ADAM MICKIEWICZ

    DZIADY cz. II

    GUŚLARZ

    Teraz wszystkie dusze razem,
    Wszystkie i każdą z osobna,
    Ostatnim wołam rozkazem!
    Dla was ta biesiada drobna;
    Garście maku, soczewicy
    Rzucam w każdy róg kaplicy.

    Ostatnia czynność rytualna:
    sypanie maku

    CHÓR

    Bierzcie, czego której braknie,
    Która pragnie, która łaknie.

    GUŚLARZ

    Czas odemknąć drzwi kaplicy.
    Zapalcie lampy i świecy.
    Przeszła północ, kogut pieje,
    Skończona straszna ofiara,
    Czas przypomnieć ojców dzieje74 .
    Stójcie...

    Otwarcie drzwi
    - koniec obrzędu

    CHÓR

    Cóż to?

    GUŚLARZ

    Jeszcze mara!

    CHÓR

    Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
    Co to będzie, co to będzie?

    GUŚLARZ

    (do jednej z wieśniaczek)

    Pasterko, ot tam w żałobie...
    Wstań, bo czy mi się wydaje,
    Czy ty usiadłaś na grobie?
    Dziatki! patrzajcie, dla Boga!
    Wszak to zapada podłoga
    I blade widmo powstaje;

    Przybycie Widma

    Zwraca stopy ku pasterce,
    I stanęło tuż przy boku.
    Zwraca lice ku pasterce,
    Białe lice i obsłony75 ,
    Jako śnieg po nowym roku.
    Wzrok dziki i zasępiony
    Utopił całkiem w jej oku.
    Patrzcie, ach, patrzcie na serce!
    Jaka to pąsowa pręga76 ,
    Tak jakby pąsowa wstęga
    Albo jak sznurkiem korale,
    Od piersi aż do nóg sięga.

    Wygląd Widma

    Co to jest, nie zgadnę wcale!
    Pokazał ręką na serce,
    Lecz nic nie mówi pasterce.

    CHÓR

    Co to jest, nie zgadniem wcale.
    Pokazał ręką na serce,
    Lecz nic nie mówi pasterce.

    GUŚLARZ

    Czego potrzebujesz, duchu młody?
    Czy prosisz o chwałę nieba?
    Czyli o święcone gody?
    Jest dostatkiem mleka, chleba,
    Są owoce i jagody.
    Czego potrzebujesz, duchu młody,
    Żeby się dostać do nieba?

    (Widmo milczy)

    CHÓR

    Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
    Co to będzie, co to będzie?

    GUŚLARZ

    Odpowiadaj, maro blada!
    Cóż to, nic nie odpowiada?

    CHÓR

    Cóż to, nic nie odpowiada?

    GUŚLARZ

    Gdy gardzisz mszą i pierogiem77 ,
    Idźże sobie z Panem Bogiem;
    A kto prośby nie posłucha,
    W imię Ojca, Syna, Ducha!
    Czy widzisz Pański krzyż?
    Nie chciałeś jadła, napoju?
    Zostawże nas w pokoju.
    A kysz, a kysz!

    (Widmo stoi)

    CHÓR

    A kto prośby nie posłucha,
    W imię Ojca, Syna, Ducha!
    Czy widzisz Pański krzyż?
    Nie chciałeś jadła, napoju?
    Zostawże nas w pokoju.
    A kysz, a kysz!

    GUŚLARZ

    Przebóg! cóż to za szkarada?
    Nie odchodzi i nie gada!

    78

    CHÓR

    Nie odchodzi i nie gada!

    GUŚLARZ

    Duszo przeklęta czy błoga,
    Opuszczaj święte obrzędy!
    Oto roztwarta79 podłoga,
    Kędy wszedłeś, wychodź tędy.
    Bo cię przeklnę w imię Boga.

    (po pauzie)

    Precz stąd na lasy, na rzeki,
    I zgiń, przepadnij na wieki80 !

    (Widmo stoi)

    Przebóg! cóż to za szkarada?
    I milczy, i nie przepada!

    CHÓR

    I milczy, i nie przepada!

