SCENARIUSZE ZAJĘĆ W KL. III Część 5 --> Część 1 / Część 2 / Część 3 / Część 4 / Część 6 --> POZNAJEMY POLSKIE LEGENDY 64. Skąd się wzięła polska sól? 1. Ćwiczenie umiejętności dzielenia z resztą - rozwiązywanie zadań tekstowych - układanie zadań tekstowych do podanych działań - praca z P.M. s. 73 i z Ćw.M. s. 68 2. Wprowadzenie legendy "Wiano Świętej Kingi" - samodzielna lektura tekstu - wspólne wyjaśnienie trudniejszych zwrotów - układanie planu ważniejszych wydarzeń - opowiadanie podania według zapisanego planu - odszukanie Wieliczki na mapie Polski - zaprezentowanie portretów władców występujących w poznanym tekście - przypomnienie innych legend polskich - zapoznanie z tekstem informacyjnym "Czy wiesz, że..." i ilustracjami zamieszczonymi w P.Z. s. 146 - porównywanie soli nieoczyszczonej z solą kuchenną - rozmowa o historii i legendzie Wieliczki. 3. Ćwiczenia ortograficzne i gramatyczne - Ćw.Z.3 s. 23-24 4. Wspólne przygotowanie masy solnej i wykonanie figurek - postaci z legendy 65. Historia kopalni w Bochni 1. Zapoznanie z legendą "Skibka owsianego placka" - samodzielna cicha lektura tekstu - odszukanie Bochni na mapie Polski - wskazanie bohaterów występujących w poznanej legendzie, określenie czy są to postacie historyczne czy fikcyjne - nadawanie tytułów ilustracjom zamieszczonym w Ćw.Z.3 s. 25 - porównanie obu poznanych ostatnio legend. 2. Wprowadzenie stopniowania przymiotników - P.Z. s. 149, Ćw.Z.3 s. 27 - wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć: stopień równy, wyższy i najwyższy przymiotników - ćwiczenia w stopniowaniu przymiotników - rozwijanie zdań za pomocą odpowiednio dobranych przymiotników. 3. Powtórzenie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100 - samodzielna praca z Ćw.M. s. 69 - zabawy matematyczne - P.M. s. 74 "Jaka jest moja liczba?" 4. Ćwiczenia rytmiczne - odczytywanie, uzupełnianie i granie rytmów w określonym metrum - próby zagrania podanego rytmu w kanonie - zabawy rytmiczne i taneczne przy muzyce 66. Nagroda za dobre serce 1. Powtórzenie mnożenia i dzielenia w zakresie 100 - pamięciowe porównywanie ilorazowe - przypomnienie zasad kolejności wykonywania działań w wyrażeniach arytmetycznych - samodzielne wykonanie ćwiczeń w Ćw.M. s. 71-72 - wspólne rozwiązanie poleceń z samokontroli i samodzielna ocena stopnia poprawności ich wykonania. 2. Wprowadzenie legendy "Piętka króla Kazimierza" - słuchanie tekstu legendy - samodzielna lub w grupach praca ze Słownikiem języka polskiego: wyjaśnianie trudniejszych zwrotów - porównywanie zachowań głównych bohaterów legend "Skibka owsianego placka" i"Piętka króla Kazimierza" - wyszukiwanie w tekście informacji na temat warunków życia kmiecia i bogacza (Ćw.Z.3 s. 28) - obejrzenie portretu króla Kazimierza - wprowadzenie kilku dodatkowych wybranych informacji na jego temat - zapoznanie z fragmentem wiersza "O królu chłopów" (Ćw.Z.3 s. 31) - porównanie architektury budowli wzniesionych w czasach panowania Kazimierza Wielkiego i współczesnych na podstawie ilustracji zamieszczonych w Ćw.Z.3 s. 32 3. Ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne - Ćw.Z.3 s. 29-30. 4. Ćwiczenia ruchowe. WYPRAWA DO SZWECJI 67. Poznajemy dzieci z Bullerbyn 1. Sprawdzian z działu mnożenia i dzielenia w zakresie 100. 