ADAM MICKIEWICZ

    DZIADY cz. II

    Wstęp poety

    DZIADY Jest to nazwisko uroczystości obchodzonej dotąd między pospólstwem w wielu powiatach Litwy, Prus i Kurlandii11 , na pamiątkę dziadów, czyli w ogólności zmarłych przodków. Uroczystość ta początkiem swoim zasięga czasów pogańskich i zwała się niegdyś ucztą kozła12 , na której przewodniczył Koźlarz, Huslar, Guślarz, razem kapłan i poeta (gęślarz). W teraźniejszych czasach, ponieważ światłe duchowieństwo i właściciele usiłowali wykorzenić zwyczaj połączony z zabobonnymi praktykami i zbytkiem częstokroć nagannym, pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza. Zastawia się tam pospolicie uczta z rozmaitego jadła, trunków, owoców i wywołują się dusze nieboszczyków. Godna uwagi, iż zwyczaj częstowania zmarłych zdaje się być wspólny wszystkim ludom pogańskim, w dawnej Grecji za czasów homerycznych, w Skandynawii, na Wschodzie i dotąd po wyspach Nowego Świata13 . Dziady nasze mają to szczególnie, iż obrzędy pogańskie pomieszane są z wyobrażeniami religii chrześcijańskiej, zwłaszcza iż dzień zaduszny przypada około czasu tej uroczystości. Pospólstwo rozumie, iż potrawami, napojem i śpiewami przynosi ulgę duszom czyscowym. Cel tak pobożny święta, miejsca samotne, czas nocny, obrzędy fantastyczne przemawiały niegdyś silnie do mojej imaginacji14 ; słuchałem bajek, powieści i pieśni o nieboszczykach powracających z prośbami lub przestrogami; a we wszystkich zmyśleniach poczwarnych można było dostrzec pewne dążenie moralne i pewne nauki, gminnym sposobem zmysłowie15 przedstawiane. Poema niniejsze przedstawi obrazy w podobnym duchu, śpiewy zaś obrzędowe, gusła i inkantacje16 są po większej części wiernie, a niekiedy dosłownie z gminnej poezji wzięte17 .

    GUŚLARZ -- STARZEC PIERWSZY Z CHÓRU -- CHÓR WIEŚNIAKÓW i WIEŚNIACZEK
    KAPLICA, WIECZÓR

    There are more things in Heaven and Earth,
    Than are dreamt of in your philosophy.

    Shakespeare

    Są dziwy w niebie i na ziemi,
    o których ani śniło się waszym filozofom.
    18

    Motto z Hamleta

    CHÓR

    Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
    Co to będzie, co to będzieŚ

    GUŚLARZ

    Zamknijcie drzwi od kaplicy
    I stańcie dokoła truny19 ;
    Żadnej lampy, żadnej świécy,
    W oknach zawieście całuny20 .
    Niech księżyca jasność blada
    Szczelinami tu nie wpada.
    Tylko żwawo, tylko śmiało.

    Przygotowanie kaplicy
    do obrzędu

    STARZEC

    Jak kazałeś, tak się stało.

    CHÓR

    Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
    Co to będzie, co to będzieŚ

    GUŚLARZ

    Czyscowe duszeczki21 !
    W jakiejkolwiek świata stronie
    Czyli22 która w smole płonie,
    Czyli marznie na dnie rzeczki,
    Czyli dla dotkliwszej kary
    W surowym wszczepiona drewnie,
    Gdy ją w piecu gryzą żary,
    i piszczy, i płacze rzewnie;
    Każda spieszcie do gromady!
    Gromada niech się tu zbierze!
    Oto obchodzimy Dziady!
    Zstępujcie w święty przybytek;
    Jest jałmużna, są pacierze,
    I jedzenie, i napitek.

    Zaklęcie przyzywające:
    wyobrażenia na temat duchów

    CHÓR

    Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
    Co to będzie, co to będzie?

    GUŚLARZ

    Podajcie mi garść kądzieli23 ,
    Zapalam ją; wy z pośpiechem,
    Skoro płomyk w górę strzeli,
    Pędźcie go lekkim oddechem.

    O tak, o tak, daléj, daléj,
    Niech się na powietrzu spali24 .

    Czynność magiczna:
    "klątwa kądzieli"

    CHÓR

    Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
    Co to będzie, co to będzie?

