K L A S A  3

Wstęp

Klasa I

Klasa II

Uczniowie rozpoczynający naukę w klasie III zabierają ze sobą bagaż wiedzy i doświadczeń nabytych w II klasie podczas wspólnych wędrówek po Polsce. Zarówno tych rzeczywistych, realizowanych w miarę możliwości finansowych i organizacyjnych grupy, jak i tych odbywanych w wyobraźni.

Potrafią wskazać na mapie Polski największe wybrane miasta, rzeki, regiony, znają polskie zwyczaje, tradycje i obrzędy ludowe związane z różnymi świętami.

Znają nazwy najbardziej charakterystycznych dla danego regionu wytworów sztuki ludowej, a niektóre z nich próbowali wykonać.

W minionym roku uczniowie poznali także wiele piosenek i tańców polskich.

Wiedzą, które z nich noszą nazwę narodowych.

Tak obszerna wiedza musi zostać przypomniana, utrwalona i rozszerzona.

Trzecia klasa wyrusza w podróż dookoła świata, ale jej początek ma miejsce w Polsce.

Tak, jak lalka teatralna w klasie I, sztuka plastyczna w klasie II, tak teraz na pierwsze miejsce wysuwa się muzyka.

To ona będzie naszym przewodnikiem po świecie. Na wędrówkę zaprasza nas Nutka, która wita się z dziećmi już w pierwszym dniu po wakacjach przynosząc do klasy duży globus.

WRZESIEŃ:

To czas przygotowań do wędrówki.

Towarzyszy nam w tym muzyka np. Chopina, Szymanowskiego, Moniuszki, a także poznane w ubiegłym roku polskie piosenki ludowe.

Jak przed każdą podróżą należy zapakować swój plecak, biorąc pod uwagę obecne warunki klimatyczne.

W klasie przez cały miesiąc powinna wisieć mapa fizyczna Polski.

Przygotowania i związane z nimi wędrówki po naszym kraju odbywamy pieszo. Ten fakt stanowi pretekst do przypomnienia zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

PA¬DZIERNIK

Z początkiem października gotowi do drogi wsiadamy do przygotowanego przez uczniów pociągu i wyruszamy w podróż po Europie.

Towarzyszyć nam będą walce Straussa, tajemnicza muzyka Griega, śmiech gospodyni Beethovena, stukot hiszpańskich kastanietów, włoskie serenady, grecka zorba...

Wybór konkretnych miejsc odwiedzanych przez dzieci, dobór odpowiedniej muzyki i zakres wiedzy przekazywanej młodym podróżnikom zależy od decyzji nauczyciela i zainteresowania wykazywanego przez uczniów.

Podczas tej podróży warto podkreślić znaczenie znajomości języków obcych.

Jest to również dobry moment na wyjaśnienie czym jest Unia Europejska.

Fakt podróży danym środkiem lokomocji daje wspaniałą okazję zainteresowania historią techniki i wynalazków: jak podróżowano dawniej, jak wyglądały np. najstarsze pociągi, jak szybko można było nimi podróżować...

W październiku na honorowym miejscu w klasie wisi mapa fizyczna Europy.

LISTOPAD

Z początkiem listopada w klasie pojawia się mapa fizyczna Azji.

Zmieniamy środek lokomocji, przesiadamy się w autokar i przy dźwiękach muzyki Wschodu rozpoczynamy podróż po tym regionie świata.

Cenną pomocą podczas tych wędrówek będą albumy fotograficzne, filmy dokumentalne, dostępne wytwory sztuki wschodu...

Wart przypomnieć wykorzystywana w i klasie technikę teatru cieni. Jeśli mamy kontakt z instruktorem jednej ze sztuk walki można zorganizować spotkanie.

GRUDZIEŃ

W grudniu samolot przewozi ans aż do Ameryki. Otacza nas muzyka kubańska, meksykańska, bawimy się przy muzyce kowbojskiej...

Odkrywamy świat Inków, Dziki Zachód, dowiadujemy się o cudach świata znajdujących się na amerykańskiej ziemi, a wszystkie miejsca, po których podróżujemy zaznaczamy na mapie obu Ameryk.

Wspólnie z amerykańskimi dziećmi szykujemy się do nadejścia Nowego Roku, wysyłamy świąteczne kartki z życzeniami.

STYCZEŃ

Nowy Rok i nowa podróż. Czekają na nas oba bieguny.

Po śniegu i lodzie wędrować możemy jedynie na nartach lub korzystając z psich zaprzęgów. Poznajemy życie ludzi i zwierząt zamieszkujących te tereny, ale także rozmawiamy o historii i dniu dzisiejszym sportów zimowych, badamy właściwości wody w zależności od temperatury.

Towarzyszy nam muzyka np. Vivaldiego, ale także komponowana i tworzona muzyka zimy będąca hymnem Królowej Zimy, do której ostatecznie trafimy.