2. Wprowadzenie książki "Dzieci z Bullerbyn" przeczytanej samodzielnie przez dzieci w całości lub w wybranych fragmentach - wyszukiwanie w tekście informacji na temat miejsca akcji - odszukanie Szwecji na mapie fizycznej Europy - wyszukiwanie w tekście opisu wioski Bullerbyn - wyszukiwanie w tekście informacji na temat mieszkańców Bullerbyn - określenie nastroju książki - w formie plebiscytu wybór najzabawniejszego opowiadania - samodzielna praca nad zredagowaniem pisemnego opisu wyglądu i charakteru wybranego bohatera. 3. Podział klasy na 3 grupy (w zagrody z Bullerbyn) - wykonywanie makiety "swojej" zagrody i figurek jej mieszkańców z różnych dostępnych materiałów 68. Boże Narodzenie w Szwecji 1. Poprawa sprawdzianu z działu mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - wskazanie popełnionych błędów - wyjaśnienie prawidłowego sposobu wykonania trudniejszych poleceń - praca z Ćw.M. s. 70 i 73. 2. Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000 - rzędy dziesiątkowego systemu liczenia P.M. s. 75. 3. Zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem przedstawione w książce "Dzieci zBullerbyn" - swobodne wypowiedzi uczniów na temat samodzielnie przeczytanego tekstu - wyszukiwanie w tekście fragmentów mówiących o szwedzkich zwyczajach związanych z Bożym Narodzeniem - porównywanie tradycji szwedzkich z polskimi - samodzielne redagowanie notatki, jaką mógłby napisać redaktor polskiego czasopisma, który spędził Boże Narodzenie w Bullerbyn. 4. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości na powietrzu. GDY ZBLIŻAJĄ SIĘ ŚWIĘTA
69. Na strunach igieł 1. Rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000 - dodawanie i odejmowanie bez przekraczania progu dziesiątkowego - obliczenia pamięciowe - rozwiązywanie zadań tekstowych - wykorzystanie liczmanów - zapisywanie liczb na osi liczbowej - praca wspólna z P.M. s. 76 - praca samodzielna z Ćw.M. s. 74. 2. Przygotowywanie wigilii klasowej - wspólne układanie scenariusza uroczystego spotkania wigilijnego - wybór kolęd - decyzje związane z przygotowaniem prezentów dla gości. 3. Wprowadzenie opowiadania "Za oknem zima" - samodzielna cicha lektura tekstu - porównanie świątecznych planów nakreślonych w pierwszej części zajęć zprzedstawionymi w opowiadaniu - rozmowa na temat radości wynikającej ze sprawiania radości innym. 4. Zapoznanie z tekstem informacyjnym przybliżającym historię drzewka świątecznego. 5. Wprowadzenie piosenki "Na strunach igieł" - głośne przeczytanie tekstu - wprowadzenie pojęcia "bemol" i jego symbolu graficznego - granie dźwięku B na flecie - nauka melodii nowej piosenki. 6. Zapoznanie z wierszem Lucyny Krzemienieckiej - Ćw.Z.3 s. 34-35. 7. Samodzielna praca plastyczna: kolaż do przeczytanego wiersza ćw. 8 s. 35 Ćw.Z.3 70. Ważne tradycje 1. Liczby czterocyfrowe w dziesiątkowym systemie liczenia: tysiące, setki, dziesiątki i jedności - odczytywanie i zapisywanie liczb - rozróżnianie liczb trzycyfrowych i czterocyfrowych - zaznaczanie liczb na osi liczbowej - praca z P.M. s. 77 i Ćw.M. s. 75-76. 