SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III

Część 5


--> Część 1 / Część 2 / Część 3 / Część 4 / Część 6 -->

POZNAJEMY POLSKIE LEGENDY

64. Skąd się wzięła polska sól?

1. Ćwiczenie umiejętności dzielenia z resztą

- rozwiązywanie zadań tekstowych

- układanie zadań tekstowych do podanych działań

- praca z P.M. s. 73 i z Ćw.M. s. 68

2. Wprowadzenie legendy "Wiano Świętej Kingi"

- samodzielna lektura tekstu

- wspólne wyjaśnienie trudniejszych zwrotów

- układanie planu ważniejszych wydarzeń

- opowiadanie podania według zapisanego planu

- odszukanie Wieliczki na mapie Polski

- zaprezentowanie portretów władców występujących w poznanym tekście

- przypomnienie innych legend polskich

- zapoznanie z tekstem informacyjnym "Czy wiesz, że..." i ilustracjami zamieszczonymi w P.Z. s. 146

- porównywanie soli nieoczyszczonej z solą kuchenną

- rozmowa o historii i legendzie Wieliczki.

3. Ćwiczenia ortograficzne i gramatyczne - Ćw.Z.3 s. 23-24

4. Wspólne przygotowanie masy solnej i wykonanie figurek - postaci z legendy

65. Historia kopalni w Bochni

1. Zapoznanie z legendą "Skibka owsianego placka"

- samodzielna cicha lektura tekstu

- odszukanie Bochni na mapie Polski

- wskazanie bohaterów występujących w poznanej legendzie, określenie czy są to postacie historyczne czy fikcyjne

- nadawanie tytułów ilustracjom zamieszczonym w Ćw.Z.3 s. 25

- porównanie obu poznanych ostatnio legend.

2. Wprowadzenie stopniowania przymiotników - P.Z. s. 149, Ćw.Z.3 s. 27

- wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć: stopień równy, wyższy i najwyższy przymiotników

- ćwiczenia w stopniowaniu przymiotników

- rozwijanie zdań za pomocą odpowiednio dobranych przymiotników.

3. Powtórzenie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 69

- zabawy matematyczne - P.M. s. 74 "Jaka jest moja liczba?"

4. Ćwiczenia rytmiczne

- odczytywanie, uzupełnianie i granie rytmów w określonym metrum

- próby zagrania podanego rytmu w kanonie

- zabawy rytmiczne i taneczne przy muzyce

66. Nagroda za dobre serce

1. Powtórzenie mnożenia i dzielenia w zakresie 100

- pamięciowe porównywanie ilorazowe

- przypomnienie zasad kolejności wykonywania działań w wyrażeniach arytmetycznych

- samodzielne wykonanie ćwiczeń w Ćw.M. s. 71-72

- wspólne rozwiązanie poleceń z samokontroli i samodzielna ocena stopnia poprawności ich wykonania.

2. Wprowadzenie legendy "Piętka króla Kazimierza"

- słuchanie tekstu legendy

- samodzielna lub w grupach praca ze Słownikiem języka polskiego: wyjaśnianie trudniejszych zwrotów

- porównywanie zachowań głównych bohaterów legend "Skibka owsianego placka" i"Piętka króla Kazimierza"

- wyszukiwanie w tekście informacji na temat warunków życia kmiecia i bogacza (Ćw.Z.3 s. 28)

- obejrzenie portretu króla Kazimierza

- wprowadzenie kilku dodatkowych wybranych informacji na jego temat

- zapoznanie z fragmentem wiersza "O królu chłopów" (Ćw.Z.3 s. 31)

- porównanie architektury budowli wzniesionych w czasach panowania Kazimierza Wielkiego i współczesnych na podstawie ilustracji zamieszczonych w Ćw.Z.3 s. 32

3. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne - Ćw.Z.3 s. 29-30.

4. Ćwiczenia ruchowe.