LUTY

Porządnie zmarznięci przelatujemy do Australii.

Po Australii poruszać się będziemy na rowerze, a więc konieczna powtórka znajomości zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach, a także kilka wiadomości z historii roweru.

Bogaty świat przyrody, budowanie muzyki, obrazującej sposób poruszania się i zachowania wybranych zwierząt, dobieranie odpowiedniego fragmentu muzycznego pod względem nastroju, rytmu, tempa daje możliwość wprowadzenia kolejnych propozycji utworów klasycznych.

MARZEC

Kolejny etap podróży prowadzi do Afryki. Po Czarnym Lądzie wędrujemy na grzbietach wielbłądów.

Samodzielnie zbudowane tam-tamy mogą zostać wykorzystane podczas tworzenia klasowego języka bębnów lub prób opanowania kilku liter alfabetu Morse`a.

Podróż prowadzi przez puszcze, pustynie, wioski murzyńskie, aż do Egiptu.

Rozmowy dotyczą warunków życia mieszkańców Afryki, ich kultury, zwyczajów, przyrody, która ich otacza, specyfiki krajobrazów.

KWIECIEŃ

Kończąc podróż po Afryce zaproszeni przez Małą Syrenkę wsiadamy do łodzi i wyruszamy na wodna wędrówkę.

Na naszej trasie znajdują się wielkie i małe wyspy, ich przyroda i mieszkańcy, tajemnice oceanów, niezwykły świat, po którym oprowadza nas rozśpiewana panna z rybim ogonem. Słuchamy muzyki wody, układamy piosenki mieszkańców mórz...

MAJ

W maju odnajdujemy rakietę kosmiczną i wyruszamy w podróż po wszechświecie.

Towarzyszy nam muzyka polifoniczna.

Uczniowie przypominają sobie podstawowe wiadomości o naszym Układzie Słonecznym. Informacje zostają rozszerzone i utrwalone w czasie zabaw w kosmonautów i kosmitów.

CZERWIEC

Koniec maja to koniec wielkiej podróży.

Przez cały czas jej trwania dzieciom towarzyszyły baśnie i legendy świata dotyczące aktualnie odwiedzanych regionów.

W czerwcu znów w Polsce przypominamy sobie jej kolejne etapy, porządkujemy "zdjęcia", reportaże, pamiętniki, organizujemy WIELKĄ WYSTAWĘ "pamiątek", jakie zebraliśmy w ciągu całego roku szkolnego. Można przygotować przedstawienie lub konferencję prasowa (we współpracy z innymi klasami i/lub rodzicami) z WIELKIMI PODRÓŻNIKAMI.

Eksponaty prezentowane na wystawie były wykonywane przez dzieci podczas całej podróży.

OCENIANIE

Niestety w naszym współczesnym świecie żadna wyprawa nie może dojść do skutku, jeśli nie mamy odpowiedniej ilości pieniędzy. Dlatego uczniowie muszą je również posiadać. We wrześni wszyscy podróżnicy "zarabiają" odpowiednią liczbę nutek. Każde 10 nutek to 1 melodia. Zarobić można za każda dobrą odpowiedź, ładnie napisaną pracę, ale można także stracić "pieniądze" za złe zachowanie, brak pracy domowej. "Umowa o pracę" musi zostać bardzo dokładnie przedyskutowana, zapisana i podpisana przez wszystkich uczestników wyprawy. Aby w pierwszych dniach nie natknąć się na problem braku gotówki, każdy z podróżników otrzymuje kartę kredytową Banku Muzyki z wkładem 5 melodii. Każdy kolejny etap podróży wymaga określonych "wydatków", które uczniowie muszą samodzielnie skalkulować i przeprowadzić. Na początku każdego miesiąca wspólnymi siłami należy sporządzić listę wydatków koniecznych i dodatkowych. Jeśli okaże się, że komuś może zabraknąć pieniędzy, musi zastanowić się, jak mógłby je "zarobić" (pisząc, czytając, śpiewając itp.) w zgodzie z aktualnymi wymaganiami programowymi.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIE EDUKACJI POLONISTYCZNEJ

Uczeń kończący klasę 3 musi być przygotowany do pracy w systemie blokowym. Zmiana organizacyjna pociągnie za sobą liczne zmiany metod i sposobów pracy. Aby się odnaleźć w zmienionej sytuacji, trzecioklasista musi jak najwięcej czytać i pisać. To podstawowe założenie jest w pełni realizowane w ramach omawianego tu programu. W czasie całego roku szkolnego podróżnicy prowadzą pamiętniki, kroniki podróży, piszą reportaże, opisują oglądane krajobrazy, rośliny, zwierzęta, przeprowadzają wywiady z mieszkańcami odwiedzanych miejsc.

CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA POLONISTYCZNEGO

W wyniku realizacji treści zawartych w programie uczeń powinien:

  • czytać ze zrozumieniem różne rodzaje tekstów,
  • wyodrębniać bohaterów i istotne wydarzenia w przeczytanym tekście,
  • wypowiadać się w uporządkowanej formie na zadany temat,
  • systematycznie wzbogacać zasób słownictwa,
  • poprawnie stosować poznane formy gramatyczne,
  • pisać płynnie i starannie z pamięci i ze słuchu w ramach poznanego słownictwa,
  • przepisując tekst, starać się nie popełniać błędów,
  • umieć poprawić ewentualny błąd po wskazaniu go przez nauczyciela,
  • korzystać z poznanych zasad pisowni i słownika ortograficznego,
  • korzystać z encyklopedii i słownika języka polskiego,
  • układać i zapisywać krótkie notatki, opisy, dialogi, opowiadania, reportaże, listy, zaproszenia,
  • rozpoznawać czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki, przysłówki i liczebniki, określać liczbę i rodzaj rzeczownika oraz przymiotnika w liczbie pojedynczej, określać osobę, rodzaj i czas czasownika.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA EDUKACJI MATEMATYCZNEJ

W ramach edukacji matematycznej w klasie III uczeń utrwala i rozszerza materiał opanowany w klasie i i II.

CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA MATEMATYCZNEGO

Uczeń kończący klasę trzecią powinien:

  • posługiwać się liczbą w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym
  • zapisywać cyframi liczby w zakresie 10000
  • sprawnie wykonywać dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 100
  • znać i stosować tabliczkę mnożenia i dzielenia w zakresie 100
  • wykonywać dodawanie i odejmowanie sposobem pisemnym w zakresie 1000
  • wykonywać mnożenie i dzielenie z resztą sposobem pisemnym liczby trzycyfrowej przez jednocyfrową
  • sprawdzać poprawność wykonywanych działań za pomocą działania odwrotnego
  • stosować zasady przemienności i łączności mnożenia i dodawania
  • stosować zasady rozdzielności mnożenia względem dodawania i względem odejmowania
  • posługiwać się nazwami miesięcy, pór roku i dni tygodnia z zachowaniem odpowiedniej kolejności
  • wykonywać proste obliczenia zegarowe i kalendarzowe
  • układać i rozwiązywać zadania tekstowe
  • stosować w praktyce jednostki wagi i miary
  • obliczać obwód wskazanych figur geometrycznych
  • rozpoznawać odcinki równoległe i prostopadłe

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA EDUKACJI SPOŁECZNO-PRZYRODNICZEJ

Omówione powyżej założenia programowe dla klasy trzeciej wskazują na ogromny nacisk na tę dziedzinę edukacji.

Całoroczna podróż po świecie, to poznawanie tajników przyrody, stref klimatycznych, podkreślanie różnic i podobieństw pomiędzy ludźmi żyjącymi w różnych częściach świata, wybrane informacje z historii cywilizacji, stała dbałość o świadome przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny, wprowadzenie w świat wodny i rozszerzenie wiadomości o wszechświecie.

Proponowana podróż to także wspaniała okazja do zaakcentowania powszechnych praw człowieka, dziecka, praw określających zasady ochrony przyrody.

CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZEGO

Uczeń rozpoczynający naukę w klasie IV powinien:

  • postrzegać, odbierać i doceniać wartości wizualne środowiska przyrodniczego i kulturalnego
  • znać wybrane fakty z historii cywilizacji
  • umieć wymienić i wskazać na globusie kontynenty i wybrane regiony geograficzne
  • znać podstawowe wiadomości dotyczące Unii Europejskiej
  • znać i rozumieć podstawowe przyczyny podobieństw i różnic pomiędzy ludźmi mieszkającymi w różnych rejonach kuli ziemskiej
  • znać i rozumieć podstawowe przyczyny występowania różnych grup zwierzęcych i roślinnych w różnych rejonach świata
  • znać i przestrzegać zasad bezpieczeństwa
  • znać i przestrzegać zasad higieny
  • znać i przestrzegać zasad prawidłowego odżywiania
  • znać warunki życia roślin i zwierząt w środowisku wodnym
  • starać się aktywnie uczestniczyć w działaniach proekologicznych
  • znać warstwy roślinne w lesie
  • umieć obsługiwać proste domowe urządzenia techniczne

GŁÓWNE ZADANIA EDUKACJI PLASTYCZNEJ

Po dwóch latach nauki szkolnej uczeń klasy trzeciej musi mieć stworzoną możliwość w jak największym stopniu wykorzystywać i udoskonalać poznane różnorodne techniki plastyczne.

Podróż po świecie pozwoli na zapoznanie się z wyrobami twórców innych kultur, porównanie ich sztuki ze sztuką rodzimą, próby wykonania wybranych prac plastycznych.