    GUŚLARZ

    Darmo proszę, darmo gromię,
    On się przeklęctwa81 nie boi.
    Dajcie kropidło z ołtarza...
    Nie pomaga i kropidło!
    Bo utrapione straszydło
    Jak stanęło, tak i stoi,
    Niemo, głucho, nieruchomie,
    Jak kamień pośród cmentarza.

    CHÓR

    Bo utrapione straszydło
    Jak stanęło, tak i stoi,
    Niemo, głucho, nieruchomie,
    Jak kamień pośród cmentarza.
    Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
    Co to będzie, co to będzie?

    GUŚLARZ

    To jest nad rozum człowieczy!

    Zaklęcia odpędzające
    nie działają

    Pasterko! znasz tę osobę?
    W tym są jakieś straszne rzeczy.
    Po kim ty nosisz żałobę?
    Wszak mąż i rodzina zdrowa?
    Cóż to! nie mówisz i słowa?
    Spojrzyj, odezwij się przecię82 !
    Czyś ty martwa, moje dziecię?
    Czegoż uśmiechasz się? czego?
    Co w nim widzisz wesołego?

    CHÓR

    Czegoż uśmiechasz się? czego?
    Co w nim widzisz wesołego?

    Dziwne zachowanie Pasterki

    GUŚLARZ

    Daj mnie stułę i gromnicę83 ,
    Zapalę, jeszcze poświécę...
    Próżno palę, próżno świécę,
    Nie znika przeklęta dusza.

    Odpędzanie Widma

    Weźcie pasterkę pod ręce,
    Wyprowadźcie za kaplicę.
    Czegoż oglądasz się? czego?
    Co w nim widzisz powabnego?

    CHÓR

    Czegoż oglądasz się? czego?
    Co w nim widzisz powabnego?

     

    GUŚLARZ

    Przebóg, widmo kroku rusza!
    Gdzie my z nią, on za nią wszędzie...
    Co to będzie, co to będzie?

    CHÓR

    Gdzie my z nią, on za nią wszędzie.
    Co to będzie, co to będzie?

    Zdumiewające, przerażające
    zachowanie Widma

74 Czas przypomnieć ojców dzieje - ten jeden wers łączy część II z częścią III "Dziadów", która w wielkiej mierze poświęcona jest wspominaniu dawnych dziejów. Bliski jest też fragmentowi o pieśni gminnej z "Konrada Wallenroda. Powrót
75 Obsłony - osłony; biały całun pośmiertny. Powrót
76 Pąsowa pręga - krwawa rana. Powrót
77 Pieróg - na Białorusi ciasto z kapustą. Powrót
78 Przyczynę milczenia Widma próbuje tłumaczyć GUŚLARZ w części III. Być może Widmo jest duchem osoby żyjącej - takie ciała astralne mogły przybywać na Dziady, ale nie wolno im było się odzywać. Gdyby domysł Guślarza był prawdziwy, rana na piersi Widma miałaby duchowy charakter.
Trzeba powiedzieć, że taką koncepcją Widma Mickiewicz nieźle pomieszał szyki komentatorom swego dzieła. Ewidentnie, dla wszystkich czytających II część "Dziadów" zarówno zaraz po ich wydaniu, jak i dziś, Widmo to duch osoby nieżyjącej. Po co poeta tworzy to zamieszanie wokół bohaterów kolejnych części? Moim zdaniem nie po to, by fascynować tajemniczymi postaciami, zagadkowymi w dużo większym stopniu niż Byronowski Giaur. Ta tajemniczość nie ma za zadanie intrygować i rozpalać wyobraźnię, wręcz przeciwnie - zmusza do porzucenia jałowych rozważań na temat rodzaju bytu Widma i Gustawa czy sposobu przeistoczenia się Gustawa wKonrada. Nasza uwaga przesuwa się z bohaterów indywidualnych na zbiorowość, przestajemy śledzić indywidualne biografie, skupiamy się na wymowie całego dzieła. Powrót
79 Roztwarta - otwarta. Powrót
80 Precz stąd... - ludowa formuła zaklinania złych duchów. Powrót
81 Przeklęctwo - tu: zaklęcie. Powrót
82 Przecię - przecież. Powrót
83 Stuła i gromnica służą wzmocnienia zaklęć przeganiających ducha. Powrót