WYPRAWA DO SZWECJI

67. Poznajemy dzieci z Bullerbyn

1. Sprawdzian z działu mnożenia i dzielenia w zakresie 100.

2. Wprowadzenie książki "Dzieci z Bullerbyn" przeczytanej samodzielnie przez dzieci w całości lub w wybranych fragmentach

- wyszukiwanie w tekście informacji na temat miejsca akcji

- odszukanie Szwecji na mapie fizycznej Europy

- wyszukiwanie w tekście opisu wioski Bullerbyn

- wyszukiwanie w tekście informacji na temat mieszkańców Bullerbyn

- określenie nastroju książki

- w formie plebiscytu wybór najzabawniejszego opowiadania

- samodzielna praca nad zredagowaniem pisemnego opisu wyglądu i charakteru wybranego bohatera.

3. Podział klasy na 3 grupy (w zagrody z Bullerbyn)

- wykonywanie makiety "swojej" zagrody i figurek jej mieszkańców z różnych dostępnych materiałów

68. Boże Narodzenie w Szwecji

1. Poprawa sprawdzianu z działu mnożenie i dzielenie w zakresie 100

- wskazanie popełnionych błędów

- wyjaśnienie prawidłowego sposobu wykonania trudniejszych poleceń

- praca z Ćw.M. s. 70 i 73.

2. Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000

- rzędy dziesiątkowego systemu liczenia P.M. s. 75.

3. Zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem przedstawione w książce "Dzieci zBullerbyn"

- swobodne wypowiedzi uczniów na temat samodzielnie przeczytanego tekstu

- wyszukiwanie w tekście fragmentów mówiących o szwedzkich zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem

- porównywanie tradycji szwedzkich z polskimi

- samodzielne redagowanie notatki, jaką mógłby napisać redaktor polskiego czasopisma, który spędził Boże Narodzenie w Bullerbyn.

4. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości na powietrzu.

GDY ZBLIŻAJĄ SIĘ ŚWIĘTA

69. Na strunach igieł

1. Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000

- dodawanie i odejmowanie bez przekraczania progu dziesiątkowego

- obliczenia pamięciowe

- rozwiązywanie zadań tekstowych

- wykorzystanie liczmanów

- zapisywanie liczb na osi liczbowej

- praca wspólna z P.M. s. 76

- praca samodzielna z Ćw.M. s. 74.

2. Przygotowywanie wigilii klasowej

- wspólne układanie scenariusza uroczystego spotkania wigilijnego

- wybór kolęd

- decyzje związane z przygotowaniem prezentów dla gości.

3. Wprowadzenie opowiadania "Za oknem zima"

- samodzielna cicha lektura tekstu

- porównanie świątecznych planów nakreślonych w pierwszej części zajęć zprzedstawionymi w opowiadaniu

- rozmowa na temat radości wynikającej ze sprawiania radości innym.

4. Zapoznanie z tekstem informacyjnym przybliżającym historię drzewka świątecznego.

5. Wprowadzenie piosenki "Na strunach igieł"

- głośne przeczytanie tekstu

- wprowadzenie pojęcia "bemol" i jego symbolu graficznego

- granie dźwięku B na flecie

- nauka melodii nowej piosenki.

6. Zapoznanie z wierszem Lucyny Krzemienieckiej - Ćw.Z.3 s. 34-35.

7. Samodzielna praca plastyczna: kolaż do przeczytanego wiersza ćw. 8 s. 35 Ćw.Z.3

70. Ważne tradycje

1. Liczby czterocyfrowe w dziesiątkowym systemie liczenia: tysiące, setki, dziesiątki i jedności

- odczytywanie i zapisywanie liczb

- rozróżnianie liczb trzycyfrowych i czterocyfrowych

- zaznaczanie liczb na osi liczbowej

- praca z P.M. s. 77 i Ćw.M. s. 75-76.

2. Przypomnienie polskich zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia

- swobodne wypowiedzi dzieci

- nawiązanie do zwyczaju stawiania dodatkowego nakrycia na wigilijnym stole

- słuchanie opowiadania "Talerz dla gościa"

- swobodne wypowiedzi na temat wysłuchanego tekstu

- ocena zaprezentowanych wydarzeń

- wspólne głośne odczytanie wiadomości o przebiegu Świąt Bożego Narodzenia wdawnej Polsce

- praca z Ćw.Z.3 s. 36

- porównanie poznanych zwyczajów ze współczesnymi.

