K L A S A 3
Uczniowie rozpoczynający naukę w klasie III zabierają ze sobą bagaż wiedzy i doświadczeń nabytych w II klasie podczas wspólnych wędrówek po Polsce. Zarówno tych rzeczywistych, realizowanych w miarę możliwości finansowych i organizacyjnych grupy, jak i tych odbywanych w wyobraźni. Potrafią wskazać na mapie Polski największe wybrane miasta, rzeki, regiony, znają polskie zwyczaje, tradycje i obrzędy ludowe związane z różnymi świętami. Znają nazwy najbardziej charakterystycznych dla danego regionu wytworów sztuki ludowej, a niektóre z nich próbowali wykonać. W minionym roku uczniowie poznali także wiele piosenek i tańców polskich. Wiedzą, które z nich noszą nazwę narodowych. Tak obszerna wiedza musi zostać przypomniana, utrwalona i rozszerzona. Trzecia klasa wyrusza w podróż dookoła świata, ale jej początek ma miejsce w Polsce. Tak, jak lalka teatralna w klasie I, sztuka plastyczna w klasie II, tak teraz na pierwsze miejsce wysuwa się muzyka. To ona będzie naszym przewodnikiem po świecie. Na wędrówkę zaprasza nas Nutka, która wita się z dziećmi już w pierwszym dniu po wakacjach przynosząc do klasy duży globus. WRZESIEŃ: To czas przygotowań do wędrówki. Towarzyszy nam w tym muzyka np. Chopina, Szymanowskiego, Moniuszki, a także poznane w ubiegłym roku polskie piosenki ludowe. Jak przed każdą podróżą należy zapakować swój plecak, biorąc pod uwagę obecne warunki klimatyczne. W klasie przez cały miesiąc powinna wisieć mapa fizyczna Polski. Przygotowania i związane z nimi wędrówki po naszym kraju odbywamy pieszo. Ten fakt stanowi pretekst do przypomnienia zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. PA¬DZIERNIK Z początkiem października gotowi do drogi wsiadamy do przygotowanego przez uczniów pociągu i wyruszamy w podróż po Europie. Towarzyszyć nam będą walce Straussa, tajemnicza muzyka Griega, śmiech gospodyni Beethovena, stukot hiszpańskich kastanietów, włoskie serenady, grecka zorba... Wybór konkretnych miejsc odwiedzanych przez dzieci, dobór odpowiedniej muzyki i zakres wiedzy przekazywanej młodym podróżnikom zależy od decyzji nauczyciela i zainteresowania wykazywanego przez uczniów. Podczas tej podróży warto podkreślić znaczenie znajomości języków obcych. Jest to również dobry moment na wyjaśnienie czym jest Unia Europejska. Fakt podróży danym środkiem lokomocji daje wspaniałą okazję zainteresowania historią techniki i wynalazków: jak podróżowano dawniej, jak wyglądały np. najstarsze pociągi, jak szybko można było nimi podróżować... W październiku na honorowym miejscu w klasie wisi mapa fizyczna Europy. LISTOPAD Z początkiem listopada w klasie pojawia się mapa fizyczna Azji. Zmieniamy środek lokomocji, przesiadamy się w autokar i przy dźwiękach muzyki Wschodu rozpoczynamy podróż po tym regionie świata. Cenną pomocą podczas tych wędrówek będą albumy fotograficzne, filmy dokumentalne, dostępne wytwory sztuki wschodu... Wart przypomnieć wykorzystywana w i klasie technikę teatru cieni. Jeśli mamy kontakt z instruktorem jednej ze sztuk walki można zorganizować spotkanie. GRUDZIEŃ W grudniu samolot przewozi ans aż do Ameryki. Otacza nas muzyka kubańska, meksykańska, bawimy się przy muzyce kowbojskiej... Odkrywamy świat Inków, Dziki Zachód, dowiadujemy się o cudach świata znajdujących się na amerykańskiej ziemi, a wszystkie miejsca, po których podróżujemy zaznaczamy na mapie obu Ameryk. Wspólnie z amerykańskimi dziećmi szykujemy się do nadejścia Nowego Roku, wysyłamy świąteczne kartki z życzeniami. STYCZEŃ Nowy Rok i nowa podróż. Czekają na nas oba bieguny. Po śniegu i lodzie wędrować możemy jedynie na nartach lub korzystając z psich zaprzęgów. Poznajemy życie ludzi i zwierząt zamieszkujących te tereny, ale także rozmawiamy o historii i dniu dzisiejszym sportów zimowych, badamy właściwości wody w zależności od temperatury. Towarzyszy