    GUŚLARZ

    Naprzód wy z lekkimi duchy,
    Coście śród tego padołu
    Ciemnoty i zawieruchy,
    Nędzy, płaczu i mozołu
    Zabłysnęli i spłonęli
    Jako ta garstka kądzieli.
    Kto z was wietrznym błądzi szlakiem25 ,
    W niebieskie nie wzleciał bramy,
    Tego lekkim, jasnym znakiem
    Przyzywamy, zaklinamy.

    Zaklęcie przyzywające
    duchy lekkie

    CHÓR

    Mówcie, komu czego braknie,
    Kto z was pragnie, kto z was łaknie.

    GUŚLARZ

    Patrzcie, ach, patrzcie do góry,
    Cóż tam pod sklepieniem świeci?
    Oto złocistymi pióry
    Trzepioce się dwoje dzieci.
    Jak listek z listkiem w powiewie,
    Kręcą się pod cerkwi26 wierzchołkiem;
    Jak gołąbek z gołąbkiem na drzewie,
    Tak aniołek igra z aniołkiem.

    GUŚLARZ i STARZEC

    Jak listek z listkiem w powiewie,
    Kręcą się pod cerkwi wierzchołkiem;
    Jak gołąbek z gołąbkiem na drzewie,
    Tak aniołek igra z aniołkiem.

    Duchy lekkie - dzieci

    ANIOŁEK

    (do jednej z wieśniaczek)

    Do mamy lecim, do mamy.
    Cóż to, mamo, nie znasz Józia?
    Ja to Józio, ja ten samy,
    A to siostra moja Rózia.
    My teraz w raju27 latamy,
    Tam nam lepiej niż u mamy.
    Patrz, jakie główki w promieniu,
    Ubiór z jutrzenki światełka,
    A na oboim ramieniu28
    Jak u motylków skrzydełka.

    Wygląd
    dzieci-aniołków

    W raju wszystkiego dostatek,
    Co dzień to inna zabawka:
    Gdzie stąpim, wypływa trawka,
    Gdzie dotkniem, rozkwita kwiatek.
    Lecz choć wszystkiego dostatek,
    Dręczy nas nuda i trwoga29 .
    Ach, mamo, dla twoich dziatek
    Zamknięta do nieba droga!

    Los
    duchów lekkich-dzieci

    CHÓR

    Lecz choć wszystkiego dostatek,
    Dręczy ich nuda i trwoga.
    Ach, mamo, dla twoich dziatek
    Zamknięta do nieba droga!

    GUŚLARZ

    Czego potrzebujesz, duszeczko,
    Żeby się dostać do nieba?
    Czy prosisz o chwałę30 Boga?
    Czyli o przysmaczek słodki?
    Są tu pączki, ciasta, mleczko
    I owoce, i jagodki.
    Czego potrzebujesz, duszeczko,
    Żeby się dostać do nieba?

    Pokarmy dla duchów:
    wiara w ich cielesny byt

    ANIOŁEK

    Nic nam, nic nam nie potrzeba.
    Zbytkiem słodyczy na ziemi
    Jesteśmy nieszczęśliwemi.
    Ach, ja w mojem życiu całem
    Nic gorzkiego nie doznałem.
    Pieszczoty, łakotki31 , swawole,
    A co zrobię, wszystko caca32 .
    Śpiewać, skakać, wybiec w pole,
    Urwać kwiatków dla Rozalki,
    Oto była moja praca,
    A jej praca stroić lalki.

    Grzech dzieci

    Przylatujemy na Dziady
    Nie dla modłów i biesiady,
    Niepotrzebna msza ofiarna;
    Nie o pączki, mleczka, chrusty33 , -
    Prosim gorczycy dwa ziarna;
    A ta usługa tak marna
    Stanie za wszystkie odpusty.

    Prośba dzieci:
    cel wizyty na obrzędzie

    Bo słuchajcie i zważcie u siebie,
    Że według Bożego rozkazu:
    Kto nie doznał goryczy ni razu,
    Ten nie dozna słodyczy w niebie.

    CHÓR

    Bo słuchajmy i zważmy u siebie,
    Że według Bożego rozkazu:
    Kto nie doznał goryczy ni razu,
    Ten nie dozna słodyczy w niebie.

    Przestroga moralna
    duchów lekkich-dzieci

    GUŚLARZ

    Aniołku, duszeczko!
    Czego chciałeś, macie obie.
    To ziarneczko, to ziarneczko,
    Teraz z Bogiem idźcie sobie.