3. Układanie tekstu życzeń, jakie możnaby złożyć bohaterce opowiadania (Ćw.Z.3 s.37)

4. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości prowadzone na powietrzu

71. Piękna choinka

1. Liczenie w zakresie 1000

- porownywanie liczb trzycyfrowych

- zapisywanie liczb cyframi

- wykorzystanie liczmanów

- praca z podręcznikiem s. 78

- praca z Ćw.M. s. 77.

2. Wprowadzenie wiersza "Kolęda domowa"

- cicha samodzielna lektura tekstu

- przypomnienie zasad pięknej recytacji

- recytowanie poznanego wiersza przez chętnych uczniów

- wskazywanie tradycji związanych z Bożym Narodzeniem wymienionych przez autorkę wiersza.

3. Samodzielna praca pisemna

- wypowiedzi uczniów na temat symboliki choinki świątecznej

- swobodne wypowiedzi uczniów na temat zwyczajów bożonarodzeniowych pielęgnowanych w domu rodzinnym poszczególnych dzieci

- układanie i zapisywanie obszernej notatki na temat "Moje Święta"

- prezentacja najciekawszych prac.

4. Wprowadzenie kolędy "Lulajże Jezuniu"

- przypomnienie nazw solmizacyjnych i literowych gamy C-dur

- wspólne odczytywanie tekstu kolędy i wyjaśnianie trudniejszych zwrotów (Ćw.Z.3 s.40)

- podpisywanie nut w zapisie poznanej kolędy nazwami solmizacyjnymi lub literowymi

- uzupełnianie brakujących wartości nut

- zapoznanie z melodią

- stopniowa nauka gry zapisanej melodii na flecie lub na dzwonkach

- przypomnienie znaczenia wszystkich symboli zastosowanych w zapisie

- wspólne granie i śpiewanie kolędy

72. Pod choinką - szopka

1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 bez przekraczania progu dziesiątkowego

- wykorzystanie liczmanów

- wykonywanie działań różnymi sposobami

- dodawanie i odejmowanie jako działania odwrotne

- wykorzystanie kwadratów magicznych.

2. Wprowadzenie opowiadania "Wawrzusiowe jasełka"

- wspólna analiza reprodukcji różnych rodzajów szopek (P.Z. s. 169-171)

- wprowadzenie terminów: szopka przestrzenna, szopka płaska

- wyszukanie w Słowniku języka polskiego hasła: jasełka

- uważne wysłuchanie opowiadania

- wskazanie występujących w opowiadaniu postaci historycznych i fikcyjnych

- wyszukanie w encyklopedii informacji na temat Wita Stwosza

- ustny opis szopki Wawrzusia

- ćw. 1 s. 41 Ćw.Z.3

3. Praca pisemna "Opis szopki"

- uczniowie spośród reprodukcji przedstawionych w podręczniku wybierają tę szopkę, która podoba im się najbardziej

- układają i zapisują opis wybranej szopki.

4. Rozmowa na temat sztuki rzeźbiarskiej

- wspólna lektura tekstu i analiza zdjęć przedstawionych w Ćw.Z.3 s. 42 ćw. 3

- samodzielne rozwiązanie krzyżówki na s. 41.

5. Ćwiczenie umiejętności przekształcania równoważników zdań w zdania - s. 43.