2. Przypomnienie polskich zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia - swobodne wypowiedzi dzieci - nawiązanie do zwyczaju stawiania dodatkowego nakrycia na wigilijnym stole - słuchanie opowiadania "Talerz dla gościa" - swobodne wypowiedzi na temat wysłuchanego tekstu - ocena zaprezentowanych wydarzeń - wspólne głośne odczytanie wiadomości o przebiegu Świąt Bożego Narodzenia wdawnej Polsce - praca z Ćw.Z.3 s. 36 - porównanie poznanych zwyczajów ze współczesnymi. 3. Układanie tekstu życzeń, jakie możnaby złożyć bohaterce opowiadania (Ćw.Z.3 s.37) 4. Ćwiczenia ruchowe w miarę możliwości prowadzone na powietrzu 71. Piękna choinka 1. Liczenie w zakresie 1000 - porownywanie liczb trzycyfrowych - zapisywanie liczb cyframi - wykorzystanie liczmanów - praca z podręcznikiem s. 78 - praca z Ćw.M. s. 77. 2. Wprowadzenie wiersza "Kolęda domowa" - cicha samodzielna lektura tekstu - przypomnienie zasad pięknej recytacji - recytowanie poznanego wiersza przez chętnych uczniów - wskazywanie tradycji związanych z Bożym Narodzeniem wymienionych przez autorkę wiersza. 3. Samodzielna praca pisemna - wypowiedzi uczniów na temat symboliki choinki świątecznej - swobodne wypowiedzi uczniów na temat zwyczajów bożonarodzeniowych pielęgnowanych w domu rodzinnym poszczególnych dzieci - układanie i zapisywanie obszernej notatki na temat "Moje Święta" - prezentacja najciekawszych prac. 4. Wprowadzenie kolędy "Lulajże Jezuniu" - przypomnienie nazw solmizacyjnych i literowych gamy C-dur - wspólne odczytywanie tekstu kolędy i wyjaśnianie trudniejszych zwrotów (Ćw.Z.3 s.40) - podpisywanie nut w zapisie poznanej kolędy nazwami solmizacyjnymi lub literowymi - uzupełnianie brakujących wartości nut - zapoznanie z melodią - stopniowa nauka gry zapisanej melodii na flecie lub na dzwonkach - przypomnienie znaczenia wszystkich symboli zastosowanych w zapisie - wspólne granie i śpiewanie kolędy 72. Pod choinką - szopka 1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 bez przekraczania progu dziesiątkowego - wykorzystanie liczmanów - wykonywanie działań różnymi sposobami - dodawanie i odejmowanie jako działania odwrotne - wykorzystanie kwadratów magicznych. 2. Wprowadzenie opowiadania "Wawrzusiowe jasełka" - wspólna analiza reprodukcji różnych rodzajów szopek (P.Z. s. 169-171) - wprowadzenie terminów: szopka przestrzenna, szopka płaska - wyszukanie w Słowniku języka polskiego hasła: jasełka - uważne wysłuchanie opowiadania - wskazanie występujących w opowiadaniu postaci historycznych i fikcyjnych - wyszukanie w encyklopedii informacji na temat Wita Stwosza - ustny opis szopki Wawrzusia - ćw. 1 s. 41 Ćw.Z.3 3. Praca pisemna "Opis szopki" - uczniowie spośród reprodukcji przedstawionych w podręczniku wybierają tę szopkę, która podoba im się najbardziej - układają i zapisują opis wybranej szopki. 4. Rozmowa na temat sztuki rzeźbiarskiej - wspólna lektura tekstu i analiza zdjęć przedstawionych w Ćw.Z.3 s. 42 ćw. 3 - samodzielne rozwiązanie krzyżówki na s. 41. 5. Ćwiczenie umiejętności przekształcania równoważników zdań w zdania - s. 43. 