nam muzyka np. Vivaldiego, ale także komponowana i tworzona muzyka zimy będąca hymnem Królowej Zimy, do której ostatecznie trafimy. LUTY Porządnie zmarznięci przelatujemy do Australii. Po Australii poruszać się będziemy na rowerze, a więc konieczna powtórka znajomości zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach, a także kilka wiadomości z historii roweru. Bogaty świat przyrody, budowanie muzyki, obrazującej sposób poruszania się i zachowania wybranych zwierząt, dobieranie odpowiedniego fragmentu muzycznego pod względem nastroju, rytmu, tempa daje możliwość wprowadzenia kolejnych propozycji utworów klasycznych. MARZEC Kolejny etap podróży prowadzi do Afryki. Po Czarnym Lądzie wędrujemy na grzbietach wielbłądów. Samodzielnie zbudowane tam-tamy mogą zostać wykorzystane podczas tworzenia klasowego języka bębnów lub prób opanowania kilku liter alfabetu Morse`a. Podróż prowadzi przez puszcze, pustynie, wioski murzyńskie, aż do Egiptu. Rozmowy dotyczą warunków życia mieszkańców Afryki, ich kultury, zwyczajów, przyrody, która ich otacza, specyfiki krajobrazów. KWIECIEŃ Kończąc podróż po Afryce zaproszeni przez Małą Syrenkę wsiadamy do łodzi i wyruszamy na wodna wędrówkę. Na naszej trasie znajdują się wielkie i małe wyspy, ich przyroda i mieszkańcy, tajemnice oceanów, niezwykły świat, po którym oprowadza nas rozśpiewana panna z rybim ogonem. Słuchamy muzyki wody, układamy piosenki mieszkańców mórz... MAJ W maju odnajdujemy rakietę kosmiczną i wyruszamy w podróż po wszechświecie. Towarzyszy nam muzyka polifoniczna. Uczniowie przypominają sobie podstawowe wiadomości o naszym Układzie Słonecznym. Informacje zostają rozszerzone i utrwalone w czasie zabaw w kosmonautów i kosmitów. CZERWIEC Koniec maja to koniec wielkiej podróży. Przez cały czas jej trwania dzieciom towarzyszyły baśnie i legendy świata dotyczące aktualnie odwiedzanych regionów. W czerwcu znów w Polsce przypominamy sobie jej kolejne etapy, porządkujemy "zdjęcia", reportaże, pamiętniki, organizujemy WIELKĄ WYSTAWĘ "pamiątek", jakie zebraliśmy w ciągu całego roku szkolnego. Można przygotować przedstawienie lub konferencję prasowa (we współpracy z innymi klasami i/lub rodzicami) z WIELKIMI PODRÓŻNIKAMI. Eksponaty prezentowane na wystawie były wykonywane przez dzieci podczas całej podróży. OCENIANIE Niestety w naszym współczesnym świecie żadna wyprawa nie może dojść do skutku, jeśli nie mamy odpowiedniej ilości pieniędzy. Dlatego uczniowie muszą je również posiadać. We wrześni wszyscy podróżnicy "zarabiają" odpowiednią liczbę nutek. Każde 10 nutek to 1 melodia. Zarobić można za każda dobrą odpowiedź, ładnie napisaną pracę, ale można także stracić "pieniądze" za złe zachowanie, brak pracy domowej. "Umowa o pracę" musi zostać bardzo dokładnie przedyskutowana, zapisana i podpisana przez wszystkich uczestników wyprawy. Aby w pierwszych dniach nie natknąć się na problem braku gotówki, każdy z podróżników otrzymuje kartę kredytową Banku Muzyki z wkładem 5 melodii. Każdy kolejny etap podróży wymaga określonych "wydatków", które uczniowie muszą samodzielnie skalkulować i przeprowadzić. Na początku każdego miesiąca wspólnymi siłami należy sporządzić listę wydatków koniecznych i dodatkowych. Jeśli okaże się, że komuś może zabraknąć pieniędzy, musi zastanowić się, jak mógłby je "zarobić" (pisząc, czytając, śpiewając itp.) w zgodzie z aktualnymi wymaganiami programowymi. GŁÓWNE ZAŁOŻENIE EDUKACJI POLONISTYCZNEJ Uczeń kończący klasę 3 musi być przygotowany do pracy w systemie blokowym. Zmiana organizacyjna pociągnie za sobą liczne zmiany metod i sposobów pracy. Aby się odnaleźć w zmienionej sytuacji, trzecioklasista musi jak najwięcej czytać i pisać. To podstawowe założenie jest w pełni realizowane w ramach omawianego tu programu. W czasie całego roku szkolnego podróżnicy prowadzą pamiętniki, kroniki podróży, piszą reportaże, opisują oglądane krajobrazy, rośliny, zwierzęta, przeprowadzają wywiady z mieszkańcami odwiedzanych miejsc. CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA POLONISTYCZNEGO W wyniku realizacji treści zawartych w programie uczeń powinien:
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA EDUKACJI MATEMATYCZNEJ W ramach edukacji matematycznej w klasie III uczeń utrwala i rozszerza materiał opanowany w klasie i i II. CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA MATEMATYCZNEGO Uczeń kończący klasę trzecią powinien:
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA EDUKACJI SPOŁECZNO-PRZYRODNICZEJ Omówione powyżej założenia programowe dla klasy trzeciej wskazują na ogromny nacisk na tę dziedzinę edukacji. Całoroczna podróż po świecie, to poznawanie tajników przyrody, stref klimatycznych, podkreślanie różnic i podobieństw pomiędzy ludźmi żyjącymi w różnych częściach świata, wybrane informacje z historii cywilizacji, stała dbałość o świadome przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny, wprowadzenie w świat wodny i rozszerzenie wiadomości o wszechświecie. Proponowana podróż to także wspaniała okazja do zaakcentowania powszechnych praw człowieka, dziecka, praw określających zasady ochrony przyrody. CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZEGO Uczeń rozpoczynający naukę w klasie IV powinien:
GŁÓWNE ZADANIA EDUKACJI PLASTYCZNEJ Po dwóch latach nauki szkolnej uczeń klasy trzeciej musi mieć stworzoną możliwość w jak największym stopniu wykorzystywać i udoskonalać poznane różnorodne techniki plastyczne. Podróż po świecie pozwoli na zapoznanie się z wyrobami twórców innych kultur, porównanie ich sztuki ze sztuką rodzimą, próby wykonania wybranych prac plastycznych. To poszerzone spojrzenie powinno zaowocować wieloma ciekawymi pracami. CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA PLASTYCZNEGO Uczeń pod koniec klasy III powinien:
GŁÓWNE CELE EDUKACJI MUZYCZNEJ W klasie III muzyka wysuwa się na plan pierwszy spośród wszystkich dziedzin sztuki. To ona prowadzi uczniów po świecie. Niezwykle ważne jest by nauczyciel tak prowadził swych wychowanków muzycznymi ścieżkami, by stała obecność muzyki była przyjmowana przez uczniów bez znużenia, z nieustającą radością. Musi to być przygoda, zagadka, pretekst do swobodnego ruchu lub moment wyciszenia, odpoczynku po wytężonej pracy. Bardzo wartościowe są próby samodzielnego budowania muzyki, odtwarzania jej ruchem. Nadal jak i w całym życiu dzieciom towarzyszyć powinny piosenki. I te, których już się nauczyły i te, które wprowadzone mogą być w miarę poruszania się po świecie. Z niezmienną radością uczniowie przyjmują możliwość uczenia się piosenek w obcym języku. CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA MUZYCZNEGO Uczeń idący do klasy IV powinien:
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA EDUKACJI RUCHOWEJ Klasa III to czas gier zespołowych, wprowadzania rywalizacji w wyborach dyscyplin lekkoatletycznych. Pewną ilość godzin warto przeznaczyć na ćwiczenia taneczne podkreślające charakter muzyki ze "zwiedzanego" rejonu świata. CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA RUCHOWEGO Uczeń kończący klasę trzecią powinien:
GŁÓWNE CELE EDUKACJI TEATRALNO-FILMOWEJ Podróż po świecie obejmować powinna również zapoznanie z różnymi formami teatralnymi (Grecja teatr starożytny, Chiny teatr cieni, Australia lub Afryka "teatralne" obrzędy plemion pierwotnych...) Kontynuowana musi być bezpośrednia edukacja teatralna i filmowa poprzez częste wyprawy do kin i teatrów. Każdy etap podróży może zastać podsumowany mini-inscenizacją wykorzystującą zdobytą wcześniej wiedzę i doświadczenie teatralne. CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA TEATRALNO-FILMOWEGO Uczeń kończący klasę trzecią powinien:
|