opowiadania "Prezent"

- wspólna próba oceny postępowania Piotrka

- próba oceny zachowania się dzieci i dorosłych podczas wypadku chłopca

- co należy zrobić w takiej sytuacji?

- opowiadanie najważniejszych wydarzeń z opowiadania na podstawie ilustracji ze s.200 P.Z.

- układanie podpisów pod historyjką obrazkową

- układanie dalszego ciągu opowiadania rozpoczynającego się od wskazanego wydarzenia (Ćw.Z.3 s. 81-82 ćw. 1).

4. Ćwiczenia gramatyczne - Ćw.Z.3 s. 82-83, ćw. 6 s. 202 P.Z.

5. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości na powietrzu

88. Odwaga cywilna

1. Doświadczalne określanie właściwości prostej

- kreślenie prostych przy linijce

- próba zmierzenia długości prostej

- sposób oznaczania prostych

- próba określenia ilości prostych przechodzących przez 1 punkt

- próba określenia ilości prostych przechodzących przez 2 punkty

- wspólne formułowanie i zapisywanie wniosków (P.M. s. 93-94, Ćw.M. s. 92-93).

2. Wprowadzenie opowiadania "Śnieżna kula"

- wyjaśnienie pojęcia "odwaga cywilna"

- swobodne wypowiedzi na temat sytuacji, w których postacie literackie, bohaterowie filmów i ludzie w świecie rzeczywistym wykazywali się odwagą cywilną

- podawanie przykładów przejawów odwagi cywilnej w życiu klasy

- ćw. 1 s. 84 Ćw.Z.3

- wspólne układanie planu do przedstawionego opowiadania

- opowiadanie treści wydarzeń zgodnie z ułożonym planem.

3. Ćwiczenia ortograficzne i gramatyczne Ćw.Z.3 s. 85.

4. Samodzielna praca plastyczna - ilustracja do jednego z wydarzeń przedstawionych w omawianym opowiadaniu.

5. Zabawy ruchowe

89. Drzewo genealogiczne

1. Kreślenie i mierzenie długości odcinków i boków prostokąta

- kreślenie przy linijce odcinków o określonej długości

- porównywanie długości odcinków

- porównywanie długości boków prostokąta

- pomniejszanie i powiększanie danych odcinków

- P.M. s. 95, Ćw.M. s. 94

2. Wprowadzenie piosenki "Babcia-wróżka"

- głośne odczytanie tekstu

- rozmowa na temat zbliżającego się Święta Babci i Święta Dziadka

- wymienianie innych "czarów" dokonywanych przez babcie

- wprowadzenie melodii nowej piosenki

- ćwiczenia w odczytywaniu rytmu - Ćw.Z.3 s. 86 ćw. 1

3. Wprowadzenie wiersza "Dzień Dziadka"

- samodzielna cicha lektura tekstu

- swobodne wypowiedzi na temat zalet własnego dziadka

- wymienianie przyjemności, jakie zdaniem dzieci można sprawić babciom idziadkom.

4. Wprowadzenie wiersza "Mam pomysł"

- wyjaśnienie pojęć: genealogia i drzewo genealogiczne.

5. Samodzielna praca nad przedstawieniem swojego drzewa genealogicznego (Ćw.Z.3 s. 87).

6. Praca plastyczna - wykonanie korali jako prezentu dla babci zgodnie z instrukcją zamieszczoną w Ćw.Z.3 s. 86

90. Wesołych i zdrowych ferii!

1. Podsumowanie informacji o zagrożeniach czyhających na ludzi podczas zimy

- w grupach sformułowanie regulaminu bezpiecznych ferii

- wykonywanie ilustracji do poszczególnych punktów regulaminu

- staranne zapisanie wybranych, najważniejszych punktów i uroczyste złożenie podpisów pod zobowiązaniem o ich przestrzeganiu

- zawieszenie zilustrowanego i podpisanego regulaminu w Klasowym Kąciku Ważnych Spraw.

2. Wprowadzenie wiersza "Kulig"

- ciche zapoznanie z tekstem

- analiza budowy i rytmu wiersza

- głośna, piękna recytacja.

3. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych związanych ze zbliżającymi się feriami zimowymi.

4. Przypomnienie poznanych "zimowych" piosenek.

5. Ćwiczenia ruchowe.