    Pomoc
    dla duchów lekkich

    A kto prośby nie posłucha,
    W imię Ojca, Syna, Ducha.
    Widzicie Pański krzyż?
    Nie chcecie jadła, napoju,
    Zostawcież nas w pokoju!34
    A kysz35 , a kysz!

    CHÓR

    A kto prośby nie posłucha,
    W imię Ojca, Syna, Ducha.
    Widzicie Pański krzyż?
    Nie chcecie jadła, napoju,
    Zostawcież nas w pokoju;
    A kysz, a kysz!

    (Widmo znika)

    Zaklęcie
    odpędzające duchy

               Dalej          

11 Kurlandia - obecnie część Łotwy. Powrót
12 Uczta kozła - obrzęd pogański utrzymujący się do XVI w. na Żmudzi (część obecnej Litwy). Przewodniczył mu kapłan, wajdelota (por. "Konrad Wallenrod"), a nie Guślarz, będący autorskim tworem wyobraźni Mickiewicza. Powrót
13 Wyspy Nowego Świata - Karaiby. Powrót
14 Imaginacja - wyobraźnia. Powrót
15 Zmysłowie - zmysłowo, w sposób przemawiający do zmysłów. Powrót
16 Inkantacje - śpiewane lub recytowane zaklęcia. Powrót
17 Pokolenia badaczy starały się odnaleźć pierwowzór Mickiewiczowskich Dziadów. Udało się stwierdzić, że choć wiele elementów ma swe źródła w rzeczywistości, cały obrzęd jest autorskim pomysłem poety. Krótko mówiąc, Dziady - takie, jak je opisał Mickiewicz - nigdy nie istniały. Powrót
18 Przetłumaczony przez Mickiewicza cytat z Hamleta ukazuje nie tylko fascynację młodych romantyków polskich twórczością Szekspira. Przypomnijmy, że inny cytat z Hamleta otwiera programową balladę Mickiewicza - Romantyczność. To nie jest przypadkowa zbieżność. Motto do Dziadów wileńsko-kowieńskich świadczy, że jest to kolejny po Romantyczności utwór programowy, tworzący podstawy romantycznego światopoglądu i polemizujący z klasykami. Powrót
19 Truna - trumna. Powrót
20 Całun - czarna tkanina do przykrycia zwłok i trumny. Powrót
21 Wyobrażenia gromady na temat duchów łączą elementy chrześcijańskie (czyściec) z pogańskimi (duchy wody, ognia, powietrza, ziemi). Dusze pokutujące bytują na tym świecie, potrzebują pokarmu oraz modlitwy i jałmużny. Powrót
22 Czyli - czy też. Powrót
23 Kądziel - garść lnu, konopi lub wełny przygotowana do przędzenia. Powrót
24 w scenie 9 części III Dziadów dał Mickiewicz komentarz całego obrzędu. W owym fragmencie GUŚLARZ wyjaśnia Pasterce znaczenie i nazwy poszczególnych czynności magicznych. Jego słowa są źródłem objaśnień zamieszczonych w niniejszym wydaniu. Powrót
25 ...wietrznym błądzi szlakiem - duchy lekkie, winne najlżejszych grzechów, bytują ponad ziemią, w powietrzu. Powrót
26 Cerkiew - świątynia prawosławna; obrzęd odbywa się wśród ludności prawosławnej. Powrót
27 Raj należy tu rozumieć jako przedsionek nieba. Powrót
28 ...na oboim ramieniu - na obu ramionach. Powrót
29 Można zdziwić się, dlaczego dzieci-aniołki dręczy "nuda i trwoga", skoro z opisu wynika, że ich obecne istnienie usłane jest różami. Wszystko wyjaśniają następne słowa:
Ach, mamo, dla twoich dziatek
Zamknięta do nieba droga!
Ich los jest nieustalony, byt niejasny, przyszłość - niepewna. Nie wiedzą, czy uzyskają zbawienie wieczne, czy też do końca świata będą się błąkać w powietrznych przestworzach. Powrót
30 Chwała - tu: pochwała (Boga), modlitwa. Powrót
31 Łakotki - łakocie, słodycze. Powrót
32 Caca - cacy, dobrze. Powrót
33 Chrusty - faworki. Powrót
34 Kolejny przykład połączenia elementów pogańskich ("Nie chcecie jadła, napoju...") z chrześcijańskimi (odpędzanie duchów znakiem Krzyża i Trójcy Świętej). Powrót
35 a kysz! - okrzyk odpędzający. Powrót