To poszerzone spojrzenie powinno zaowocować wieloma ciekawymi pracami.

CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA PLASTYCZNEGO

Uczeń pod koniec klasy III powinien:

  • wyróżniać podstawowe dziedziny sztuk plastycznych: architektura, malarstwo, rzeźba, grafika, sztuka użytkowa...
  • dostrzegać, oceniać i wyrażać na płaszczyźnie, w przestrzeni i w bryle układy kompozycyjne: rytmiczne, symetryczne, zamknięte, otwarte
  • z radością i zapałem podejmować działania artystyczne wykorzystujące obserwacje rzeczywistości
  • chodzić do muzeów, galerii, na wystawy plastyczne
  • umieć samodzielnie wykonać zaprojektowaną przez siebie pracę
  • rozpoznawać wytwory polskiej sztuki ludowej i charakterystyczne przykłady sztuki ludowej wybranych rejonów świata
  • rozumieć znaczenie sztuki dla danego narodu i dla wszystkich mieszkańców Ziemi

GŁÓWNE CELE EDUKACJI MUZYCZNEJ

W klasie III muzyka wysuwa się na plan pierwszy spośród wszystkich dziedzin sztuki. To ona prowadzi uczniów po świecie.

Niezwykle ważne jest by nauczyciel tak prowadził swych wychowanków muzycznymi ścieżkami, by stała obecność muzyki była przyjmowana przez uczniów bez znużenia, z nieustającą radością. Musi to być przygoda, zagadka, pretekst do swobodnego ruchu lub moment wyciszenia, odpoczynku po wytężonej pracy.

Bardzo wartościowe są próby samodzielnego budowania muzyki, odtwarzania jej ruchem.

Nadal jak i w całym życiu dzieciom towarzyszyć powinny piosenki. I te, których już się nauczyły i te, które wprowadzone mogą być w miarę poruszania się po świecie.

Z niezmienną radością uczniowie przyjmują możliwość uczenia się piosenek w obcym języku.

CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA MUZYCZNEGO

Uczeń idący do klasy IV powinien:

  • chętnie słuchać muzyki
  • chętnie grać i śpiewać
  • odczytywać prosty zapis nutowy
  • określać podstawowe elementy muzyki w wysłuchanym fragmencie muzycznym
  • rozpoznawać polskie tańce narodowe
  • znać nazwiska wybranych polskich i obcych kompozytorów
  • rozpoznawać wybrane, najbardziej charakterystyczne rytmy i melodie z różnych rejonów świata
  • rozumieć istotne znaczenie różnic pomiędzy muzyką różnych kultur
  • w miarę możliwości chodzić na koncerty i umieć się na nich odpowiednio zachować

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA EDUKACJI RUCHOWEJ

Klasa III to czas gier zespołowych, wprowadzania rywalizacji w wyborach dyscyplin lekkoatletycznych.

Pewną ilość godzin warto przeznaczyć na ćwiczenia taneczne podkreślające charakter muzyki ze "zwiedzanego" rejonu świata.

CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA RUCHOWEGO

Uczeń kończący klasę trzecią powinien:

  • chętnie uczestniczyć w zajęciach ruchowych
  • mieć opanowane podstawowe formy ruchu (bieg, skok, chód, rzut, wspinanie i zstępowanie)
  • przestrzegać zasad współdziałania w grupie
  • umieć zorganizować bezpieczne zabawy w szkole i na boisku
  • mieć poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych
  • znać podstawowe zasady wybranych gier zespołowych
  • znać kilka wybranych kroków tanecznych z różnych rejonów świata i umieć je wykonać przy muzyce

GŁÓWNE CELE EDUKACJI TEATRALNO-FILMOWEJ

Podróż po świecie obejmować powinna również zapoznanie z różnymi formami teatralnymi (Grecja teatr starożytny, Chiny teatr cieni, Australia lub Afryka "teatralne" obrzędy plemion pierwotnych...)

Kontynuowana musi być bezpośrednia edukacja teatralna i filmowa poprzez częste wyprawy do kin i teatrów.

Każdy etap podróży może zastać podsumowany mini-inscenizacją wykorzystującą zdobytą wcześniej wiedzę i doświadczenie teatralne.

CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA TEATRALNO-FILMOWEGO

Uczeń kończący klasę trzecią powinien:

  • chętnie uczestniczyć w życiu kulturalnym klasy
  • wypowiadać się na temat obejrzanych spektakli i filmów wykorzystujące wiedzę i słownictwo nabyte w ciągu trzech lat edukacji
  • spontanicznie włączać się w przygotowywanie inscenizacji tematycznych
  • znać i rozumieć wartość kultury teatralnej i filmowej
  • znać podstawowe fakty z historii teatru
  • znać elementy sztuki teatralnej i filmowej