6. Praca plastyczna - samodzielne lub w grupach wykonywanie z modeliny lub plasteliny figurek do szopki 73. Kolędowe nuty 1. Wprowadzenie dodawania sposobem pisemnym bez przekroczenia progu dziesiątkowego - wspólna praca z podręcznikiem s. 80 - wykorzystanie liczmanów - pieniędzy: zabawa w sklep ze sprzętem sportowym - wspólne rozwiązywanie zadań tekstowych P.M. s. 81 - układanie i rozwiązywanie zadań do podanych działań 2. Wprowadzenie wiersza "Sanie" - cicha lektura wiersza - recytacja wiersza uwzględniająca jego treść i nastrój - wspólna ocena przedstawionych interpretacji - pisanie z pamięci 1 zwrotki poznanego wiersza (ćw. 1 s. 44 Ćw.Z.3) 3. Wprowadzenie i wyjaśnienie terminu: zdanie wykrzyknikowe - wyszukiwanie w tekście zdań wykrzyknikowych - podkreślenie różnicy pomiędzy zdaniem wykrzyknikowym i rozkazującym. 4. Opis Pani Zimy - wspólna analiza reprodukcji zamieszczonej w P.Z. s. 172-173 - opowiadanie o doznaniach uczestników tego kuligu. 5. Wprowadzenie piosenki "Dzwonki sań" - przypomnienie znaczenia kropki zamieszczonej przy nucie (ćw. 2 s. 44 Ćw.Z.3) - zabawy rytmiczne: różne tempo i brzmienie kroku koni przedstawione z użyciem odpowiednio dobranych instrumentów perkusyjnych (ćw. 3 s. 45 Ćw.Z.3) - podpisywanie nut melodii "Dzwonki sań" nazwami solmizacyjnymi lub literowymi (ćw. 4 s. 45 Ćw.Z.3) - nauka gry poznanej melodii na flecie lub dzwonkach - wspólne granie i śpiewanie nowej pastorałki - przypomnienie innych znanych kolęd i pastorałek 74. Wszyscy wszystkim ślą życzenia 1. Dodawanie sposobem pisemnym kilku składników bez przekroczenia progu dziesiątkowego - samodzielna praca w Ćw.M. s. 79-80. 2. Uroczysta Wigilia Klasowa - wspólne przygotowanie sali do uroczystości - nakrycie do wspólnego stołu, przygotowanie opłatka - ew. Ułożenie pod choinką przygotowanych wcześniej prezentów - przywitanie gości - wspólne granie i śpiewanie kolęd, składanie życzeń, wręczenie upominków, ... Z NOWYM ROKIEM 75. Na dobry początek 1. Odczytywanie godzin na zegarze - dzielenie się wrażeniami z minionych Świąt - próba ułożenia ustnego opowiadania na temat minionego Sylwestra z wykorzystaniem jak największej liczby określeń czasu - zaznaczenie na zegarze godziny rozpoczęcia zabawy sylwestrowej i godzin, o których dzieci położyły się spać - układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych wykorzystujących wysłuchane opowiadania - rozmowa na temat różnego rodzaju zegarów (ćw. 2, 3 s. 46-48) 2. Noworoczne postanowienia - samodzielne ciche zapoznanie się z tekstem "Nowy Rok" - przypomnienie początku poprzedniego roku kalendarzowego i dobrych postanowień, jakie podejmowali ówcześni uczniowie klasy drugiej - ocena realizacji tych postanowień - podjęcie własnych postanowień na nowy rok, sformułowanie i zapisanie ich w zeszycie. 3. Dodawanie sposobem pisemnym z przekroczeniem progu dziesiątkowego - praca z P.M. s. 82 - ćwiczenie nowej umiejętności: łańcuszek poleceń wydawanych przez kolejnych uczniów siedzących w kręgu np. I uczeń- podaje pierwszy składnik II - podaje drugi składnik III - dokonuje obliczenia - samodzielna praca z Ćw.M. s. 81 4. Wprowadzenie piosenki "Wesoły Nowy Roczek" - głośne odczytanie tekstu piosenki - wysłuchanie melodii - wspólne określenie charakteru piosenki - wyklaskiwanie rytmu - przypomnienie terminu: synkopa - wyszukiwanie synkop we fragmencie zapisu rytmu (ćw. 4 s. 49 Ćw.Z.3) - odczytywanie i granie podanego rytmu na wybranym instrumencie perkusyjnym - przypomnienie poznanych polskich tańców narodowych - zabawa taneczna przy melodii krakowiaka "Wesoły Nowy Roczek" 76. Po co istnieją pory roku? 1. Dodawanie w zakresie 1000 sposobem pisemnym z przekroczeniem progu setkowego - wspólna praca z P.M. s. 83 - ćwiczenie umiejętności dodawania z przekroczeniem progu setkowego - samodzielna praca z Ćw.M. s. 82 2. Wprowadzenie opowiadania "Strojniś" - cicha lektura tekstu - wspólne określenie poznanego opowiadania jako fantastyczne - wyjaśnienie przyczyn niezadowolenia ludzi, zwierząt i roślin z powodu zachowania Strojnisia - wymienienie bohaterów występujących w poznanym tekście. 3. Zabawa ruchowa: - ustalenie póz, jakie będą przybierać dzieci, gdy padnie sygnał wskazujący na określoną porę roku - nauczyciel przyjmuje rolę Strojnisia i początkowo podaje komendy w prawidłowej kolejności (wiosna, lato, jesień, zima) - gdy uczniowie zapamiętają kolejność gestów, nauczyciel "myli" tę kolejność, co powoduje pomyłki u tych dzieci, które słuchają mniej uważnie. 4. Sąd nad Strojnisiem - dzieci dzielą się na grupy przyjmując role postaci z opowiadania (ryby, ptaki, kwiaty, ludzie, wilk) - nauczyciel w roli Strojnisia zasiada na ławie oskarżonych i odpowiada na stawiane mu zarzuty - przedstawiciele grup oskarżających wydają wyrok z uzasadnieniem zawierającym przyczyny, dla których pory roku i związane z nimi zmiany w przyrodzie muszą występować w odpowiedniej kolejności. 5. Przybliżenie pojęcia: malarstwo fantastyczne - wspólna analiza reprodukcji przedstawionych w P.Z. s. 177-178. 6. Samodzielna praca plastyczna - wykonanie ilustracji do opowiadania "Strojniś". W KRAINIE BAŚNI
77. Zmarznięte serce 1. Dodawanie sposobem pisemnym - ćwiczenie umiejętności dodawania sposobem pisemnym - układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych - porównywanie różnicowe - praca z P.M. s. 84. 2. Nawiązanie do samodzielnie przeczytanej lektury "Królowa Śniegu" - swobodne wypowiedzi na temat poznanej baśni - wspólne charakteryzowanie dzieci będących bohaterami omawianej baśni Andersena - wyszukiwanie w tekście odpowiednich fragmentów pomocnych do budowania ustnej charakterystyki. 3. Dyskusja na temat postępowania chłopca - podział klasy na dwie grupy: Gerdy i jej brata - przygotowanie przez grupy argumentów potwierdzających słuszność lub konieczność danego postępowania - przeprowadzenie dyskusji pomiędzy grupami. 4. Praca plastyczna: malowanie kwiatów mrozu jasną farbą lub tuszem na ciemnym tle 78. Pałac Królowej Śniegu 1. Wprowadzenie odejmowania pisemnego bez przekroczenia progu dziesiątkowego - określenie kolejności czynności koniecznych do wykonania pisemnego odejmowania - podkreślenie znaczenia precyzyjnego zapisywania cyfr w odpowiednich kratkach - wspólna praca z P.M. s. 85 - samodzielna praca w Ćw.M. s. 83 2. Opisywanie pałacu Królowej Śniegu - wyszukiwanie w tekście fragmentów opowiadających o pałacu Królowej Śniegu - układanie i samodzielne zapisywanie listu Kaja do babci opisującego pałac Królowej Śniegu. 3. W grupach wykonywanie pracy plastycznej "Pałac Królowej Śniegu" - metodą kolażu lub w formie pracy przestrzennej np. Ze styropianu. 4. Zabawy ruchowe, w miarę możliwości na powietrzu, wykorzystujące wątki poznanej baśni - np. budowanie pałacu Królowej Śniegu. |
|