6. Praca plastyczna

- samodzielne lub w grupach wykonywanie z modeliny lub plasteliny figurek do szopki

73. Kolędowe nuty

1. Wprowadzenie dodawania sposobem pisemnym bez przekroczenia progu dziesiątkowego

- wspólna praca z podręcznikiem s. 80

- wykorzystanie liczmanów - pieniędzy: zabawa w sklep ze sprzętem sportowym

- wspólne rozwiązywanie zadań tekstowych P.M. s. 81

- układanie i rozwiązywanie zadań do podanych działań

2. Wprowadzenie wiersza "Sanie"

- cicha lektura wiersza

- recytacja wiersza uwzględniająca jego treść i nastrój

- wspólna ocena przedstawionych interpretacji

- pisanie z pamięci 1 zwrotki poznanego wiersza (ćw. 1 s. 44 Ćw.Z.3)

3. Wprowadzenie i wyjaśnienie terminu: zdanie wykrzyknikowe

- wyszukiwanie w tekście zdań wykrzyknikowych

- podkreślenie różnicy pomiędzy zdaniem wykrzyknikowym i rozkazującym.

4. Opis Pani Zimy

- wspólna analiza reprodukcji zamieszczonej w P.Z. s. 172-173

- opowiadanie o doznaniach uczestników tego kuligu.

5. Wprowadzenie piosenki "Dzwonki sań"

- przypomnienie znaczenia kropki zamieszczonej przy nucie (ćw. 2 s. 44 Ćw.Z.3)

- zabawy rytmiczne: różne tempo i brzmienie kroku koni przedstawione z użyciem odpowiednio dobranych instrumentów perkusyjnych (ćw. 3 s. 45 Ćw.Z.3)

- podpisywanie nut melodii "Dzwonki sań" nazwami solmizacyjnymi lub literowymi (ćw. 4 s. 45 Ćw.Z.3)

- nauka gry poznanej melodii na flecie lub dzwonkach

- wspólne granie i śpiewanie nowej pastorałki

- przypomnienie innych znanych kolęd i pastorałek

74. Wszyscy wszystkim ślą życzenia

1. Dodawanie sposobem pisemnym kilku składników bez przekroczenia progu dziesiątkowego

- samodzielna praca w Ćw.M. s. 79-80.

2. Uroczysta Wigilia Klasowa

- wspólne przygotowanie sali do uroczystości

- nakrycie do wspólnego stołu, przygotowanie opłatka

- ew. Ułożenie pod choinką przygotowanych wcześniej prezentów

- przywitanie gości

- wspólne granie i śpiewanie kolęd, składanie życzeń, wręczenie upominków, ...

Z NOWYM ROKIEM

75. Na dobry początek

1. Odczytywanie godzin na zegarze

- dzielenie się wrażeniami z minionych Świąt

- próba ułożenia ustnego opowiadania na temat minionego Sylwestra z wykorzystaniem jak największej liczby określeń czasu

- zaznaczenie na zegarze godziny rozpoczęcia zabawy sylwestrowej i godzin, o których dzieci położyły się spać

- układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych wykorzystujących wysłuchane opowiadania

- rozmowa na temat różnego rodzaju zegarów (ćw. 2, 3 s. 46-48)

2. Noworoczne postanowienia

- samodzielne ciche zapoznanie się z tekstem "Nowy Rok"

- przypomnienie początku poprzedniego roku kalendarzowego i dobrych postanowień, jakie podejmowali ówcześni uczniowie klasy drugiej

- ocena realizacji tych postanowień

- podjęcie własnych postanowień na nowy rok, sformułowanie i zapisanie ich w zeszycie.

3. Dodawanie sposobem pisemnym z przekroczeniem progu dziesiątkowego

- praca z P.M. s. 82

- ćwiczenie nowej umiejętności: łańcuszek poleceń wydawanych przez kolejnych uczniów siedzących w kręgu

np. I uczeń- podaje pierwszy składnik

II - podaje drugi składnik

III - dokonuje obliczenia

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 81

4. Wprowadzenie piosenki "Wesoły Nowy Roczek"

- głośne odczytanie tekstu piosenki

- wysłuchanie melodii

- wspólne określenie charakteru piosenki

- wyklaskiwanie rytmu

- przypomnienie terminu: synkopa

- wyszukiwanie synkop we fragmencie zapisu rytmu (ćw. 4 s. 49 Ćw.Z.3)

- odczytywanie i granie podanego rytmu na wybranym instrumencie perkusyjnym

- przypomnienie poznanych polskich tańców narodowych

- zabawa taneczna przy melodii krakowiaka "Wesoły Nowy Roczek"

76. Po co istnieją pory roku?

1. Dodawanie w zakresie 1000 sposobem pisemnym z przekroczeniem progu setkowego

- wspólna praca z P.M. s. 83

- ćwiczenie umiejętności dodawania z przekroczeniem progu setkowego

- samodzielna praca z Ćw.M. s. 82

2. Wprowadzenie opowiadania "Strojniś"

- cicha lektura tekstu

- wspólne określenie poznanego opowiadania jako fantastyczne

- wyjaśnienie przyczyn niezadowolenia ludzi, zwierząt i roślin z powodu zachowania Strojnisia

- wymienienie bohaterów występujących w poznanym tekście.

3. Zabawa ruchowa:

- ustalenie póz, jakie będą przybierać dzieci, gdy padnie sygnał wskazujący na określoną porę roku

- nauczyciel przyjmuje rolę Strojnisia i początkowo podaje komendy w prawidłowej kolejności (wiosna, lato, jesień, zima)

- gdy uczniowie zapamiętają kolejność gestów, nauczyciel "myli" tę kolejność, co powoduje pomyłki u tych dzieci, które słuchają mniej uważnie.

4. Sąd nad Strojnisiem

- dzieci dzielą się na grupy przyjmując role postaci z opowiadania (ryby, ptaki, kwiaty, ludzie, wilk)

- nauczyciel w roli Strojnisia zasiada na ławie oskarżonych i odpowiada na stawiane mu zarzuty

- przedstawiciele grup oskarżających wydają wyrok z uzasadnieniem zawierającym przyczyny, dla których pory roku i związane z nimi zmiany w przyrodzie muszą występować w odpowiedniej kolejności.

5. Przybliżenie pojęcia: malarstwo fantastyczne

- wspólna analiza reprodukcji przedstawionych w P.Z. s. 177-178.

6. Samodzielna praca plastyczna

- wykonanie ilustracji do opowiadania "Strojniś".

W KRAINIE BAŚNI

77. Zmarznięte serce

1. Dodawanie sposobem pisemnym

- ćwiczenie umiejętności dodawania sposobem pisemnym

- układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych

- porównywanie różnicowe

- praca z P.M. s. 84.

2. Nawiązanie do samodzielnie przeczytanej lektury "Królowa Śniegu"

- swobodne wypowiedzi na temat poznanej baśni

- wspólne charakteryzowanie dzieci będących bohaterami omawianej baśni Andersena

- wyszukiwanie w tekście odpowiednich fragmentów pomocnych do budowania ustnej charakterystyki.

3. Dyskusja na temat postępowania chłopca

- podział klasy na dwie grupy: Gerdy i jej brata

- przygotowanie przez grupy argumentów potwierdzających słuszność lub konieczność danego postępowania

- przeprowadzenie dyskusji pomiędzy grupami.

4. Praca plastyczna: malowanie kwiatów mrozu jasną farbą lub tuszem na ciemnym tle

78. Pałac Królowej Śniegu

1. Wprowadzenie odejmowania pisemnego bez przekroczenia progu dziesiątkowego

- określenie kolejności czynności koniecznych do wykonania pisemnego odejmowania

- podkreślenie znaczenia precyzyjnego zapisywania cyfr w odpowiednich kratkach

- wspólna praca z P.M. s. 85

- samodzielna praca w Ćw.M. s. 83

2. Opisywanie pałacu Królowej Śniegu

- wyszukiwanie w tekście fragmentów opowiadających o pałacu Królowej Śniegu

- układanie i samodzielne zapisywanie listu Kaja do babci opisującego pałac Królowej Śniegu.

3. W grupach wykonywanie pracy plastycznej "Pałac Królowej Śniegu" - metodą kolażu lub w formie pracy przestrzennej np. Ze styropianu.

4. Zabawy ruchowe, w miarę możliwości na powietrzu, wykorzystujące wątki poznanej baśni - np. budowanie pałacu Królowej Śniegu.